|   15:07:40
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

לאירן אין מונופול על השיעים

נג'ף כחלופה לטהרן

כהני הדת בעיר נג'ף מעולם לא היו מעורבים בפוליטיקה כמו עמיתיהם בטהרן, אך Washington Institute טוען שארה"ב יכולה להשתמש בהם כדי להחליש את ההשפעה האירנית
13/10/17  |   אריאל י. לוין   |   מיוחדים ברשת   |   העולם הערבי   |   תגובות
נג'ף. לקראת הבחירות בעירק [צילום: כרים קדים, AP]

פומפאו ירענן את CIA
ראש ה-CIA, מייק פומפאו, מתכוון לקדם מבצעי מודיעין אגרסיביים יותר ולהילחם בביורוקרטיה הארגונית של סוכנות הביון – אמר לאחרונה בכנס באוניברסיטת וושינגטון. לדבריו, CIA איטי ובעל ריכוזיות יתר בנושא קבלת החלטות.

לדברי פומפיאו, כדי להגן על הביטחון הלאומי של ארה"ב, הסוכנות צריכה לבצע פעולות תקיפות יותר במסגרת איסוף המודיעין. לשיטתו, ניתן יהיה להפוך את עבודת CIA למהירה יותר, אם ניתן יהיה לבזר בו סמכויות של קבלת החלטות. הרעיון הוא שמפקדי התחנות ברחבי העולם יקבלו החלטות טקטיות, מאחר שהם אלו שמחזיקים במידע הרב ביותר והם יודעים הכי טוב כיצד לנהל את המצב בשטח.

כדי להילחם בביורוקרטיה אמר פומפאו שהוא מתכוון לצמצם את מספר האנשים שצריכים לבחון ולאשר מבצעים שונים. דרך אחרת היא להגדיל את מספר קציני המבצעים של הארגון בתחנות השונות, ובכך לקרב את אנשי הארגון ליעדים המודיעיניים. צריך לפרוס את אנשי הסוכנות ביחד עם הכלים הדרושים להם והמקורות השונים בלב האירוע, אמר פומפאו.

למרות השפעתו של חיזבאללה על לבנון, חלק ניכר מהאוכלוסייה השיעית במדינה פונה לעבר העיר נג'ף שבעירק, אחת הערים הקדושות לשיעה, לקבלת הנחיה דתית. למרות שנג'ף מעולם לא הייתה מעורבת פוליטית בלבנון כמו אירן, מוסדות שיעים רבים קראו לה "בית".

במשך השנים חיזבאללה הפנה את תשומת הלב של שיעים רבים לאירן לצורך הנחייה דתית, אך לנג'ף עדיין הייתה השפעה דתית. לאנשי דת בולטים בלבנון היו בעבר קשרים חזקים עם נג'ף, והיא עדיין משפיעה על השיעה בלבנון. ארה"ב ושחקנים אזוריים אחרים יכולים לנצל קשר זה, כותבת חנין גדאר ב-Wadhington Institute, כדי לעזור ללבנון לרסן את ההשפעה האירנית במדינה.

מאז שנת 2003 האייתוללה עלי סיסתאני, אחד מאנשי הדת השיעים הבכירים בעולם, נמנע לנקוט עמדה בפוליטיקה הפנים-לבנונית. מקרה יוצא דופן היה לאחר מלחמת לבנון השנייה, כאשר סיסתאני אמר לאנשי דת בלבנון לא לתפוס משרות פוליטיות ושהשיעים בלבנון צריכים להתנתק מאירן. כעת נג'ף מוכנה להתערב הנושאים פוליטיים, דבר בעל משמעות לקראת הבחירות בעירק שיתקיימו בשנה הקרובה.

אירן רוצה להקים גוש של מפלגות שיעיות. בחודש שעבר, לאחר ביקור של בכירים עירקים בסעודיה, אירן שיגרה לבגדד את האייתוללה הבכיר מחמוד האשמי שחרודי. מטרת הביקור הייתה לנסות ולאחד את השורות השיעיות לקראת הבחירות. שחרודי אכן נפגש עם מספר מנהיגים, ביניהם ראש-הממשלה, חיידר אל-עבאדי, אך לא הוזמן לנג'ף וגם איש הדת הבכיר מוקתדא א-סאדר סרב להיפגש איתו.

מכשול נוסף בפני תוכניותיה של אירן, מציינת גדאר, הוא הגל האנטי-אירני בעקבות עסקה של חיזבאללה עם דאעש בסוריה. באוגוסט האחרון, 308 לוחמי דאעש ומשפחותיהם הורשו לסגת מהרי קלמון לעבר העיר אל-בוכמאל שליד גבול סוריה-לבנון. הדבר בוצע באמצעות אוטובוסים ואמבולנסים שנשלחו על-ידי משטר אסד ובשיתוף פעולה עם חיזבאללה. הדבר הרתיח את אל-עבאדי ואנשי דת אחרים בעירק, שראו את העסקה כמסוכנת לעירק ופוגענית כלפי אנשיה. הדבר הגיע גם לאוזני תומכי חיזבאללה בלבנון, שמתחו ביקורת על המהלך.

