|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

100 אלף ש"ח לעורכת דין שפוטרה שלא כדין

טלי גלעד מזור עבדה בפרקליטות מחוז הצפון על בסיס חוזה שהוארך מעת לעת במכרז שערך משפט המכרזים היא איבדה את עבודתה מאחר ש"סימנו אותה" כבעלת יחסי אנוש גרועים בית הדין לעבודה: המכרז הוטה שלא כדין התובעת תפוצה במאה אלף שקלים
06/11/2009  |   מאיר הילזנרט   |   פסיקה   |   תגובות

התובעת עו"ד טלי גלעד מזור הועסקה החל מ-1993 כתובעת בפרקליטות מחוז חיפה. היא הייתה עובדת לא-קבועה, וחוזה העבודה שלה הוארך מעת לעת. ב-1995 הסתיים חוזה העבודה, ושוב לא הוארך. בשנת 2005 החלה התובעת לעבוד בפרקליטות מחוז הצפון. גם כאן הועסקה התובעת על-בסיס חוזה שהוארך מעת לעת.

זמן מה לאחר שהתקבלה לעבודה, החליטה נציבות שירות המדינה כי פרקליטים העובדים על-בסיס חוזה שמוארך מעת לעת יצטרכו להתמודד במכרז על משרתם. זאת על-פי חיובי חוק נציבות שירות המדינה (מינויים), התשי"ט- 1959.

היא מילאה טופס השתתפות במכרז. משהגיע הטופס לפרקליטות מחוז הצפון רשמה על גביו פרקליטת המחוז הצפוני, האחראית על התובעת בעבודתה, עו"ד סילביה פריימן, כי יחסי האנוש של התובעת רעועים. בראיון לקראת ועדת המכרז, שחה התובעת בפני עו"ד פריימן כי מאחר שבוועדת המבחנים של המכרז יושבים שני עורכי דין שלהם היסטוריה של יחסים עכורים עימה, הם עלולים לערב את דעתם האישית – ולפוסלה מהמכרז.

אשר יגורה בא לה – היא הפסידה במכרז, ועבודתה בפרקליטות מחוז הצפון הופסקה. מכאן הפנייה לבית הדין לענייני עבודה בבקשה לפסלות המכרז ולהשבתה לעבודה.

לדברי התובעת, הרכב הוועדה היה פסול היות שישבו בו אנשים שלהם דעות קדומות לגביה. כמו-כן טוענת התובעת כי הוועדה לא שטחה בפניה את הטענות בדבר יחסי האנוש הרעועים. בכך נשללה ממנה הזכות הטבעית לטיעון.

מנגד, המדינה טוענת כי עצם היכרות חלק מחברי הוועדה את התובעת ודעתם השלילית גביה אינה פוסלת את ההרכב. זאת מאחר שההרכב פעל בצורה עניינית – לא אישית. עוד טוענת המדינה כי התובעת ידעה שבפרקליטות לא מרוצים מיחסי האנוש שלה. מכאן שהיה עליה, מיוזמתה, להבהיר לטעון לטובת עצמה בעניין יחסי האנוש, אף אם הוועדה לא העלתה נקודה זאת בעצמה.

שופטת בית הדין האזורי לענייני עבודה בתל אביב, חנה טרכטינגוט, קיבלה את טענות התובעת בדבר פסלות הרכב חברי הוועדה היות שלהם דעה שלילית לגבי התובעת. לדבריה, כאשר בוועדה מנהלית (ועדה של רשות מרשויות המדינה) נמצאים אנשים שידוע שבאמתחתם דעה שלילית ביחס למושא הוועדה, והם מכריעים בניגוד לאינטרס אותו האדם – על הוועדה להוכיח שלא דעה קדומה הניעה אותם להכריע כך. מאחר שהוועדה לא עמדה בנטל הוכחה זה - שכן לא ניהלה פרוטוקול מסודר - קבעה השופטת כי שיקולים זרים ופסולים הניעו את הוועדה, ומשכך ההרכב היה פסול.

