|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

כוח הגישה החופשית לערכאות

מוזר ותמוה הוא הדבר כי דווקא השופטים האמורים להגן על זכותם של אזרחי המדינה לשטוח עצומותיהם בפני בתי-משפט ובתי-דין בישראל, ללא כל הגבלה - הם המנסים למנוע מתובעים מלהגיש תביעותיהם לבתי-משפט
28/10/2014  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
משרד המשפטים. חוסם תובעים סדרתיים [צילום: פלאש 90]

הצעת החוק שמקדם משרד המשפטים - הזוכה לתמיכתם הגורפת של שופטי ושופטות בתי-המשפט ובתי-הדין בישראל - לפיה ניתן יהיה לחסום דרכם של מי העושים שימוש יתר בהליכים משפטיים והמכונים "תובעים סדרתיים", מעוררת בעיה קשה של פגיעה קשה בזכות הגישה החופשית לערכאות משפט. בשורה ארוכה של פסקי-דין, קבעו בתי-המשפט - ובראשם בית משפט העליון, עצמו! - כי זכות הגישה לערכאות, הינה זכות מהותית, המגיעה כדי זכות יסוד. מוזר ותמוה הוא הדבר, בלשון של המעטה, כי דווקא השופטים והשופטות, האמורים להגן על זכותם של אזרחי המדינה לשטוח עצומותיהם ותעצומותיהם בפני בתי-משפט ובתי-דין בישראל, ללא כל הגבלה - ולעיתים לאפשר להם להגיש תביעות ללא תשלום אגרה, מחמת חסרון כיס - הם הם המנסים למנוע מתובעים מלהגיש תביעותיהם לבתי-משפט ואפילו מדובר במי שהמערכת מכירה בהם שהינם "טרדנים מקצועיים".

אי-אפשר שלא להיזכר, בהקשר ובהדבק דברים זה, בסיפור המפורסם על האם חסרת הניסיון, השופכת מי האמבט לאחר רחיצת תינוקה, יחד עם תינוקה, אל מחוץ לחלון. האם תמו ופסו דרכי מניעה למניעתם של תובעים סדרתיים, מלהטריד מערכת בתי-המשפט בישראל? האם לא ניתן להטיל הוצאות משפט גבוהות על מי שמטריד, ללא כל צורך, המערכת המשפטית? האם אי-אפשר להתנות הגשת תביעה נוספת בידי תובע סדרתי, החוזר ומגיש אותה תביעה - פעם אחר פעם - בכך, כי קודם להגשת תביעה נוספת וחדשה, באותו עניין, יחויב הוא לשלם את הוצאות המשפט ושכר טירחת עורך-הדין, שנפסקו לזכותו ולחובתו, בהליך הקודם? למה לחסום ולסגור, באופן גורף - ובחקיקה! - הפתח והדלת בפני תובעים סדרתיים ותובעים בכלל, שעה שקיימות דרכי מניעה, חריפות פחות?

תמוה הוא הדבר, כי דווקא במאה ה-21 נזקקים שופטי ושופטות בתי-המשפט ובתי-הדין בישראל, לעזרתו של המחוקק, כדי לחסום תובעים יצוגיים, שעה שההלכה הפסוקה, היוצאת מבית מדרשם שלהם, מרחיבה, דווקא, זכות הגישה לערכאות. דומה הדבר למי הנוהג ברכבו ולוחץ על דוושת הגז ועל המצמד, בו זמנית. על דרך זו לא תהיה תפארתה של מערכת המשפט בישראל, בכל הכבוד הראוי. ראוי הוא הדבר, כי מי המקדמים יוזמת חקיקה זו - בין בהנהלת בתי-המשפט ובין במערכת בתי-המשפט, גרידא - יחדלו, על אתר, מקידום הצעת חוק בלתי ראויה, בלתי חוקתית והפוגעת בזכויות יסוד של כלל אזרחי המדינה, בכל הכבוד הראוי.

