|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
שאפו לתיאטרון הלאומי [צילום: סרגיי דמנצ'וק]

מקרה אדיפוס: הקורבן של עצמו

הצגת תיאטרון הבימה את המחזה המיתולוגי-יווני "אדיפוס" של סופוקלס - חדשה ונועזת מכל ההפקות שקדמו לה. במקום להיצמד לז'אנר הקלאסי עם התלבושות והרקע התואמים, החליט הבימאי חנן שניר להגיש מחזה מתח פסיכולוגי תוך התמקדות בנפשו של הגיבור - אדיפוס
02/03/2015  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: סרגיי דמנצ'וק]

חנן שניר, מבכירי הבימאים הישראלים והרציני מכולם, מומחה לפסיכו-דרמה בעל תואר שני בפסיכולוגיה, ובעבר מנהלו האמנותי של תיאטרון הבימה, מתאפיין ביכולת נדירה של חדירה לנפש הדמויות במחזות אותם הוא מביים. כך היה ב"יהוא" וכך ב"קדיש לנעמי". הוא מצליח להעניק לצופים מבט לתוך הנפש פנימה, ובכך להבין את הסיבות למהלכים ולהתנהגות הנראית לעיתים מוזרה ולא מובנת.

בהצגת הבימה הפעם – הזרקור מופנה במיוחד לאדיפוס. נסיך שגדל בארץ אחרת, לאחר שאביו המלך ציווה להורגו, אך רועה חמל עליו והעבירו למלך אחר. הבחור מלא הקסם, בדרכו לכור מחצבתו, מבלי שידע זאת, הורג ארבעה אנשים שהתנפלו עליו, וביניהם את המלך לאיוס, אביו הביולוגי. מגיע לעיר, מתחתן עם האלמנה המלכה יוקסטה. כשמגיפה איומה מכלה את כל הממלכה. הנביא שמגיע, מכריז שעל הרוצח להסתלק מהעיר כדי להסיר את הקללה.

אלכס קרול, שחקן צעיר בן 25, שעוד בעת לימודיו בסטודיו יורם לוינשטיין כבש את הלב בכל תפקידיו, גם כמוסיקאי וכוריאוגרף – כאן, מלא להט ורגשות, ועושה מתפקיד אדיפוס משהו בעוצמה שלא נראתה בעבר. רדיפת הצדק שלו היא מכסימליסטית, והוא מקלל את הרוצח מבלי שיידע שזה הוא עצמו. כשהנביא שמגיע לעיר מגלה לו שהוא שרצח את אביו, התחתן עם אמו וחטא בגילוי עריות, הוא עובר טרנספורמציה אנושה, מעוור את שתי עיניו ועוזב את העיר ואת משפחתו כקבצן. הטרגדיה היא איומה. מובן שההצגה לא עוברת על כללי הזהב של הקלאסיקה היוונית. מעשי הרצח ושפיכות הדמים לא נראים, אלא נשמעים מפי המקהלה, המתפקדת גם כצוות איבחון פסיכיאטרי, ומפי הנביא - אותו מגלמת בצורה מהפנטת, מרשימה ונוקבת דבורה קידר, בכירת שחקני הבימה, שבנוסף, נוטלת חלק גם בצוות הרפואי.

הקהל עובר טלטלה - מתחילת המחזה שמעוגן בימינו, עם תלבושות נאותות, על-רקע של חדר חקירות - אל תיאור המקרה כמות שהוא, בימים ההם, שמתחיל מהסוף, ומיד חוזר לתחילת הקרע וחשיפת האמת עד לסוף המר. ע"י שילוב שתי התקופות – הקלאסית והמודרנית, יוצר חנן שניר אפקט שונה מהמקובל, מעגן אותה בימינו, ומסיר קורי עכביש, אם היו, מעל הטרגדיה מהוותיקות שבקלאסיקה היוונית, שאריסטו ראה בה מודל לכל אלו שבאו אחריה. עד כמה גדולה השפעת הטרגדיה הזו עד היום, אפשר להיווכח מעצם הפיכת המקרה להגדרה שהפסיכולוגים משתמשים בה למקרים דומים עד היום "תסביך אדיפוס".

