|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לפתוח את הפה ופשוט לדבר: להרגיש בנוח עם השפה האנגלית
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך
ברנס והיינס. מובילים את הקו [צילום: AP]

ארה"ב מנסה לנצח את פוטין במשחק שלו

ממשל ביידן חושף כמויות ניכרות של מודיעין על הפעולות הרוסיות מול אוקראינה, בתקווה למנוע פלישה - או לפחות ליצור בסיס לתגובה תקיפה במיוחד עליה לחשיפות כאלו יש סיכון, אומר ניו-יורק טיימס, אך יש הטוענים שעל וושינגטון ללכת רחוק עוד יותר
13/02/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות
בלינקן: הנתיב הדיפלומטי עדיין פתוח מול רוסיה
איציק וולף
מזכיר המדינה האמריקני הצהיר כי אם רוסיה מעוניינת בפתרון דיפלומטי של המשבר באוקראינה - עליה להרגיע את המצב ולא להסלימו * צבא ארה"ב מכחיש טענות של צבא רוסיה שלפיהן צוללת אמריקנית חדרה למים הטריטוריאליים הרוסיים במזרח הרחוק
לרשימה המלאה

לאחר שנים בהן היכה ולדימיר פוטין את ארה"ב במלחמות מידע, ארה"ב מנסה לנצח אותו במשחק שלו. בשבועות האחרונים פרסם ממשל ביידן את פעילות הכוחות המיוחדים הרוסיים בגבול אוקראינה, חשף את תוכניתה של מוסקבה לייצר עילה לפלישה בדמות וידאו מזויף, פירט את תוכניות המלחמה של הקרמלין, הזהיר שפלישה עלולה להוביל לאלפי הרוגים ורמז שלקצינים רוסים יש ספקות לגבי פוטין.

בסוף השבוע (11.2.22) אמר היועץ לביטחון לאומי, ג'ק סליבאן, לעיתונאים, שארה"ב מבחינה בסימנים של הסלמה רוסית ויש "אפשרות סבירה" לפעולה צבאית מיידית. פקידים אחרים אמרו שבבסיס ההודעה עמד מידע מודיעיני ולפיו פלישה עלולה להתחיל כבר ביום רביעי הקרוב (16.2.22). התמונה כולה היא של פרסום כמעט מיידי של הערכות המודיעין, מסכם ניו-יורק טיימס, והתוצאה היא כמעט חסרת תקדים מאז משבר הטילים בקובה ב-1962.

זהו הימור חסר תקדים, הנובע בין היתר מכך שהנשיא ג'ו ביידן הבהיר שאין לו כוונה לשלוח חיילים אמריקנים לאוקראינה. אזהרותיו התכופות של ממשלו נועדו למנוע מלחמה, לא להצדיק אותה. התקווה שהיא שחשיפת תוכניותיו של פוטין תשבש אותן, אולי תדחה את הפלישה ותשיג זמן נוסף לדיפלומטיה, ואולי אפילו תעניק לפוטין הזדמנות לשקול מחדש את המחיר הפוליטי, הכלכלי והאנושי של פלישה. בה בעת, פקידים בממשל אומרים שיש להם גם מטרה מצומצמת יותר וריאלית יותר: להקשות על פוטין להצדיק את הפלישה בשקרים, וכך לפגוע במעמדו העולמי וליצור תמיכה בתגובה תקיפה יותר.

שונה לגמרי מאשר בעירק
הדיביזיה המוטסת ב-82 בפולין [ביאטה זארזוול, AP]

ההיסטוריה מלמדת, כי חשיפה שכזאת עלולה לסבך את המצב. לפני הפלישה לעירק ב-2003, ממשל בוש פרסם מידע מודיעיני שמטרתו הייתה להצדיק את המהלך, כולל ציטוט לשיחות של חיילי עירק, תמונות של כלי נשק ביולוגיים ניידים והאשמות לפיהן ממשלו של סדאם חוסיין בנה צי של כלי טיס בלתי מאוישים לצורך ביצוע מתקפה כימית על ארה"ב. כל המידע הזה היה שגוי, הסתמך על מקורות שקריים ופרשנות שגויה של הפעולות העירקיות והתבסס על הנחת המבוקש בעת העיון במידע הגולמי.

המצב הפעם, אומרים פקידים אמריקנים, שונה לחלוטין. הטענות של וושינגטון אושרו בידי צילומים של לווין מסחרי באיכות שלא הייתה זמינה בעבר. הפרטים על תוכניות הדיסאנפורמציה של רוסיה עולות בקנה אחד עם השיטות המקובלות שלה ואושרו בידי חוקרים עצמאיים. ההבדל החשוב ביותר הוא ביעדים: "בעירק, המודיעין נועד להכשיר את הקרקע לפתיחת מלחמה. אנחנו מנסים למנוע מלחמה", אמר סליבאן.