גם את עמדת התובעת, שלא עמדה לה זכות הטיעון מאחר שלא שטחו בפניה את טענות הפרקליטות כנגדה, קיבלה השופטת.

לאור עילות פסלות אלה קבעה השופטת כי על המדינה לפצות את התובעת בפיצויי פיטורין ובפיצויים בשל נזקי האבטלה שנגרמו לה עקב המכרז המוטה. סך הפיצויים – 100,000 ש"ח. כמו-כן השיתה השופטת על המדינה את שכר טירחת עו"ד התובעת בסך 10,000 ש"ח.

עובדות המקרה

התובעת, עו"ד טלי גלעד מזור, שמשה בשנים 1993-1989 כתובעת במשטרת תל אביב. ב-1993 החלה לעבוד במחלקה הפלילית של פרקליטות חיפה, והועסקה במשרה לא קבועה על-פי חוזה שהוארך מעת לעת כמקובל בשירות המדינה.

ב-1.9.95 הסתיים חוזה ההעסקה. בחלוף כשש שנים, ביום ה-1.1.02 התקבלה התובעת כפרקליטה מחליפה בפרקליטות מחוז הצפון. בחלוף כשנה, ביום ה-20.01.03, חתמה התובעת על הסכמה לפיה יוארך חוזה עבודתה בפרקליטות מחזו הצפון מעת לעת, ולא יעלה על 60 חודשים. זאת כאשר לפרקליטות עומדת הזכות להפסיק את יחסי העבודה בכל עת שתחפוץ.

ביום ה-25.6.2003 הודיעה נציבות שירות המדינה לכל הפרקליטים העובדים בשירותה שאינם קבועים (כמו התובעת) שעל-מנת להמשיך ולעבוד כפרקליטים בשירות המדינה עליהם לעבור מכרז פומבי. זאת בהתאם לחוק נציבות שירות המדינה (מינויים), התשי"ט- 1959.

ביוני 2003 פרסמה נציבות שירות המדינה מכרז לשלוש משרות לא קבועות בפרקליטות מחוז חיפה, והתובעת נרשמה למכרז על-ידי טופס מועמדות שמילאה ביום ה-9.6.03.

משהגיע טופס המועמדות של התובעת לידי פרקליטת מחוז הצפון, עו"ד סילביה פריימן, היא רשמה בו לגבי התובעת את ההערה הבאה לשימוש וועדת המכרז:

"פרקליטה ותיקה עבדה בעבר בפרקליטות מחוז חיפה. קיימת בעייתיות ביחסי אנוש. על כן העסקתה מוארכת מעת לעת תוך בחינת תפקודה מחדש".

במהלך חודש נובמבר 2003 ערכה פרקליטת מחוז הצפון, עו"ד פריימן, ראיונות אישיים עם כל הפרקליטים המשתתפים במכרז, לרבות עם התובעת. עו"ד פריימן לא כיחדה מהתובעת את דעתה גבי התנהגותה.

טרם שניגשה למכרז, שטחה התובעת בפני עו"ד פריימן ובפני הגברת לאה יעקב מאמרכלות היחידה את חשש להופיע בפני ועדת הבוחנים, היות ובין חבריה נמנים עורכת הדין בורישנסקי, ששמשה כפרקליטת מחוז חיפה עת הופסקה עבודת הנתבעת שם, ועו"ד פיש, עימו הייתה התובעת מסוכסכת. על-מנת לנסות ולסייע ניסתה הגברת לאה יעקב לברר האם יהיה הרכב בוחנים חלופי, שבפניו תוכל התובעת להופיע. היא התקשרה למשרד המשפטים בירושלים והתבשרה שאין הרכב חלופי.

