|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

קשרי טראמפ-רוסיה

הופכים את הפייג'

קרטר פייג', אדם כמעט אנונימי שהיה יועץ לענייני חוץ בקמפיין טראמפ במשך חמישה חודשים, הוא אחד המפתחות לחקירת קשרי הקמפיין עם רוסיה – כותב ווושינגטון פוסט
26/05/17  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   יומן עולמי   |   תגובות
פייג'. "בגלל שאני קתולי" [צילום: פאבל גולובקין, AP]

טראמפ נדחף לחזית
האם דונלד טראמפ למד משהו מתקרית הסלפי עם אורן חזן? תנועה של הנשיא שנמשכה שנייה או שתיים הפכה לוויראלית ברשת. כאשר התייצבו מנהיגי נאטו לצילום בעת הפסגה בבריסל (25.5.17), דחף טראמפ את ראש ממשלת מונטנגרו, דוסקו מרקוביץ, והתייצב בארשת גאה בחזית. דובר הבית הלבן, שון ספייסר, אמר בתגובה שלא ראה את הווידאו אך שיער שטראמפ פשוט הלך למקום שנועד עבורו.

אחד המפתחות לחקירת קשריו של קמפיין דונלד טראמפ עם רוסיה טמון באדם שכמעט אינו ידוע: קרטר פייג', שהיה מיועציו למדיניות חוץ – כותב (25.5.17) וושינגטון פוסט.

תחילתו של הסיפור בחודשים הראשונים של 2016, כאשר מועמדותו של טראמפ צברה תנופה ואנשיו הבינו שעליו להוכיח שיש לו השקפה מגובשת על ענייני העולם. פייג', איש עסקים בינלאומי שמשרדיו שכנו בסמוך לטראמפ טאואר, הופיע יום אחד במטה הקמפיין והתקבל בברכה כמי שיכול לתרום בתחום זה. סם קולביס, יועץ בכיר של טראמפ, ביצע בדיקה מהירה בגוגל והתרשם שלפייג' יש כישורים מתאימים: ראש חברה להשקעות בתחום האנרגיה, תואר בעסקים מאוניברסיטת ניו-יורק, דוקטורט מאוניברסיטת לונדון. פייג' התקבל והפך לאחד מיועציו של טראמפ בנושאי חוץ וביטחון לאומי.

מצוקתו של טראמפ ניכרה במארס 2016, כאשר 70 מומחים לביטחון לאומי המזוהים עם המפלגה הרפובליקנית, פרסמו מכתב נגד מועמדותו. טראמפ הודיע בתגובה, כי ג'ף סשנס (כיום שר המשפטים, שגם לו היו במהלך הקמפיים קשרים עם גורמים רוסים) – הסנטור היחיד שתמך בו באותה עת – יעמוד בראש ועדת יחסי החוץ של הקמפיין, אך שמות יתר חבריה מעולם לא פורסמו.

דופק וקורות חיים – וזהו

מקורות רבים בקמפיין טראמפ אמרו לעיתון, כי פייג' ואחרים צורפו לקמפיין תחת לחץ. טראמפ ניצח בעוד ועוד בחירות מקדימות, ונדרש להראות שיש לו בתחומי החוץ והביטחון צוות בקנה מידה נשיאותי. הבעיה שלו הייתה, שרוב המומחים המוערכים לא רצו שום קשר איתו. "כל מי שבא אלינו עם דופק ועם קורות חיים ונראה לגיטימי, התקבל בברכה", אמר אחד מהם. ואחר הוסיף: "בדיקת נאותות לא הייתה בדיוק בראש סדר העדיפויות שלנו".

כאשר ניסה המטה להרחיב את שורותיו, מסביר וושינגטון פוסט, היה לפייג' לפחות יתרון אחד: שכנותו לטראמפ טאואר. רוב אנשי הקמפיין לא זוכרים מתי וכיצד בדיוק הופיע במטה, אבל כמה מהם משערים שהוא פשוט נכנס והציע את שירותיו – דבר שקרה לא מעט באותם ימים. פייג' הכחיש זאת אך סירב לספק גרסה משלו.

קולביס, כיום פקיד בכיר במשרד החקלאות, סירב להגיב. העיתון מציין, כי הוא עסק בנושאי רוסיה בפנטגון בשנות ה-80, וכמועמד לסנט מטעם אייווה בשנת 2014 העלה ספקות בנוגע לאפקטיביות של העיצומים שהטיל ממשל אובמה על רוסיה בעקבות הפלישה לחצי-האי קרים. בחודש שעבר הכחיש פייג' ש-קולביס היה מי שהכניס אותו לקמפיין.