יוזמה זו של הנהלת בתי-המשפט להגביל זכות הגישה החופשית לערכאות של מי המוגדרים "תובעים יצוגיים", משתלבת עם ההצעה, הבלתי ראויה, שהוצעה מטעם הנהלת בתי-המשפט והנבחנת, עדיין, במשרד המשפטים, למנוע הפגנות של אזרחים, אל מול ובסביבות בתיהם של שופטים ושופטות בישראל. מתברר, בכל הכבוד הראוי, כי הלכה פסוקה, לחוד ויישומה של הלכה פסוקה זו, באשר להתנהלותם השוטפת והיומיומית של שופטי ושופטות בתי-משפט ובתי-הדין בישראל, לחוד. אי-אפשר, שלא להתרשם מכך, כי בהתנהלותה זו של מערכת המשפט וכלל שופטיה ושופטותיה, משדרים הם גישה ואמירה, כאילו דמם אדום יותר מדמם של אחרים. התנהגות והתנהלות שכזו, מצד מערכת המשפט בישראל, עלולה - בכל הכבוד הראוי - ליצור עוינות יתרה והתנכרות של ציבור האזרחים הנזקקים לקבלת השירות המשפטי ממערכת בתי-המשפט.

מן הראוי לחזור ולצטט מדבריו של נשיא בית משפט העליון, לשעבר, פרופ' אהרן ברק, לפיה למערכת המשפט אין חרב ואין לה גם ארנק. כל שיש לה הוא אמון הציבור ובלעדיו אין לה כל קיום, משל עצמה. דומה כי דברים חריפים, אמיתיים ונכונים אלה של נשיאו, לשעבר, של בית משפט העליון, לא נטמעו ולא נקלטו, בתוככי המערכת המשפטית גופה. דברים אלה נפלו על אוזניים ערלות. לא פעם ולא פעמיים, מתחנו, במדורנו זה, ביקורת על כך, כי מערכת המשפט ושופטיה, יודעים לצטט המשפט של שופט בית משפט העליון, לשעבר, בארה"ב, לואיס דמביץ ברנדיס, לפיו: "אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר, ואור המנורה הוא השוטר היעיל ביותר", אך אינם מיישמים אותו, בכל הכבוד הראוי, כלפי עצמם. משפט זה הינו נכון ותקף, במיוחד, בכל הקשור להתנהלותה של מערכת בתי-המשפט, עצמה.

מדינת ישראל הצועדת בטח, בתחומי העשייה הטכנולוגית ומהווה אחת מהמעצמות העולמיות הגדולות ביותר, בתחומי הננו-טכנולוגיה, היא מדינה - שבמאה ה-21 - אין בה מקום, בכל הכבוד הראוי, למיוחסים ולבעלי זכות יתר. אין כל סיבה שמערכת בתי-המשפט ושופטיה, יקבלו "חסינות", כמו-גם יקבלו הם "הגנת יתר", שאינה מנת חלקם של אזרחים מן השורה. כפי שחופש ההפגנה וחופש התהלוכה, הוכר כזכות יסוד, בידי שופט בית משפט העליון (כתוארו אז), אהרן ברק, בפסק-הדין בעניינו של צבי סער וכפי שזכות הגישה לערכאות הוכרה, כזכות המגיעה לדרגה של זכות יסוד בפסק-דין ארפל, כך יש להבהיר למערכת בתי-המשפט ולשופטיה, בכל הכבוד הראוי, כי אל להם לפגוע בזכויות יסוד אלה. אל להם, לשופטי ושופטות ישראל, לחפש "מטריית הגנה חוקית", בדרך של קידום ועידוד ייזום חקיקה, שתמנע הפגנה אל מול בתיהם וגם/או שתמנע הגשת תובענות לבתי-משפט, על-ידי תובעים יצוגיים.

דמם של שופטי ושופטות בתי-המשפט ובתי-הדין, בישראל, אינו סמוק - בכל הכבוד הראוי - יותר מדמו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. כפי שכל שופט, לא יימנע מגורם פוליטי אופוזיציוני לממסד, להפגין נגד ואל מול בתיהם של ראשי ממסד שולט ושליט זה, כך אין כל סיבה למנוע הפגנה, בידי אזרח ממורמר, זה או אחר, אל מול ביתו של שופט, שלדעתו גרם לו עוול, בפסיקותיו נגדו. דווקא, עידודן של הפגנות אלה, יביא לחיזוקה של הדמוקרטיה הישראלית, הרכה בשנים, אין הדבר מצדיק כמובן, הפגנות אלימות וגם/או חציית קווים אדומים. אולם עם זאת, אין הדבר מצדיק את שלילת חופש ההפגנה והתהלוכה. האם ציינו, כבר, קודם לכן, כי אין מקום לשפוך התינוק יחד עם מי האמבט.

