|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

יחוקק חוק נציבות הביקורת על הפרקליטות

כדי למנוע "כיפוף ידה" של נציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת בדימוס, הילה גרסטל, כמו-גם כדי למנוע שיבוש עבודתה השוטפת, הרי יש לעגן עצם הקמת מוסד הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות השונות, בחוק מיוחד, שיעניק לנציב/נציבת ביקורת זו, מעמד חוקי
02/02/2015  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
הילה גרסטל. למנוע שיבוש עבודה שוטפת [צילום: איתמר לוין]

הדוח הראשון שפרסמה אתמול (יום א', 1.2.15) נציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת בדימוס, הילה גרסטל, המסכם פעילות גוף הביקורת על הפרקליטות, יותר מאשר קיים וכלול בדוח ראשון זה, מצביע - ראש וראשונה - על מה שאין וחסר בו. להבדיל ממעמדו של נציב תלונות הציבור על השופטים, שמעמדו נקבע בחוק מיוחד, הלא הוא חוק נציב תלונות הציבור על השופטים, תשס"ב-2002, הרי מעמדה של נציבת הביקורת על הפרקליטות, לא נקבע בחוק ומכאן עיקר ויסוד חולשתו של בעל התפקיד, המכהן כנציב וגם/או כנציבת הביקורת על הפרקליטות.

שאלת הצורך בבקרה על התנהלות הפרקליטות עלתה על סדר היום הציבורי, עוד בשנת 2007, עת התקיים משפטו של השר לשעבר, חיים רמון, אשר בעניינו קבע בית משפט השלום, בתל אביב-יפו, כי חומרי חקירה שכללו האזנות סתר, לא הועברו לידי השר שנגדו הוגש כתב-אישום והוא הובא בפלילים וסנגוריו - כל זאת בשל רשלנות התביעה הפלילית בניהול החקירה הפלילית.

במצב דברים זה, נותרה סוגיית הבקרה על התנהלות הפרקליטות, כחלק בלתי נפרד מסדר היום הציבורי ובשנת 2011 הונחו על שולחן הכנסת, שתי הצעות חוק פרטיות שעניינן הצעה להקים גוף ביקורת על מערך התביעה. האחת - הייתה הצעת חוק נציב תלונות הציבור על פרקליטים, התשע"א-2011, שהגישו חברי הכנסת, גדעון עזרא המנוח, אורי אריאל, וחברי כנסת נוספים יבדל"א. והשנייה - הייתה הצעת חוק מבקר הפרקליטות, התשע"א-2011, שהגיש חבר הכנסת לשעבר, מיכאל בן ארי.

הצעת החוק הראשונה הציעה להקים נציבות שתעסוק בבירור תלונות על התביעה הפלילית, בלבד ולפיה נציב התלונות ימונה על-ידי וועדה של שבעה חברים ובהם שלושה חברי כנסת, בראש לשכת עורכי-הדין. בהתאם להצעת חוק זו, הרי הנציב יברר רק תלונות על התנהגות של פרקליט, במסגרת מילוי תפקידו והוא יוסמך - בין היתר - להמליץ בפני שר המשפטים ופרקליט המדינה, להדיח פרקליט מכהן, ממשרתו ומתפקידו זה.

הצעת החוק השנייה הציעה להקים גוף ביקורת שיבקר מערך התביעה הפלילית, האזרחית והמשטרתית, כמו-גם מחלקת הבג"צים וכן כל החלטה של הגופים המבוקרים וכל תלונה של מי שנפגע מהתנהגות גורמים אלה. על-פי הצעה זו, הרי אמור היה המבקר להיבחר, בידי וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, מתוך שורה של מועמדים שתאתר וועדת איתור. בוועדת האיתור אמורים היו לכהן שבעה חברים ובהם ארבעה חברי כנסת וראש לשכת עורכי-הדין וכן הוצע שוועדת החוקה, חוק ומשפט, תדון בדרכים לתיקון הליקויים שמצא המבקר.

מאז הונחו שתי הצעות חוק זה על שולחן הכנסת, לקראת דיון מוקדם בהן, הרי לא קודמו הצעות חוק אלה והן נזנחו. בחודש מרס 2011, הקים היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, בתמיכת שר המשפטים דאז, פרופ' יעקב נאמן, צוות לבחינת אפשרות היישום של הקמת נציבות תלונות על הפרקליטות, כאשר הצוות הגיש המלצותיו לשר המשפטים, בראשית שנת 2012. על בסיס המלצות אלה, הוקמה - בחודש אפריל 2014 - נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות השונות.

