|
שאלה חברתית [צילום: נרימן אל-מופתי, AP]
|
|
|
|
|
הקרב אף פעם לא יהיה הוגן, נאמר בסרט "וונדר וומן". ציטוט זה ניתן לקשור גם לקרב של הנשים הסעודיות על זכויותיהן. יש להבין, כי החברה הסעודית תשתנה בסופו של דבר. לא בגלל הממשלה או האקטיביזם במדינה, אלא בגלל השינויים בשוק העבודה והסתירות הדתיות-תרבותיות שהן יגרמו. הרפורמות הכלכליות יובילו לשינוי חברתי-תרבותי במדינה – צופה השבועון טיים.
בניגוד למה שרבים אולי חושבים, בסעודיה אין חוק רשמי שאוסר על נשים לנהוג. כמו בכל מקום בעולם, בסעודיה יש צורך ברישיון כדי לנהוג, רישיון שנשים לא יכולות לקבל. מקור האיסור נובע מהתרבות הסעודית, ובמשך עשרות שנים הוא התפתח ממסורת לדבר ממוסד. בשנת 1991 הוציא איש דת מסעודיה פסק הלכה, המקשר בין נהיגת נשים לחטאים. ככל שהפסיקה התפשטה וקיבלה אישור מהגורמים השמרנים הבכירים במדינה, נאלץ משרד הפנים במדינה לתמוך בה.
כאשר נשאל על הנושא בראיון טלוויזיה, אמר מוחמד בן סלמאן, האיש החזק במדינה ומי שמונה השבוע ליורש העצר, כי סעודיה איננה מוכנה לקבל נהיגת נשים. לדבריו, נהיגת נשים איננו עניין דתי, אלא סוגיה הקשורה לקהילה עצמה שיכולה לקבל זאת או להתנגד. בנושא הזה הוא צודק, אומר השבועון. גם אם ממשלת סעודיה תאשר לנשים לנהוג, החברה הסעודית לא מוכנה לקבל זאת. יותר מכך: בהתחשב בשינויים הכלכליים והחברתיים העצומים המתרחשים כיום במדינה, סביר להניח שהרגישות הציבורית לנושא תהיה חריפה יותר. כאן נכנסת לתמונה הרפורמה בכלכלה.
שירותים של נסיעות משותפות, כדוגמת אובר, זכו לנתח שוק משמעותי בסעודיה, משום שיותר ויותר נשים צריכות לנסוע לעבודה. כמו-כן, יש צורך שהנסיעות יהיו במחיר נגיש וסביר, לא במונית או על-ידי נהג פרטי. ההצלחה של חברות הנסיעות המשותפות עוררה תשומת לב מצד גברים סעודים המחפשים תעסוקה רווחית. בעוד שהממלכה תלויה בעובדים זרים לצורך עבודות שכאלו, בשנים האחרונות חל שינוי. גברי סעודיה גילו נכונות גוברת לעסוק במשרות צווארון כחול ושירות. במקצוע כמו תחבורה, הדגש הוא על שעות גמישות, עצמאות והכנסה טובה.
שינוי זה בגישות הגבריות, ביחד עם גידול במספר הנשים הסעודיות הנכנסות לשוק העבודה והיתרונות הברורים של שני מקורות הכנסה במשק בית אחד, ישפיע בסופו של דבר על האיסור לנהיגת נשים. למרות הסתירות הברורות, הנרטיב של הממסד הדתי על האיסור של ערבוב המינים שמונע מנשים לנהוג, לא מונע מנשים לנסוע עם נהגי מוניות. רוב הנהגים הללו הם זרים, ולכן מתייחסים אליהם כאל משרתים וכא-מיניים והם אינם מהווים איום חברתי.
אולם, כאשר גברים סעודים מחליפים את הנהגים הללו, הטיעון כבר לא תקף. הגברים הסעודים לא רואים עצמם כעת, או בכל זמן בעתיד, כמי ש"עוזרים בבית". לכן, גברים סעודים המסיעים נשים סעודיות יוצרים מצב שחכמי הדת רצו להימנע ממנו. זוהי הסביבה המושלמת שבה גברים ונשים יכולים להתערבב, בחלל סגור לפרק זמן לא מוגדר ומוגבל.
דבר זה מעמיד את הממשלה בדילמה, שתדרוש פתרון בלי לפגוע ביזמות הכלכלית במדינה. זה מה שיכול להוביל בסופו של דבר לנהגות בסעודיה. לנוכח היעדים הכלכליים של המדינה, לרבות הגדלת כוח העבודה הנשי וצמצום האבטלה, הממשלה תצטרך להתיר לנשים לנהוג.