בדיקה מעמיקה יותר של פייג' הייתה עשויה להדליק כמה נורות אזהרה, אומר וושינגטון פוסט. הוא עבד שלוש שנים במוסקבה והיו לו מניות בחברת הענק הרוסית גזפרום – מה שעשוי היה ליצור לו עניין כספי ישיר בסנקציות על רוסיה. בספטמבר שעבר דיווח פייג' לראש ה-FBI דאז, ג'ים קומי, שהוא מכר את אחזקתו הזעירה (כלשונו) בהפסד חודש קודם לכן.

על הרדאר של ה-FBI

כאשר נשאל טראמפ במארס אשתקד עם מי הוא מתייעץ בנושאי חוץ, הייתה תשובתו: "אני מתייעץ קודם עם עצמי, כי יש לי מוח מצוין". בסוף החודש ציין טראמפ בפני וושינגטון פוסט את שמותיהם של חמישה יועצים בתחום החוץ; השני היה ד"ר קרטר פייג'.

שם נוסף ברשימה היה אדם כמעט אנונימי עד אותה עת: ג'ורג' פפדופולוס, עליו אמר טראמפ שהוא "יועץ אנרגיה, בחור מצוין". התקשורת גילתה עד מהרה את מה שהקמפיין לא גילה: האיש מסר על עצמו מידע מוגזם ולא מדויק. הוא גם החל לנצל את מעמדו כיועץ לקמפיין טראמפ ולדבר בחיוב על ולדימיר פוטין בפני קהלים שונים.

מה שהחיפוש בגוגל לא הראה, חושף וושינגטון פוסט, הוא שפייג' היה על הרדאר של ה-FBI מאז 2013, בחשד שגורמים רוסים ניסו להשתמש בו כדי להשיג מידע על תחום האנרגיה. חשדו של ה-FBI התעורר לאחר שפייג' ניהל שיחות עם מי שהציג את עצמו כמנהל בסניף ניו-יורק של בנק רוסי, ומאוחר יותר הורשע בריגול לטובת רוסיה. בידי הבולשת היו הקלטות בהן דיברו גורמים רוסים על נסיונותיהם לגייס את פייג'. האחרון אמר בתגובה כי שיתף פעולה עם החוקרים, וכי העבירה היחידה הייתה מצד הפקידים שהדליפו לעיתונות את זהותו.

בקיץ 2016 כבר היה פייג' נתון לציתות של הבולשת, אשר חשדה שהוא עלול להיות סוכן של הקרמלין וקיבלה אישור של בית המשפט לביצוע הציתות. מאוחר יותר הופיע שמו של פייג' בתיק הידוע שהכין סוכן בריטי לשעבר בנוגע לקשריו של טראמפ עם רוסיה, ובו נטען שהוא נפגש עם בכירים רוסים כדי לקשור קשר להביא לבחירתו של טראמפ. פייג' דחה בתוקף טענות אלו, ואמר שעל הבולשת לחקור כיצד נוצר המסמך הזה במקום לחקור את פעולותיו.

צירוף מקרים או מזימה?

בחודש יוני השתתף פייג' בפגישה פרטית בוושינגטון עם ראש ממשלת הודו, מרנדה מודי. הוא הדהים את הנוכחים באומרו שפוטין הוא מנהיג חזק יותר ואמין יותר מאשר ברק אובמה, והבטיח שיחסי ארה"ב ורוסיה ישתפרו אם טראמפ ייבחר. פייג' הכחיש דיווח זה וטען שמקורו באויביו הפוליטיים. חודש לאחר מכן הרצה פייג' באוניברסיטה רוסית ומתח ביקורת קשה על מדיניות ארה"ב. לדבריו, הוא לא נפגש באותו ביקור עם נציגים רוסים, למעט ברכות קצרות שהחליף עם סגן ראש הממשלה שנכח באותה הרצאה.

כעת הבולשת בודקת כיצד הצטרף פייג' לקמפיין טראמפ והאם ניהל שיחות עם רוסים כלשהם במטרה שמוסקבה תסייע לטראמפ. גם ועדת הביון של הסנט כבר התמקדה בפייג' וביקשה ממנו את כל התיעוד שבידיו על קשריו עם רוסים במהלך הקמפיין, כל עסקותיו עם רוסיה וכל התקשורת שלו עם אנשי הקמפיין.