עצם העובדה שמערכת המשפט מנסה לקדם חקיקה שתבוא "להגן" עליה, מראה על חולשתה של מערכת משפטית זו. זאת ועוד. ונניח שהחקיקה הבלתי ראויה והבלתי דמוקרטית הזו, בכל הכבוד הראוי, תעבור שלבי החקיקה בכנסת. מי הוא זה שיחליט אם פלוני או אלמונית עברו על הוראות חוק זה? נכון. צדקתם. השופטים והשופטות עצמם! האם חושבת מערכת בתי-המשפט, כי דיונים משפטיים שהשופטים והשופטות, הינם צד ישיר להם, יגבירו את אמונו של הציבור במערכת המשפט? תמהני.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  28/10/2014   |   עודכן:  28/10/2014
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כוח הגישה החופשית לערכאות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה ינאי
29/10/14 04:21
2
ירון זכאי 1
30/10/14 18:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במסמך מרשים שכותרתו "נתונים על יוקר המחיה בישראל בהשוואה למדינות המפותחות", שהוגש לוועדת הכספים על-ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נכתב: "בשנת 2005 רמת המחירים בישראל הייתה נמוכה מרמת המחירים במדינות ה-OECD בשיעור של כ-18%, ובשנת 2013 רמת המחירים הייתה גבוהה בשיעור של כ-10%." המסקנה היא שבתקופה זו "רמת המחירים בישראל עלתה בשיעור מצטבר של כ-34.1% לעומת ממוצע מדינות ה-OECD."
28/10/2014  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
בעוד כשבועיים עתיד שר הביטחון משה (בוגי) יעלון להביא לאישור הממשלה, בהתאם לחובתו על-פי חוק יסוד: הצבא, את שם המועמד שהוא ממליץ למנות לתפקיד הרמטכ"ל ה-21 של צה"ל, לקראת סיום כהונתו של הרמטכ"ל בני גנץ ב-14 בפברואר. על-פי הפרסומים השונים המועמד המוביל במרוץ על משרת המפקד העליון של המערכת הצבאית הישראלית הוא האלוף גדי אייזנקוט. עם השלמת הליך הבחירה הדמוקרטי הזה חשוב מאוד שהציבור ינסה להבין מהן, בעצם, התכונות הנדרשות מן הקצין הבכיר הנבחר, שבידיו אנו מפקידים את גורלנו.
28/10/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
חוות הדעת המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה לגבי הצעת החוק של איילת שקד שנועדה לעקוץ את החלטות בג"ץ ולהותיר את מלוא הכוח בידי הרשות המחוקקת אינה זקוקה לפרשנות מיוחדת. חוות הדעת המשפטית היא כתב אישום חריף כנגד ניסיונות של חברי כנסת מן הימין להפוך את בג"ץ ואת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו לבלתי רלוונטיים כאשר המדובר נבחרי הציבור המבקשים לנגוס בזכויות האדם והאזרח.
28/10/2014  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בית המשפט לענייני משפחה בקריות (השופט ניצן סילמן) הטיל לאחרונה (15.10.14) סנקציות בסך 350 שקל בגין כל הפרת אי-קיום הסדרי ראיה בין אב לשתי בנותיו, בנות תשע ושבע. סכום זה ייחשב כתוספת מזונות עבור האם (דמי טיפול מוגברים). סילמן הבהיר, כי סנקציות כאלו הן ראויות ואף הכרחיות בנסיבות מסוימות, ואם במקרה הנדון הסנקציה לא תביא לשינוי המציאות - לא יהיה מנוס אלא מלהרהר בהחרפתה.
28/10/2014  |  עו"ד עדי חן  |   מאמרים
הסכם-שלום עם הפלשתינים יהיה, בכל מקרה, בעוכריה של ישראל, ובסופו של דבר אף יפגע בשרידותה כמדינה עצמאית. לפיכך היא תיטיב לעשות אם תימנע מליפול לפח היקוש שמבקש לטמון לה ראש הרשות, מחמוד עבאס - זוהי תמצית תסקירו של ההיסטוריון והעיתונאי, גד נחשון, עורך ה"ג'ואיש פוסט" בניו-יורק.
28/10/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il