שבת 20 אפריל 2019  09:40
חבר המושבעים במשפט בארצות הברית [צילום: AP]
בזכות שיטת המושבעים
ראוי לאמץ את שיטת המושבעים בישראל. לשיטה מספר יתרונות ובכללם העובדות נקבעות ע"י מס' רב של אנשים, תוך דיון ונסיונות שכנוע הדדים. המושבעים מנותקים מהעולם החיצון והם מרוכזים יחד עד לקבלת ההחלטה. הנימוק המרכזי נגד השיטה הוא היותו של השופט אדם מקצועי לעומת חבר המשובעים המורכב מהדיוטות, אך הסיכוי של אדם אחד לטעות הינו גדול היותר. לא ברור מדוע שיטה שהיא טובה למאות מליוני בני אדם בעולם הנאור, רעה למדינת ישראל

שיטת המושבעים היא שיטה בה חבר אנשים-בדרך כלל 12- קובעים מימצאים עובדתיים במשפט. תפקידו של השופט מצומצם. הוא מחליט רק בשאלות משפטיות כמו התנגדות לשאלות לעדים, עניינים פרוצדורליים שעולים במשפט ועוד. בחלק מהשיטות הוא גם מחליט אם הנאשם אשם או זכאי על-פי המימצאים שקבע חבר המושבעים. השופט גם מדריך את חבר המושבעים מה עליהם לקבוע.

שיטת המושבעים נהוגה במרבית מדינות העולם. שורשיה בהנחה שאדם זכאי להישפט על-ידי חבר אנשים בני מעמדו ולא על-ידי שופט שממונה על-ידי המלך. עם זאת נראה שלהנחה זאת אין יותר תוקף עם הפרדת הרשויות וחובתו של השופט להיות בלתי תלוי. יחד עם זאת, למרות ביטול הצידוק ההיסטורי שיטת המושבעים שרירה וקיימת. היא נהוגה בארה"ב, אנגליה וברחבי אירופה. בישראל השיטה לא קיימת והמשפט מתנהל על-ידי שופט מתחילתו ועד סופו.

לדעתי, ראוי לאמץ את שיטת המושבעים בישראל. לשיטה יש יתרונות רבים. ראשית, העובדות נקבעות על-ידי מספר רב של אנשים, ולא אדם בודד. שופט הוא ככל אדם ויכול לטעות. כאשר העובדות נקבעות על-ידי מספר רב של אנשים תוך כדי דיון ביניהם, וניסיונות הדדיים לשיכנוע, הסיכוי לטעות נמוך יותר. שנית, המושבעים מנותקים מהעולם החיצון. אסור להם לקרוא עיתונים או להאזין לכלי התקשורת כדי לא להיות מושפעים. הם מרוכזים יחד, ואין יוצא ואין בא עד שמתקבלת החלטה. שופט לא נתון למגבלות האלה, והוא יכול להיות מושפע מדעת הקהל.

שלישית, יש פיקוח יעיל על יכולתם לדון במשפט ללא משוא פנים. הם מתמנים רק אם יש הסכמה הדדית של באי-כוח הצדדים לגבי זהותם. עורכי הדין זכאים לחקור אותם לפני האישור, ולבדוק אם אין להם דעה קדומה. הזכות הזאת לא קיימת כלפי שופט, ואין לדעת אם יש לו קשר כזה או אחר לאחד הצדדים.

ההתנגדות לשיטת המושבעים באה בעיקר מהרשות השופטת. לפני שאדון בנימוקי ההתנגדות אציין שיש להתייחס בזהירות רבה למניעיה. שיטת המושבעים מחלישה מאוד מאוד את מעמדו של השופט. תפקידו במשפט הופך להיות משני בחשיבותו. כינון שיטת מושבעים בישראל, משמעותה היא ויתור על כוחם של השופטים.

לגוף הענין - הנימוק המרכזי להתנגדות הוא שהשופט הוא אדם מקצועי להבדיל מחבר המושבעים שמורכב מהדיוטות ועלול לטעות. בנימוק הזה אין כל ממש. כל אדם בר דעת יכול להתרשם ממהימנות עד, מה עוד שהחלטת חבר המושבעים צריכה להתקבל פה אחד. מגוון האמצעים שנמנו לעיל מקטין את הסיכוי לטעות.

