בחודש אפריל הקרוב יחגוג חיל-האוויר המלכותי (RAF) את יום הולדתו ה-100 – חיל-האוויר הראשון שהיה עצמאי מזרועות אחרות של הצבא. מורשתו המפוארת של החיל ידועה היטב, אך כיום הוא הקטן ביותר אי-פעם (באופן יחסי) עם 140 מטוסי "טייפון" ו-80 מטוסי "טורנדו" מתיישנים. ה-RAF עלול להפוך ל"חיל בוטיק": בעל יכולות מצוינות, מצויד היטב ומאומן כהלכה – אבל קטן. זה מה שעלול לקרות לכל ענף התעופה הבריטי בשל הבקרזיט – מזהיר מת'יו סימונדס ב-The World in 2018 של אקונומיסט.
נתחיל מיצרניות המטוסים. איירבס בריטניה מייצרת את הכנפיים לכל מטוסי הנוסעים של הקונצרן. 10,000 עובדיה ייצרו ב-2016 כנפיים ל-1,000 מטוסים. אבל העסק כולו תלוי בהעברה חלקה ומהירה של הכנפיים לפסי הייצור בגרמניה ובצרפת. אם בריטניה תהיה מחוץ למעטפת המכס של
האיחוד האירופי, ייתכן שהייצור בה שוב לא יהיה כדאי.
רולס-רויס, יצרנית מנועי המטוסים השנייה בגודלה בעולם, סבלה בשנים האחרונות משערוריות שוחד וחשבונאות שעלו ועולות לה מאות מיליוני ליש"ט – אם כי יש לה צבר הזמנות מלא לסדרת מנועי Trent. איירבס היא אחד הלקוחות הגדולים ביותר של רולס-רויס, ואם יוטלו מכסים על המנועים הבריטיים – הם עלולים להפסיד בתחרות ליריבה האמריקנית הגדולה ג'נרל אלקטריק. אם בריטניה תעזוב גם את סוכנות בטיחות התעופה האירופית, יתגברו עוד יותר צרותיה של רולס-רויס. בתעשיית האוויר-חלל האירופית הכל קשור לכל; כל דבר יכול לפגוע ברולס-רויס ובקבלני המשנה שלה בבריטניה.
חברת BAE Systems, יצרנית הנשק השלישית בגודלה בעולם והחברה התעשייתית הגדולה ביותר בבריטניה, ניצבת בפני פחות סיכונים. למרות שבשנת 2012 ניסתה (ללא הצלחה) להתמזג עם איירבס, יש לה באופן יחסי מעט פעילות באירופה. 36% ממכירותיה הן בארה"ב והיא ספק דרג א' למטוס 35-F, פרויקט המהווה 15% ממחזור החברה. עם זאת, משמעותו של הבקרזיט עלולה להיות ש-BAE תמצא את עצמה מחוץ לפרויקטים גדולים באירופה ובראשם תוכניתן של גרמניה וצרפת לייצר מטוס קרב שיחליף את ה"טייפטון".
גם חברות התעופה הבריטיות מודאגות מאוד מהברקזיט, העלול להוציא אותן משוק התעופה האירופי – מדווח סימונדס. החשופות ביותר הן איזיג'ט ורינאייר, אשר בנויות על ההסכם מ-1992 המעניק לחברות התעופה של מדינות האיחוד את האפשרות לטוס מכל מקום לכל מקום. בריטניה כלולה גם בהסכם השמים הפתוחים של האיחוד עם ארה"ב, ואם תמצא את עצמה מחוצה לו – היא תוכל לפעול רק במסגרת הצרה של הסכמים דו-מדינתיים ושדות התעופה שלה ייפגעו קשות.
התשובה פשוטה: בריטניה יכולה להחליט להישאר באזור התעופה המשותף גם לאחר הברקזיט. אבל זה אומר, שהיה תהיה כפופה להוראותיו של האיחוד האירופי בתחום זה ולסמכותו של בית המשפט האירופי לצדק – קו אדום מבחינתה של הממשלה. אם בריטניה לא תשנה את גישתה לברקזיט, מזהיר סימונדס, כל התעופה שלה עלולה להפוך לענף בוטיק.