|   15:07:40
  נחמן פביאן  
עיתונאי ופרשן מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

אובמה והמרגלים

ארה"ב שילמה 5 מיליון דולר למצרים תמורת שחרור אזרחים אמריקניים שעבדו בארגון הבינלאומי לדמוקרטיה, החליפה מרגלים עם מוסקבה, שילמה כופר על שחרור מטפסי הרים באירן ופדתה מרגל בפקיסטן, אך אינה נוקפת אצבע כשמדובר ביונתן פולארד ובאלן גרוס
12/12/2014  |   נחמן פביאן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
אובמה. מרגלים מבית לא טוב [צילום: AP]

סקר שנערך במקביל ב-65 מדינות בעולם בנושא חופש הגישה לאינטרנט לשנת 2014 שפורסם בימים אלה קובע כי קובה ממשיכה להיות המדינה היחידה באמריקה הלטינית שבה הגישה לאינטרנט אינה חופשית, וששלטונות האי נוקטים יד קשה כלפי "עברייני" רשת העוסקים בחיפושי מידע ממקורות עצמאיים שלא באישור הממשלה.

רק 3.4 אחוזים מהמשפחות בקובה מחוברות לאינטרנט המצונזר. פעילים בקבוצות אופוזיציה, עיתונאים ואינטלקטואלים מקומיים פועלים בהתמדה להתחבר לאינטרנט ללא המגבלות הרשמיות.

האמריקני אלן גרוס, כיום בן 65, כלוא בקובה מזה חמש שנים ומאושפז כיום בבית החולים הצבאי בהוואנה. גרוס ביקש לפעול בקובה לקידום אתרי אינטרנט עצמאיים, בהיותו קבלן משנה של חברה שנשכרה למטרה זו על-ידי הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי (USAid). ברשותו נמצא ציוד תקשורת המשמש סוכנויות ממשלתיות, ארגונים בינלאומיים, סוכנויות ידיעות בינלאומיות וחברות דלק.

גרוס טען במשפטו כי התכוון לסייע לקהילה היהודית המקומית לאמן מפעילי תקשורת אלחוטית לאתרי אינטרנט עצמאיים. הקהילה היהודית בקובה המרוכזת בעיר הבירה הוואנה מונה כיום כ-1500 נפש. יחסיה עם השלטונות הם מאז ומתמיד תקינים, והיא מהווה דוגמה לאזרחי קובה בשל המסגרות השונות לסיוע הדדי שהיא מקיימת, כמו מחסני ביגוד, אפיית חלות ואף בית מרקחת לדוגמה המשרת את בני הקהילה ופונים רבים מחוצה לה. קיים ספק אם ראשיה הכירו כלל את גרוס מקרוב.

שופטי בית המשפט המחוזי בבירת קובה דחו את גרסתו של גרוס וקבעו כי הוא מרגל ודנו אותו ל-15 שנות מאסר בגין מעשיו נגד עצמאותה של קובה.

הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי מגדירה את עצמה כגוף עצמאי שאינו מקבל הנחיות אסטרטגיות לפעילותו ממחלקת המדינה של ארה"ב ושעיסוקו המוצהר הוא קיום שיתוף פעולה בינלאומי בתחומי הכלכלה, הבריאות והפוליטיקה. למעשה, במדינות אמריקה הלטינית נמתחת על הסוכנות ביקורת נוקבת בשל שיתוף הפעולה שלה עם הסי. אַי. אֵיי. על היוזמות שנוקטים שליחיה, המשתמשים באמצעים שונים כדי לגרום זעזועים בממשלות שאינן מישרות קו עם ארצות-הברית. לדוגמה, שליחי הסוכנות בפרו סייעו בעיקורם של 331,800 נשים ו-25,590 גברים בין השנים 1995 עד 2000, ואילו בבוליביה פעלו נציגיה לצמצום שטחי הגידול של מטעי הקוקה נגד הנשיא מורלס.



כשהבית הלבן מתעקש

לפני מספר שנים שיגרה סוכנות הסיוע האמריקנית לקובה שליחים צעירים לגיוס פעילים פוליטיים נגד משטר קסטרו - תוכנית שלא זכתה להצלחה בשל חוסר ההכנה של השליחים והשכר הנמוך שהובטח להם - כ-5.40 דולר לשעת עבודה. התוכנית הופעלה עם כניסתו של הנשיא אובמה לבית הלבן ובמקביל להצהרותיו של הנשיא האמריקני בנאומיו על "התחלת קשרים חדשים עם קובה".