ביום ה-11.12.03 ניגשה התובעת לבחינה בפני וועדת הבוחנים שכללה את עו"ד בורישנסקי ועו"ד פיש. עימם ישבה עו"ד תהילה מורן. הראיון היה קצר ונינוח. התובעת לא התבקשה להשיב לטענות בדבר יחסי האנוש שלה. התובעת מצידה לא העלתה בפני הוועידה או טרם שהתייצבה בפניה טענות על מניעות של מי מהבוחנים להשתתף בוועידה. כמו-כן לא ביטאה במהלך שהותה בפני הוועידה טרוניה על התנהלות לקויה. בחלוף שלושה ימים, ב-14.12.03 קיבלה התובעת הודעה כי לא זכתה במכרז. היא הגישה לנציבות שירות המדינה ערעור על ההחלטה. הערעור נדחה, והתובעת הוצאה משירותה במשרד המשפטים.

טענות הצדדים

לדברי התובעת, מיום שמונתה עו"ד פריימן לתפקיד פרקליטת מחוז הצפון החליטה זו לסיים את העסקת התובעת במחוז. הדרך בה הצליחה לעשות כן הייתה באמצעות המכרז.

לטענת התובעת, עו"ד פריימן ועו"ד בורישנסקי סיכמו ביניהם על הכשלתה במכרז.

בנוסף, מלינה התובעת על כך שחוות דעתה של עו"ד פריימן לגבי התנהגותה הטעתה את הבוחנים.

לדבריה, התקיים בוועדה חשש למשוא פנים שכן עו"ד בורישנסקי חיוותה את דעתה השלילית לגבי התובעת בפני עו"ד אסתר גפר חומש, פרקליטת המחוז הצפוני הקודמת בכוונה שהתובעת לא תתקבל לעבודה. מכאן שאסור היה לה לדון בעניינה של התובעת בשל דעתה המוקדמת.

עוד היא טוענת כי הציונים שניתנו לה על-ידי הבוחנים, חלקם הם כאלה "שתפרו" לה הבוחנים למרות שאינם קיימים כלל במדרג הציונים.

לטענתה, מאחר שלא נאמר לה שתלויות כנגדה טענות בדבר יחסי אנוש עכורים - ובכל זאת, נפסלה משום כך - נמנעה ממנה הזכות המנהלית להתגונן: זכות הטיעון.

לאור כל הנ"ל מבקשת התובעת מבית הדין כי יורה על ביטול פיטוריה, על ביטול תוצאות המכרז, ועל העמדתה למכרז חדש. בנוסף, היא תובעת כי ישולם לה שכר מיום בו הופסקה עבודתה, בצירוף הלנת שכר.

לטענת המדינה, עו"ד פריימן לא רצתה בפיטוריה של התובעת. לכן גם ניתנה לה הזדמנות שניה בפרקליטות מחוז הצפון לאחר שפוטרה מפרקליטות מחוז הצפון.

התובעת הייתה עובדת חרוצה אך לא השתלבה חברתית בפרקליטות מחוז הצפון. לדוגמה : היא לא דיברה עם מנהלת המחלקה הפלילית, שהייתה הממונה הישירה עליה.

בניגוד לדברי התובעת, טוענת המדינה כי התובעת כן יודעה אודות חוות הדעת השלילית של עו"ד פריימן, ומשכך ידעה כי עליה לטעון בנושא זה בפני הוועדה. כך שלא נמנעה ממנה זכות הטיעון.

לגבי הרכב הוועדה, גורסת המדינה כי אין פסול בוועדה שיש לחבריה או למי מהם היכרות מוקדמת עם מושא הוועדה.

לאור כל אלה, טוענת המדינה, כי לא נפל פגם בהתנהלות הוועדה, ואין מקום להשיב את התובעת לעבודתה בפרקליטות.

קביעות בית המשפט

לדברי השופטת טרכטינגוט, נפל פגם מנהלי בכך שעו"ד פריימן כתבה בחוות דעתה את התרשמותה בדבר יחסי האנוש של התובעת. די היה, לדברי השופטת, לו נכתבו הדברים בקווים כלליים, שאינם קושרים בין יחסי האנוש לבין הארכת החוזה. עוד אומרת השופטת כי כוונתה של עו"ד פריימן לדבר עם חברת הוועדה בורישנסקי על אודות יחסי האנוש של התובעת מהווים הטיה פסולה של המכרז.

