|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
לכידות וערבות הדדית [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]

שמירה על ערכים בימים קשים

דברי ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון בפתיחת הכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי, תל אביב [כ' באדר א' תשפ"ד, 29.02.2024]
29/02/2024  |   עוזי פוגלמן   |   נאומים   |   תגובות

בבוקר 7 באוקטובר, חג שמחת תורה, ידעה מדינת ישראל מתקפת טרור אכזרית. מאז, במשך תקופה של למעלה מארבעה חודשים, מצויים אנו בטלטלה גדולה. בתקופה זו, שהיא מן הקשות שפקדו את המדינה מיום היווסדה, התהפכו החיים בכל בית בישראל. לרבים מאיתנו נדמה כי הזמן עצר מלכת באותה שבת שחורה.

על כן, הכנס המסורתי של העמותה למשפט ציבורי שאת פתיחתו אנו מציינים היום, אינו ככל הכנסים. גם היום מחשבותינו נתונות למשפחות אשר איבדו את יקיריהן; לחטופים שטרם שבו אל משפחתם; למפונים שטרם שבו אל ביתם; ולמגויסים שטרם שבו אל שגרת חייהם. בימים קשים אלה, הירתמותה של החברה הישראלית כקהילה אחת תומכת ומלוכדת - מהווה נקודת אור אשר נוסכת תקווה לימים טובים יותר.

חרף האילוצים הביטחוניים שנובעים מהלחימה המתמשכת, הרשות השופטת מחויבת למלא את תפקידה ולעמוד לרשות הציבור. החל מיומה הראשון של הלחימה, מערכת בתי המשפט התאימה את הנחיות העבודה לצרכים המשתנים, תוך שמירה על הוראות הדין ועל זכויות המתדיינים, ותוך התחשבות מירבית באוכלוסיות אשר מושפעות מהמצב הביטחוני. הודות לכך, לכל אורך הדרך נותרו דלתות מערכת בתי המשפט פתוחות לכל מי שזקוק לסעד.

עם כניסתי לתפקיד, ממש בימי המלחמה הראשונים, ערכתי סיור בבתי משפט במחוז דרום. פגשתי שם שופטים ועובדים מסורים, שפתחו את שערי בית המשפט - גם במציאות כמעט בלתי אפשרית - לפני הציבור שנזקק לסיוע. בהמשך סיירתי, ביחד עם מנהל בתי המשפט, בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, מהצפון עד הדרום, וראיתי במו עיני את המוטיבציה והמחויבות העצומה של השופטים והעובדים ברשות השופטת. אני מבקש להודות מעל במה זו לכל אחד ואחת מהשופטות, השופטים, הרשמות, הרשמים, העובדות והעובדים שלנו - על ההירתמות והעשייה חרף כל הקשיים.

הנסיבות הקשות שמלוות אותנו מאז 7 באוקטובר השפיעו במידה מסוימת גם על מתכונת הכנס המסורתי של העמותה למשפט ציבורי, שאת פתיחתו אנו מציינים היום. הכנס, שמשכנו הקבוע הוא בחיפה, מצא השנה "בית" זמני בתל אביב, ונושא הכנס - "מדינה יהודית ודמוקרטית - מגמות ואתגרים" - הוא רלוונטי מתמיד גם נוכח אירועי התקופה.

אין זה סוד כי השנה האחרונה הציבה בפני מדינת ישראל כולה, ובכלל זאת בפני הרשות השופטת, אתגרים יוצאי דופן שיורדים לשורש זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. השיח הציבורי בתקופה זו היה ער, גועש, ומן המקוטבים שידענו כאן במדינה.

אכן, השיח הדמוקרטי מתבסס מטבעו על ריבוי דעות ועמדות. המחלוקת היא חלק מובנה מהמרקם של החיים הדמוקרטיים המשותפים שלנו, יחד - כחברה אחת. יתרה מכך, מחלוקת, אפילו מחלוקת עמוקה, עשויה לגלם הזדמנות לאתגר, לפתח ולהפרות את השיח הציבורי. אולם ערובה לקיומו של שיח מפרה היא השמירה על הקשבה וכבוד הדדי בין הפרטים בחברה, בין רשויות השלטון, וביחסים שבין הפרט לרשות.

נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת מרים נאור ז"ל - שבחודש שעבר ציינו שנתיים ללכתה בטרם עת - התייחסה לחשיבותו של הכבוד ההדדי בין רשויות השלטון, בנאום שנשאה לרגל פרישתה מכס השיפוט, בציינה, ואני מצטט, כי: "מכבדים אנו את הכנסת והממשלה[...]; אך עליהן לכבד את עצמאות בית המשפט ואת חובתו לשפוט ללא מורא או משוא פנים, וחובתו להגן על זכויות האדם ושלטון החוק".


מבחן ליכולת לנהל דיאלוג בין הרשויות
הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג [צילום: פטריק פוסט, AP]

במישור החוקתי, עיקרון הכבוד ההדדי בין גופי השלטון הוכר כנגזרת של עיקרון הפרדת הרשויות, והוא משמש גם כמסד לקיומו של מה שידוע כ"דיאלוג חוקתי" – כלומר, שיח הדדי בין הרשויות בנוגע לסוגיות משפטיות-חוקתיות. השופט ברק כתב באחת הפרשות כי במסגרת עיקרון הפרדת הרשויות, "לא חומות בין הרשויות, אלא גשרים מאזנים ומפקחים" –והגשרים הללו, הקשרים הללו, בין רשויות השלטון בישראל, תורמים להמשך בנייתו של המפעל החוקתי המתהווה של המדינה.

אין זה סוד שהיכולת של שלוש רשויות השלטון בישראל להמשיך ולקיים ביניהן דיאלוג חוקתי אפקטיבי, עמדה למבחן משמעותי בשנה האחרונה. אולי הביטוי המובהק ביותר לכך הוא פסק הדין שהורה על בטלותו של תיקון מס' 3 לחוק יסוד השפיטה – תיקון אשר שלל באופן גורף את הסמכות לקיים ביקורת שיפוטית על סבירות החלטות הממשלה, ראש הממשלה ושרי הממשלה.

בפסק הדין התקדימי קבע רוב מכריע של 12 שופטי בית המשפט העליון, כי סמכותה המכוננת של הכנסת אינה בלתי מוגבלת, והיא אינה מוסמכת לחרוג מהמגבלה הצרה שנוגעת לשימור מאפייני הזהות הגרעיניים של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
בנוסף, אותו רוב קבע לראשונה כי בית המשפט העליון מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על תוכנם של חוקי היסוד, וכי במקרים חריגים וקיצוניים מוסמך בית המשפט להכריז על בטלות חוק יסוד שיש בו משום חריגה מסמכותה המכוננת של הכנסת.

חלק משופטי הרוב שמצאו לפסול את תיקון מס' 3, הזכירו בנימוקיהם את החשיבות שבשמירה על שירות ציבורי מקצועי ומסור, ועל התפקיד החשוב שממלאת הביקורת השיפוטית בהקשר זה. חסימת הביקורת השיפוטית על מינויים בשירות הציבורי – כך הודגש בפסק הדין – משמעה פתיחת פתח רחב לפוליטיזציה ולפגיעה באופיו המקצועי של השירות הציבורי בישראל.

היבט נוסף שבו נודעת משמעות מיוחדת לביקורת השיפוטית, ואשר הוזכר אף הוא בפסק הדין, נוגע לשמירה על עצמאותה של מערכת אכיפת החוק – אשר תורמת, בין היתר, להתמודדותה של מדינת ישראל עם אתגרים משפטיים במישור הבינלאומי. התקופה האחרונה המחישה כל זאת ביתר שאת. בהקשר זה ראויה במיוחד לציון העבודה החשובה של צוות המשפטנים הבכיר והמנוסה שמייצג את ישראל בהליך המשפטי שמתקיים בימים אלה בבית הדין הבינלאומי בהאג. הייצוג המקצועי שמספק הצוות יש בו כדי להמחיש את החשיבות המכרעת שבשירות ציבורי מקצועי ונטול פניות – אותו שירות ציבורי שהיה מקור לגאווה עבור מדינת ישראל בשבעים וחמש שנות קיומה.

