|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

סוף שבוע של פריעת חוק

מאילת עד קטמנדו

מן הקצה האחד: מלחמות עבריינים ברחובה של עיר, הגובות מחיר דמים מילדים מן הקצה השני: סחר בבני אדם בדמות פונדקאות בלתי חוקית בתווך: החוק שהפך להמלצה בלבד בתהליך המוביל לאנרכיה ולהרס המדינה
26/04/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
תעשיית העבריינות נחשפת [צילום: AP]

איזה קשר יש בין ניסיון החיסול של עבריין באילת לבין רעידת האדמה בנפאל? ובכן, יש קשר הדוק. בשני המקרים מדובר על פריעת חוק, על נטילת החוק לידיים, על הפיכת החוק להמלצה בלבד, על תהליך מתמשך של אנרכיה המסוכנת לעצם קיומה של המדינה.

ניסיון החיסול באילת מלמד בפעם המי-יודע-כמה, שהעבריינים שמים פס מוחלט על המשטרה. הם משערים שלא ייתפסו; ושאם ייתפסו - לא יהיו ראיות נגדם; ושאם יהיו ראיות - יהיו גם מחדלי חקירה; ושאם לא יהיו מחדלי חקירה - העדים ייאלמו דום; ושאם העדים ידברו - העונש יהיה קל עד מגוחך. זהו הקצה האחד של פריעת החוק: זו הנעשית בידי מי שמלאכתם בכך.

רעידת האדמה בנפאל חשפה שהוריהם הישראלים של 24 תינוקות פונדקאות נמצאים ממש עכשיו בממלכה או מחכים לשמוע מה עלה בגורל הפונדקאיות. פונדקאות חו"ל אסורה באיסור מוחלט בישראל, אבל זה לא מונע יצירת תעשיה ענפה של סחר בבני אדם. כן, סחר בבני אדם: באימהות ו/או בביציות. האסון בנפאל הופך ל"רשמי" את מה שרבים ידעו זמן רב, אבל אני יכול להבטיח לכם שלא ייעשה דבר נגד העבריינים. זהו הקצה השני של פריעת החוק: זו הנעשית בידי אנשים נורמטיביים, הנוטלים את החוק לידיהם.
בע"מ 1118/14, פלונית נ' משרד הרווחה / פס"ד
דחיית בקשתה של אישה להיות מוכרת כאם לתינוקת שנולדה מתרומת זרע, ביצית ופונדקאות של אחרים + דיון מקיף בשאלת הזיקות המאפשרות הכרה בהורות ואזהרה מפני פריצת גדרי החוק

אילת: הצד העברייני
אחת הפעמים הקודמות [צילום: מן הטלוויזיה]

כמה פעמים שמענו את הביטויים "עליית מדרגה" ו"חציית קו אדום" בנוגע למלחמות העבריינים? אין ספור. כאשר הם פוצצו מכוניות, כאשר הם הניחו מטעני חבלה בבנייני מגורים, כאשר הם ירו במשפחה על שפת הים, כאשר הם ניסו להתנקש בפרקליט, כאשר הם רצחו עורכי דין. אז שלא יגידו לנו שניסיון החיסול (מוצ"ש, 25.4.15) בו נפצעו שלושה ילדים הוא "עליית מדרגה", כי הם כבר מזמן הגיעו לגג; ושלא יגידו שזו "חציית קו אדום", כי הם כבר מזמן מיצו את כל גווני הבורדו.

כשלעצמי, אני לא ממש מתרגש מהאירוע הזה. ולא משום שאני חלילה אדיש לחיי אדם בכלל ולחיי ילדים בפרט. זה משום שכאמור – בקנה המידה של ארגוני הפשיעה הישראלים, זה לא היה משהו חריג. המשטרה המצוינת של יוחנן דנינו עוצרת מדי פעם בכירים בארגוני הפשיעה, תמיד בקול תרועה רמה, אלא שבסופו של יום – ברוב המקרים הם משתחררים במהירות, או נשלחים לכלא על עבירות שוליות וממשיכים לנהל משם את עסקיהם. אז אין להתפלא על כך שהתעוזה שלהם הולכת וגוברת.

נראה שלמשטרת ישראל ולפרקליטות המדינה אין תוכנית-אב אמיתית למלחמה בפשיעה החמורה, ואם יש – המצב בשטח מראה שהיא נכשלת. דנינו יכול לנופף כמה שהוא רוצה בסטטיסטיקות המעצרים עד תום ההליכים; הישראלים לא מרגישים בטוחים, ולא בגלל ארגוני הטרור, וזה מה שקובע. פעם היינו אומרים: לא נורא, שיהרגו זה את זה. הבעיה היא, שעכשיו בדרך הם מצליחים בעיקר לפגוע באזרחים תמימים – וידן של רשויות החוק קצרה מלהושיע.