גם בעניין טענת התובעת כי ישנו פסול בהרכב הבוחנים משום היכרות מוקדמת שלילית קיבלה השופטת. לדבריה, יש לחלק בין דעה קדומה - שמובילה את בעליה לפסול מראש את השני לבין ידיעה מוקדמת - שבעליה מוכן לשנותה אם ישוכנע אחרת.

אם כי, לדברי השופטת, לא הוכיחה התובעת שהבוחנים בעלי הדעה המוקדמת לגביה, דנוה על-פי דעותיהם המוקדמות ולא על-בסיס ענייני, היא קבעה שנפל פגם מהותי בהרכב. זאת מאחר שאין פרוטוקול מסודר שמתעד את התנהלות ודרך קבלת ההחלטות של הוועדה, דבר שאור לדעותיהם האישיות של חברי הוועדה לגבי התובעת, מטיל את נטל ההוכחה בדבר הרכב הוועדה על הוועדה עצמה. לדבריו, הוועדה לא עמדה בנטל זה, לא הוכיחה שלחבריה לא הייתה דעה קדומה שלילית לגבי התובעת, דעה שמנעה מהם להתרשם ממנה לטובה. מדבריה:

"כבר נפסק כי מחדל עריכתו של פרוטוקול הנו מחדל היורד אל-הסלע, מחדל מהותי המעכיר את השקיפות הנדרשת ומונע אפשרות לפיקוח ולבקרה שהם כה חיוניים משכך, נטל השכנוע כי ועדת הבוחנים פעלה כדין עובר אל הנתבעת אלא שבענייננו כשלה הנתבעת לעמוד בנטל זה... בהעדר פרוטוקול ולאור העובדות שלהלן: ההיכרות המוקדמת של עו"ד בורישנסקי עם התובעת, היחסים שבין עו"ד בורישנסקי ועו"ד פריימן וכוונתה שאינה משתמעת לשני פנים של עו"ד פריימן לסיים את העסקתה של התובעת באמצעות המכרז, לא עמדה המדינה בנטל השכנוע להוכיח כי ועדת הבוחנים פעלה כדין וללא משוא פנים".

את טענת המדינה - כי התובעת מנועה מלטעון לפסלות הרכב חברי הוועדה היות והשתתפה במכרז מבלי שמחתה, מה שמוכיח שאין פסול בהרכב אלא שמאחר שלא זכתה בו, היא מחפשת דרך לפוסלו - דחתה השופטת. התובעת, לדברי השופטת, כן מחתה. היא שטחה את חששותיה בפני עו"ד פריימן, שיחה בנדון התנהלה עם משרד המשפטים. אלה, נציגי המדינה, בחרו להתעלם.

גם את טענתה של התובעת כי מאחר שלא יידעו אותה בדבר חוות הדעת של עו"ד פריימן נשללה ממנה האפשרות לטעון קיבלה השופטת.

לאור האמור לעיל, קבע בית המשפט כי פיטורי התובעת היו שלא כדין. כאשר חוזה של עובד מוארך מעת לעת, נכתב בפסק הדין, הרי שאי חידוש החוזה כמוהו כפיטורים, וכאשר אדם מפוטר משירות המדינה, עומדת לו זכות טיעון. זכות זו נשללה מהתובעת ומכאן שפיטוריה היו שלא כדין. בשל פיטוריה שלא כדין ונזקי האבטלה שנגרמו לה עקב המכרז הלקוי נפסקו לתובעת פיצויים בסך 100,000 ש"ח. עם זאת, בית המשפט לא פסל את המכרז שכן לא מצא בו פגמים ביחס למשתתפים אחרים, וביחס לתובעת, נקבע כי אור ליחסיה העכורים בפרקליטות, לא תועיל השתתפותה במכרז חדש או כפיית הפרקליטות להעסיקה. לכן נבחר נתיב הפיצוי ולא נתיב האכיפה. בנוסף נפסקו לטובת התובעת 10,000 ש"ח עבור שכר טירחת עורך דין.