בפועל ולמעשה, מי שאימץ המודל להקמת יחידה ייעודית, במשרד המשפטים, לצורך הקמת נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות השונות, היה היועץ המשפטי לממשלה, כאשר אין כל ספק בכך, כי נציבות הביקורת, פועלת - כתוצאה מכך - מכוחו של היועץ המשפטי לממשלה. על בסיס מודל זה ולאחר שינויים שנערכו בו, בעקבות התכתבויות בין היועץ המשפטי לממשלה לשרת המשפטים דאז, ציפי לבני, הרי נוסח מסמך עקרונות, שבו סוכם על הקמת נציבות הביקורת על מערך התביעה, בחודש ספטמבר 2013, כאשר על מסמך עקרונות זה, חתומים היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין ושרת המשפטים דאז, ציפי לבני.

מן הראוי להדגיש ולציין, כי דוח הצוות המקצועי ומסמך העקרונות, המתואר והמפורט לעיל, לא פורסם - מעולם - בפומבי, כאשר כל מה שפורסם ברבים, הינו מסמך העקרונות. בהתאם לעקרונות של מסמך העקרונות, הרי הוקמה במשרד המשפטים הנציבות לביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות השונות. זה הוא מקור חולשתה של נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, שכן מצב דברים זה, לפיו מעמדה של נציבות הביקורת, אינו מוסדר בחוק, אלא הוא נשען כולו על הסכמה שהושגה בין שרת המשפטים ליועץ המשפטי לממשלה, אפשר ומאפשר ליועץ המשפטי לממשלה, עד עצם היום הזה, למנוע מנציב/נציבת הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות השונות, לבדוק עניינים שונים, אשר נציב/נציבת ביקורת על מערך התביעה, סבורים, כי יש מקום ויש צורך לקיים ביקורת, בגינם ובגדרם, שכן - לדעתם הם - נופל עניין זה, במסגרת סמכותם ותפקידם העניינית.

אמון על גישתו, לפיה יכול הוא "לסנן" וגם/או "לנטרל" עניינים שבקשר אליהם החליטה נציבת הביקורת על הפרקליטות הנוכחית, השופטת בדימוס, הילה גרסטל, לקיים ביקורת, מנע - כמו-גם ממשיך למנוע - היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מנציבת ביקורת זו, מלקיים ביקורת על חשדות נגד נשיא בית משפט המחוזי, לשעבר, בנצרת, השופט, יצחק כהן, בחשד לעבירות מין - כאשר, זה לא מכבר, בתום חקירתה של המשטרה, הומלץ להעמיד שופט נכבד זה, לדין פלילי והוא יצא, בעקבות חקירה זו, לחופשה, מאונס.

היועץ המשפטי לממשלה, ממשיך באותה דרך ובאותו קו חשיבה והוא מנע - כמו-גם ממשיך הוא למנוע - מנציבת הביקורת המכהנת, השופטת בדימוס, הילה גרסטל, מלבדוק פרשת ד"ר מאיה פורמן-רזניק, הרופאה הפטולוגית, שהעידה לטובת רומן זדורוב, כמו-גם מונע הוא ממנה, מלחקור התערבותו של פרקליט המדינה, אשר החליט שלא לאפשר תחילת העסקתה של ד"ר מאיה פורמן-רזניק, במכון לרפואה משפטית.

חולשתה של נציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת בדימוס, הילה גרסטל, הביאה גם לכך שוועד פרקליטי המדינה, מסרב לשתף עימה פעולה ומתנגד לאפשרות של הגשת תלונות פרטניות נגד פרקליטים, כמו-גם דורש הוא חיסיון על שמות הפרקליטים הנילונים ותגובותיהם וכן דורש הוא שיינתן ייצוג משפטי, לפרקליטים נילונים אלה. כיום אין הפרקליטים מגיבים לתלונות המוגשים נגדם לנציבת הביקורת על מערך התביעה ובחודש ספטמבר 2014 הכריז וועד הפרקליטים על סכסוך עבודה וניתוק הקשר עם נציבת הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות השונות.

