בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
לזכרה של טרינזה כהן היקרה ע"ה, במלאת שנה לפטירתה ● מדוע בארבעת המינים, על-פי המסורת, הריח מייצג את המצוות והטעם את לימוד התורה - ולא להפך? ● ומה הקשר למנוֹחה טרינזה כהן ע"ה? ● טרינזה, כִּשְמה, הייתה אתרוג של כל השנה
|
אתרוג. הטעם זהה למעשים [צילום: עמרי גלפרין]
|
|
|
|
|
חז"ל מספרים על תינוקת ששמה אתרוג, אשר כשמה כן היא, הפיצה תמיד ריח נעים סביבה. פעם אחת בשעת הבדלה לא היו בשמים בבית. מה עשה האב? לקח את התינוקת על תקן של בשמים, והיא זכתה שהכל ברכו עליה. טרינזה היקרה, כשמך את היית אתרוג של כל השנה. הפצת סביבך ריח נעים של מצוות ומעשים טובים וטעם של עוד לתורה. אהבת התורה שינקת מבית אבא מינקותך בערה בך והקיפה את כל אישיותך, ובאה לידי ביטוי מובהק באורח חייך. שמרת על קדושת בית הכנסת וספרי התורה שכה אהבת מכל משמר. כידוע אתרוג הוא כליל השלימות, יש בו ריח משכר וטעם עסיסי וטוב. לא פלא שהוא נבחר גם בארבעת המינים בפי חז"ל לייצג את הצדיקים המלאים בחוכמת תורה - הטעם, ובמעשים טובים - הריח. גם בשאר המינים - הלולב, ההדס והערבה - הריח על-פי המסורת מייצג את המצוות, והטעם את לימוד התורה. והדבר דומני אומר דרשני. לכאורה צריך היה להיות להפך: חוש הריח, שאינו מלוּוה בפעולה מעשית, צריך היה לייצג את לימוד התורה, ואילו חוש הטעם, המלווה בפעולה מעשית, אכילה, צריך היה לייצג את המעשים. מה עוד שנעים זמירות ישראל הצביע בתהילים: "טעמו וראו כי טוב ה'. הרי מכאן שהטעם זהה למעשים. דומני שתשובה אפשרית לכך נעוצה בלימוד התורה הנותן את הטעם לקיום המצוות. תשובה נוספת שנראית לי- כבר הנביא ישעיהו הצביע על המשיח, שנזכה בביאתו במהרה, "והריחו ביראת ה'". מכאן שהריח קשור לעשיית מצוות. אומנם ייתכן שהכתוב רצה להצביע על רמתו הרוחנית הגבוהה של משיח צדקנו, המסוגל לחוש ביראת אלוקים של אנשים על-פי חוש הריח שבו. עם זאת, ניתן אולי גם להסביר שאדם בעל יראת שמים משמש מודל לסביבה, ומפיץ ריח טוב של מעשיו הטובים. כך למשל יצחק הבחין בעשיו, המחופש ליעקב, שבא לקבל את ברכתו, כי הוא מפיץ למרבה התמיהה ריח גן עדן מבגדיו - דחקל תפיחין (שדה תפוחים) - והבין שזהו לא אחר מריחו של יעקב הנובע ממעשיו הטובים. גם יוסף הצדיק, כפי שמצביע רש"י, הפיץ סביבו ריח של בשמים, בניגוד לריח הזפת של מוכרי הנפט הערבים שמכרו אותו למצרים. אף אַת הפצת סביבך ריח כה נעים של מעשים טובים, ולא פחות, כאמור, טעם של אהבת תורה.
|
|
טרינזה -אתרוג בתוניסאית
|
|
תאריך:
|
19/11/2014
|
|
|
עודכן:
|
19/11/2014
|
|
ציפי לידר
|
|
מעשה פשע מתועב בוצע ביום שלישי בבית תפילה בלב העיר ירושלים. בעת תפילת שחרית ארבעה מתפללים יהודים עדויים בטליתותיהם נרצחו וכעשרה נפצעו, חלקם באופן אנוש.
|
|
|
רק אבי ניסנקורן היה חסר לנו עכשיו. הפקיד האפור והחרוץ שמעולם לא נבחר על-ידי הציבור לכהונת יו"ר ההסתדרות אך זכה בתפקיד על-פי המלצתו הכוחנית של היו"ר הפורש עופר עיני, החליט כנראה שבזמן שהמדינה נתונה במלחמה - זה הזמן הטוב ביותר להוכיח לאזרחי ישראל שאין לנו מנהיג "לוחם חברתי" טוב ממנו.
|
|
|
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי הוצאה, פיצוץ, מתאבדים, קטן ונאבקים
|
|
|
אל הקורא היהודי בישראל אשר עיניו ואזניו לא טַחוּ... עִם הִשָׁמַע דבר הטבח בבית-הכנסת הר-נוף ירושלים ועל-רקע מעשי הרצח וההתנכלות הבלתי פוסקים בכל הארץ וכן על-רקע הטפות המוסר, הגִנויים, העֵצות "הטובות", הקריאות לסדר, שיחות-הכִּבוּשִין, ההסכמים, מול תרבות מורשתית מפלצתית של רצח, אנא, הקורא, חשֹב: מה הייתה כל מדינה ריבונית נורמטיבית וּבעלת "ראש בריא" עוֹשָׂה כנגד טרור כזה בתוכה, וכיצד הייתה פועלת?
|
|
|
נובמבר השחור: עוד טרם יבש דמם השפוך לשווא של דליה למקוס (25) בגוש עציון ושל החייל אלמוג שילוני (18), הי"ד, שנרצחו בדם קר בידי חיות אדם פלשתינים ב-10 בנובמבר; ושל קצין מג"ב ג'דעאן אסעד ובחור הישיבה שלום בעדני (17), הי"ד, שנרצחו ב-5 בנובמבר בפיגוע דריסה נפשע בירושלים (וזו רשימה חלקית, חודש אחד בלבד, מתוך סידרת פיגועי רצח ארוכה, של החודשים האחרונים), נדהמנו מול מעשה טבח חמור נוסף בירושלים, שמזכיר הפעם את צילומי פרעות תרפ"ט בארץ ישראל, ואת הפוגרומים שטופי הדם באירופה האנטישמית: יהודים עטורי תפילין ועטויי טליתות, שכל חטאם בהיותם בני דת משה, נטבחו בדם קר, בגרזיני קצבים, באכזריות מטורפת, בתוך בית כנסת, בידי פראי אדם פלשתינים, נטולי צלם אנוש.
|
|
|
|