בזמן שאירן בטוחה ביכולתה להשפיע על הבחירות לפרלמנט הלבנוני במאי 2018, הבחירות לפרלמנט העירקי באפריל 2018 מהוות אתגר רב יותר. פוליטיקאים שונים מרחיקים עצמם מאירן, תוך הדגשת הזהות הלאומית העירקית על חשבון הזהות השיעית. בנג'ף מסכימים עם מהלך זה, והם כנראה יתמכו בכל קואליציה שיעית שתדגיש את הזהות העירקית.

בניגוד לשיעים בלבנון, השיעים בעירק עומדים על שלהם מול אירן. הדבר נובע בין היתר מהנוכחות של ערים שיעיות מרכזיות כמו נג'ף וכרבלא. מעבר לכך, שיעים בעירק עדיין רואים את מדינתם כמשגשגת ועצמאית. השיעים בלבנון לא הצליחו לייצר זהות לאומית משלהם, והם חברו לפלשתינים, הסורים וכעת האירנים כדי להגן על עצמם. גם אלו שמתנגדים לחיזבאללה, עדיין מציגים עצמם כשיעים ולא כלבנונים.

כדי לטפח חלופה בת-קיימא לחיזבאללה, הקהילה הבינלאומית ניסתה לעבוד עם פלגים שונים בלבנון והשקיעה בהם רבות. עד לאחרונה רבים מהם לא חיפשו חלופה לחיזבאללה, והם היו מרוצים מהרטוריקה התוקפנית של הארגון וראו בו ארגון מקובל שמספק שירותים חברתיים לשיעים נזקקים. מנגד, תורמים זרים העבירו כספים לדמויות שיעיות רבות שלא נתפסו כאמינות, ולא הייתה שום אסטרטגיה אמיתית לחיזוק המנגנונים שיעניקו לשיעים מקום ראוי בחברה הלבנונית. היוזמות נגד חיזבאללה נכשלו, משום שניסו להחליף ארגון שיעי אחד בארגון שיעי אחר, במקום לחזק את התודעה הלאומית הלבנונית.

חיזוק התודעה הלאומית העירקית, יכול להביא מנהיגים שיעים להקמת קואליציות מגוונות. למרות ההבדלים המהותיים שיכולים להיות בין המפלגות השונות, מדובר במהלך טוב יותר מאשר חיזוק המעורבות האירנית בעירק. דבר שכזה יסייע לארה"ב ובעלות בריתה להילחם נגד התרחבות ההשפעה האירנית באזור. עתיד ההשפעה האירנית בעירק ייקבע בבחירות באפריל, ואם המועמד האירני לא ינצח כחלק מגוש חוסם שיעי, אירן תרגיש את ההשפעות למהלך בעירק ובלבנון.

לדעת גדאר, כדי להחליש את ההשפעה האירנית במרחב, הקהילה הבינלאומית צריכה לעודד בריתות פוליטיות בעירק שיכולות לערער את המעומדים שאירן תומכת בהם, לחזק את אל-עבאדי ושאר מוסדות המדינה, לעודד את נג'ף לגמישות פוליטית ולקרוא לשיתוף פעולה בינלאומי. אם המפלגות השיעיות לא יקימו גוש חוסם, או יחברו לסונים ולכורדים כדי להקים ממשלה בין-עדתית, ניתן יהיה לחזק את שיתוף הפעולה בין ארה"ב לעירק ולפעול נגד אירן.

הסיכויים שמהלך כזה יתרחש בלבנון יותר נמוכים, ולמרות זאת הקהילה הבינלאומית לא יכולה לאבד את הקשר עם השיעים הלבנונים שמתנגדים לאירן. חיזבאללה הוא עדיין החלופה האמיתית היחידה לשיעים בלבנון, אם בכירים שיעים בנג'ף ומקומות אחרים יגבירו את הלחץ על אירן ושלוחותיה.