אלן גרוס, העצור שזכה לכינוי "סוכן סמוי חובבן" בשל אי-ידיעתו את השפה הספרדית ובשל כך שריכז מידע חיוני במחשב נייד נגיש לכל אחד, פנה לממשלת ארה"ב לסייע בשחרורו. כמו-כן, הוא ורעייתו ג'ודית הגישו תביעה נגד ממשלת ארה"ב בגין רשלנות מצד מפעיליו, ונזקי גוף ופגיעות בנפש שנגרמו לו במעצרו.

בית המשפט לערעורים במחוז קולומביה שבארה"ב דחה את התביעה בנימוק שהנזקים לגרוס נגרמו לו מחוץ לגבולות ארה"ב. מעסיקיו הבטיחו לאשתו של גרוס תשלום סמלי, והתחייבו לפעול לשחרורו.

פעילי ציבור וסנטורים שביקרו את גרוס במעצרו נוכחו כי ירד במשקל, איבד שיניים, ראייתו נפגמה והוא שרוי בדיכאון, וביקשו מממשלת ארה"ב להסכים להחלפתו של גרוס בשלושה מרגלים קובניים המרצים עונש מעצר בארה"ב.

עד עתה בבית הלבן לא התחשבו בביקורת על הנשיא על כך שבעוד שהוא דורש מקובה לשחרר את גרוס ללא תנאים, שילמה ארה"ב 5 מיליון דולר למצרים תמורת שחרור אזרחים אמריקניים שעבדו בארגון הבינלאומי לדמוקרטיה, החליפה מרגלים עם מוסקבה, שילמה כופר על שחרור מטפסי הרים באירן ופדתה מרגל בפקיסטן. זאת כיוון שבמקרהו של גרוס ארה"ב הרשמית טוענת כי גרוס לא היה מרגל, ודובר הבית הלבן הכריז לאחרונה כי ארה"ב "מאוכזבת" מהעובדה כי גרוס לא שוחרר. דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט קרא לקובה לשחרר את אלן גרוס מסיבות הומניטריות "כדי להסיר מכשול נוסף לקראת בניית יחסים חדשים בין ארצות-הברית לקובה".

ממש בימים אלה נדרש נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון לסוגיה והצהיר כי שחרורו של גרוס יהיה צעד מכריע בהפשרת הקיפאון רב השנים ביחסים בין ארה"ב לקובה. אובמה הודיע כי ישקול בחיוב את החלפתו של גרוס במרגלים קובניים הכלואים בארה"ב.

המרגל האחר הוא יונתן פולארד, כיום בן 60, שנדון למאסר עולם והוא כלוא מאז נובמבר 1985, לאחר שהועמד לדין באשמה כי העביר לישראל בשנים 1984 ו-1985 מאות אלפי מסמכים שהגיעו לידיו בתוקף תפקידו כמנתח חומרי גלם מודיעיניים במרכז ההתרעה האנטי-טרוריסטית של הצי האמריקני.

בפתיחת משפטו בבית דין פדרלי, הסכימו הצדדים על עסקת טיעון שלפיה ירצה פולארד לא יותר מ-10 שנות מאסר, וישראל החזירה את המסמכים שפולארד העביר אליה. אך ימים אחדים לפני מתן גזר הדין, העביר מזכיר ההגנה האמריקני דאז קספר ויינברגר לידי בית המשפט מזכר חסוי בן 46 עמודים שכלל פרטים על-אודות הנזקים שהסב פולארד לביטחון הלאומי של ארה"ב. בעקבות המזכר, ביטל בית המשפט את עסקת הטיעון וגזר על פולארד מאסר עולם עם המלצה שלא לשחררו לעולם. כמו-כן נגזרו על אשתו דאז אן חמש שנות מאסר.

במשך השנים ניסה פולארד להשיג את שחרורו והגיש ערעורים ועתירות שנדחו. שמו הוזן עוד בשנת 2005 למערכת "איכון האסירים", שלפיה מועד שחרור תיאורטי לפולארד יהיה ב-21 בנובמבר 2015 - בדיוק בתום 30 שנה למאסרו. עדיין לא ברור אם תאריך זה מחייב את שירות בתי הסוהר או את הממשל האמריקני.

בארה"ב נחשב פולארד למרגל בכיר מסוכן שהעביר חומר רגיש למדינה אחרת, ואישים במערכת הביטחון האמריקנית קוראים מדי פעם לממשל להימנע משחרורו.

הממסד היהודי האמריקני שהיה אדיש למצבו של פולארד נרתם בשנים האחרונות לפעילות הציבורית למען שחרורו, בשל חוסר המידתיות בעונשו ומצבו הבריאותי. כיום הוא סובל מבעיות בריאות ומאושפז לעתים קרובות בבתי חולים שמחוץ לכלאו.

