|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

דירקטורים - התייעצו

החובות הרבות המוטלות על דירקטורים והמורכבות ההולכת וגדלה של המגזר העסקי, מחייבות מדי פעם שימוש בייעוץ חיצוני אוביקטיבי. הנה כמה דוגמאות למצבים אלו
05/11/2014  |     |   מאמרים   |   תגובות
חובת אמון וזהירות

מינוי לדירקטור הוא משמעות רבה. דירקטורים הם חלק משומרי הסף של החברה ולכן עליהם להפעיל "ספקנות מקצועית", בדרך שתוסבר במאמר זה. דירקטורים חבים חובת אמון וזהירות כלפי החברה, עליהם להכיר את עסקי החברה ומאפייניה ולהשתתף בצורה פעילה בישיבות הדירקטוריון.

עליהם להיות בעלי מיומנות להבין את הדוחות הכספיים של החברה ולעמוד על מבנה הבקרה הפנימית ותקינותה. מיומנות דירקטור כוללת מספר יסודות.

  • מיומנות תיאורטית. הכשרתו של הדירקטור לפעילותו בדירקטוריון ככלל ופעילות החברה בה הוא מכהן בפרט. מיומנות זו יכולה להיווצר על-ידי השתלמויות כלליות וייעודיות והיא תכלול היבטים כלליים, חשבונאיים ופיננסיים, משפטיים, ממשל תאגידי ועוד.

  • מיומנות מעשית. מיומנות זו יכולה להיות מוקנית לדירקטור לאורך זמן, בלימוד מנסיונם של אחרים, והחשוב מכל: התנסותו של הדירקטור בסימולציות שונות ותרחישים מגוונים בהם הוא נבחן בשטח על בסיס מקרי בוחן, בין היתר בישיבות של הוועדות השונות והתנסות בפתרון סוגיות העולות בהן, הן על בסיס התנסות אישית והן על בסיס התנסות קבוצתית המדמה ישיבת ועדת דירקטוריון מסוימת.

  • מיומנות תמידית. עליו להיות מעודכן תיאורטית ומעשית בהקשר לפעילות הן בדירקטוריון והן בוועדותיו, באמצעות המשך לימוד והתנסות.

סמכויות הדירקטור, כפי שהן קבועות בחוק החברות, הן רחבות ומשתרעות על שטחי פעילות שונים ומגוונים של החברה. על-מנת למלא סמכויות אלה, הוענקו לדירקטור זכויות רבות: קבלת מידע על החברה ופעולותיה; קבלת ייעוץ מקצועי על חשבון החברה במקרים מיוחדים; זכות תביעה כדי למנוע פעולה של נושא משרה בחברה המהווה הפרת חובה של נושא המשרה.

להלן יובאו מספר דוגמאות, בהן לדעתנו הסתייעות בייעוץ מקצועי אוביקטיבי תאפשר לדירקטור לקבל החלטות מושכלות וראויות.

בעיות חשבונאיות בעולם ה-IFRS

התקינה החשבונאית הבינלאומית, IFRS, מיועדת ליצור שפה חשבונאית אחת, מוכרת ומוסכמת, כחלק מהגלובליזציה של הכלכלה העולמית, ולהציג את הדוחות בצורה הקרובה ביותר לשווי הכלכלי האמיתי. ישראל אימצה את התקינה הבינלאומית בתחילת 2008.

עם הזמן ותוספת התקנים, צפות הבעיות: דוח רווח והפסד שהולך ומאבד מהרלוונטיות שלו, רווחים רעיוניים כתוצאה משערוכים של נכסים ומוניטין, והתרחקות בפועל בין התקינה הבינלאומית לבין התקינה האמריקנית. ב-IFRS ניתן מקום רב לשיקול דעת, מצב שפותח פתח למניפולציות ו/או עיוותים, אם לא מופעלות בקרות מתאימות. שיקול הדעת של הדירקטוריון והדירקטורים הורחב, והאחריות הוטלה לפתחם.

לדוגמה: תפיסת המימוש הרעיוני, שמייצגת תפנית קיצונית. היא רואה כל מצב של איבוד שליטה או השגתה כאילו נמכרה כל ההחזקה הקודמת ונרכשה מחדש כל ההחזקה החדשה. התוצאה היא שאם ב-2008 היו מקרים רבים של שערוך נדל"ן להשקעה, היום אנו עדים למצבים רבים של שערוך מוניטין. מה יעשה דירקטור שבוחן דוח כספי עתיר מוניטין, על-מנת לנתח את הסיכון הטמון בחברה? האם כדאי שינכה אותו מההון העצמי כדי לבחון את איתנות ההון, על-מנת ליצור הון מוחשי כהגדרת המערכת הבנקאית?

