|   15:07:40
  אלון קוחלני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

אין לזה מקום

הצעת חוק שהונחה לאחרונה על שולחן הכנסת מבקשת ליצור תקדים מסוכן בדמות ביטול דה-פקטו של הביקורת הפנימית ברשויות המקומיות ויצירת ביקורת חיצונית במקומה
03/12/2014  |   אלון קוחלני   |   מאמרים   |   תגובות
צור. בראש היוזמים [צילום: יוסי זליגר]

ב-27.10.2014 הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית לתיקון פקודת העיריות (מינוי מבקר עירייה), המבקשת לשנות סדרי בראשית בתחום הביקורת הפנימית בשלטון המקומי. עשרה חברי כנסת, בראשותו של דוד צור, מבקשים להכפיף את מבקר העירייה למשרד הפנים.

על-פי סעיף 1 להצעה, מבקר העירייה ימונה על-ידי השר, יהיה עובד משרד הפנים ויהיה כפוף לראש האגף לביקורת ברשות המקומיות במשרד הפנים. עוד נקבע בהצעה, כי שכרו של מבקר העירייה ייקבע על-ידי משרד הפנים והוא ישולם מתקציב המשרד.

מי זה "מבקר העירייה" שהוא עובד משרד הפנים? האם הוא מבקר פנימי או סוג של מבקר חיצוני מטעמו של הרגולטור (משרד הפנים)?

אחד המודלים המקובלים לקביעת זהותו של גורם ביקורת (פנימית או חיצונית) הוא מודל חמש החירויות. לפי מודל זה, אם תקציב המבקר ושכרו משולמים מקופת הגוף המבוקר, והמבקר ממונה ומפוטר על-ידי הנהלת הגוף המבוקר ומדווח לה, אזי עסקינן במבקר פנימי. כפי שניתן לראות, הצעת חוק זו מבטלת למעשה את מוסד הביקורת הפנימית ברשויות המקומיות, ומקימה תחתיו במקומו מבקר חיצוני, הכפוף דה-פקטו למשרד הפנים.

הסדרת החובה למנות מבקר פנימי בחקיקה ראשית היא ייחודית לישראל, כאשר בין המגזרים הראשונים שבהם הוסדרה חובה זו בחוק היה המגזר המוניציפלי. המחוקקים שהחילו ב-1971, במסגרת תיקון 11 לפקודת העיריות, את החובה למנות מבקרי פנים בעיריות, לא טרחו לכלול דברי הסבר בהצעת החוק, בסברם שהדבר מובן מאליו. כעת המחוקקים של 2014 מבקשים, בשם "חיזוק טוהר המידות הציבורי והגברת אמונם של האזרחים במערכת הדמוקרטית המקומית", דווקא לבטל את מוסד הביקורת הפנימית.

הואיל ומדובר בשינוי מהפכני ניתן היה להניח, כי חקיקה זו תיעשה על סמך לימוד מעמיק. אך לא כך הוא. הצעת חוק זו, למרבה ההפתעה, אינה נשענת על נתונים או מחקרים אמפיריים כלשהם והיא אף לא הוכנה תוך התייעצות עם הגופים המקצועיים. הביסוס היחיד הקיים בה הוא אזכור מדוח הוועדה לבחינת הביקורת הפנימית מ-2006 (דוח זיילר), לפיו ממונה בתוך הרשות המקומית על מבקר הפנימי "עלול לעשות כל מאמץ להסיט את הביקורת ממנו והלאה באמצעות התערבות בקביעת נושאי הביקורת ובדרכי בדיקתה". יוזמי הצעת החוק התעלמו מכך שהחקיקה ברשויות המקומיות מקנה למבקר סמכות לקבוע את נושאי עבודתו, כך שהתלות בממונה בקביעת נושאי הביקורת קטנה ביחס למגזרים האחרים (עובדה שגם דוח זיילר מציין).

סתירה נוספת נמצאת בכך שבעוד שדברי ההסבר להצעת החוק מדברים בשבח עצמאות המבקר בקביעת נושאי ביקורת, הרחיבה הצעת חוק זו דווקא את הגורמים המוסמכים לקבוע למבקר את נושאי עבודתו. על-פי ההצעה, לא רק ראש הרשות וועדת הביקורת יכולים לקבוע נושאי ביקורת לעבודה, אלא גם חברי המועצה. דהיינו: הצעה זו מבקשת ליצור מצב בו כל נבחרי הציבור ברשות המקומית מוסמכים לדרוש ממבקר הרשות לערוך ביקורת בנושאים מסוימים.

האם צעד דרסטי זה אכן נדרש? האם אכן ביטולה של הביקורת הפנימית ברשויות המקומיות והקמת ביקורת חיצונית נוספת תחתיה תבטיח שהביקורת תהיה אפקטיבית? האם אנו עדים לתחילת קץ הביקורת הפנימית?

