|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
נתניהו על שלט קמפיין של הליכוד. לקראת רעידת אדמה? [צילום: פלאש 90]

נתניהו?... אייכּה?!

נתניהו כל כך דומיננטי בליכוד כיום, שהפסד הליכוד בבחירות הקרובות יהיה כשלון אישי של נתניהו, מכה אדירה לעניין ארץ-ישראל וניצחון גדול לממשל אובמה ולקבוצת משרתיו בישראל והנגררים אחריו באירופה
13/03/2015  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות

דברים אלה עדיין אינם "הספד", ואינם באים לרפות את ידי תומכי גוש הימין במפלגות השונות המרכיבות גוש זה, ממאמץ עליון אחרון לנסות ולתקן את הקילקולים של מסע הבחירות עד כה. למעשה זהו הרהור "בקול רם" על אופייה ומקורה של התנהלות נתניהו במסע הבחירות הנוכחי?

קשה להאמין שזו סתם קריאה לא נכונה של המפה הפוליטית. נתניהו הוכיח שהוא קורא אותה היטב בדרך כלל, ופועל נכון. האם זו תוצאה של עייפות החומר נוכח המתקפה הכללית המתנהלת נגדו ונגד אישתו מזה שנים, ולאחרונה ירדה לשפל שקשה לזכור כמותו? אני מקווה שלא, משום שאם הגיעו נתניהו ומשפחתו לקצה גבול כושר הסבולת וההתמודדות שלהם, היה עליו לנהוג אחרת. האם החליט נתניהו ללמד לקח את חבריו שותפיו במפלגה וסביבה, ע"י שיטעים אותם טעמו של הפסד ותוצאותיו, כאשר הם מניחים אותו כמעט לבד להתמודד במערכה שלא זכורה כמותה בישראל למעט המערכה נגד שרון אחרי סברה ושתילה. גם סברה זו אינה מחזיקה מים במחשבה שניה. ראשית, זהו מחיר יקר מאוד לשלמו עבור הזכות "ללמד לקח" שוטים וקטנוניים. זהו מחיר יקר מאוד גם מבחינה אישית, למי שכיהן כראש ממשלה בישראל יותר מכל אחד אחר לפניו, למעט בן-גוריון הגדול. זהו מחיר שאם יתרחש, ישולם הוא מותיר את נתניהו כאדם מפוקפק שמגיב מן הבטן דווקא כשהוא חייב לנצל עד תום את כישוריו האינטלקטואליים ואת יכולתו לנהל מאבק נמרץ בעד דרכו, אמונותיו ועמדותיו. גם ספקולציות אחרות, כגון לחץ משא האחריות הרובץ על כל ראש ממשלה ישראלי ועל נתניהו במיוחד בגלל מורכבות הסיטואציה בה נתונה כיום המדינה, במחשבה שניה אינם נראים לי כהסבר ראוי לאופן בו מתגלה נתניהו במערכת בחירות זו, ובמיוחד בעשרת הימים האחרונים והמכריעים שלה, אחרי הנאום הקונגרס ואחרי הרוח הגבית האלקטוראלית שנתן לו, גם אם לא היה מטרתו הראשית.