כאשר רוסיה פלשה לאוקראינה ב-2014, אנשי המודיעין מנעו מממשל אובמה לחלוק עם אחרים את שהיה ידוע להם. ממשל ביידן – בראשותו של מי שהיה סגן הנשיא באותה עת – למד מן הטעויות. החשיפה כעת משקפת את השפעתם של מנהלת המודיעין הלאומי, אווריל היינס, ושל ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, המוכנים לחשוף מידע מסווג במטרה לשבש את התכנון הרוסי. "למדנו הרבה, במיוחד מאז 2014, על האופן בו רוסיה משתמשת במרחב המידע כחלק מפעולותיה הביטחוניות והצבאיות", אומרת אמילי הום, דוברת המועצה לביטחון לאומי. "למדנו הרבה על האופן בו ניתן למנוע חלק מן ההשפעה במרחב הזה".

קצין מודיעין אמר לטיימס, כי כאשר יש לסוכנויות הביון האמריקניות מידע היכול לסייע לעולם לשפוט טוב יותר את פעילותה של רוסיה, יש לפרסם אותו – כל עוד ניתן למנוע את חשיפת מקורותיו. כמה אסטרטגים אומרים, כי מדובר במלחמת מידע בהיקף מלא. לעומת זאת, ממשלת אוקראינה הביעה אי-נוחות מהיקף החשיפה האמריקנית: הנשיא ולדימיר זלנסקי אמר אתמול, כי מידע רב מדי יוצר פחד מיותר.

ספקנות מול טענות הממשל
אין לו בעיה לשקר [צילום: ודים גרידה, AP]

לארה"ב, כמו לכל דמוקרטיה, יש חיסרון אחד מול רוסיה: היא אומרת את האמת, בעוד לקרמלין אין שום בעיה לנהל מסעות שקר רחבי היקף. פוטין עצמו משתמש בדיסאינפורמציה כדי להטיל ספק בנוגע למעשיו וכוונותיו. טקטיקה כזו מעכבת את התגובה הבינלאומית ומקלה עליו להשיג את יעדיו. כך למשל, רק לאחר כיבוש חצי-האי קרים ב-2014 התברר בצורה ודאית, כי הכובשים היו חיילים רוסים ולא מורדים מקומיים. כעת פוטין ודובריו מכנים את הפרסומים האמריקניים "היסטריה וטירוף" וממשיכים לטעון בתוקף שאין לרוסיה כל כוונה לפלוש לאוקראינה, ואומרים שהידיעות על כך נכונות כמו ידיעות על כוונתה של ארה"ב לכבוש את לונדון.

אבל בעוד הטענות האמריקניות זוכות כאמור לגיבוי מצד גורמים עצמאיים, אין כל ביסוס לטענות הרוסיות. ולחשיפות הנוכחיות יש מטרה נרחבת עוד יותר מאשר מניעת פלישה לאוקראינה, אומרים חלק מן הפרשנים. ג'יי ג'ונסון, לשעבר השר לביטחון פנים, אומר שזוהי דרכו של ממשל ביידן למנוע חזרה על טעויות קודמות – כמו המצב שאפשר לרוסיה להתערב בבחירות 2016 – ולהבהיר לפוטין שארה"ב יודעת היטב מה הוא עושה ומספרת על כך לכולם. "זוהי הנקמה על 2016", הוא מוסיף.

הטיימס מציין עוד, כי המאבק הנוכחי מתנהל בתקופה בה הטכנולוגיה מאפשרת להפיץ דיסאינפורמציה במהירות הבזק והאמון בממשלות נמצא בירידה, ולכן הפעולות האמריקניות נגד מבצעי המידע של רוסיה נתקלות בספקנות עמוקה. הסכנה היא, שהצורך להוכיח את צדקתו של הממשל יסכן מקורות מודיעיניים. הקרמלין גם יכול להטיל דממת אלחוט לפני פלישה אפשרית ובכך לפגוע משמעותית באיסוף המודיעין. יש גם הטוענים, כי ארה"ב ובעלות בריתה יכולות להיות יותר תוקפניות ולפרסם מידע מביך על פוטין ומקורביו.