תאריך:  13/10/17   |   עודכן:  13/10/17
אריאל י' לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
הרחבת השפעתה של אירן במזרח התיכון, באה לידי ביטוי גם בפעילות המיליציות בהן היא תומכת. ברחבי האזור ישנם כוחות שיעים שפועלים בתמיכה אירנית, במטרה להפיץ את האידיאולוגיה השיעית. פעילות נגד אירן, מחייבת בין היתר פעילות גם נגד אותן מיליציות – אומר מייקל נייטס ממכון Washington Institute בעדות בפני בית הנבחרים.
10/10/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
בסוף החודש שעבר גזר בית המשפט הצבאי בלבנון עונש מוות על השייח' הסוני-ג'יהאדיסטי אחמד אסיר. הלה היה כלוא משנת 2015 בעקבות עימותים בין תומכיו לבין צבא לבנון בעיר צידון בשנת 2013, עימותים במהלכם נהרגו 17 חיילים. מעטים יזילו דמעה על מותו של אסיר, אך פרסום גזר הדין הביא למחאות של סונים ברחבי המדינה. עבור סונים רבים, עונשו של אסיר מסמל את כוחו הגובר של ארגון חיזבאללה – כותב Washington Institute.
09/10/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
מי מחולל מהפכות בעולם הערבי? –שואל הסופר כאמל דאוד במאמר בניו-יורק טיימס. אלה לא האיסלאמיסטים, שהכניסו את עצמם למלכודת של אלימות וקיצוניות. אלה לא האליטות הנוטות שמאלה, שאנשיהן מזדקנים ואיבדו את קסמם לאחר כשלון התנועות הלאומניות שהובילו. אלה לא הבלוגרים הצעירים, אשר הושתקו ולעיתים גם נכלאו לאחר שהובילו את האביב הערבי.
06/10/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בית משפט בסעודיה, זיכה (יום א', 1.10.17) את חברת הבנייה בן-לאדן מכל אשמה פלילית בפרשת התמוטטות המנוף במסגד הגדול בעיר מכה, לפני שנתיים. בהתמוטטות ב-11 בספטמבר 2015, נהרגו 111 צליינים מוסלמים.
01/10/2017  |  עומר כרמון  |   חדשות
החטוטרת הישראלית בכורדיסטן מחזירה אותי אחורה, כשלושים וחמש שנה, לימים שלאחר מלחמת לבנון הראשונה. בשני המקרים השגיאה התנוססה ומתנוססת על הקיר, אך מנגד אף "בכיר ביטחוני" לא ניסה ולא מנסה להציל את המצב. ומאחר שאני לא חושד שראשי המדינה וזרועותיה הביטחוניים כל כך אידיוטים, הרי שאני חושש ששוב מישהו בישראל החליט להקריב ידידי אמת "לשם התראה". בספטמבר 1982 נבחר באשיר גו'מייל לנשיא לבנון. גו'מייל היה בנו של פייר גו'מייל, האיש שהקים את הפלנגות הנוצריות בלבנון, כנגד המוסלמים, הסורים והפלשתינים שם. מולו עמד נשיא לבנוני - נוצרי חלש, שהנוצרים לא ראו בו את ביטויים העדתי. לאיש קראו כמיל שמעון. הדרוזים הלבנונים עמדו בקרב שבין הפלנגות הנוצריות למוסלמים ולפלשתינים לצד האחרונים נגד הנוצרים המיליטנטים. בראש הדרוזים עמד אז כמאל גו'נבלט. אבל המאבק העדתי הזה, שישראל ניגנה בו כינור ראשון לטובת הפלנגות הנוצריות, לא הסתיים בדורם של המנהיגים הללו אלא עבר לדור השני, לצאצאיהם. דני שמעון - בנו של כמיל שמעון, חיפש גם הוא את הנשיאות הלבנונית במסגרת ה"בן יורש", שהייתה אז כל כך מקובלת בעולם הערבי. פייר גו'מייל הצמיח שני בנים - באשיר ואמין, שלא חפצו עוד בנשיא נוצרי הססן אלא תבעו הגמוניה נוצרית מלאה בלבנון, תוך שליחת הסורים חזרה מעבר לגבול. גם לכמאל גו'נבלט היה את ה"בן יורש" שלו, היה זה ואליד גו'נבלט, שאף הוא הוא המשיך בדרך אביו את הגיבוי הדרוזי למוסלמים, לסורים ולפלשתינים. הייתה זו לא רק מלחמה פנימית בין עדות ודתות שסועות בלבנון על-רקע מדינה מתפוררת ומתבוססת בדמים, אלא היה זה גם קרב על עתידה של לבנון מבחינת האוריינטציה המדינית שלה: קיומה של מדינה מזרח תיכונית כאחיותיה הערביות או הפיכתה למדינה מערבית-אירופית במזרח התיכון, על-פי הדגם הישראלי. משפחת גו'מייל חפצה להפוך את לבנון למדינה אירופית עם אוריינטציה צרפתית-מערבית ואילו המוסלמים ומשפחת גו'נבלט העדיפו להפוך סופית לעוד מדינה מזרח תיכונית-ערבית עם חסות סורית. משפחת שמעון העדיפה שלבנון תמשיך בעמעומים הפוליטיים שלה, ללא החלטה ממשית ולשמור על ה"איזון" העדתי בחלוקת משרות השלטון. אם ברקע המוסלמי-דרוזי עמדה סוריה, הרי שברקע של הפלנגות ובהקמתן עמדה ישראל. מלחמת לבנון הראשונה - בקיץ 1982, הייתה התפרצות הקונפליקט הזה, שהחזרה הגנראלית שלו התרחשה כבר בשנת 1978, במה שישראל קראה לכך "מבצע ליטני".
28/09/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בעירק  /  מי ומי  
חמאס מוכן לפירוק הממשל העצמאי  /  איציק וולף
נסראללה טוען: ישראל תוקפת בתימן  /  עידן יוסף
ראש המודיעין לשעבר בקטאר מאשים ממשלתו בתמיכה בטרור  /  אריאל י' לוין
טרור אסלמי - שורשי או זר  /  יורם אטינגר
החל המרוץ לנשיאות במצרים  /  יוני בן-מנחם
"נור" נגד נישואי ילדים  /  אריאל י' לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il