|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הנס של נתניהו

איך הצליח רה"מ נתניהו להביס את כל מתנגדיו, "כנגד כל הסיכויים", ולנצח את אחד הניצחונות הפוליטיים הגדולים ביותר בדור האחרון. האם זה היה מעשה קוסמות פוליטי של הקמפיינר הטוב במדינה או נס נסתר של ההשגחה העליונה?
29/03/2015  |     |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
בנימין נתניהו. הקוסם [צילום: פלאש 90]

זו הייתה אחת ממערכות הבחירות המדהימות שידעה המדינה. מפלגת השלטון שהובלה על-ידי נתניהו, נראתה כמי שהולכת לספוג בבחירות מכה אנושה, עד כדי כך שרבים נבאו לה שהיא תתרסק עד לשפל של 18 מנדטים מול 28 של המחנה הציוני. לפתע פתאום, במין מעשה קוסמות פוליטית שלא היה מבייש את הודיני, הצליח נתניהו להפוך את קערת הסקרים על פיה, והוביל במו ידיו את הליכוד לניצחון מרשים וסוחף שהדהים את המדינה. ואת הקסם הפוליטי הזה, עשה נתניהו לבד, על-רקע משבר דיור ויוקר המחיה הקשה בארץ; המשבר הקשה עם אובמה והממשל האמריקני; ממצאים קשים של דוחות מבקר המדינה בעניין משבר הדיור וההתנהלות במעון ראש הממשלה, ושלל פרשיות שצצו בזה אחר זה, על בזבוז ונהנתנות של רה"מ ואשתו.

זו לא הייתה מערכת בחירות שגרתית של הליכוד מול העבודה. להרצוג בעל הדימוי האפור לא היה סיכוי לנצח את נתניהו. לעזרתו חברו כל השמאל ורוב רובה של התקשורת; ממשל אמריקני עוין; עמותות "שלום" זרות שנהנו מתקציבי ענק מגורמים וממשלות בחו"ל, נוני מוזס וכלי התקשורת שבבעלותו; גנרלים בדימוס, ועוד. כוחות רבים ועצומים אלו חברו ביחד כדי להפיל את המנהיג הבלתי מעורער של הליכוד. כדברי נפתלי בנט, זו הייתה מלחמת טיטאנים.

מאז ומתמיד ניסו כלי התקשורת להשניא עלינו את נתניהו. הם ביקרו ללא הרף את התנהלותו, תוך מראית עין של ביקורת לגיטימית. הפעם כלי התקשורת השילו מעל פניהם את המסכה וקראו בגלוי להפלת נתניהו. התקשורת, ארגוני השמאל, ועמותות "השלום" פתחו במתקפת מחץ אדירה נגד נתניהו והציגו אותו כדמות אפילה שתשים קץ לציונות ותחרב את המדינה. המטרה של החלפת השלטון קידשה בעיניהם את כל האמצעים. הם האשימו את נתניהו בכל תחלואי המדינה. קמפיין v15, תיאר את המדינה כמי שעומדת על סף קריסה. אין חינוך. אין בריאות. אין ביטחון. אין תקווה. אלפי מפוטרים בנגב ובגליל. בכך הם ניסו ליצור אוירה של תוהו ובוהו במדינה, כדי לשכנע אותנו שכך אי-אפשר להמשיך. התקשורת שמה את נתניהו על הצלב וירתה בו שוב ושוב. הקמפיין "רק לא ביבי", בסיוע עמותות השמאל שהזרימו מיליוני שקלים, שטף את המדינה.

בניגוד לדעה הרווחת, הסקרים שהתפרסמו עד סוף השבוע לפני הבחירות לא היו רחוקים מתוצאות האמת (בניגוד לתוצאות בקלפיות המדגם בסוף יום הבחירות). המחנה הציוני; הרשימה הערבית המשותפת; מרץ; יש עתיד; כחלון; ליברמן; ש"ס ויהדות התורה, קיבלו כולן כמעט את אותו מספר מנדטים שחזו להן. התזוזה העיקרית התרחשה בעיקר בקרב מפלגות הימין, ש"תרמו" מספר רב של מנדטים לליכוד. בפרק הזמן של כארבעה ימים, שבין פרסום תוצאות הסקרים שבסוף השבוע עד ליום הבחירות, נוספו לליכוד כמעט 10 מנדטים. מעבר מנדטים זה הכריע למעשה את הבחירות. איך בדיוק זה קרה?

