התקלה המביכה ביותר בתולדות רשות הדואר האמריקנית תעלה לה 3.5 מיליון דולר – פסק בשבוע שעבר שופט מחוזי.
בדצמבר 2010 הנפיקה הרשות בול ועליו פסל החרות, האייקון המפורסם ביותר בארה"ב. אבל איכשהו, היא "הצליחה" לשים על הבול תמונה שגויה: לא את הפסל המקורי שבניו-יורק, אלא העתק שלו המוצב במלון בלאס וגאס. גם לאחר שהתבררה הטעות, התעקשה הרשות להותיר את הבול במחזור: "אנחנו אוהבים אותו", הסבירה בפשטות.
אלא שכעבור שנתיים הגיש רוברט דייווידסון, מי שפיסל את ההעתק, תביעת זכויות יוצרים נגד הרשות. לטענתו, הרשות מכרה מיליוני בולים והרוויחה סכומי עתק מהיצירה שלו. הרשות מצידה טענה שדייווידסון הוא רודף בצע: "לקחת אייקון אמריקני, יצרת העתק ברמה נמוכה, ומכל המקומות שבעולם – הצבת אותו בלאס וגאס. קיבלת על זה כסף, ועכשיו אתה תובע על זכויות יוצרים?!".
אלא שדייווידסון זכה לאוזן קשבת בבית המשפט, אשר דחה את טענות הרשות לפיהן מדובר בבניין ולא בפסל (ולכן אין עליו זכויות) וכי לא מדובר ביצירה מקורית הזכאית להגנה אלא בהעתק של רכוש ממשלתי. דייווידסון סיפר כיצד יצר את ההעתק בשנת 1996, תמורת 385,000 דולר. לדבריו, מלון ניו-יורק ניו-יורק הזמין ממנו את הפסל, אך הותיר בידיו את חופש העיצוב. "חשבתי שזה צריך להיות קצת יותר מודרני, שהפנים צריכים להיות קצת יותר עכשוויים, לבטח יותר נשיים – משהו שיתאים יותר ללאס וגאס". ההשראה שלו הייתה חמותו, העיד. כאשר סיים את הפסל – 50 מטר גובהו – הוא אף הצמיד אליו לוחית קטנה: "זה בשבילך, אמא".
15 שנה מאוחר יותר חזרה אשתו מהדואר ובידיה הבול בן 44 הסנטים, והצביעה על הדמיון הרב בינו לבין הפסל. השופט אריק ברוגינק ציין בפסק הדין, כי הרשות לא הציגה הגנה של ממש בפני התביעה. הבלבול החל כאשר הרשות השתמשה בתמונה באיכות נמוכה של הפסל, אותה מצא מישהו באינטרנט. מנהל פיתוח הבולים חיפש סמל פטריוטי שיחליף את בול פעמון החרות, נתקל בתמונה של הפסל ומצא שהוא "שונה וייחודי"; לא עלה על דעתו, שזה משום שלא מדובר בפסל המקורי. רשות הדואר שילמה לסוכנות התמונות גטי 1,500 דולר, נטלה את התמונה והפכה אותה לבול. כך ממש.
הפארסה גדולה עוד יותר לנוכח דבריה של הרשות עם הנפקת הבול: "ליידי ליברטי, פסל החרות, ידועה מתוך חיבה, וכאן היא נראית בצילום תקריב של ראשה והכתר שעליו". ידועה ידועה – אבל אתם לא זיהיתם אותה. תוך מספר חודשים היה ברור לרשות שהיא השתמשה בתמונה שגויה, הסיפור התפרסם בעיתונים החשובים ביותר בארה"ב – אבל היא החליטה להמשיך לשווק את הבול, בלי לציין מיהו היוצר האמיתי וכמובן בלי לשלם לו, ואפילו בלי להתנצל. הבול הוצא מהמחזור רק בתחילת 2014, זמן קצר לאחר שדייווידסון הגיש את התביעה – לא לפני שנמכרו 5 מיליון ממנו והרשות הכניסה לקופתה 2 מיליארד דולר. ברוגינק ציין, כי גם בהתחשב בשולי הרווח הצרים של הרשות – סביר להניח שהיא הרוויחה 70 מיליון דולר, וקבע שדייווידסון זכאי לתמלוגים של 5% מהסכום.