|   15:07:40
דלג
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

תמונות ממוחו של אחר <br>

אם אכתוב שהספר "יוּרי" של גבי זיו הוא רומן רגיל זה לא יהיה מדויק אם אכתוב שזה סיפור ארוך זה לא יהיה מדויק אם אכתוב שזו קביעת סגנון מיוחד לעצמו לא אדייק, ואם אומר שהוא כתוב כתסריט שוב לא אדייק נדמה שכל הגדרה שאחליט לתת לא תהיה מדויקת כי אולי אפשר להכליל בו את כל ההגדרות האלה
26/02/2015  |   יוסף כהן-אלרן   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]


על-פי הכתוב בגב הספר, זהו ספרה השני של גבי זיו והוא כתוב באותה הצורה כמו הראשון, ובו היא מביאה אם בהיחבא ואם בגלוי אך בדרכה את קורות חייו של אביה, הוא יוּרי. כך כתוב על גב הספר על האיש שקורות חייו החלו בזמן אחר והתרחשותם מתוארת בארץ אחרת. כך כתבה גבי זיו את הדברים, ואני רוצה לומר שכתבה "באותו סגנון", אבל ייתכן שזהו אנטי-סגנון. שמא נתקלתי כאן בהתנכרות לסגנונות, בניכור ליפיוף של כתיבה, בהתרחקות מזרימה של טקסט כמקובל - טקסט שלא עלה בידי וגם לא רציתי, אילו יכולתי, להגדירו כסגנון כתיבה רגיל. כי למה למסגר אותו, למה לנסות ליטול ממנו את השוני, את היותו אחר. רוצה לומר, את הייחוד שבו. לאחר הכול, הנה אני משתמש בתור כלי במילה הזו, זהו הסגנון בו בחרה לכתוב עד כה את ספריה, וגם אם יש בכך משום הימור, זוהי בחירתה וכך כתבה.

"שעת בוקר. ילד קטן מדשדש על שפת אגם. נותן יד לאבא ויד לסבא. מפעם לפעם הם מניפים אותו באוויר. הילד הקטן צוהל בשמחה. "עוד פעם", הוא מבקש. סבא ואבא מחייכים ומניפים אותו פעם נוספת" (עמוד 7). כך זה מתחיל, במין חלום רחוק של מישהו אחר, שאולי אף הוא בקושי רב זוכר משהו מעבר לתמונה הזאת. כך זה בא, בציור של קווים דקים, בהירים בצבעם, כמעט מחוקים. כמו הבזק. כי לאחר הכול זה גם אינו הזיכרון של המחברת. זהו עדיין הזיכרון של מי שגדל ונעשה אביה. של הזיכרון של מי שהיה ילד בשם יוּרי, שם ברוסיה. כך מתחיל סיפור אגדה, כפי שכתוב על גב הספר. סיפור אגדה בהיותו חלום חיים של מישהו אחר. ואולי אגדה יותר מכול, בהיותו כתוב כפי שגבי זיו כתבה אותו.

התרגשות

וכמו שהרבה פעמים מתחיל סיפר אגדה, כך פוגש כאן יוּרי לראשונה את עיניה של הילדה נינה. הם כבר בני אדם צעירים. הדברים בספר קורים מהר. משורה לשורה יכולות לחלוף שנים. צריך להיזהר שלא למעוד את השורות.

"'היום יבואו אלינו אורחים מהעיר הגדולה', מספרת אם ליורי". "הוא מתרגש".


"עם ערב כִּרכָּרה נעצרת ליד ביתם. מתערבבים האורחים מהעיר הגדולה. נשאבים לשמחה המשפחתית הרועשת".

"ביניהם נינה, עומדת. צופה בסקרנות בנעשה. קטנת קומה. עיניה החומות גדולות וגלויות. שערה השחור גולש על כתפיה. שמלה נאה לגופה".

"לפתע פוגעות עיניה באלו של יורי. שוב נדם העולם. הקרבה עוטפת אותם ברכות. בצעדים מדודים נעים איש לקראת רעהו" (עמוד 21).

