|   15:07:40
דלג
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

בואו לטפס על הר הכתיבה <br>

אומַר על הספר הזה, כי ראוי לו והולם לו להיות ספר מקדים לספרים אחרים שבאים ללמד כתיבה להיות ספר מקדים לסדנאות שבאות ללמד כתיבה כי הוא בא פחות להתוות את הדרך ויותר להסביר מה טיבה, לפקוח את עיניו של הלומד ומאידך גם לקרב אותו אל ההבנה העמוקה
04/03/2015  |   יוסף כהן-אלרן   |   כתבות   |   תגובות
מלחמת הכתיבה [צילום: פלאש 90]


במקום לתאר את המקום, מזמינה גברת ארנה קזין לבוא, להיכנס ולראות. במקום להדריך, היא מספרת. כך בספרה "לטפס על ההר, או: איך לכתוב", שבא להורות אבל לוקח אותנו פנימה, ואפשר אולי לומר שזוהי מסה ארוכה על מלאכת הכתיבה, ואולי סיפור על מלחמת הכתיבה של עצמה.

כי היא מזמינה אותנו, במילים שלי, ללגום קפה. וספל הקפה שאליו מזמינה מחברת הספר מכיל תרכובת של מלים כתובות, שהבסומת שלהן עולה וחודרת למוח. ומאין הן באות, ומה הן מכילות, ואיך הן משפיעות על מי שלוגם מהקפה הזה, ומדוע ולמה הוא רוצה ללגום עוד. כי הטעם מעורר תיאבון, והתיאבון מעורר לטעימות נוספות וכך היא מדמה את מלכודת הכתיבה, שבסדנאות השונות והמרובות אפשר לכל היותר ללמוד טכניקה ודרכי הפעלה עצמית, אך לא לרכוש את מבוע הכתיבה עצמו, אותו מבוע שדוחף בכותב החוצה, אל הקורא.
הספר כתוב בקלילות לא מקרית, אני יכול לומר כמעט בביתיות, קולח ומביא בחלקו הראשון מובאות שמתארות את הכתיבה כמשהו שיכול להרתיע. וגם זה אינו מקרי מצדה. זה עולם לא קל, נאמר באותן מבואות שאביא את חלקן. זהו עולם שיכול להיות אפל. זה עולם של התבודדות, עולם שבו אתה מצוי לבדך עם הנייר, עם העט, או עם צג המחשב שלך ועם המקלדת.

הסופר ג'ון אפדייק כתב כי, "כתיבה היא, לפנַי ולפנים, עניין אפלולי" (עמ' 12). "כתיבה היא מאבק נוראי", מצוטט ג'ורג' אורוול, "כתיבת ספר היא מאבק נוראי ומתיש, כמו התקף ארוך של מחלה מכאיבה" (עמ' 13). "יש הקוראים לו גיהינום," כך הלן סיקסו, אבל היא מוסיפה כמו להרגיע את עצמה: "וזהו כמובן גיהינום טוב, רצוי" (עמ' 13). ואילו המחזאי הנריק איבסן כתב כי, "לכתוב, משמע להעמיד עצמך למשפט" (עמ' 14). "הכתיבה היא טיפוס על הר," מחרה מחזיקה גברת קזין, המחברת, תוך שהיא מודה לשם הדגשה על היותה קצרת נשימה, "ולכן טיפוס על הר בשבילי הוא לא עניין של מה בכך". ואז היא שואלת את עצמה: "האם המטאפורה של טיפוס על הר לוכדת היטב את הקושי בה"א הידיעה של הכתיבה?" והיא משיבה: "אני לא יודעת. אני לא שומעת את התשובה. אני כותבת לעצמי. אני לבד בחדר האפל" (עמ' 17).

זעקת שבר

ואילו על הטוטליות הנדרשת היא כותבת: "בזמן הכתיבה, למען הכתיבה, אנחנו חייבים להרוג את הפרסונה החברתית שלנו - האב והאם שבו, החבר והחברה, בת הזוג ובן הזוג, הילדים שאנחנו להורינו - ולהעמיד לעצמנו עולם אתי ואסתטי ששמור אך ורק לפרסונה הכותבת. בעולמה של זו, רק הטקסט חשוב. רק הכֵּנוּת והדיוק חשובים. רק היופי" (עמ' 44).

ועל אף הכול, באופן שנראה אבסורדי לעתים, כל אותם מעונים מצוטטים, חלקם כבר כתבו וחלקם כותבים עדיין, ומהו הסוד? איזו מערבולת סוחפת אותם לתוך מהומת הנפש הזאת? לכן ברור לנו שהמחברת לא באה לדחוק בנו שלא לכתוב, וכי זו אינה זעקת שבר - שאם כן הספר הזה כנראה לא היה נכתב.