ב-29 שנות מאסרו עשו ראשי ממשלה, חברי כנסת ואישי ציבור בישראל מאמצים רבים להביא לשחרורו של פולארד. ב-1996 הוענקה לו אזרחות ישראלית, וב-1998 הודיע רשמית היועץ המשפטי של משרד ראש הממשלה כי ממשלת ישראל מכירה במחויבותה כלפי פולארד וכי היא מוכנה לשאת באחריות המלאה הנובעת מכך, מאחר שבישראל פולארד נחשב לחייל שאין מפקירים בשבי. אך עד כה פניות לנשיאי ארה"ב ובכללם לנשיא אובמה לא נשאו פרי.

תאריך:  12/12/2014   |   עודכן:  12/12/2014
נחמן פביאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אובמה והמרגלים
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ג'יימס בונד
13/12/14 08:27
2
אכזריים. פושעים!!
13/12/14 08:33
3
ירושלמית
13/12/14 08:45
4
שחקן תאטרון
13/12/14 09:28
5
ויוי 564
13/12/14 09:42
6
לאון שטוב
13/12/14 12:48
7
הכותב לקח משהו?
13/12/14 21:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארגון "המדינה האיסלאמית" הוציא פסק דין מוות נגד זמר מצרי שכינה בשירו את אבו בכר אלבגדדי "נסיך הפושעים"
12/12/2014  |  מנשה שאול  |   מאמרים
אולי יבוא היום שבו ערוצי הטלוויזיה יתחרו על "סקופים" של המצאות טכנולוגיות ומדעיות, פרי תכנון ישראלי, שיביאו לה מוניטין וכסף. אולי החדשות החמות יעסקו במציאת תרופות לחיסול האיידס ולביעור מחלת הסרטן. או מזור מוחלט לחולים במחלות ניווניות כמו פרקינסון ואלצהיימר. או על מנהיגות בעלת השראה שהיא מופת בחזון ובעשייה לעם היהודי ולעולם. היום הזה טרם הגיע. אם יבוא השלום, אני מאמין שהוא יגיע. בינתיים המציאות היא אחרת הדיווחים מתחרים מי יכול מהר יותר ובצורה מושכת יותר, צופים ורייטינג, לשקף באופן החד ביותר את כול מה שנוגע לפן המכוער, הבזוי, הרקוב שבחיינו. בין השאר על דריסת כבוד האדם החל בבריוניות פרלמנטארית ובהמשך דריסתו בפועל בהתעללות, באונס, בהרג, ברצח, אם אלה בזירה לוחמת ובעיקר בחיינו האזרחיים.
12/12/2014  |  צבי גיל  |   מאמרים
תנועת חמאס פתחה בקמפיין הכפשה נגד יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס בעקבות התיאום ההדוק שלו עם נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי נגד חמאס שסייעה לארגון "אנצאר בית אלמקדס" לבצע פיגוע גדול נגד הצבא המצרי בסיני בסוף חודש אוקטובר 2014 במהלכו נהרגו 33 חיילים מצרים.
12/12/2014  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
נשיא המדינה ראובן ריבלין, יליד ירושלים, דובר עברית. אבל למרבה הצער נראה שהוא לא מבין את המשמעות המדויקת של אחדות מן המילים שהוא משתמש בהן. למשל - המלה "מולדת". אילו טרח הנשיא לעיין בהגדרות המילוניות של המלה, לא היה מוציא מפיו את ההגיג הנואל שהשמיע בכנס דיפלומטים בירושלים כשניסה להסביר למאזיניו על מה המחלוקת העמוקה בינינו לבין הערבים החיים כאן. מסתבר כי הגדרה של המונח "מולדת" איננה רק המקום שבו נולד האדם. אלא חבל הארץ אשר לעם יש לגביו זיקה היסטורית רבת-שנים, הטריטוריה שבה נוצרה הזהות הלאומית של העם.
12/12/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
משה כחלון יקבע לבדו את רשימת מועמדי "כולנו" לכנסת ה-20 ויעמוד בראש המפלגה גם בבחירות לכנסת ה-21. יאיר לפיד משורין בראשות "יש עתיד" עד שנת 2020. ציפי לבני החליטה לבדה על החיבור עם מפלגת העבודה. אביגדור ליברמן קובע על דעת עצמו מי יהיו נציגי "ישראל ביתנו" בכנסת. תמונת מצב של הפוליטיקה הישראלית, 2014.
12/12/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
חובת השתיקה   /  קובי קמין
חפש את הפרטנר  /  דורון בקל-איילון
סכנה דו-צדדית  /  יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il