כך היא כותבת, גבי זיו. כך נמשך הספר. משפטים קצרים. נקודות. שורות חדשות. כתיבה מלאת מעצורים, שלא פעם נוטעת ניכור מסוים, ריחוק כפוי. זה לא מקל, אך זה מכניס את הקורא לקצב קריאה אחר. לריכוז אחר. אך אני סבור שאין זה מקרה. הן מוגדר הספר כסיפור-אגדה ובעקבות זאת אני יכול להניח שהיא מסכימה עם ההגדרה. המרחק מן הדברים המסופרים הביא אולי את המחברת לחוש כך. לאחר הכול אלו הם שביבי זיכרון שאינו שלה. היא שולפת גלויות ותמונות מתוך מוחו של אחר. שביב אחר שביב, תמונה אחר תמונה. ודומה שבכל תמונה שנשלפת יש כבר דמות חדשה. סבא. אבא. אימא. והנה האח הגדול איגור. אבל מעל כולם נינה. הולכת ושבה נינה. נינה היא אהבה. בלעדיה לא ייתכן סיפור האגדה.

תמונות מוזהבות

אלא שהאירועים, המלחמה, הגיוסים שעושה המדינה הגדולה, מרחיקים את יורי מהבית ומנינה. נינה נעלמת. קרקס שעבר בעיר צירף אותה אליו וניסה לאמן אותה. האב עקר את שיניו ופיו נעשה חשוך, כדי להתבגר ולהִתחלּות כדי שלא יגייסו אותו. יורי נשלח לפנימייה של השלטון האפל ושם הוא חווה השפלות ודיכוי. ואז הוא שומע שנינה שבה לביתה לאחר היעלמותה. הוא רוצה לפגוש אותה ומביא עצמו כך או כך אל העיר שהייתה שלה.

"הוא נכנס בצעד זהיר ומביט סביבו, בין הרהיטים המגולפים והתמונות המוזהבות. נינה ואמה הלבנה יושבות בחדר הדומם, בוהות בחלל. גלילי צמר ורקמה פרומה מתגוללים על הרצפה.

"נינה נושאת עיניה נדהמת, מבטה נרגש.

"היא מושיטה זרועותיה בהיסוס. יורי אוסף אותה לחיקו. הלב דופק בפראות והנפש מסתחררת. דומיה כבדה עוטפת את החדר" (עמודים 45-46). יורי נעשה איש צעיר ואביו החולה זקוק לטיפול מציל, והוא מרחיק עמו לאיטליה. האב לא שורד וגווע בדרך, ויורי ממשיך לשם מתוך כוונה לחזור אליהם. אל משפחתו ואל נינה. אבל גם לשם מגיעה המלחמה. גם שם תוקפות העוולות. הוא רק יהודי קטן בתוך כל אלה, שוב הוא נוכח בכך. אך הוא מחליט להישאר תקופה וללמוד, על-אף צלו הכבד של הרוע הפושה באותן שנים של המלחמה הגדולה. כי אל מה יכול היה לשוב.

מתהפכים על עצמם

ובינתיים נעלמת אמה של נינה. היא נמצאת לבסוף ללא רוח חיים. נינה נחלשת. נינה מועברת לסנטוריום באחד הכפרים של הארץ הגדולה. נינה שוב מרחפת, הזמן מאבד את עצמו. האירועים בעולם ובחיי אנשים מתהפכים על עצמם. קורים דברים בחיי השניים, הוא מכאן והיא מכאן. שני מסלולים שאולי מיועדים בסופו של דבר להתנגש, על-אף כל הקורה בהם.