אינני מתעלם ממחשבה שכן עברה במוחי לנוכח ההתנהלות של נתניהו אחרי הנאום בקונגרס ואחרי שחלף זמן הפציעות והתבררה החלטת הרפובליקנים שלא לקדם את החוק להחמרת הסנקציות נגד אירן לפני תום תקופת המו"מ הנוכחי. לאחר שקודם לכן טורפדו גם מאמצי נתניהו להכין ואולי אף להניע מהלך לתקיפה צבאית עצמאית של תוכנית הגרעין האירנית, ייתכן שהגיע למסקנה שאין בידיו להציע פתרון אופרטיבי לאיום הגרעין האירני בקונסטלציה הפוליטית הקיימת. להיות ראש ממשלה, שלנגד עיניו קורם עור וגידים איום קיומי, כשידיו כבולות והוא אינו יכול לפעול נגדו כמתחייב ממיטב שיקול דעתו באשר לחומרת האיום - אינו מצב שאדם שהוא ישר והגון עם עצמו ירצה להמצא בו. הואיל והשמאל בישראל סרב בעקשנות לשתף פעולה באופן אפקטיבי עם נתניהו כנגד איום זה, ואף עשה בו שימוש מניפולטיבי בקמפיין החרות כשהוא טוען במצח נחושה שיש לו פתרון חלופי אפקטיבי לזה של נתניהו - איננו תענוג גדול כל כך, בלשון המעטה. ואולי נוקט נתניהו בדרך מתוחכמת מבחינתו, ומעמיד בדרך אלגנטית והכי פחות מזיקה לישראל את הצהרות הסרק של השמאל למבחן המעשה. מספר הנחות קשורות לדרך חשיבה זו: א. אין פתרון קסם כזה והדבר יוכח דה-פקטו תוך זמן קצר; ב. נבחן את בוז'י, ידלין ו- 180 "גיבורי העבר של ביטחון ישראל" כיצד הם פותרים את איום הגרעין האירני פתרון מעשי ונקרא לבלוף "בלוף"; ג. ללא "הלחץ" הישראלי, אובמה בהתנהלותו מול אירן יפתיע לרעה אפילו את ידידיו מבית ואוהביו בישראל; ד. כאשר ייכשלו מאמצי הסרק של כחלון והרצוג בתחום הכלכלי, משום שהם אינם מבינים אל נכון את היקף הבעיות שפניהן הם נצבים, וכאשר יסתבר שאירן ממשיכה במרוץ, אבו-מאזן ממשיך במלחמה הדיפלומטית, החמאס וחיזבאללה ממשיכים להתחזק וגם סיני הופך לחזית פעילה נגד ישראל למרות הסכם השלום עם מצרים - או אז יחכו להם נתניהו והימין לקרב הפוליטי הבא, לאחר שהציבור התפכח מאשליותיו; ה. מרכז הכובד של פעילות הליכוד בתקופת האתנחתה, יהיו דווקא הכלכלה והחברה; שהשמאל יוכיח את יכולותיו בתחום הביטחון השוטף והאיומים האסטרטגיים.

קצת מפולפל? - כנראה שכן, אבל עדיין לא בלתי סביר בעליל.

בין השמאל הישראלי הקוואזי-מיליטנטי לדמוקרטים המיליטנטים בארה"ב, עוברים קווי דימיון לא מעטים. באנלוגיה זו הרצוג ממלא אצל לא מעט אנשים את תפקיד אובמה הלבן שלנו (ולבני היא הילרי קלינטון ששוב אצה לה הדרך). הציבור נסחף לפעמים אחר מחזות שווא שמתמקדים בדמות פוליטית אנמית, נוחה ולא מזיקה, ציורית משהו, ספק רעננה, ספק חדשנית, שנתפסת כחלופה ראויה לדמות המכהנת, שנחשבת לא בצדק כחריגה, לא אהודה ושאינה מספקת את הסחורה. הסיפור מזכיר את המציאות בארה"ב ערב בחירות 2008 - בוש לעומת אובמה. לאחר שהדמות החדשה משילה את הצלופן, החיוכים והרטוריקה ועומדת בפני מבחני הביצוע, מתברר הפער העצום הקיים בין ההשתקפות הסכרינית של טרום מינוי, לבין היכולת להנהיג מדינה במשבר או תחת איומים קשים. אין כמעט מי שלא מודה שהערכתו את בוש לאחר שש שנות כהונה של אובמה, שונה מאוד מאותה הערכה בה החזיק ערב בחירות 2008.

כשלונותיו של נתניהו אינם במהות, אלא בעטיפה, ויש כמובן כאלה. בתחום הביטחון לא שגה ולא גילה פזיזות כאחדים מקודמיו, ובתחום הכלכלה היה שר האוצר הטוב ביותר ששרת את ישראל במאה ה- 21. כשלונותיו קשורים ביכולתו להתחבב על הציבור - הוא אינו כחלון המחייך, ולא הרצוג המתהדר כמפתח שעה שהוא עדיין לא חוגר. בביצועיו הוא איננו מנהל-על ולא השכיל לחבר אליו ולשמר סביבו מספיק מנהלים טובים שיטפלו בנושאי הביצוע. אבל הוא האדם הנכון מבחינת ההבנה והתפיסה הרחבה והמעמיקה של המציאות בה אנו חיים ומשמעויותיה ומבחינה זו יריביו הפוליטיים הם ילדים חסרי ניסיון ונעדרי קבלות של ממש בביצוע. מאחר שהוא מוביל הרכבת ולא הקטר והקרונות, הוא נחן בתכונות העקריות הדרושות להנהגת המדינה בתקופה זו, ובלבד שיתקן אותם ליקויים שמחבלים ביכולתו לשפר את הביצועים המעשיים בהנהגתו. במקומו שבהם שירתו תחתיו שרים בעלי כושר ביצוע שעסקו במימוש ולא בחתרנות, ראינו תוצאות טובות יותר, ובמקום שהיו טובים פחות היו תוצאות פחותות. האם אפשר טוב יותר - כן, בוודאי.