הנסיבות בהן הצטרף פייג' לקמפיין מייצגות את אחת השאלות המרכזיות בפניהן ניצבים החוקרים: האם הריבוי של אנשי טראמפ בעלי קשרים לרוסיה (נזכיר גם את מייקל פלין, פול מנפורט ורוג'ר סטון) היה צירוף מקרים בלבד? או שמדובר היה במערכה מתוכננת מצד מוסקבה, במטרה להשפיע עליו? בלא קשר לתשובה, טוען העיתון, עצם העובדה שיועצים רבים גויסו ללא בדיקה של ממש, מסבכת את העניינים מבחינת הבית הלבן.

פייג' ויועציו של טראמפ טוענים שהשניים מעולם לא נפגשו, עד שעזב פייג' את הקמפיין באוגוסט שעבר. פייג' הכחיש שעבד אי-פעם עבור רוסיה, ואמר שהשאלות בנושא הן חלק מציד המכשפות הפוליטי של הדמוקרטים נגד הנשיא. הבית הלבן הפנה את העיתון לדובר הקמפיין, שסירב להגיב.

בשבוע שעבר שלח פייג' מכתב לסגן שר המשפטים, רוד רוזנשטיין, ולפיו היה יועץ לא רשמי וחבר ללא שכר באחת מהוועדות של הקמפיין. לוועדת הביון של בית הנבחרים כתב פייג', שהוא נגרר בצורה בלתי חוקית לתוך החקירה בהתבסס על מידע שקרי ותעמולה. לדבריו, בכל מגעיו עם גורמים רוסים בשנה שעברה הוא הבהיר, שפעולותיו נעשות על בסיס מסחרי ואקדמי בלבד, ושהוא אינו מייצג בצורה כלשהי את קמפיין טראמפ. במכתב אחר טען, שמדובר ברדיפה הנובעת בין היתר מהיותו קתולי.

תאריך:  26/05/17   |   עודכן:  26/05/17
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  יומן עולמי
אחד הדברים האחרונים שדונלד טראמפ היה רוצה, זה שיגידו שהוא דומה במשהו לברק אובמה. אבל בדיוק את הדבר הזה אומר ג'ון בולטון, שהיה מבכירי משרד החוץ האמריקני, לשעבר שגריר ארה"ב באו"ם וממעצבי המדיניות הקשוחה כלפי קוריאה הצפונית. לטענתו, במאמר שהתפרסם השבוע בוול סטריט ז'ורנל, אין למעשה הבדל בין מדיניות החוץ של טראמפ לבין זו של אובמה.
26/05/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא דונלד טראמפ לא מינה מנהל חדש לבולשת הפדרלית לפני צאתו למזרח התיכון ולאירופה, והמשימה תהיה אחת הראשונות על שולחנו כאשר ישוב לוושינגטון. המנהל הבא צריך להיות גירסה צעירה של רוברט מולר ולא פוליטיקאי - טען בתחילת השבוע העיתון USA Today במאמר המערכת שלו.
26/05/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
השם "ווטרגייט" חוזר ועולה שוב ושוב בשבועות האחרונים, במיוחד מאז פיטר דונלד טראמפ את ג'ים קומי מתפקיד ראש ה-FBI. האמנם הפרשות דומות והאם גם סופן יהיה דומה? סקוט ארמסטרונג, שהיה חבר בצוות ועדת הסנאט לעניין ווטרגייט ומאוחר יותר עיתונאי בכיר, הצביע בתחילת השבוע בניו-יורק טיימס על הבדל חשוב בין הפרשות: תפקידו של הקונגרס.
26/05/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מי שחושב שהכלכלה הסינית היא ייצור המוני בתנאי עבדות או שדות אורז ענקיים, כדאי שיחשוב שוב. או מוטב - שיראה את רשימת החברות הציבוריות המובילות בסין, שמפרסם (25.5.17) כתב-העת פורבס. מבין עשר החברות החזקות ביותר במדינה, שש הן בנקים ועוד שתיים הן חברות ביטוח; השתיים הנותרות הן חברות סלולר ונפט.
25/05/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הפיגוע במנצ'סטר היה מזעזע במיוחד משום שחלק מ-22 ההרוגים היו בני נוער, והורים עלולים לחשוש כעת האם ילדיהם יחזרו הביתה מבילוי תמים. אחרים ירצו לראות הפגנת כוח של כוחות הביטחון. אלו ואלו - כותב (24.5.17) יו אורד בדיילי טלגרף - ישחקו לידיהם של המחבלים.
25/05/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי  
טראמפ חתם - ומשפחת קושניר מיהרה להשתמש  /  איתמר לוין
19% מהסלולריים - מזויפים  /  איתמר לוין
האסטרונאוט ג'ון גלן מת בגיל 95  /  איציק וולף
לטראמפ חסרים 2 טריליון  /  איתמר לוין
הסיוט מתממש?  /  איתמר לוין
האנושות התחילה באירופה?  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il