|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מאות מיליארדי דולרים בשנה [צילום: טוני אלבר ומאט רורק, AP]

העולם הרב-קוטבי החדש של הפרסום הדיגיטלי

הדואופול של גוגל ומטא הולך ונסדק - במיוחד בדמותן של אמזון, אפל ומיקרוסופט הממוצבות היטב בשוק המשתנה, מנתח אקונומיסט
20/09/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   תגובות

בעשור האחרון היו שתי אמירות מקובלות בנוגע לפרסום הדיגיטלי. האחת: הענף הגדל במהירות היה אדיש למחזורי הכלכלה. השני: הוא נשלט בידי דואופול של גוגל (במודעות במנועי חיפוש) ושל מטא (ברשתות החברתיות). שתי האמיתות הללו מאותגרות כעת במקביל. כאשר סין בהאטה והמערב גולש למיתון, חברות מקצצות בתקציבי הפרסום – כולל בעולם הדיגיטל, מדווח אקונומיסט.

ייתכן שזו אינה הבעיה הקשה ביותר של אלפאבית (חברת-האם של גוגל) ושל מטא (חברת-האם של פייסבוק). בעבר יכלו לפצות את עצמן על האטה בהיקף המודעות בכך שיגדילו את חלקן בשוק. לא עוד. השתיים צפויות להגיע השנה להכנסות של 300 מיליארד דולר, אך ארבע המתחרות הגדולות שלהן במערב יגיעו לקרוב ל-75 מיליארד דולר. זה נשמע לא הרבה, אך למעשה מדובר בסיבה לדאגה בשתי הענקיות. עד לפני חמש שנים, איש מבין המתחרים הללו לא היה קיים למעשה בתחום הפרסום; כיום הם מוכנים טוב יותר להתמודדות עם השינויים.

הבחור החדש הרועש ביותר הוא טיקטוק. בחמש השנים מאז הושקה הרשת, היא שאבה פרסומות מפייסבוק ואינסטגרם – עד כדי כך שהשתיים מעצבות מחדש את עצמן בדמותו של המתחרה הסיני. הכנסות טיקטוק יגיעו השנה ל-11 מיליארד דולר וצפויות להכפיל את עצמן ב-2024. לגוגל ומטא יש סיבות לחשוש עוד יותר מפני מתחרים בחצרן האחורית: ארה"ב. החשובה ביניהם היא אמזון, הצפויה ליטול השנה 7% משוק הפרסום הדיגיטלי – פי שבעה מאשר לפני שש שנים; בשנה שעברה הגיעו הכנסותיה בתחום ל-31 מיליארד דולר, כמו כל המכירות של כל ענף העיתונות הכתובה.

הבאה בתור היא מיקרוסופט, עם למעלה מ-2% מהשוק השנה – קצת יותר מאשר טיקטוק. למנוע החיפוש שלה, בינג, יש נתח קטנטן בשוק זה, אך מדובר בשוק ענק. המודעות ברשת החברתית העסקית שלה, לינקדין, זוכות לזמן צפייה גבוה פי ארבע מאשר המודעות בפייסבוק; הכנסותיה מפרסום גבוהות משל סנאפ וטוויטר. והמתחרה המפתיעה ביותר: אפל, המחפשת דרכים חדשות להפיק הכנסות מ-1.8 מיליארד מכשירי האייפון שמכרה, במקביל לירידה במכירות המכשיר עצמו. הכנסותיה השנה מפרסום יגיעו ל-4 מיליארד דולר – כמו טוויטר.

הזירה הבאה: דיגיטציה של האודיו
אמזון תעבור את מטא בהכנסות מפרסום [צילום: ריץ' פדרונצ'לי, AP]

השינויים המתחוללים בפרסום הדיגיטלי מתאימים לענקים החדשים הנכנסים אליו, צופה אקונומיסט. מדובר בחקיקה של האיחוד האירופי המקשה על המפרסמים לעקוב אחרי הלקוחות, בכללים דומים של אפל עצמה ובחקיקה באותו כיוון המתגבשת בארה"ב. הצעדים נגד המעקב פגעו קשות במיוחד בפלטפורמות המציגות מודעות על בסיס תחומי העניין של המשתמשים, בניגוד למודעות המבוססות על חיפוש מצד הלקוח. מטא מתמחה במודעות כאלה, ובפברואר דיווחה שהחקיקה האירופית תקצץ 10 מיליארד דולר מהכנסותיה השנה. היא מחפשת דרכים חלופיות, וכך גם מתחרות קטנות יותר – להן אין כיסים עמוקים כמו של מטא. התוצאה: סנאפ איבדה 83% משווי השוק שלה בתריסר החודשים האחרונים.

אמזון, אפל ומיקרוסופט מחוסנות מפני צעדים כאלה, שכן הן מסתמכות בעיקר על מידע המצוי בידיהן. המודעות של אמזון מבוססות על החיפושים של הלקוחות באתר שלה; מיקרוסופט פועלת בצורה דומה על בסיס "בינג". הדבר פחות בולט בלינקדין, אם כי תיאורטית מיקרוסופט יכולה להשתמש במידע מ"בינג" כדי להכווין טוב יותר את הפרסומות. החיפוש בחנות האפליקציות של אפל דומה לזה של אמזון. השמועות אומרות ש-אפל שוקלת להכניס פרסומות לאפליקציית המפות, עבור עסקים מקומיים. מכל מקום, כל אלו אינם מצריכים מעקב אחרי המשתמש.