תאריך:  13/02/22   |   עודכן:  13/02/22
איתמר לוין
+ביידן שוחח ממושכות עם זלנסקי
19:41 13/02/22  |  עידן יוסף
הבית הלבן מעדכן שהנשיא ביידן שוחח בטלפון עם נשיא אוקראינה זלנסקי במשך כ-50 דקות.
+ישראל נערכת לחילוץ אזרחים מאוקראינה גם ביבשה
18:54 13/02/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר החוץ הודיע כי משרדו פנה לפולין, מולדובה, הונגריה, סלובקיה ורומניה וכולן השיבו שהן ישמחו לעזור אם יהיה צורך בהוצאת ישראלים מאוקראינה דרך היבשה, אם ייסגרו השמיים של אוקראינה  ▪  בנט הציע לארח פסגה של נשיאי רוסיה ואוקראינה, אך פוטין לא נענה להצעה
אזרחים באוקראינה החלו לעבור אימוני נשק בסיסיים מחשש לפלישה רוסית [צילום: ואדים חירדה, AP]
+שר החוץ לפיד נפגש עם סגנית שר החוץ האוקראינית
13:51 13/02/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
לפיד עידכן על ההחלטת לפרסם אזהרות מסע ועל תגבור השגרירות בקייב  ▪  רה"מ בנט קרא לישראלים באוקראינה "לשוב הביתה"  ▪  בשיחת הטלפון בין הנשיא ביידן לפוטין לא נרשמה התקדמות, אולם בקייב מבהירים כי "אין סיבה לסגור את השמיים"
איש צבא אוקראיני נושא תחמושת עבור משוריינים במהלך תרגיל באזור נשלט של מבצע הכוחות המשותפים באזור דונייצק [צילום: ודים גרידה/AP]
+הקהילה היהודית באוקראינה נערכת: "נשמעים להנחיות"
12:52 13/02/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
ראשי הפדרציה מקיימים שיחות עידכון שוטף עם הממשלה בקייב, שגרירות ישראל באוקראינה וגורמים נוספים בהם אנשי ביטחון  ▪  נכון לעכשיו ההנחיה היא להימנע מפאניקה - להיות בכוננות אך לא להתפנות, למעט במקרים חריגים / הומניטריים
סיווירודונצק, אזור לוהנסק, מזרח אוקראינה [צילום: ודים גרידה/AP]
+בלינקן: הנתיב הדיפלומטי עדיין פתוח מול רוסיה
07:53 13/02/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מזכיר המדינה האמריקני הצהיר כי אם רוסיה מעוניינת בפתרון דיפלומטי של המשבר באוקראינה - עליה להרגיע את המצב ולא להסלימו  ▪  צבא ארה"ב מכחיש טענות של צבא רוסיה שלפיהן צוללת אמריקנית חדרה למים הטריטוריאליים הרוסיים במזרח הרחוק
(בלינקן במסיבת העיתונאים בהוואי עם שרי החוץ של יפן ושל קוריאה הדרומית [צילום: קווין למארק, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב מנסה לנצח את פוטין במשחק שלו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
13/02/22 14:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
בהמשך להערכת מצב והקריאה לישראלים לצאת מיד מאוקראינה, במשרד החוץ נערכים להוצאת הישראלים, במקביל נערכות שיחות עם חברות התעופה על-מנת להגביר טיסות.
12/02/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
הסיכויים לפתרון דיפלומטי למשבר בין רוסיה לאוקראינה מצטמצמים, גם לאחר שיחת טלפון בין הנשיא ג'ו ביידן לבין הנשיא ולדימיר פוטין - אומרים (מוצ"ש, 12.2.22) מקורות בוושינגטון. השיחה נמשכה שעה, והבית הלבן מסר, כי ביידן הבהיר שרוסיה תשלם "מחירים חדים וקשים" אם תפלוש לאוקראינה, במסגרת עיצומים שיטילו עליה ארה"ב ובעלות בריתה. "הנשיא הבהיר שפלישה רוסית נוספת לאוקראינה תגרום סבל אנושי נרחב ברוסיה ותחסל את מעמדה", נמסר עוד.
12/02/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
משרד החוץ פרסם אזהרת מסע לאוקראינה והודיע על פינוי משפחות הדיפלומטים מהמדינה (יום ו', 11.2.22). "בעקבות החרפת המצב מול אוקראינה, משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים השוהים במדינה לשקול את הישארותם בה ובכל מקרה להימנע מלהתקרב למוקדי מתיחות", נמסר בהודעת משרד החוץ. במשרד החוץ המליצו לאזרחים ישראלים גם להימנע מהגעה לאוקראינה בעת הנוכחית.
11/02/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, קרא (יום ו', 11.2.22) לאזרחי ארצות הברית השוהים באוקראינה לצאת מן המדינה. "על אזרחים אמריקנים לעזוב עכשיו", אמר בראיון לרשת NBC. לדבריו, "המצב עלול להפוך למשוגע במהירות באזור".
11/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
רוסיה ובלארוס פתחו היום (יום ה', 10.2.22) את התמרון הצבאי המשותף שלהן, אשר צפוי להימשך עשרה ימים. במדינות המערב נערכים בכוננות גבוהה לנוכח החשש שלפיו התמרון יהיה שלב ראשון במבצע צבאי שיכלול פלישה רוסית לאוקראינה.
10/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
על-רקע כתבי אישום ראשונים שהגישה ה-SEC בגין שימוש ב-AI, התבקשו קציני ציות לבחון את סיכוני הציות הכרוכים בכך
דן מרגלית
דן מרגלית
אני? בגילי? להגן על שבתאי? למה בדיוק? על ששמר על זכות השתיקה כאשר נוער הגבעות השתולל ביהודה ובשומרון נגד אוכלוסייה פלשתינית?
אלי אלון
אלי אלון
אחד מפיגועי הטרור הקשים והטראומטיים בתולדות המדינה    המחבלים ריכזו את התלמידים באחת הכיתות בקומה הראשונה    היו בידיהם כ-85 תלמידים ותלמידות, שתי חובשות ושני מורים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il