הסיכוי לטעות גדול יותר אצל דן יחיד. ונימוק אחרון - לא ברור מדוע שיטה שהיא טובה למאות מליוני בני אדם בעולם הנאור, רעה למדינת ישראל. שיטת המשפט בישראל פשטה את הרגל. המרירות הרבה שיש בציבור נגד בתי המשפט היא איתות ברור שהגיע הזמן לעשות שינוי.

תאריך:  16/06/2011   |   עודכן:  16/06/2011
עו"ד יוסף פנדריך

מועדון הבלוגרים עוקבים: 3לקבלת רשימות יוסף פנדריך לדוא"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן



רשימות קודמות
כבר תקופה ארוכה המדינה שלנו, מדינתנו היחידה מתוייגת בתור "כובשת שטחים". מזה שנים שמודבקת ליהודים התווית "כובשים לא חוקיים" ובשל כך שאנחנו נתפסים בעולם וגם על-ידי חלקים מאיתנו בתור עם שאין לו באמת זכות משפטית על הארץ. רבים יטענו שאין זה משנה אם מבחינה היסטורית השטח שלנו, ושאנחנו לא יכולים לדרוש את הארץ שלנו בחזרה בגלל דברים שקרו לפני אלפי שנים, כמו שעמים אחרים לא ידרשו ממדינות אחרות את השטחים ששייכים להם היסטורית בחזרה. יכול להיות שיש משהו בטענה הזאתי ויכול להיות שלא.
16/06/2011  |  ליאור רזניק  |  מאמרים
סיכום עדותו הראשית של אהוד אולמרט בפרשת ראשונטורס: קו ההגנה וגלגול האחריות, ריבוי הטיסות והתמיהות שהן מעוררות, האם אולמרט באמת חסך כסף למדינה, וגם התבטאות אחת שלו שעוררה צחקוקים בקהל
16/06/2011  |  איתמר לוין  |  מאמרים
במקרא, ספר שמות, פרק י"ט, כשעם ישראל הסכים לקבל את התורה למרגלות הר סיני, העם היהודי אמר למשה: "נעשה ונשמע" במקום נשמע ואז נעשה. במהלך ההיסטוריה ובעקבות דברי חז"ל, הביטוי 'נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע' הפך להיות ביטוי מובהק של קבלה, ללא סייג ותנאי, של התורה, ועל-פי המסורת היהודית היחס לאמירה זו הוא חיובי ומבטא כפיפות רצויה לסמכותה העליונה של התורה. מאז שהם ניצחו במלחמת 1967, ההתנהגות של הישראלים היא על-פי 'נעשה ונשמע':
16/06/2011  |  נורית גרינגר  |  מאמרים
תתארו לעצמכם איזו מהפכה ניתן לעשות בכל כוחנו הצבאי, הכלכלי והחברתי, במידה ויוחלט שגיוס החובה של גברים לצבא מתחיל בגיל 60!!. כך פשוט - ממש לפני היציאה לפנסיה ניתן לגברים להוכיח שהם עדין גברים וניתן לצעירים את פרק הזמן שלהם ללימודים גבוהים, לרכישת מקצוע, לקידום הכלכלה, לעשות אהבה ולהקמת משפחות .
16/06/2011  |  יהודה דרורי  |  מאמרים
הבחירות בלשכת עורכי הדין יתקיימו ב-21.6.11 וחגיגת הפרסום, הכתבות ובעיקר האימיילים בעיצומם. ההבטחות לשינויים, לקיצוצים, מינויים חדשים זורמות בשפע, בקיצור הבטחות הבטחות - עד אין סוף. בפועל - לשכת עורכי הדין, על שלל חבריה הרבים והמצטרפים בזרם בלתי פוסק, הפכה לאחר שנים של איגוד מקצועי בעל מוניטין ויוקרה, לגוף אנמי, מסוכסך, מלחמות אגו, מלחמות מכוערות של חלוקת תקציב, לא מאוזן, לא פרופורציונלי, לגוף חסר שיניים ובעיקר חדל אישים.
16/06/2011  |  ד"ר אברהם פכטר  |  מאמרים