מעיון בתוכנית הכנס, אני מניח כי פסק הדין בעניין עילת הסבירות יזכה להתייחסות מקיפה ומפורטת במושבים המרתקים שמתוכננים בימים הקרובים. פסק הדין הזה משמש לבנה חשובה נוספת במפעל החוקתי של מדינת ישראל, אך במפעל החוקה הישראלית חסרה עדיין אבן פינה מרכזית בדמותו של חוק יסוד החקיקה, אשר יעגן את "כללי המשחק" החוקתיים ויסדיר, בהסכמה רחבה, את המתווה לחקיקת חוקי היסוד; את הליך החקיקה של חוקים רגילים; ואת מתכונת הביקורת השיפוטית על הליך החקיקה ועל תוצריו. פעם אחר פעם חזר בית המשפט על קריאתו למחוקק לפעול לקידומו של חוק יסוד חשוב זה, שיש בו לייצב את המבנה החוקתי הישראלי.

עומס קשה וחריג על השופטים
הוועדה לבחירת שופטים [צילום: מיכאל דימנשטיין, לע"מ]

אכן, ייצוב המבנה החוקתי של מדינת ישראל הוא קריטי לשימור האיזונים והבלמים בין שלוש רשויות השלטון. בין ההצעות השונות לרפורמה במערכת המשפט שנשמעו בשנה החולפת, היו גם, כידוע, הצעות שנגעו למבנה הוועדה לבחירת שופטים. על-רקע המציאות הזו, לא התכנסה הוועדה לבחירת שופטים במשך כשנתיים. זאת ועוד, בפעם הראשונה ב-75 שנות קיומה של מדינת ישראל, לא ממונה נשיא קבוע לבית המשפט העליון.

ב-16 באוקטובר 2023 פרשה הנשיאה אסתר חיות, לאחר כהונה של שש שנים בתפקיד נשיאת בית המשפט העליון. במהלך כהונתה השכילה הנשיאה חיות לנווט את מערכת בתי המשפט באחת התקופות המורכבות והמאתגרות שידעה הרשות השופטת בתולדותיה, ואשר כללה, בין היתר, את משבר הקורונה ונגזרותיו; הסלמות ביטחוניות שהקשו על תפקודם הרציף של חלק מבתי המשפט; וכן את המשבר הפוליטי חסר התקדים שעבר על המדינה בשנים האחרונות, על האילוצים המערכתיים והתקציביים שנבעו ממנו.

הרשות השופטת עמדה בכל האתגרים הללו, יכלה להם וצמחה בעקבותיהם, וכל זאת תחת הובלתה הבטוחה של הנשיאה חיות. במקביל להתמודדות עם צרכי השעה, קידמה הנשיאה חיות גם תוכנית מדיניות רב-שנתית מקיפה עבור מערכת בתי המשפט – תוכנית שהציבה לנו כמערכת יעדים חשובים, כגון שיפור השירות לציבור וקידום המצוינות והשקיפות.

עתה, כאמור, עדיין לא נבחר נשיא קבוע למערכת בתי המשפט. במצב דברים חריג זה, קיבלתי לידי את תפקיד ממלא-מקום הנשיא. פעלתי – ואמשיך לפעול – על-מנת לשמר את עצמאותה ויציבותה של הרשות השופטת ואת תפקידה בשמירה על שלטון החוק וזכויות האדם. אך תפקיד נשיא בית המשפט העליון מחייב מינוי קבוע, נוכח החשיבות והרגישות שכרוכות בתפקיד זה והצורך לאפשר למערכת לתכנן ולבצע מדיניות ארוכת-טווח. כמי שעומד בראש המערכת, אני מקווה שבקרוב תוכל מערכת בתי המשפט לשוב ולפעול תחת ניהולו של נשיא בית המשפט העליון, במינוי של קבע.