אבל ברור שהיא באה מתוך אהבת הדבר ומתוך כנות מלאה להזהיר על כך שזו הרפתקה שדורשת מן העושים אותה תעצומות נפש, ואפילו תעצומות מעשיות של יום-יום: זמן לכתיבה, מקום לכתיבה, מניע לכתיבה, מצב רוח לכתיבה. היא לא כותבת שגם אתה יכול, היא לא כותבת שאתה לא יכול - אלא שלא כל אחד יכול. כי לא כל עט שכותב או כל צג מחשב שמעלה מלים הם כלים של סופר באמת. כי הכתיבה היא לבדיות, היא בדידות, היא התמסרות טוטלית לכוח פנימי שמוביל ושולט בכותב בכל אותה תקופה, גם כאשר אינו יושב אל שולחן הכתיבה. ואחרי הרבה מובאות כאלה, היא מזמינה אותנו בנינוחות אל טרקלין הכתיבה עצמה ואל ארגז הכלים שלה, כדי לנשום מריחו של המקום, כדי לגעת בכלים.

איך להתחיל

לפָרֵט הרבה דברים מהספר יהיה כמו לכתוב סיכום, ואולי תקציר, או אפילו מסה מקבילה. אך פרקי הספר מדברים בעד עצמם עוד במבט ראשון וסקרני, ומספרים על הכתיבה, על העוררות אליה ועד הפרידה, דהיינו יציאה "תוצרתנו" החוצה אל האור, בתום המעשה: "איך לבוא לידי כתיבה", "איך להתחיל", איך להמשיך", איך לשפר", "איך לתקן", "איך לגמור", "איך להיפרד".

וכמה מילות הרגעה, ואולי לא: "כתיבת טיוטה ראשונה," כך כתבה אן למוט, "דומה במידה רבה לצפייה בתצלום פולארויד מתפתח. אתם לא יכולים לדעת - ובעצם גם לא אמורים לדעת - איך ייראה התצלום, עד שהתהליך נגמר..." (עמ' 63). ואני אומר, זוהי כניסה ליער עבות, שאתה יודע איך אתה נכנס אליו ולא יודע איך תצא ממנו ואם תצא בשלום כאשר תצא. אבל אם תחוש אבוד שם, הספר מייעץ, המשך לחפש. וכפי שמגדירה המחברת: "תן למוח לשוטט".

היא כותבת על קניית זמן ופינה לכתיבה; ועל מחסומי כתיבה; ועל הביקורת העצמית; ואיך להניח לעורכי הספר לייעץ ולהעיר ולבקר ולגעת. כן, לגעת בך. (ואני מוסיף: לא פעם גם לקצר ולמחוק ממנו. המחיקה, הוי המחיקה, הלא כל משפט שכתבתי נכתב בדמי ואיך מישהו יאמר לי למחוק אותו, ומילים אלו אני אומר גם לאותו סופר צעיר וצומח שהייתי אני!) - והיא כותבת על כך עוד: "בין שתלכו בדרך של המו"לים המבוססים ובין שתלכו בדרך עצמאית, חפשו לכם לפני הכול עורך טוב או עורכת טובה. זה קריטי. בנפשכם." (עמ' 102) - כי, שוב דברים שלי, גם הסופר המנוסה והטוב ביותר זקוק לעין בוחנת ומבקרת שתנכש אי-אלה עשבים שוטים שחמקו מעיניו או מתודעתו. "עורכים טובים", היא כותבת עוד בשבח העריכה הטובה, "מסייעים לכם לממש את הפוטנציאל של היצירה, ולבטא את הכוונות שלכם בדרך הטובה ביותר. עורך טוב ישנה את היצירה באופן שיגרום לכם להרגיש קרובים יותר אליה. עורכת טובה תגרום לכם לעשות בעצמכם את עבודת התיקון והשיפור, ולהרגיש שעזרתם לעצמכם. וזה מה שאתם חייבים להעניק לעצמכם בסופה של העבודה" (עמ' 104).

תהליך מיסטי

ולקרוא, לקרוא, מייעצת המחברת, סופרת בעצמה ולמודת ניסיון בתעצומות הנדרשות לכתיבה. "חובה ללמוד מקריאה. ללמוד בדרך החיקוי או השראה." לקרוא כדי לספוג את עולם הכתיבה ולהיטמע בו. להיחשף לסגנונות שונים, לזוויות שונות. "אני לומדת מכתיבה," היא כותבת ומוסיפה: "ומִקְריאה. ולא סתם קריאה, אלא קריאה מכוונת, תועלתנית, קריאה שמשרתת את הכתיבה." (עמ' 108). ובחלק האחרון, שלא להיוותר חייבת, מביאה ארנה קזין כמה וכמה עצות מועילות מעשיות מניסיונה.

יורשה לי עכשיו להוסיף שוב מעַט משלי ולומר, כי הסופר האמריקני סטיבן קינג כתב בספרו "על הכתיבה" כי הסופר הוא טלפת. כי הוא מעביר למעשה לקורא את מחשבותיו. אהבתי ואימצתי את התפיסה הזאת, ואם לפרש בדרכי אומר אף שהכתיבה היא כמעט תהליך מיסטי. תהליך שבו הכותב חווה דברים אמורפיים לחלוטין במוחו ומצליח, בכוח המּּתַּת שיש לו עוד טרם לידתו להעביר את אותו דבר אל הנייר, לעשותו מוחשי, לעשותו קריא, ומבחנו הוא בראייתו של הקורא. אם רואה הקורא את מה שהוא ראה, אם הוא חש הקורא את מה שהוא חש, אם הוא מתרגש היכן שהוא רָגָש, אזי יכול הכותב להבין שהצליח להיות סופר.