אסור לשכוח שנתניהו ניהל ממשלה בלתי ניתנת לניהול בגלל קשיים קואליציוניים. אם יטעה הציבור ויחזור על שגיאות הפיצול, יחזור ויחווה זאת שנית. ממשלה צריכה להיות מבוססת על שלוש מפלגות לכל היותר. אפשר שתשתתפנה בה מפלגות נוספות, אבל לא כשוברות שליטה, אלא כמעדנות תהליכים של שיתופי פעולה וקביעת סדרי-עדיפויות.

שגיאתו הגדולה ביותר של נתניהו - בהנחה שהוא אינו מנהל קמפיין שמטרתו פרישה בכבוד, ואני מודה שאינני בקי ברזי הלכי הרוח הפנימיים שלו - היא ששם את כל "הביצים" בסל הביטחון ושכח או סבר בטעות שהציבור עימו בראיה זו של הדברים. במערכות בחירות קודמות היה הביטחון נושא דומיננטי, שגבר די בנקל על כל נושא אחר. במערכת בחירות זו, באופן פרדוקסאלי נתפס הציבור לשאננות, בגלל השקט היחסי השורר בישראל לעומת המהומות הקשות כמעט בכל המדינות סביבה. ומשום שהנטל הכלכלי הלך וגבר ומי שאמור היה לטפל בו בממשלה האחרונה - שר האוצר לפיד - לא סיפק את הסחורה לה ציפו ממנו אבל דאג בעורמה לשתף את נתניהו בקלקלתו, עבר הציבור לעמדת מאוזנת בייחוס חשיבות במערכת הבחירות הנוכחית לנושאי כלכלה וחברה מזה ולנושא הביטחון מזה. אני סבור שחומרת המצב הביטחוני, בראיה אוביקטיבית, גדולה מחומרת המצב הכלכלי, אבל כאן שולטת לא רק ההערכה אוביקטיבית אלא פרספציה ציבורית שטופחה במשך שנים, במיוחד מאז המחאה של 2011. במרוצו אחר הביטחון, "שכח" נתניהו להקצות קשב מספיק לעיצוב המציאות הכלכלית, יכולת אין שני לו בה בין שרי הממשלה המתפטרת. ומשום כך גם לא שיתף את הציבור בתוכניותיו לאחר הבחירות (גם משום שתמונת הקואליציה שתקום עשויה לטרוף שוב את קלפיו), מיעט לדבר אליו בנושאי כלכלה וחברה והתעלם מסימנים שונים אותם שידר אליו הציבור; אין ספק שכאן שגה בגדול, אלא שהרפורמטור הגדול של שגיאות נתניהו איננו הרצוג, אלא נתניהו עצמו.

דומה שעתה הוא ער מאוד לעניין זה ומבין היטב את שגיאתו הגדולה במערכת בחירות זו. השאלה שעל הפרק היא אם יספיק לו הזמן שנותר להבהיר לציבור לאן מועדות פניו, וכיצד הוא עומד לטפל במצוקות הדחופות כבעיות הדיור, יוקר המחיה והפערים החברתיים. ועל כך יקום או יפול בבחירות אלה. אם לא יעשה מאמץ עליון בתחום זה ובעיקר בתחום זה בימים שנותרו, גדולים מאוד הסיכויים שלא הוא יהיה זה שירכיב את הממשלה הבאה.


1. אינני מבין מדוע לא פעל נתניהו להקמת וועדת חקירה ממלכתית שתבחן את התנהלותה של קבוצה גדולה של בכירים במערכת הביטחון ובמשרד החוץ ואת ניסיונות לחבל ביודעין ובמכוון במדיניות הרשמית שהובילו בנושא ראש הממשלה ושר הביטחון דאז (2010 – 2011), ברק. דומה, שהפוטש או ניסיון הפוטש כפי שכונה הדבר ע"י ברק, של לשכת הרמטכ"ל נגד לשכת שר הביטחון, לא היה כנראה האירוע היחיד מסוגו באותן שנים. היו אירועים נוספים מסוגו, ובשאלת אירן, אני סבור שהם חמורים הרבה יותר ממה שנאמר עליהם עד כה...