האירוע המכונן של מערכת הבחירות - סקר ערוץ 2, מיום 10.3.15

ביום 10.3.15, פורסם בערוץ 2, סקר שהצביע על פער של 4 מנדטים לטובת המחנה הציוני (25:21). סקר זה גרם לטלטלה עזה במחנה הימין. אחרי חודשים של מערכת בחירות שגרתית, שבה נשמר פחות או יותר, תיקו בין הליכוד לבין המחנה הציוני, הרגיש לפתע מחנה הימין שכל הנבואות השחורות מתגשמות והוא עומד לאבד את השלטון. בחושים פוליטיים מחודדים הכריז עמית סגל, כי: "אין ספק שמערכת הבחירות מתחילה רק הערב, וכל מה שראינו עד עכשיו היה קדימון".

בשלב זה היה הליכוד על הקרשים. במשך תקופה ארוכה עבר נתניהו הכתשה על-ידי יריביו שחבטו בו ללא רחם. עד אז הוא הצליח לעמוד על הרגליים ולהשיב מלחמה שערה. ברם, ברגע אחד נדמה היה כי הלחץ האדיר שהופעל עליו הגיע למסה קריטית שהביאה לקריסת התמיכה בליכוד. סקר זה ואלו שבאו בעקבותיו, שהצביעו על המשך היחלשות הליכוד, גרמו לאווירת נכאים. ביקורת קשה הושמעה על ההתמקדות באיום האירני, תוך הזנחת הנושאים החברתיים הבוערים יותר. התחושה הרווחת הייתה שהציבור מאס בנתניהו וההפך. רבים אמרו כי נתניהו הפך מנכס לנטל על הליכוד. בשעה קשה זו, פחות משבוע ימים לבחירות, כשנדמה היה שהקרב כבר הוכרע, היחיד שלא איבד עשתונות היה נתניהו. הוא ידע שיש לבצע שינוי דרסטי בקמפיין. הוא חישב מסלול מחדש, והוציא אל הפועל את אחד הקמפיינים הקטלניים ביותר שנראו כאן.

קמפיין הגעוואלד - מניעיו ותוצאותיו

כידוע, ראשות הממשלה אינה מוענקת לראש הסיעה הגדולה, אלא למועמד שיצליח לגייס לפחות 61 ח"כים. לפיכך, לכאורה, על נתניהו היה "לשבור שמאלה", כדי לגרוף קולות ממרכז המפה הפוליטית למחנהו. ברם, פנייה שמאלה לא באה בחשבון. המחנה הציוני מאז הקמתו שמר על תמיכה יציבה של כ-24 מנדטים וקשה היה לשכנע בוחרים ממחנה זה לעבור לליכוד בפרק הזמן הקצר שנותר. מה גם, שנתניהו היה ניתקל באש צולבת של התקשורת, שהייתה מציגה אותו כזגזגן. זאת ועוד, היה חשש כי לנהירה המונית של תומכי המחנה הלאומי לבית היהודי. אופציה נוספת הייתה לשבור חזק לעבר מפלגות המרכז של כולנו ויש עתיד. ברם, הנושאים שבהם התמקדו מפלגות אלו, הדיור ויוקר המחיה, היו בעייתיים מאוד עבור נתניהו. דרך המילוט היחידה עבור נתניהו הייתה לשבור חזק ימינה אל בסיס כוחו הטבעי - המחנה הלאומי.