נראה, כי למרות כוונת המחוקקים כמובע בדברי ההסבר להצעת החוק, התשובה לשאלות האלה היא קרוב לוודאי שלילית. מדינת ישראל פועלת במשק גלובלי, היא חברה ב-OECD המעודד גופים ציבוריים בה לקיים ביקורת פנימית, והיא מחויבת לתקנים בינלאומיים לעיסוק במקצוע זה. ביטול מוסד הביקורת הפנימית, לא זו בלבד שיהווה סתירה לאלה ולמסורת החקיקתית עד כה, אלא יהווה תקדים מסוכן גם ליתר המגזר הציבורי. התמונה של מבקרים שהם עובדי הרגולטור הפועלים כמבקרי פנים, לא זו בלבד שהיא אופיינית למדינות לא-דמוקרטיות, אלא שהיא גם מביעה חוסר אמון של המחוקק בהנהגת הרשויות המקומיות.

הביקורת הפנימית אינה רק כלי לחשיפת אי-סדרים ופגיעה בטוהר מידות. היא גם כלי ניהולי, שתכליתו לסייע "לארגון להשיג את מטרותיו על-ידי בחינת והערכת תהליכי ניהול סיכונים, בקרה, פיקוח וממשל תאגידי" (כלשון לשכת המבקרים הפנימיים העולמית, IIA).

נראה, כי בדרך ל"הגברת עצמאותה" של הביקורת הפנימית, מאיימת הצעת חוק זו לכרות את העץ עליו יושבת הביקורת. אם הצעת חוק זו תתקבל, יהווה הדבר כאמור תקדים מסוכן ליתר המגזרים, ולבטח לא יהיה בכך משום "חיזוק האמון הציבור במערכת הדמוקרטית המקומית".
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מינוי מבקר עירייה), התשע"ה–2014 / הצעת חוק
הצעת חוק לפיה משרד הפנים הוא שימנה את המבקרים הפנימיים ברשויות המקומיות וישלם את שכרם

המחבר עוסק בביקורת פנימית וניהול סיכונים בכלל וברשויות מקומיות בפרט.
תאריך:  03/12/2014   |   עודכן:  03/12/2014
עו"ד אלון קוחלני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אין לזה מקום
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי ק
3/12/14 11:33
2
ד"ר אבי כהן
3/12/14 13:57
 
שמ
3/12/14 15:20
3
שמ
3/12/14 15:04
4
ררד
3/12/14 15:31
5
ח.מ
4/12/14 11:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדינת ישראל תהיה יעדם הקרוב של ארגוני הטרור האיסלאמיסטים, באשר בה הם רואים את אויבתו העיקרית של האיסלאם - למסקנה נחרצת זו הגיע ההיסטוריון גד נחשון, עורך ה"ג'ואיש פוסט" בניו-יורק.
03/12/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
עורך דין מקבל רישיון בגיל 25, ויכול לייצג לקוחות עד שיבה טובה - 40, 50 או אפילו 60 שנה. אבל מי בודק האם הוא עדיין מעודכן? מי מוודא שהוא כשיר מבחינה גופנית ונפשית? התשובה היא: אף אחד. פסק דין קצר של בג"ץ מעורר שוב במלוא חריפותה את השאלה, האם לא ראוי לוודא את כל אלו לאורך הקריירה, כאשר מדובר במקצוע שחשיבותו מצד אחד ונזקו האפשרי מצד שני אינם צריכים הוכחה.
03/12/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הדברים הבאים נולדו בהשראת גיליון של "ידיעות אחרונות מ-2.12.14, שבו מצאתי כמה וכמה ידיעות וכתבות שגורם משותף אחד להן - ניתוק מהמציאות, או הצגת המציאות דרך מסנן על משקפיו או עיניו הדובר או המדווח. בחרתי להתייחס לארבעה נושאים מתוכם:
03/12/2014  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
נתחיל מהדבר החשוב ביותר: ישראל איננה גרמניה. לעם היהודי יש מסורת בת אלפי שנים של חופש ביטוי, חרות אקדמית-לימודית וניהול דמוקרטי של ענייניו. לעם הגרמני לא היו את כל אלו כאשר בשנת 1933 הוא אפשר לנאצים לעלות לשלטון, ודאי לא בהיקף ובעומק של העם היהודי.
03/12/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ממשלת ישראל נפחה את נשמתה. והאמת, טוב שכך, כי נשמתה נמכרה לשטן מאז כינונה. לא דרך, לא אידיאולוגיה, לא תקווה. כלום. מילים ועוד מילים ועוד הבטחות ועוד מסיבות עיתונאים. שום דבר ממשי. פוליטיקאים קטנים, קומבינטורים ופוליטרוקים, אגו-מניאקים כהגדרתו של ראש השב"כ לשעבר, כרמי גילון, שכל עניינם ומניינם הישרדות, מנעמי שלטון, שחצנות ויהירות, מכורים לפעילים תאבי בצע או פטרונים מלאי כסף. עשייה, כלום.
03/12/2014  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il