דוגמה נוספת: בעבר יכול היה קורא הדוח להתמקד במאזן, דוח רווח והפסד, דוח תזרים ודוח על השינויים בהון והביאורים, כדי לנתח את עיקרי מרכיבי המצב הפיננסי. עולם ה-IFRS חשף אותנו לדוח נוסף: דוח על רווח כולל אחר, שמשמעו פריטים שתוצאתם אינה עוברת דרך רווח והפסד ואשר עשויים לכלול הפרש תמידי או הפרש עיתוי. איך יבחן הדירקטור אם מיחזור של רווח כולל אחר לדוח רווח והפסד הוא ראוי בשלב המימוש, למשל, כאשר מדובר בהפרשי תרגום בגין פעילות חוץ?

ועוד בעיה: רווחים והפסדים מסוימים לא יופיעו לעולם בדוח רווח והפסד. אחד מספיחי המשבר הפיננסי העולמי הוא תקן IFRS 9 בנושא מדידה של נכסים פיננסיים: חברה יכולה לבחור כבר במועד כניסה להשקעה במניות במדיניות חשבונאית, לפיה כל השינויים בשווי ההוגן יועברו ישירות להון.


התמודדות עם עסקות עם בעלי שליטה

בשנת 2011 קבע בית המשפט בעניין מכתשים-אגן, כי על ועדה בלתי תלויה של הדירקטוריון לנהל מו"מ עם בעל השליטה בעסקות בהן לבעל השליטה יש עניין אישי. בין הנקודות לתשומת לב במצבים אלה ניתן למנות נושאים כגון: באיזה שלב מוקמת הוועדה, מי חבריה, מי יועציה, מה מעורבות בעל השליטה או נציגיו וכדומה.

בית המשפט קבע עוד, כי הוועדה הבלתי-תלויה צריכה להיות חופשית לבחור לה מומחים ויועצים חיצוניים. כדי שחופש זה יתורגם למעשה, חשוב שכל יועצי הוועדה והמומחים שמסייעים לה ייבחרו על ידה ולא יהיו מהמייעצים לחברה או לבעל השליטה בדרך כלל, או בעסקה שעל הפרק.

לבסוף קבע בית המשפט, כי המו"מ צריך להיות שקוף. קביעה זו נוספת על החובה, לפי תקנות ניירות ערך, לפרט בדוח העסקה את הדרך שבה נקבעה התמורה, וכן כל פרט שעשוי להיות חשוב לבעל מניות סביר לצורך הצבעתו. כל הקביעות הללו מוליכות למסקנה, כי מדובר בתהליך מורכב וחדשני, ורצוי שהדירקטור יסתייע במומחים בלתי תלויים.

חלוקת דיבידנד

כתוצאה מיישום תקני ה-IFRS, נוצרו שתי מגמות בולטות. האחת: התווספו מקרים רבים בהם נכסים ו/או התחייבויות נמדדים בשווי הוגן, כאשר השינויים בשווי ההוגן נזקפים לרווח או הפסד, כך שנגזרה הרחבה של יריעת המקרים בהם מוכרים בדוחות הכספיים סכומי רווח או הפסד שטרם מומשו (סכומים המוכרים בדוחות הכספיים על בסיס צבירה, הכרוכים פעמים רבות בביצוע אומדנים והערכות אשר נתונים לשיקול דעתן של הנהלות).

השנייה: נקבעו מקרים בהם רווחים או הפסדים אינם נזקפים לרווח או הפסד, אלא נזקפים לסעיפי רווח כולל אחר (OCI), אשר אינו נזקף ליתרת העודפים אלא מוצג במסגרת ההון בסעיפי קרנות הון נפרדים. דהיינו, סכומים אלו אינם מהווים חלק מהרווחים לצורך חלוקה בהתאם להוראות חוק החברות בנוסחו כיום.

על-רקע זה, פרסמה רשות ניירות ערך במרס השנה הצעה לתיקון מבחן הרווח הקבוע בחוק החברות, לבחינת האפשרות לחלוקת דיבידנד (שכיום הוא מבחן טכני בעיקרו, להבדיל ממבחן מהותי המצריך תחשיבים וניתוחי רגישות - מבחן הפירעון). עיקריה הם:

  • מבחן הרווח נותר כמבחן לצורך חלוקה מותרת, וזאת על בסיס דוחות כספיים מאוחדים מבוקרים או סקורים אחרונים, שלא חלפו שישה חודשים ממועד פרסומם.

  • מבחן הרווח יתבסס על יתרת העודפים בניכוי יתרת OCI שלילית.

  • קביעת מבחן מואץ: על התאגיד להרוויח כל שנה במשך שנתיים רצופות, ובלבד שההון העצמי לאחר החלוקה לא יהיה שלילי, וזאת בנוסף למבחנים האמורים לעיל.