המצביעים במחנה הלאומי לא התרשמו מהמתקפה האדירה שניחתה על נתניהו. ההפך מכך. הם חשו שמתקפה זו, שמומנה ע"י ממשלות וגופים זרים בחו"ל, נועדה להפיל את השלטון באמצעים לא כשרים. התגובה האוטומטית שלהם הייתה להתלכד סביב ראש הגוש ולשמור עליו. נתניהו הצליח לשכנע אותם כי המתקפה האדירה עליו, היא בעצם התקפה עליהם. שכן, הם יהיו אלו שיישאו בתוצאות מהפך זה. הסיסמה "זה או אנחנו או הם", שיקפה דאגה אמיתית. הציבור הלאומי נזכר בטראומות של אוסלו וההינתקות, ומיהר לזרועותיו המושטות של נתניהו. כמו אמן אומנות לחימה, נתניהו ניתב את המתקפה האדירה שהוטחה בו בחזרה אל שולחיה, ונבנה ממנה.

נתניהו פתח בבליץ תקשורתי בכל כלי התקשורת האפשריים והזהיר את תומכי הימין מפני אובדן השלטון לשמאל. נתניהו העביר להם מסר שנקלט היטב: מנדט אחד יותר או פחות לבית היהודי פחות חשוב. מה שחשוב הוא להצביע לליכוד כדי למנוע הקמת ממשלת שמאל. נתניהו ידע בדיוק מה בוחרים אלו אוהבים. הוא הצהיר שנאום בר-אילן מת ומדינה פלשתינית לא תקום. ביום הבחירות, אף הזהיר נתניהו מפני נהירה המונית של מצביעים ערבים לקלפיות.

קמפיין זה צריך יהיה ללמד בבתי-הספר לשיווק. נתניהו חזר לשיווק פשוט ובסיסי שתמיד עובד: מוצר ברור, מסר בהיר וחד ופנייה ממוקדת לקהלי היעד. וזה עבד. בתוכנית של לונדון וקירשנבאום יומיים לאחר הבחירות, שאל לונדון שאלה רטורית: מה הגדולה של קמפיין זה?! זו בסך הכול פניה פשוטה למחנה הלאומי להצביע לליכוד, שאם לא כן, הם יאבדו את השלטון. התשובה לשאלה זו ניתנה בשאלה עצמה. מסר שיווקי או קמפיין מוצלח, לא חייב להיות מתוחכם או מסובך. גדולתו הוא בפשטותו. הציבור הלאומי לא היה חייב יום לימודים ארוך כדי להבין מה צפוי לו אם תקום ממשלת שמאל, ואת התוצאות ראו בקלפי.

העיתוי זה כל הסיפור

מוצלח ככל שיהיה, קמפיין הגעוואלד לא היה כל כך אפקטיבי, אם הוא לא היה מושק בעיתוי הנכון. אופיר אקוניס, הודה במאמר של אריק בנדר במעריב, כי "אם הבחירות היו מתקיימות ב-10 למרס, היינו מתעוררים לממשלת בוז'י-ציפי". העובדה כי הבחירות התקיימו מספר ימים מועט לאחר מכן, אפשרה לנתניהו להשיק את הקמפיין ולקצור את פירותיו, מתחת לאף של יריביו. עד שבוז'י, לבני ובנט הבינו מה נתניהו עולל להם, ההמונים כבר קראו לנתניהו בגני התערוכה: "הוא קוסם. הוא קוסם. הוא קוסם". אילו, לדוגמה, הסקר של ערוץ 2 היה מפורסם כשבועיים לפני הבחירות, תוצאות הקמפיין היו ניכרות בסקרים. לבוז'י, לבני ובנט, היה די זמן להגיב באגרסיביות לקמפיין ולהקהות את עוקצו. גם בתרחיש זה, ככל הנראה, היינו מתעוררים לממשלת שמאל, וברק אובמה היה אורח הכבוד בחגיגות הניצחון של המחנה הציוני.