במצב הדברים הנוכחי, כדי למנוע "כיפוף ידה" של נציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת בדימוס, הילה גרסטל, כמו-גם כדי למנוע שיבוש עבודתה השוטפת, הרי יש לעגן עצם הקמת מוסד הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות השונות, בחוק מיוחד, שיעניק לנציב/נציבת ביקורת זו, מעמד חוקי - מעמד אשר יחייב כלל הגופים הבאים עימה בקשר, לרבות היועץ המשפטי לממשלה, וועד פרקליט המדינה וכל גוף אחר, בהיות חוק המדינה מחייב כל אדם ואדם, שהינו אזרח מדינת ישראל.

ללא חקיקת חוק, דווקני שיקים ויהפוך מוסד הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה, לגוף שהוקם מכוח חוק, תחת להפוך אותו ליחידה במסגרת משרד המשפטים, הכפופה ליועץ המשפטי לממשלה, הרי אין כל ערך של ממש, בכל הכבוד הראוי, לנציב/נציבת ביקורת שכזה, שכן כל מהותם תלויה ברצונו הטוב ובחסדו של היועץ המשפטי לממשלה, בכל הכבוד הראוי.

נציב/נציבת ביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות השונות, חייב להיות גורם עצמאי וריבוני, בדיוק כפי שנציב התלונות על השופטים, הינו גורם עצמאי וריבוני, הפועל מכוח חוק ולא מחסדי בעל תפקיד ובעל מינוי ציבורי, זה או אחר. השינוי במעמדו של נציב/נציבת ביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות השונות, זועק לשמיים ויש לתקן מחדל זה, במהירות האפשרית, כדי למנוע מצב שנהפוך למודל של רפובליקת בננות, בכיסוי של "שמירת שלטון החוק".

ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ונוטריון, מתמחה - בין היתר - בתחום דיני לשון הרע, משפט פלילי לסוגיו השונים ובכללם: שחרורים ממעצר, ייצוג בתיקים פליליים מסובכים, בענייני הלבנת הון ובאישומי מיסוי פליליים.
תאריך:  02/02/2015   |   עודכן:  02/02/2015
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יחוקק חוק נציבות הביקורת על הפרקליטות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחת מהעם
2/02/15 19:44
 
אהרון שחר
3/02/15 11:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בקבוקים למיחזור, עמותות ושאר ירקות, מככבים בתקשורת בקרב התעמולה בין הליכוד לעבודה. דומה למרבה האבסורד, שמי שמרוויח מהשירבוב של אשת ראש הממשלה הידועה באופייה "המיוחד", במערכת הבחירות הוא דווקא ביבי, כל עוד זה סדר היום.
02/02/2015  |  מוטי קפלן  |   מאמרים
לאחרונה הודיעה ההתאחדות לכדורגל האנגלית על הקשחת התנאים להנפקת היתר עבודה שיאפשר לכדורגלנים לשחק בפרמייר ליג. על-פי תקנות חדשות, שצפויות להיכנס לתוקף בקיץ, רק כדורגלנים בינלאומיים בכירים, שיעמדו במספר תנאים קשיחים, יוכלו לקבל היתר עבודה ולהגשים את חלום הפרמייר-ליג.
02/02/2015  |  שי נמרודי  |   מאמרים
חבל שהמנהיגות של המפלגות הדתיות בישראל לא השכילה לקחת שיעור בתורה ממנהיגיה החילוניים של מדינה קטנה באירופה בשם קרואטיה, שנתנו השבוע שיעור יפה קרוא
02/02/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
שורה של החלטות בבתי משפט בישראל, שמורכבות גם יחד, מעלות את המסקנה היחידה שככל הנראה "הזכות להישכח" לא תתקבל במדינת ישראל כזכות משפטית. להזכירכם, גם בהחלטה של בית הדין האירופי בעניין מריו קוסטחה גונזאלס (C-131/12 Google v. Agencia Espanola de Proteccion de Datos) הזכות הוגדרה כזכות לתקן מידע במאגרי מידע שאינו מעודכן עוד. אולם, הפעם ברור שגם מידע לא מעודכן לא חייב להתעדכן בישראל.
02/02/2015  |  יהונתן קלינגר  |   מאמרים
תשומת לבנו המדינית מופנית במעין תגובה פבלובית תמיד לכוון הפלשתינים דא עקא שהם מסרבים פעם אחר פעם.
02/02/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il