תיאטרון הבימה השכיל להציב צוות שחקנים לא רגיל, שהדמויות הראשיות בו די חדשות לקהל הבימה. אלכס קרול הוא הכוכב הקורע את הלב בהצגה, במשבר שהוא עובר וחולק אותו עם הצופים. הוא הופך ממלך יפה תואר, מצליח ובוטח – ליצור שבור ואומלל עד דך, שפוף, ומזכיר לעיתים בסצינות מסוימות את יסוריו של ישו. במיוחד בא הדבר לידי ביטוי, כשמאיה מעוז, שלא מכבר עברה מהקאמרי להבימה, ומגלמת כאן את המלכה יוקסטה, מנסה לנחמו בסצינה המזכירה את ה"פייטה" של מיקלאנג'לו. היא מכבירה עליו רחמים וחמלה, שפע של רגשות אימהיים, למרות שקודם לכן הייתה אשתו והקשר מצד שניהם היה חם, מלא תשוקה לוהטת ועמוק. ההיפוך חל גם בנפשה של המלכה. מאיה מעוז, דמות מלכותית בכל תפקידיה מתחילת דרכה בתיאטרון חיפה כדסדמונה ב"אותלו" ובהמשך, משכילה כאן להביע היטב את ההיפוך ברגשות, והיותה האם של הקורבן של עצמו. מאיה לא זקוקה לאיפור שיזקין את פניה היפים והצעירים. מאז סיימה את בית צבי, אז גילמה את הדודה ב"האסופית" או את ז'קלין דו פרה ב"דואט לאחת", ידעה להחצין כובד ראש ומשמעות מבוגרת מגילה לתפקידים שדרשו זאת . הרצינות והשליטה שהיא משליכה סביבה עושים את העבודה. הסצינות בינה לבין אדיפוס מאוד פיוטיות בחלק זה של המחזה, לאחר חשיפת האמת, לעומת דמותה כאחת מהצוות הרפואי בתחילת ובסוף המחזה. מה שמעיד על רבגוניותה ויכולותיה הנדירות.

יכגניה דודינה המגדלת לחלופין גם היא את המלכה יוקסטה, מתאפיינת בחלק הראשון אף היא בביטחון המלכותי, בשליטה העצמית, ובניסיון שלה להתכחש למציאות. אך כשהכל נחשף, ובסצינה החזקה ביותר של המחזה, כשבנה/בעלה מוטל שבור על הרצפה, היא עוטפת אותו לחיקה, ועדיין מנסה להשיבו למציאות בחושניותה ובארוטיות הקיימת בינהם. אך לשווא. הגורל נחרץ ואין ברירה אחרת. והמלכה חורצת גם את דין עצמה.

גיל פרנק, אחד מעמודי התווך של ת' הקאמרי (מקבת, הורדוס), עבר להבימה, ולמרות שכאן הוא רק האח של המלכה יוקסטה, קריאון – דמותו מלאת ההוד, האדנות והשררה נוסכת את תחושת המלכותיות סביבו כשל מלך. רגישותו של גיל באה לידי ביטוי בסצינה סוערת, בה המלך אדיפוס נתקף בסערת רגשות, משליך כוס על הרצפה ומנפץ אותה לרסיסים. מה שלא היה בטקסט. גיל פרנק, מחשש שאדיפוס/אלכס היחף ייפצע מהשברים – לא היסס לקחת מטאטא ולסלק אותם במידית. כמו גם דב'לה רייזר, גם הוא אחד מצוות החוקרים-המטפלים, שגחן וסילק עוד שברי זכוכית, וכך אלכס ניצל מפציעות. בדף הפייסבוק שלו הודה אלכס אחרי ההצגה לכל אלה שכה דאגו לו.