בחג הפורים אנו מזכירים לעצמנו שכל עולם הטבע הוא תחפושת אחת גדולה. למרות ששמו של הקב"ה לא הוזכר במגילה, הוא משך בחוטים מאחורי הקלעים, לתחפושת שלו קוראים "טבע" ולמסכה "מקרה". כל האירועים שאירעו במגילה נראו טבעיים, הובילו למהפך של המגילה. רק במבט לאחור ניתן היה להבין כי צירופי המקרים הנדיר של האירועים במגילה, לא היה מקרי. ביום פורים למד העם היהודי, כי המקרה איננו עיוור, ומאחורי כל ההתרחשויות עומדת יד מכוונת. גם העיתוי של הסקר בענייננו לא היה מקרי והייתה לו השפעה גורלית על תוצאות הבחירות. לב מלכים ושרים ביד ד' (משלי כ"א, א').

תאריך:  29/03/2015   |   עודכן:  29/03/2015
שמוליק ספיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנס של נתניהו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
29/03/15 11:53
 
אהרון שחר
29/03/15 20:14
2
מוטי אסיף
29/03/15 16:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
קריאתו של בנימין נתניהו ביום הבחירות למצביעי הימין לצאת ולהצביע, כי "כמויות של ערבים מגיעות לקלפי ומוסעים באוטובוסים" זכתה כזכור לקיתונות של ביקורת מבית ומחוץ. מאז הבחירות אין מפסיקים גורמי השמאל המתוסכלים לשוב ולהזכיר זאת, כדי לצייר את ראש הממשלה כגזען, וכדי להבאיש את ריחו של שלטון הליכוד.
28/03/2015  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
עם פתיחת המו"מ הרשמי בין ש"ס לליכוד, אמר (יום ה', 26.3.15) יו"ר ש"ס אריה דרעי "כי הבחירות היו על דרך ולא על תיקים, לפיכך לא נדון כלל על נושא התיקים לפני שיסוכמו הנושאים החברתיים של ש"ס".
26/03/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
כל יום אני מתמודד עם כל מה שמעניקים לאדם שלהי העשור השמיני. לצערי, עורך בכיר בעיתון הארץ, בני ציפר החליט, שעלי להתמודד גם עם קביעתו הנחרצת, שאני אדם ביזרי. לדבריו, החלטתי רק "מתוך שעמום...או תפנוקים..." להצביע לרשימה המשותפת, שחלק הארי של נציגיה, פעיליה ובוחריה הם ערבים.
26/03/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
על-מנת להבין את הרקע לבחירות לכנסת שהתקיימו ב-17 במרס 2015 כמו גם את תוצאותיהן ואת הרכב הממשלה הבאה, צריך להכיר את שיטת הממשל בישראל ואת מבנה החברה הישראלית והמערכת הפוליטית. מאז הקמתה, שולטות בישראל ממשלות קואליציוניות. עד לזמן הווה, אף מפלגה לא זכתה ברוב בכנסת וסביר מאוד שהמצב הזה יימשך בעתיד הנראה לעין. משום מתכונת הממשל הקואליציוני, הקיימת בישראל, לא מספר הקולות שקיבלו המפלגות קובע, ואפילו לא מספר חברי הכנסת, אלא מי מחברי הכנסת הנבחרים יכול להרכיב קואליציה. משום כך אנו צפויים לממשלה ימנית בתוספת מפלגת מרכז אחת על-אף שגוש השמאל—מרכז זכה ב-63 מנדטים, היינו רוב בכנסת. הסיבה לכך נעוצה במבנה של המערכת הפוליטית בישראל, לפיו לא כל מפלגה מוכנה או יכולה לשבת בכל קואליציה.
26/03/2015  |  יהודה בן מאיר  |   מאמרים
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הטיל על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את משימת הרכבת הממשלה הבאה. בטקס רשמי שהתקיים (יום ד', 25.3.15) הכריז ריבלין כי לאחר שקיים התייעצויות עם הסיעות הנבחרות בכנסת ה-20 ולאחר שיותר מ-60 חברי כנסת המליצו על נתניהו כמי שאמור להרכיב גם את הממשלה הבאה - עליו לשקף את רצון העם.
25/03/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il