תוצאת ההליך

לטובת התובעת נפסקו פיצויים בסך-100,000 ש"ח. כמו-כן, חויבה המדינה לשלם לתובעת 10,000 ש"ח שכר טירחה עו"ד.

פרטי ההליך

- ניתן: 04.11.09
- בבית הדין האזורי לענייני עבודה בתל אביב
- בפני השופטת חנה טרכטינגוט, נציד ציבור מר צבי גינזברג, נציגת ציבור גברת רחל עוזיאל
-בא כח התובעת עו"ד טלי גלעד מזור: עו"ד יוסי נקר


ע"ב 00488/05 טלי גלעד מזור נגד מדינת ישראל משרד המשפטים ונציבות שירות המדינה

תאריך:  06/11/2009   |   עודכן:  06/11/2009
מאיר הילזנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
100 אלף ש"ח לעורכת דין שפוטרה שלא כדין
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אזרח תם
6/11/09 18:12
2
לא פעם ראשונה
6/11/09 19:47
3
עוכר דין
6/11/09 21:55
4
שקר הפך לנורמה
6/11/09 23:33
 
וככה הם נראים
7/11/09 10:25
5
מישו
7/11/09 06:45
 
מישהו שהוא משהו
7/11/09 09:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנאשם, משה בן יהודה הוא חקלאי ובעליו של בית אריזה. לצורך הפעלת בית האריזה הוא מעסיק עובדים זרים. הנאנסת, אזרחית תאילנד, החלה לעבוד אצל בן יהודה בשנת 2008 בקטיף ובאריזת פרחים.
05/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
חסן איהב התגורר באילת. שם גם הכיר את בת 15, אף היא תושבת העיר. כמובא בגזר הדין, הם נהגו לבלות בצוותא. הנאשם "העשיר" בילויים אלה בכך שצרך וגם שידל את המתלוננת לצרוך עימו סמים מסוג קריסטל, קנאביס וחגיגת. לעיתים, הם גם צרכו משקאות חריפים וסמים בו-בזמן.
04/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"יש להצר על כך שתביעה שהוגשה עוד בשנת 1993, באה לסיומה בפסק דין רק בשנת 2009!". כך שח מהרהורי ליבו (29.10.09) שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט יוסף שפירא, את עמדתו לגבי דיון אזרחי מסורבל שנדון לא יותר - אך גם לא פחות - מאשר 16 שנים(!) עד שבא לכדי סיום.
04/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
ניר דיין, שנהג ברכבה של רעייתו, שרון דיין, התנגש בחלקו האחורי של רכב שנעצר ברמזור. רכבה של דיין היה מבוטח בחברת שומרה. הרכב נפגע והוכרז כטוטאל לוסט. גם הרכב בו התנגש ניזוק. דיין דיווחה על התאונה לחברת שומרה ותבעה את שווי הרכב שמלפני התאונה, שנישום ב-30,000 ש"ח. בעלי הרכב השני תבעו משומרה את נזקיהם. שתי התביעות נדחו על-ידי שומרה. העילה: מדובר בקנוניה שרקמו שני הצדדים על-מנת לעשוק את חברת הביטוח. מכאן התביעות כנגד שומרה שאוחדו לדיון אחד.
03/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"לאחר ששקלתי את כל השיקולים הצריכים לעניין, מחד-גיסא - הודאתו של הנאשם, גילו, והחיסכון בזמן שיפוטי ומאידך-גיסא - העבירה החמורה בה הורשע, השלכותיה לעתיד על התינוק שנפגע, החלטתי, לא בלי התלבטות, לכבד את הסדר הטיעון...". כך החליטה (2.11.09) שופטת בית משפט השלום בראשון לציון, השופטת איטה נחמן, בגזר דינו של המוהל שרשלנותו הובילה לגדיעת חלק מאיבר מינו של התינוק.
02/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il