כתב העת נשיונל גאוגרפיק פיטר (28.6.23) את הכתבים השכירים האחרונים שלו ומעתה יסתמך על כתבים עצמאיים בלבד. זהו שלב נוסף בקשיים הכלכליים הניכרים בפניהם ניצב אחד מאמצעי התקשורת המפורסמים ביותר בעולם, המצוי כיום בבעלותה של קבוצת דיסני.
כתב-העת, העוסק בעולם האדם ובעולם הטבע, יוצא לאור מזה 135 שנים והתפרסם בכתבות הנרחבות המלוות בצילומי ענק ייחודיים. אתמול פוטרו 19 הכתבים השכירים שקיבלו לפני חודשיים הודעה על כוונה לסיים את העסקתם. משימות הכתיבה יועברו כאמור לפרינלסרים או יוטלו על העורכים השכירים שנותרו בעבודתם.
זהו גל הפיטורים השני של חברי מערכת מזה תשעה חודשים והרביעי מאז רכשה דיסני את כתב-העת בשנת 2015. בספטמבר שעבר פיטרה דיסני שישה עורכים בכירים בארגון-מחדש חריג בהיקפו של הדרג המערכתי בכתב-העת. במקביל, קיצץ נשיונל גאוגרפיק את החוזים של הצלמים, ואשר אפשרו להם לשהות במשך חודשים בשטח כדי ליצור את התמונות שהפכו לסמל המסחרי שלו. קיצוץ נוסף הוא הפסקת המכירה של העותקים הפיזיים בדוכני עיתונים ברחבי ארה"ב ומעתה הם יימכרו רק למנויים.
צרותיו של נשיונל גאוגרפיק נמשכות מזה שנים ונובעות מן המשבר הכללי בעיתונות המודפסת והמעבר לתקשורת דיגיטלית. כתב-העת הפך, בעידן התקשורת המהירה, למוצר כמעט אמנותי. בשלהי שנות ה-1980 הגיע מספר המנויים שלו בארה"ב לשיא של 12 מיליון ועוד מיליונים מחוצה לה. מספר המנויים בארה"ב כיום עומד על 1.8 מיליון בלבד, נתון המספיק לכך שהוא יהיה מן הנפוצים בארה"ב - מה שמלמד על עומק המשבר.
כתב-העת הוקם בידי אגודת שיונל גאוגרפיק שמרכזה בוושינגטון - אגודה שהוקמה בידי 33 אקדמאים, מדענים ויזמים ובהם ממציא הטלפון, אלכסנדר גרהם בל. במקור הוא נמכר כאמצעי לעידוד החברות באגודה, הפך למוצר העומד בזכות עצמו וכבר בשנות ה-1930 הגיע למיליון מנויים. התפתחות משמעותית נוספת הייתה הקמת ערוץ הטלוויזיה של נשיונל גאוגרפיק, אשר נוהל בידי קבוצת פוקס המאה ה-21 של רופרט מרדוק.
בשנת 2015 הסכימה האגודה - שהיא מלכ"ר - להקים שותפות מסחרית עם פוקס המאה ה-21, אשר רכשה את השליטה בשותפות תמורת 725 מיליון דולר. השותפות עברה לחסות דיסני בשנת 2019, כחלק מעסקה בסך 71 מיליארד דולר בה רכשה דיסני את רוב נכסי פוקס המאה ה-21 (למעט רשת הטלוויזיה).