מיכאל כורש ואהרון אלמוג – שניהם וותיקים בהבימה כמו דב רייזר, וכן ראסן עבאס, משלימים את התמונה ומעשירים אותה בכך שאינם רק מקהלה המתארת את ההתרחשויות בעבר ואת מעשי הדמים; הם נוטלים חלק חשוב בהשתתפותם הפעילה בחקירות ובניתוח הפסיכולוגי של המקרה, כשלמעשה, הקהל היושב באולם מכל צידי הבמה – הוא השופט האמיתי. הקהל הוא שבודק את פרטי המקרה בעיניים של היום, עם המבט לאחור, לימי קדם, וכך, התמונה המלאה יוצרת אמפטיה וחמלה מצד הקהל למלך האומלל, שחרף כל רצונו להתנער מהנבואה שניבאו לאביו – לא רק שהתקיימה, אלא הוא עצמו מימש אותה.

טרגדיה כה סוחפת, עד כי עושר ההבעות וההתרחשויות תופסת את הקהל בגרונו, עד שאינו חש שהתפאורה של רוני תורן מצומצמת, מודרנית ומינימליסטית וכמעט אינה קיימת.. גם התלבושות המתומצתות עם הרמזים למעמד, שעיצבה פולינה אדמוב, לא מתחרות בגניבת תשומת הלב מהמתרחש ומהמשחק הנהדר של כל הצוות. המוזיקה של יוסי בן נון הוותיק לוחשת, מתמזגת ונוסכת את ההדגשים הנכונים לאווירה לפי ההתפתחויות, כמו בסרטי מתח. התאורה של פליס רוס מעולה ומשרתת היטב את הנעשה והתרגום העדכני של שמעון בוזגלו מאיר עיניים..

תיאטרון "הבימה" מקבל שדרוג נוסף עם הצגת "אדיפוס", בהמשך להצלחותיו האחרונות עם "פתאום בא הסתיו", חשמלית ושמה תשוקה" ושאר ההצגות המעולות איתן הוא נוסק.

שאפו לתיאטרון הלאומי, לשחקנים, לבימאי וליוצרים. עולם ומלואו בשעה ועשרים.

תאריך:  02/03/2015   |   עודכן:  02/03/2015
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מקרה אדיפוס: הקורבן של עצמו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זינוקה של אסתר במעלות המלוכה היא סוגיה מרתקת ומדהימה. על-רקע תקופה פטריארכלית ומאצ'ואיסטית מובהקת, שֶׁבָּהּ המלכה ושתי שאמרה למלך לא להשפלתה מוּצאת להורג, וכל איש הוא מינִי רודן השורר באשתו בממלכת ביתו - אין ספק שמדובר בתופעה ייחודית ויוצאת דופן. מֵעֵבֶר להשגחה הנסתרת, המושכת בחוטים, שטוותה עלילה מושלמת, אי-אפשר להתעלם מאישיותה האולטימטיבית של אסתר, הגיבורה הראשית במגילה, הממלאת תפקיד מרכזי בגאולת עמה.
02/03/2015  |  ציפי לידר  |   כתבות
הבחירות בפתח...
02/03/2015  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
הלם ותדהמה שוררים בקרב הנהגת תנועת חמאס בעקבות הקביעה של בית המשפט המצרי כי היא ארגון טרור. התנועה פנתה למלך סעודיה, סלמאן בן עבד אלעזיז, כדי שיפעיל לחץ על נשיא מצרים א-סיסי לשנות את ההחלטה וגם לפתוח את מעבר רפיח.
01/03/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
קבוצת ה-5+1 ממשיכה במו"מ עם אירן על תוכניתה הגרעינית. על-פי פרסומים בתקשורת, מתווה ההסכם המתגבש יכשיר למעשה את אירן כמדינת סף גרעינית, שיכולה בזמן קצר יחסית להרכיב פצצת אטום ללא יכולת פיקוח וסיכול משמעותית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) או המעצמות.
01/03/2015  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   כתבות
נוסחת ההצלחה של סדרת הטלוויזיה המיתולוגית "מסע בין כוכבים", היא אחד מהסודות השמורים ביותר בעולמות המדע הבדיוני. מה יש בסדרה הזאת שאין בסדרות אחרות ובספרים אחרים? לכאורה שום דבר. למעשה, הרבה מאוד. לכאורה מדובר במשימת מחקר שנועדה להימשך חמש שנים. למעשה, מקפלת הסדרה הזאת 50 שנות מדע בדיוני.
01/03/2015  |  יבשם עזגד  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il