קטע מקרי, להכרת הסגנון: "שטיחים רקומים מקשטים את הקירות. היא נשאבת לרקמות הצבעוניות. מביטה בתמונת האישה המתה. נדמה לה עתה שעיניה של האישה טובות והיא מאירה לה פנים. היא יוצאת לחצר. מלטפת את השיחים הנבולים..." (עמוד 91)

הספר, כרומן, יכול היה להכיל גם 300 עמודים, אך הוא משתרע על פחות ממחצית המספר הזה. כי זה הקצב. כל הסיפורים כבר סופרו, כאילו אומרת המחברת לעצמה, תנו לי להביא את הדברים בדרכי. בדרכה דימיתי לעתים שאלו הן הוראות משחק או בימוי שכותב תסריטאי דקדקן ובעל ראייה של במאי לשחקנים. תמונות-תמונות, כמעט בלי להזכיר רגשות. אבל אלה הם קרוב לוודאי המהלכים שמכתיב עולם הזוי, מנוכר, מעיק, של שנות מלחמה ארוכה וארורה, שמנתקת את השניים ומובילה אותם במסלולי חיים שונים ומשונים, מפגישה אותם עם אנשים שונים שחולפים בחייהם, מפילה אותם אל תשוקות בשר אך מותירות בתוכם תמיד את הכמיהה זה אל זה.

נינה שוקעת בניקולאי: "ניקולאי מחבק את נינה. היא נשאבת למבטו, חבוקה בזרועותיו. הם שוקעים בין הכרים. היא מאושרת להכיל אותו בקרבה" (עמוד 91) - אבל מעט אחר כך, תהפוכת חיים נוספת: "שעת לילה. נינה שומעת רחש מוזר. היא מסתכלת בחשש. מבטה מתאמץ לקרוע את החשיכה. ניקולאי נעור בבהלה. דמות כהה פורצת לחדר. נינה צועקת. יריית אקדח פורעת את הדממה. הדמות נעלמת" (עמוד 95).

סיפור אגדה

ואילו יורי, הרחק ממנה, באיטליה, על-אף שהתנחם בבשרה של אירנה, הוא הוזה אותה: "בחלומו נינה באה לקראתו. שערה גולש על כתפיה. עיניה החומות מסתכלות בו באהבה. גזרתה דקה. הליכתה איטית. היא מחזיקה בידו של ילד קטן. לפתע התינוק רץ אל יורי. יורי נרתע ונסוג לאחור. נינה נעלמת". (עמוד 157)

הנה כך. תמונות בפנס קסם. זה אכן מרחיק את הדמויות מן הקורא, אך כבר אמרו: סיפור-אגדה. ואני אומר גם תסריט של כאוס, של עולם מיטלטל ואפלולי שאין בו מקום להסתגננות, להתיפיפות, להתקשטות. האם זה מה שהיה בלבה של המחברת? ספרה הראשון לא מוכר לי ואיני יכול לומר זאת בבטחה. אם הנושא שם אותו נושא או דומה לו, אזי תחושתי מתחזקת. לא כל קורא יתמוך בסגנון הזה אבל קוראים אחרים יאהבו אותו. הוא מעביר את תחושות הניכור והכאוס של חיי אנשים אז. אבל קודם כל זוהי צורת כתיבה של הגברת זיו, ולאור זאת שזה ספרה השני הרי שזה כבר מייחד אותו לה.

לא אאריך עוד בדברים על האירועים שבספר. מי שירצה ומי שיקרא ימצא את ההתרחשויות הלא מעטות בין העטיפה הקדמית לזו האחורית של ספר צנום זה. ואילו אנחנו, לאחר הכול אנה אנו באים?

"שמים אפורים מכסים את היקום. עננים כהים מבשרים סערה. רוח חזקה נושבת, מטלטלת עצים ובתים, מצליפה בהולכים.

"האנשים המבוהלים מחפשים מחסה". (עמוד 175)

כך העמוד לפני זה האחרון. אלו הם הצבעים. זאת האווירה ואלו התחושות אותן ככל הנראה מבקשת המחברת להותיר בנו עם סיום הספר. העולם לא יצא מגדרו להטיב עם עצמו. לא נואש להטיב עמנו. או להיות יפה יותר. ורוד יותר. לעצמו או לנו.