בדומה, בשל אי-כינוס הוועדה, לא מולאו שורות הרשות השופטת, וזאת חרף המחסור בשופטים רבים במערכת בתי המשפט, ועל אף העומס הקשה והחריג אשר מוטל על כתפיהם של השופטים המכהנים, בפרט בהשוואה למדינות אחרות בעולם. היום, אני מגיע לכנס מכינוס של הוועדה לבחירת שופטים. בשבוע שעבר הוחלט בוועדה על מינוי 18 שופטים, והיום מונו 14 שופטים נוספים לבתי המשפט המחוזיים והשלום בעיקר במחוזות חיפה והצפון, שאני בטוח שיסייעו למערכת רבות במילוי תפקידיה הציבוריים. אין לכחד, קיימות מחלוקות בין חברי הוועדה, ואולם כולי תקווה שנשכיל לקדם את המשך תהליך הבחירה. זאת כמתחייב מהעומס יוצא הדופן אשר מוטל על שופטי ישראל בעת הזו, אשר מטבע הדברים, יש לו השלכות על ציבור המתדיינים ועל התמשכות הטיפול בהליכים.

לאחרונה היינו עדים להדלפות מטעות מדיוני הוועדה שנועדו להטיל דופי במועמדים מסוימים. אין לי צל של ספק שפרסומים מסוג זה, שיש בהם משום הפרה בוטה של כללי השפיטה, לא ירתיעו את שופטי ישראל, והם ימשיכו לעשות עבודתם נאמנה, ללא מורא ללא משוא פנים ובהתאם לדין.

חוסן יוצא דופן של החברה האזרחית
ביניש. השראה לדורות של נשים [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

לקראת סיום אבקש לברך את הזוכים בפרס גורני למשפט ציבורי: הנשיאה לשעבר דורית ביניש, הזוכה היום בפרס על מפעל חיים; עו"ד דן יקיר, הזוכה בפרס למשפטנים בשירות הציבורי, שנחשפתי רבות לעבודתו בהגנה על זכויות האדם, למקצועיותו ולאיכויותיו, הן בשנותיי כפרקליט, הן על כס השיפוט; וד"ר אלעד גיל וד"ר נטלי דודזון, הזוכים בפרס לחוקרים צעירים. כל אחד מהזוכים תרם תרומה ממשית בתחומו לפיתוחו ולקידומו של המשפט הציבורי בישראל, אך אבקש להקדיש ברכה אישית לחברתי היקרה, הנשיאה בדימוס דורית ביניש.

אין ראויה מדורית לקבל את הפרס. מפעל חייה של הנשיאה ביניש מתפרש על למעלה מיובל שנים, שבמהלכן הקדישה את חייה המקצועיים לשירות הציבורי ולעשייה למען הציבור הישראלי. במסגרת הקריירה המשפטית המזהירה שלה, כיהנה דורית כמנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה; כפרקליטת המדינה; כשופטת בית המשפט העליון וכנשיאתו.

דורית היוותה השראה לדורות של נשים בשירות הציבורי, בהיותה האישה הראשונה שכיהנה כפרקליטת המדינה, וברבות הימים גם האישה הראשונה שכיהנה כנשיאת בית המשפט העליון. אך כל מי שמכיר את דורית, יודע שלצד היותה פורצת דרך במובנים רבים, היא במידה רבה סמל לממלכתיות ומגדלור לדורות רבים של שירות ציבורי.

בתפקידה כפרקליטה, עמדה דורית על משמר ההגנה על שלטון החוק, זכויות האדם וערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. במילים ובמעשים המחישה דורית את התפיסה שתפקידו של הפרקליט בשירות המדינה הוא לשרת את הציבור בכללותו, תוך ייצוג הולם של מדיניות הממשלה. גם במהלך כהונתה כשופטת וכנשיאת בית המשפט העליון, הפגינה דורית נחישות, לצד אחריות בהפעלת שיקול הדעת. פסקי הדין שכתבה הדגישו את החשיבות המיוחדת שראתה בהגנה על זכויות האדם באשר הוא אדם, ואת רגישותה כלפי החלשים בחברה.

תקצר היריעה בדברי כאן לעמוד על מלוא תרומתה של דורית לפיתוח המשפט הישראלי בכללותו, ולפיתוח המשפט הציבורי בפרט. מורשתה השיפוטית כוללת פסקי דין מכוננים ותקדימיים רבים. בכלל אלה, אי-אפשר שלא להזכיר את תרומתה של דורית לפיתוח הפסיקה בתחום ביטחון המדינה. בפסיקתה המאוזנת, המעמיקה והרגישה לצורכי השעה אך גם לצרכי הפרט, הדגישה דורית את האיזון העדין הנדרש בין צרכי הביטחון במדינת ישראל – אשר נתונה תחת איומים קיומיים ממש מרגע הקמתה – לבין השמירה על שלטון החוק וזכויות האדם. גם לאחר פרישתה מכס השיפוט, ממשיכה דורית בעשייה למען הציבור הישראלי במישורים שונים ורבים.