  • מבחן הרווחים שמומשו: מהרווח לצורך חלוקה ינוטרלו שינויים בשווים ההוגן של נכסים והשפעות תוצאתיות אחרות שאינן נחשבות כממומשות. (רווחי שערוך נדל"ן להשקעה, רווחים מנכסים שאינם מוחזקים למסחר או נסחרים בשוק פעיל, רווחי אקוויטי לרבות רווחים כתוצאה מאיבוד או קבלת שליטה.)

  • יותר קיזוז סעיפים כנגד הרווחים מאותם סעיפים (בגובה הרווחים).

  • יותר להוסיף את סכומי הרווחים חזרה ליתרת העודפים בעת מימוש הנכס או סילוק התחייבות.

למעשה, על-פי הצעה זו, רווחי השווי ההוגן לא יפים לעניין חלוקת דיבידנד. לאור מורכבות כללי החשבונאות השלובים בהחלטה, והעובדה שרואה החשבון המבקר של החברה לא יוכל להביע את דעתו בנושא זה, על הדירקטור לשקול קבלת ייעוץ חיצוני אוביקטיבי.

המאמר פורסם בגליון ספטמבר 2014 של עלון איגוד הדירקטורים ומובא באדיבותו של האיגוד.
מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, וכן אינו מהווה טיפול משפטי ו/או תחליף לטיפול משפטי מקצועי או אחר.
הכותבת היא בעלת חברת בוטיק המעניקה שירותים פיננסיים, חשבונאיים וכלכליים, ייעוץ בענייני ממשל תאגידי וכן שירותי פתרונות מימון וליווים.
תאריך:  05/11/2014   |   עודכן:  05/11/2014
רו"ח רגינה אונגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דירקטורים - התייעצו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
5/11/14 10:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עניינו של הערר בהחלטת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה אשקלון אשר שימוש נוסף לאולם אירועים במלון "שירת הים" (כיום - מלון ליאונרדו אשקלון) הממוקם באזור המרינה בקרבת הים באשקלון.
04/11/2014  |  עו"ד צבי שוב  |   מאמרים
נהיגה בשכרות, נוסף על היותה מסוכנת, היא עבירה לא פעוטה ובצידה עונש מוחשי ביותר - שלילת הרישיון לשנתיים לפחות. הליך בדיקת רמת האלכוהול בדם שמבצעת המשטרה כולל שורה של שלבים ופעולות, רובן פרוצדוראליות ופשוטות יחסית, אך כאלה שדורשות דיוק רב והקפדה מדוקדקת על הנהלים. לכן, לנוכח אימת הסנקציה שבהרשעה בעבירה של נהיגה בשכרות, נאשמים רבים בוחרים לנהל את הגנתם עד הסוף (להבדיל מהגעה להסדרי טיעון עם התביעה) ולנסות לקעקע בכל דרך שהיא את גרסת התביעה.
אירן, 1979. בין השאה הפרסי הנאמן למערב, אבל לא בדיוק דמוקרט, לבין חומייני הקנאי הדתי, הנשיא קרטר העדיף את האייתולה. הוא קשר את ידי הצבא ומנע מן השאה לדכא את המרד ביד ברזל. בשם "זכויות האדם", כמובן. מה השיג? את "השטן הגדול", משטר דמים רודני, מלחמה נוראה בין אירן לעירק, חזון בלהות של פנאטיות שיעית חמושה בפצצה אטומית.
04/11/2014  |  אליקים העצני  |   מאמרים
מניתוח מהלכיו האחרונים של אבו מאזן, עולה בבירור כי יושב-ראש הרשות הפלשתינית מיישם בשיטתיות החלטה אסטרטגית - לחדול מתהליך השלום. רק החלטה כזו מסבירה את מהלכיו האחרונים. גידופיו באו"ם ("ישראל ביצעה רצח עם בעזה"), עמדתו הקיצונית בהר-הבית, חידוש והידוק הקשר עם חמאס בעזה, מסע השיסוי נגד הלגיטימציה של מדינת ישראל בחו"ל - כל המהלכים הללו - המקריות מהם והלאה. יש כאן שינוי מהותי, המבוסס על חשיבה לטווח ארוך. הוא אופייני לאיש ולדרכו הפוליטית.
04/11/2014  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
זה כחמש שנים ניטש ויכוח בין המצדדים בדרישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מהפלשתינים להכיר בזכות קיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, לבין המתנגדים לדרישה זו - בין בנימוק שישראל אינה זקוקה להכרה הפלשתינית בזכות קיומה כמדינת העם היהודי, ובין בטענה שמדובר בדרישה קנטרנית ומיותרת, המכבידה על עצם הסיכוי לחדש את התהליך המדיני ולקדם הסכם.
04/11/2014  |  ד"ר קובי מיכאל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il