2. הדברים שנאמרים כאן אינם לוקחים בחשבון ספקולציות כאלה ואחרות. לא סיכומים מוקדמים בין נתניהו למפלגות אחרות על שת"פים פוליטיים כאלה ואחרים ולא הסכמות עם הנשיא על מבנה או אופייה של הממשלה הבאה. ברור שמוקדי ההכרעה הם פערי המנדטים בין הליכוד להרצוג ולבני, אילו רשימות לא תעבורנה את אחוז החסימה, ואילו הסדרים יהיו בין רשימות המרכז לגושים, ומה יהיה אחוז ההשתתפות בבחירות וכיצד יורכב התמהיל של אחרוז זה. טוב יעשה אם גם יוסיף הנמקה לסיבה שבגללה לא עסק בנושא ברצינות עד כה ומהם הנושאים החשובים האחרים בהם הוא מתכוון לטפל, כתחליף למצע שלא פירסם הליכוד.
תאריך:  13/03/2015   |   עודכן:  13/03/2015
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתניהו?... אייכּה?!
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דרור5
13/03/15 19:45
 
רפי לאופרט
13/03/15 20:06
2
סתם 1
13/03/15 20:24
 
לחזק את הימין
14/03/15 02:57
3
א.שם טוב
13/03/15 21:37
 
שמ
13/03/15 22:10
 
דבר מדווח לציבור
14/03/15 03:07
 
שמ
14/03/15 09:57
 
אסור לו לומר
14/03/15 14:25
 
רפי לאופרט
14/03/15 08:07
4
גם הציבור יבין?
14/03/15 02:47
5
בבון זה קוף
14/03/15 07:41
6
אבי מ
14/03/15 10:16
7
סיירוס
14/03/15 10:17
 
שמ
14/03/15 19:00
8
משה כרמל
14/03/15 15:26
9
שמ
14/03/15 19:27
10
צורי
15/03/15 07:23
11
צורי
15/03/15 07:43
12
רפי לאופרט
16/03/15 13:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
הבעיה: בוחרים לא מעטים מתקשים להחליט: חלקם מתכנסים לשתיים-שלוש מפלגות "דומות" מבחינתם; אחרים נקרעים בין מפלגת "בוטיק" התפורה בדיוק על דעותיהם לבין אחותה הגדולה; וישנם אלה שהחליטו על-פי שיקולים עיקריים אך יש להם פינה חמה גם לנושא משני המיוצג ע"י מפלגה שזה מצעה. האפשרות להקצות חלקים מקולם לרשימות שונות, בדומה לתמיכה במספר מועמדים בבחירות מקדימות, יכולה להקל עליהם, אלא שמותר לשלשל רק פתק אחד לקלפי.
13/03/2015  |  צחי בירק  |   מאמרים
יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג, ניהל במשך שנים מאבק ציבורי נגד רפורמה בחברות כוח האדם הסיעודיות, אותו קידמה חברתו למפלגה, ח"כ שלי יחימוביץ, וייתכן שאף קיבל בעקיפין תמורה כספית לכך. כך חושף (יום ו', 13.3.15) עיתון ישראל היום וכתבו מתי טוכפלד.
13/03/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
פעילי ליכוד המחלקים חומרי תעמולה של מפלגתם בתל אביב ביום שישי, ה-13 במרס, מניחים תפילין בישורת האחרונה של מערכת הבחירות.
ראש הממשלה ויושב-ראש הליכוד, בנימין נתניהו, ממשיך (יום ו', 13.3.15) בשרשרת הראיונות לקראת הבחירות, והתראיין לתחנות הרדיו האזוריות.
13/03/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
כל מסע בחירות מאופיין בהבטחות להפיכת ישראל לגן עדן עלי אדמות, בתנאי כמובן שתבחרו במפלגה הנכונה. הקמפיין הנוכחי - אולי הרדוד ביותר בתולדות המדינה - אינו יוצא דופן. הנה כמה מההבטחות שאיש לא יוכל לקיים
13/03/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il