אומַר על הספר הזה, כי ראוי לו והולם לו להיות ספר מקדים לספרים אחרים שבאים ללמד כתיבה. להיות ספר מקדים לסדנאות שבאות ללמד כתיבה. כי הוא בא פחות להתוות את הדרך ויותר להסביר מה טיבה, לפקוח את עיניו של הלומד ומאידך גם לקרב אותו אל ההבנה העמוקה. בשלב זה, אני מאמין, יכול אדם להבין בינו לבין עצמו אם הוא מתאים לדרך הזאת ובאם לא, האם הוא זקוק לכתיבה בנפשו, ואם החיידק הזה שאמור להיות מוּלַד מצוי בו ודוחק בו. מי שאכן כך, שום אזהרה לא תניא אותו. ולפי כך אסיים את רשימתי באנקדוטה קטנה שכתבתי פעם, שקרתה לי, על גברת ששאלה אותי אם אני חוטא בכתיבה. "אני לא חוטא," השבתי אל פניה התוהות. "אני חולה," אמרתי לה.

(ארנה קזין: "לטפס על ההר או איך לכתוב", הוצאת אחוזת בית 2015, 128 עמודים).

יוסף כהן אלרן הוא סופר ומשורר.
תאריך:  04/03/2015   |   עודכן:  04/03/2015
יוסף כהן-אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בואו לטפס על הר הכתיבה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיים ספטי
5/03/15 15:51
2
נורית צדרבוים
10/03/15 19:38
3
יוסף כהן אלרן
10/03/15 19:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם השנים, נשכח שמה של לוסי ארנון, כמעט לגמרי כלא היה, וזאת למרות שהייתה זמרת פעילה במשך שנים והופיעה לא מעט בתוכניות רדיו ב"קול ישראל", הוציאה תקליטים ועבדה כאמור עם גדולי המוזיקאים והמנצחים. שיריה כמעט ולא מושמעים כיום ורק מתי מעט מכירים כיום את שמה ופעלה של זמרת חשובה זו.
04/03/2015  |  אלי אלון  |   כתבות
חברי הנהלת אילסם, הפסיכיאטרים, המתמחים בתחלואה כפולה (קיום מחלת נפש במקביל להתמכרות לחומרים), מזהירים לקראת פורים, כי שתייה מרובה עלולה להוביל להתפרצות הפרעות נפשיות.
04/03/2015  |  פרופ' פנחס דנון  |   כתבות
ראשיתו של הקולנוע בשלהי המאה ה-19 בצרפת, עת האחים ז'אן לואי (1948-1864) ואוגוסט מארי לואי ניקולא (1954-1862) לבית לומייר (Lumière) המציאו את המצלמה, סרט הצילום והמקרן, שיהיו הבסיס לצילום סרטי הקולנוע גם בשנים העתידות לבוא. זאת ועוד, האחים לומייר היו לראשונים שביימו סרט ללא צליל או בשמו המקצועי "ראי-נוע". בפברואר 1895 רשמו שני האחים את מצלמתם כפטנט ומספר חודשים לאחר מכן כבר החלו להקרין את יצירותיהם בפומבי ברחבי צרפת. הסרט "סעודת התינוק", אשר הוקרן בבית קפה בפריז, הפך למעשה את בנו בן השנתיים של ז'אן לואי לכוכב הקולנוע הראשון בהיסטוריה.
04/03/2015  |  רועי כהנוביץ  |   כתבות
"רבי נחמן אומר: צא אל השדה. אבל מה זה 'השדה' מתי בפעם האחרונה יצאתם לבד אל השדה? השדה הוא מקום פתוח, הוא מקום מסוכן, יכול לא עלינו לבוא זאב רע, ליסטים, פלישתים, פליטים... על זה אמר מאיר אריאל 'אל תלכי לבדך'. אבל השדה הוא גם המקום שהכול צומח בו ומתחדש. הוא מקום שקרוב לבריאה. רק אם ניקח סיכון וניפרד מקירות הבתים, מהמקום הבטוח שלנו. בעיר אני 'עלמה זהר, משוררת ויוצרת' אבל בשדה אני אף אחד. או לחלופין: אני מי שאני באמת. ושם בשדה, יש לי אפשרות 'לדבר עם ה" ולקבל ממנו 'שיר חדש' לקבל ממנו חיים, חיות, יצירה ומשמעות."
04/03/2015  |  אתי דור-נחום  |   כתבות
חם חם: אחרי אוצר הבדיחות שהצגתי כאן לקראת חג הפורים, הנה עוד מקבץ קטן של בדיחות וסיפורי חוכמה בניחוח יהודי, הטומנים בחובם מסָרים חינוכיים ופסיכולוגיים שיָפים לכל השנה תם ולא נשלם ספיישל לא רק לפורים
03/03/2015  |  ציפי לידר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il