תוכניתו של הנשיא
דונלד טראמפ לבצע קיצוץ ענק במיסים מותירה שורה של שאלות פתוחות, ובראשן: כיצד היא תמומן - כותב (26.4.17) העיתון פייננשל טיימס. ההערכות הן, שבעשור הקרוב היא תוריד את הכנסותיו של הממשל בטריליוני דולרים - וזה כאשר החוב הלאומי כבר עומד על 20 טריליון דולר והממשל מעוניין לבצע השקעות עצומות בביטחון ובתשתיות.
פייננשל טיימס צופה, שבלא העמקה משמעותית של הגבייה או צמיחה מהירה באופן בלתי צפוי - הקיצוצים יעלו לאוצר האמריקני בסכומים משמעותיים, שכרגע קשה לאמוד אותם (בשל העדר פרטים בתוכנית שחשף מנוחין). קבוצה עצמאית העוקבת אחרי התקציב הפדרלי מעריכה, שהעלות בעשור הקרוב תהיה 7 טריליון דולר.
תומכי התוכנית יטענו, כי היא תאיץ את הכלכלה ובכך יכוסה אובדן ההכנסות. אולם אומר העיתון, גם הערכות שמרניות מדברות על עלות נטו של 3 טריליון דולר - ונזכיר שוב, שכבר כיום עומד החוב הלאומי על 20 טריליון דולר.
במרכז התוכנית עומדות הפחתת מס החברות מ-35% ל-15%, הפחחת המס השולי המירבי ליחידים מ-39.6% ל-35%, הפחתת המס לעסקים קטנים ל-15% והכפלת סף המס למשפחות ל-24,000 דולר בשנה. שר האוצר,
סטיבן מנוחין, לא התייחס כלל לשאלת המימון בטווח המיידי. הממשל סבור, כי בטווח הארוך יובילו הקיצוצים לצמיחה שנתית קבועה של לפחות 3% - אשר תבוא לידי ביטוי בהגדלת הפעילות וממילא בהגדלת הכנסות המדינה ממיסים. אבל זה יקרה, כאמור (אם בכלל), רק בעוד כעשור.
יו"ר בית הנבחרים, פול ריאן, הציע בעבר לממן הפחתות מיסים על-ידי העלאת מיסי ייבוא בטריליון דולר - צעד שעלול לעמוד בניגוד להסכמים עליהם חתומה ארה"ב. מכל מקום, הבית הלבן סירב לאמץ הצעה זו. הקונגרס עלול שלא לאשר את הקיצוצים אם המשמעות תהיה הגדלה של הגרעון בטווח המיידי, מציין העיתון.
עוד מציע הממשל לאפשר לחברות אמריקניות להחזיר הביתה טריליוני דולרים המוחזקים בחו"ל, תוך תשלום מס מופחת אם הכספים ישמשו להשקעות ולשכירת עובדים. מדובר ב-1.2 טריליון דולר המוחזקים במקלטי מס, ושכיום חל עליהם מס של 35%. מנוחין לא אמר מה יהיה שיעור המס המופחת; בקמפיין שלו דיבר טראמפ על 10%, ואילו הרפובליקנים בקונגרס דיברו על 8.75% לכל היותר. הממשל יצטרך להגיע לפשרה עם הקונגרס, שכן מספר נמוך מדי יביא להתנגדות של הדמוקרטים (המתנגדים לכל הקלה לעשירים) ומספר גבוה מדי יכעיס את הרפובליקנים. מכל מקום, זהו צעד שיכול להכניס מאות מיליארדי דולרים ולממן חלק מן הקיצוצים.
מקור מימון חלקי אחר, על-פי התוכנית, יהיה ביטול חלק משמעותי מן ההוצאות המותרות בניכוי בחישוב המס הפדרלי של משקי הבית, ובראשן המיסים המקומיים והמדינתיים. עם זאת, שני הניכויים המרכזיים - ריבית משכנתאות ותרומות - יישארו על-כנם. במקביל, יבוטל מס העיזבון ויבוטל המס המיוחד שהוטל במסגרת תוכנית אובמהקר - שאותה עצמה לא מצליח טראמפ לבטל בשלב זה. השינויים הללו יסייעו לחלק ניכר מהאמריקנים - וגם לעשירים, המשלמים למשל 90% ממס העיזבון. השיעורים החדשים גם מעודדים העברת נכסים לידי חברות.
עוד מציין פייננשל טיימס, כי עיקרי תוכנית המיסים בושלו במהירות, לאחר שטראמפ הורה לצוותו להתמקד בקיצוצי המס בעקבות כשלונו לבטל את אובמהקר. בין היתר, לא ברור כיצד היא מתיישבת עם תוכניתו של ריאן - האיש החזק בגבעת הקפיטול ויריב ותיק של טראמפ - אשר הציע תוכנית קיצוצים מתונה יותר וכזו שלדבריו לא תפגע בנטו של הכנסות המדינה. ריאן עצמו אמר שתוכניתו של טראמפ "עולה בדיוק בקנה אחד עם העקרונות שלנו", ואילו מנוחין הצהיר גם הוא שהבית הלבן מיישר קו עם ההנהגה הרפובליקנית.
עם זאת, קיימים הבדלים משמעותיים בין שתי התוכניות. מנוחין לא שלל תוכנית ביניים שתגדיל את הגרעון התקציבי - צעד שמחוקקים רבים לא יראו בעין יפה. טראמפ ומנוחין גם לא אימצו, כפי שכבר צוין, את ההצעה של ריאן להגדיל את מיסי הייבוא כדי לממן את הקטנת מיסי ההכנסה. עם זאת, התוכנית בכוונה טרם גובשה לפרטיה, כדי לאפשר לבית הלבן ולקונגרס לנהל מו"מ על פרטים אלו.