אקונומיסט עובר לשינוי גדול נוסף: המעבר משידורי טלוויזיה וכבלים לשידורי אינטרנט, המסוגלים גם הם לספק פרסומות ממוקדות. אמזון כבר עושה זאת בחלק משידורי הספורט שלה, אפל הכניסה פרסומות לשידוריה ובקרוב עשויה להשיק ערוץ מנויים נתמך פרסומות, כמו נטפליקס ודיסני. למיקרוסופט אין שידורים, אבל רכישתה של חברת
Xandr נותנת לה דריסת רגל בשירותי פרסום לגופים המשדרים. לפני חודשיים בחרה נטפליקס במיקרוסופט לנהל את עסקי הפרסום העתידיים שלה – לאכזבתה של גוגל ובמידה מסוימת להפתעתה של מיקרוסופט עצמה.

הפרסום הדיגיטלי מתרחב לשווקים אחרים, בהם המתחרות החדשות ממוצבות היטב. תחום האודיו עובר דיגיטציה דומה לזו שעבר תחום הווידאו, כאשר המאזינים עוברים למוזיקה ופודקסטים בשיטת סטרימינג. זוהי הזדמנות לאמזון ואפל, שלשתיהן יש שירות כזה ודוברים מושכי עניין. לשתיהן יש גם עוזרות קוליות – "אלכסה" ו"סירי" – שיכולות בקלות להציע מוצרים כאשר הן נענות לבקשות. ואם יעלה יפה נסיונה של מיקרוסופט לרכוש את ענקית משחקי הווידאו Activision Blizzard היא תהפוך לשחקן רב-עוצמה בשוק זה הגדל במהירות. קונסולת Xbox של מיקרוסופט כבר מציגה קצת פרסומות למשתמשים, ודווח שבקרוב תציע למפתחי משחקים סיוע במודעות למכירת מוצריהם.

השוק מתארגן מחדש, קובע אקונומיסט. לפי אחת ההערכות, הכנסותיה של אמזון מפרסומות יעלו על אלו של מטא – אולי בתוך חמש שנים. גוגל ממוצבת טוב יותר בשוק הפרסום המתחדש, בזכות מנוע החיפוש ויוטיוב שבבעלותה, אך תגלה שהשוק תחרותי יותר. הדואופול סבר שהאימפריות שלו יגדלו ללא הרף; בפועל, היריבות ינגסו בשטחיהן.

תאריך:  20/09/22   |   עודכן:  20/09/22
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העולם הרב-קוטבי החדש של הפרסום הדיגיטלי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איזה הבדל יכול להיווצר בתוך שנתיים בלבד. באביב 2020 יצאו לרחובות מיליונים ברחבי העולם במחאה על רצח ג'ורג' פלויד, שחור בלתי חמוש, בידי שוטר במיניאפוליס. לאחר גל של זעם, כמה מהפוליטיקאים בשמאל האמריקני אימצו את ססמת המפגינים: "לתקצב מחדש את המשטרה". ראשי עיריות ניו-יורק וסן-פרנציסקו, שניהם דמוקרטים, הבטיחו לקצץ בתקציבי המשטרה.
20/09/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בתור כוכב עולה במפלגה הקומוניסטית הסינית, סיפורו של הוּ צוּנְ'צ'וּאָה יוצא דופן. אחד משישה ילדים במשפחה כפרית ענייה, הוא היה הראשון בכל המחוז שהתקבל לאוניברסיטת פקינג היוקרתית. ב-1983 הצטרף למפלגה והתנדב לעבוד בטיבט, שם תפס את עינו של מנהיג המפלגה המקומי, הוּ ג'ינְטָאוּ (אין קשר משפחתי). כאשר הלה התמנה לנשיא סין ב-2002, הפך "הו הקטן" למושל המחוז הצעיר ביותר ולחבר בוועד המרכזי של המפלגה, ואנשיה החלו לדבר עליו כמנהיג אפשרי ב-2022.
19/09/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
לונדון הפכה היום (19.9.22), לרגע, למרכז העולם. 200 מנהיגים בכנסיית ווסטמינסטר, אולי מיליארד צופים ברחבי העולם. זהו ביטוי לאורך מלכותה של אליזבת השנייה ולקשריה ברחבי תבל, כמו גם להצלחתה. צ'רלס השלישי עולה על כס המלכות בעידן של מחלוקת בבריטניה, פופוליזם במערב ואתגרים למערכות הדמוקרטיות מצד רוסיה וסין – מה שמצדיק לבחון את גורמי הצלחתה של אמו, סבור אקונומיסט.
19/09/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
קיסר יפן נרוהיטו והקיסרית מסאקו יסעו (19.9.22) להלוויתה של המלכה אליזבת באוטובוס והם מרוצים מכך – אך כמה מנהיגים אחרים הרבה פחות מרוצים, במיוחד לנוכח העובדה שהנשיא ג'ו ביידן ובודדים נוספים יסעו במכוניות משורינות משלהם. "כולם היו רוצים לנסוע במכוניות משלהם", אמר לוושינגטון פוסט פקיד בריטי מותש, אחד מהמאות המטפלים בהלוויה.
19/09/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שבועות בודדים לפני קונגרס המפלגה הקומוניסטית הסינית, בה הנשיא שי ג'ינפינג צפוי לזכות בקדנציה שלישית, בעיה גדולה קיימת הופכת למדאיגה עוד יותר – מדווח אקונומיסט. למעלה משני שלישים מהונם של משקי הבית העירוניים קשורים לנדל"ן, המהווה חמישית מהתוצר. שוק הדיור צונח לבור עמוק יותר ויותר, מושך עימו את המשק כולו ואפילו גורם פה ושם לגילויי מחאה.
18/09/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il