טוב לו לספר שהוא קצר, ואיני אומר זאת מסיבות לא טובות. אלא, כמו שאומרים: מאהבה. ספר שסגנונו שונה טוב לו שלא להיות ארוך מדי, כדי לשמור על היותו נקרא ולאחוז בקורא. כך אגדות, כך משלים. כך ספרי שירה. רגע לפני בוא יגיעה הופכים דף אחרון ונותרים עם הטעם על הלשון. מי שלוקח את הספר הזה לידיו צריך לדעת שיש בו הקצב שהוא מכתיב לקריאה. צריך לפַנות שעות, לצלול ולסיים. או לרחף ולסיים. כאמור יש הרבה נקודות. מי שיחליט לקרוא פרק-פרק, אולי יוכל לקרוא אותו כפואמה. זאת אפשרות. כי יש הרבה שורות חדשות. ויש הרבה פרקים חדשים. זוהי רכבת שתחנותיה קצרות ומרובות אך היא נוסעת מהר ומי שמצוי בה בהכרח דוהר עמה. ובאמירה אחרונה אומר כי הסתקרנתי ואהבתי את הסגנון השונה שבו כתבה גבי זיו את ספרה. נכנסתי אליו ונסחפתי בכתיבה הלא שגרתית וכנראה המיוחדת לה.

(גבי זיו: "יוּרי", פרדס הוצאה לאור, 2015, 176 עמודים).
תאריך:  26/02/2015   |   עודכן:  26/02/2015
יוסף כהן-אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ממחקרים שנעשו בשנים האחרונות על חשיפת הפגיעה, התברר כי כ-30% מהילדים לא חושפים את הפגיעה בהם, וזאת אף על-פי שפעמים רבות יש ראיות מוצקות שילדים אלה אכן נפגעו. אחד הממצאים המעניינים היה שילדים הנחקרים בידי חוקרי ילדים, ובוחרים שלא לחשוף את הפגיעה בהם, הם הילדים הפגועים יותר. אלו הם ילדים שבמהלך תהליך החקירה שלהם נוצר אנטגוניזם גם אצל החוקר.
26/02/2015  |  איילת רוזנטל  |   כתבות
רוב הנוצרים החיים בישראל רואים עצמם כערבים מבחינה אתנית ונוצרים מבחינה דתית. שפת האם שלהם ערבית וכן תרבותם. אבל, האם הם באמת ערבים במוצאם האתני?
26/02/2015  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
אילו הגיעו חייזרים לכדור-הארץ, ורצו להבין מה קורה אצל בני-האדם, יכלו, בין השאר, לשבת ולקרוא ספרות יפה, וכך ללמוד לא מעט על הטבע האנושי. אבל כדי להבין את השורה התחתונה ומה באמת קורה כאן - כדי ללמוד כיצד אנו למעשה מתפקדים כחברה - היה עליהם לשים את ידם גם על תקציבי המדינות, ואולי, במיוחד, על שנתון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
25/02/2015  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
הימים היו לפני כשלוש שנים, אז שמעתי לראשונה על השיעורים הקבועים שמעבירה נעה ירון דיין בלב תל אביב. אני זוכרת איך בבת אחת שני רגשות מאוד מנוגדים הציפו אותי: מצד אחד, רציתי מאוד לבוא ולשמוע אותה, במיוחד אחרי שקראתי בשקיקה בפעם המי-יודע-כמה, את רב-המכר שחיברה, "מקימי", וכבר כל כך רציתי להכיר את מי שעומדת מאחורי יצירת המופת הזאת.
25/02/2015  |  אפרת כהן  |   כתבות
האיפור בחג פורים הוא חלק מהשמחה בחג. אך עורם של הילדים רגיש במיוחד, והם חשופים יותר לתגובות אלרגניות, לכן חשוב להקפיד על כללים חשובים בשימוש באיפור על-מנת לשמור על עורם של הילדים.
25/02/2015  |  שלמה בן-חור  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il