שימוש במידע פנים אינו סוגיה של הגינות אלא של גניבה – כותב מאט לווין באתר בלומברג. אפילו רשויות האכיפה והתביעה אומרות, כי האיסור על שימוש במידע פנים נועד להבטיח את הגינות מגרש המשחקים בשוק ההון, אך לטענת לווין הן טועות. השווקים אינם מגרש משחקים ולא צריך לצפות שיהיו כזה.
אם יש לך מידע שאין למישהו אחר, אתה אמור לסחור לפיו, משום שהמטרה החברתית של שוק ההון היא לתמחר מידע חדש לתוך המניה. אם אתה עורך מחקר על חברה ומדבר עם אנשים רבים ומגיע למסקנה שהיא מהווה הונאה, אין ספק שאתה חייב למכור את המניה. הבעיה היא שאינך אמור לסחור בחשאי על בסיס המידע שבידיך אם הוא שייך למישהו אחר. אם אתה מנכ"ל חברה, בנקאי השקעות או הפסיכולוג של המנכ"ל, ואתה יודע סודות על החברה – הסודות הללו שייכים לבעלי המניות, ואתה מרמה אם אתה משתמש בהם.
בזירה אחרת,
אמזון מאפשרת לצדדים שלישיים למכור חפצים באתר שלה, והתחרות על המקום באתר לוהטת. ברוקרים מציעים כלים היכולים להעניק יתרון למוכרים יתרון בתחרות זו, כולל מילות מפתח שלקוחות משתמשים בהן לחיפוש באתר אמזון, היקפי המכירות שלהם ומידע אחר עליהם. מידע זה מאפשר להם לכוון את הצעותיהם ללקוחות המתאימים, בצורה הגורמת לקידום מיקומם ברשימת המוכרים.
האם זה הוגן? אם זהו מגרש משחקים אם לאחד השחקנים יש מידע שאין לאחרים? אני סתם צוחק, כותב לווין; הנקודה החשובה באמת היא, שאמזון אינה חושפת את מידע המכירות הזה. לפי פרסומים קודמים, עובדים באמזון – במיוחד בעזרת מתווכים – מציעים נתונים פנימיים ומידע חסוי אחר היכולים להעניק יתרון למוכרים עצמאיים המוכרים את מרכולתם לאתר. לדברי אמזון, מעשים אלו נוגדים את מדיניותה והיא חוקרת אותם.
הנקודה היא שעובדים באמזון משתמשים במידע הפנימי לעשיית רווחים פרטיים. זה לא עניין של מידע פנימי, משום שלא מדובר במניות, אבל מדובר בעקרונות בסיסיים של בעלות על רכוש שאותם מפרים אותם עובדים. אתה לא אמור לקבל שוחד כדי לגנוב מידע ממעבידך. לא משנה מהי צורת עשיית הרווח; מידע פנים, מכירות באמזון – קרוב לוודאי שזה בלתי חוקי.
מה יקרה אם אמזון בעצמה תמכור את המידע הזה לסוחרים באתר? הם יוכלו להציע את מרכולתם בצורה עיוורת, או לשלם לאמזון תמורת מידע שיקדם את מכירותיהם. האם זה יהיה הוגן? האם זה יהיה מגרש משחקים שווה? ודאי שהמצב הנוכחי הוא פסול, אבל אם אמזון בעצמה תציע את המידע – זה יהיה בסדר גמור, סבור לווין. אמזון ודאי תאהב את הרעיון: לגבות תשלום תמורת שירותי פרימיום!
לסיפור יש היבטים גרועים יותר, למשל הטענה לפיה עובדים באמזון מציעים למחוק תמורת תשלום ביקורות גרועות. זה יהיה בעייתי אם אמזון תעשה זאת בעצמה, אך כנראה לא בלתי חוקי. אם אתה הבעלים של השוק, לרוב אתה קובע את כללי המשחק בו. אם אתה הבעלים של המידע, לרוב אתה יכול לעשות בו כרצונך. ואם לא – אתה כנראה גונב.