לשמחתי, הצמתים המקצועיים של דורית ושלי השתלבו לא אחת. ההיכרות בינינו החלה לפני למעלה מ-40 שנה, עת הגעתי כמתמחה למחלקת הבג"צים כאשר דורית שימשה כמנהלת המחלקה. דורית הייתה לי למורה, ממנה למדתי רבות. דרכה המרשימה, המחויבת לשלטון החוק לזכויות האדם ולאיזון העדין ביניהם לבין אינטרס הציבור, שימשה לי כדוגמה ומופת. זכיתי לעבוד לצד דורית פעם נוספת, בתקופת כהונתנו המשותפת בבית המשפט העליון. תבונתה, מנהיגותה, חריפותה ובקיאותה בלטו גם אז. בטוחני כי מורשתה של הנשיאה ביניש ותרומתה למשפט הישראלי, ימשיכו לשמש השראה גם לדורות הבאים.

לסיום, השעה היא שעה לא פשוטה למדינת ישראל. בצד עמידתם האיתנה של חיילי צה"ל בסדיר ובמילואים בשדה הקרב, חשוב להדגיש כי גם החברה האזרחית בישראל מגלה חוסן יוצא דופן שבא לידי ביטוי בולט בשנה החולפת. גם בימים קשים, נוסיף לשמור על ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הרשות השופטת תמשיך בדרכה היציבה והעצמאית, ותבטיח את האינטרס הציבורי ואת השמירה על זכויות האדם במדינת ישראל. בטוחני כי הלכידות שלנו והערבות ההדדית שמאפיינת אותנו כחברה תסייע לנו גם בימים אלה.

תאריך:  29/02/2024   |   עודכן:  29/02/2024
עוזי פוגלמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כנס שנערך בכנסת ב-9.1.24
12/01/2024  |  מחלקה ראשונה  |   נאומים
אזרחיות ואזרחי ישראל, הערב אני מבקש לפנות לכל אחת ואחד מכם, באופן אישי, ולדבר על חוסן, רוח ונפש, ברמה האישית והלאומית. קרוב לחודש מאז שארצנו שינתה את פניה. קרוב לחודש שאנו במלחמה שלא חווינו כמותה. קרוב לחודש עבר מאז אותו יום ארור - שבו השמש זרחה, החצבים פרחו, והשוחט שחט ושחט ושחט - נשים וגברים, ילדות וילדים, קשישים ותינוקות; מקיבוצים, מושבים, יישובים וערים.
01/11/2023  |  יצחק הרצוג  |   נאומים
אזרחיות ואזרחי ישראל, ראש הממשלה, יושב-ראש הכנסת, נשיא בית המשפט העליון בפועל, ראש האופוזיציה, שרים וחברי כנסת, מכובדי כולם.
17/10/2023  |  יצחק הרצוג  |   נאומים
אזרחי ישראל, אנחנו ביום השלישי למערכה. אנחנו במלחמה על הבית, מלחמה על הבטחת קיומנו, מלחמה שבה ננצח.
09/10/2023  |  בנימין נתניהו  |   נאומים
אחיותיי ואחיי הישראלים. אני פונה אליכם היום כשאנחנו בעיצומה של מלחמה עזה שהכריז עלינו אויב אכזר. אני פונה אליכם כשכוחות צה"ל לוחמים בחזית רחבה, כשרבים מאיתנו תחת אש ונמצאים בחוסר ודאות, כשמתינו מונחים לפנינו, וכשכוחות החירום, הרפואה וההצלה עושים מאמצים כבירים להצלת חיים, וגופים שונים פועלים לשקף לנו - באופן אמין ומדויק - את תמונת הקרב, הנפגעים והנעדרים.
08/10/2023  |  יצחק הרצוג  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il