זו צריכה להיות המשימה מספר שתיים של השר לביטחון פנים: להכריח את המשטרה והפרקליטות להציג לו בתוך 30 יום תוכנית מקיפה למאבק בפשיעה החמורה, תוך קביעת יעדים מדידים. והמשימה מספר אחת? לנקות את המשטרה מהקצינים הכושלים והשקרנים שמאיישים אותה כיום בכל הדרגים. בלי מילוי משימה מספר אחת, אין שום סיכוי להצלחה במשימה מספר שתיים.

קטמנדו: הצד ה"נורמטיבי"
נושא סבוך ביותר [צילום: יח"צ]

הכמיהה לילד – עם כל ההבנה האנושית כלפיה – אינה יכולה להצדיק עבריינות, ולא רק בפני עצמה. מה עם הרצון לחיות? האם נסכים שחולה ישלם תמורת אבר חיוני שייקצר מ"תורם" בסין? ואולי מותר לחולה כזה לדרוש באיומי אקדח לקבל קדימות בתור להשתלת לב? ובחיי היום-יום הכי פשוטים: האם חברה מתוקנת יכולה להשלים עם שוד בנק המבוצע בידי אדם רעב?

לכאורה, קל להזדהות עם מצוקתם של מי שפונים לפונדקאות חו"ל. ככלות הכל, מה הם רוצים? ילד. הדבר הכי טבעי והכי מובן בעולם. אלא שאין להשלים עם מצב בו הגשמתו של רצון זה, תהיה כרוכה בעבירה על החוק.

לפני פחות מחודש התייחס בית המשפט העליון, בהרכב של שבעה שופטים, למקרה בו בוצעה פונדקאות בלתי חוקית והסביר מדוע אין להשלים איתה. כך למשל אמר השופט ניל הנדל:

"הנפגע העיקרי מתהליכים כאלה – עשיית דין עצמי בתחום ההורות – יהיה הילד. בית המשפט חייב להעניק משקל רב לשיקול זה. מעניין הוא כי הכלל במשפט העברי לפיו 'בית הדין הוא האפוטרופוס של יתומים' לובש פנים חדשות בעידן המאה ה-21. הכוונה אינה ליתומים על-פי הפשט - ילדים שהוריהם נפטרו, אלא לילדים שעל הדין להגדיר מיהם הוריהם, ובכך 'להחיותם'... ההכרה בשאיפה להורות אינה יכולה להוביל לתוצאה לפיה אדם יקבע על דעת עצמו, ושלא על-פי דין, כי הוא ההורה הואיל והוא ליווה ויזם את התהליך, וחיבר מבחוץ בין כל המשתתפים. הגדרת ההורות חייבת לכלול ממדים אוביקטיביים, כללים וסטנדרטים - על-פי בחירת המחוקק. כמובן שעל המחוקק לגלות רגישות, חכמה והבנה בעשיית המלאכה".

השופט יורם דנציגר הזהיר מפני פתיחת "פתח פוטנציאלי להיווצרות 'שוּק תינוקות' שבו ניתן יהיה 'ליצור' או 'לרכוש' תינוק מבלי לעבור באחד האפיקים המוכרים כיום במשפט הישראלי, ולכך לא נוכל לתת ידנו". הנשיא דאז, אשר גרוניס, הביע את אותו חשש: "הכרה בתהליך כזה כיוצר הורות חוקית יהווה עקיפה של תהליך האימוץ, הקבוע בחוק. לדעתי, בית המשפט אינו רשאי ליתן גושפנקא לדרך זו בלא אסמכתא של המחוקק".

נושא הפונדקאות סבוך ביותר מבחינה משפטית, רפואית, פסיכולוגית, מוסרית והלכתית. זו הסיבה שבכל העולם הנאור הוא קבוע בחוקים מוגדרים וברורים. המחוקק בישראל התיר פונדקאות בארץ, משום שכך ניתן לפקח על ההליך ולהבטיח את טובתם של כל המעורבים בו. בפונדקאות חו"ל, לעומת זאת, אין פיקוח כזה – ולא פלא שהיא מבוצעת במדינות בהן החקיקה והשפיטה לא בדיוק מודרניות ולא ממש עומדות בקני מידה מקובלים.

מי מבטיח שהאישה הנפאלית המשמשת כפונדקאית, עושה זאת מרצונה? מי משגיח על מצבה הרפואי והנפשי? מי דואג לכך שהיא תקבל את כל המגיע לה? בואו נשים את הדברים על השולחן: מי לידנו יתקע, שלא מדובר בסחר איברים ובסחר בבני אדם? הרי יש סיבה לכך שאותם זוגות מרחיקים עד נפאל או דרום אמריקה. יש סיבה לכך שלא ניתן לבצע את התהליך במדינות כמו בריטניה, צרפת, ארה"ב או קנדה.

הכמיהה לילד – עם כל ההבנה האנושית כלפיה – אינה יכולה להצדיק עבריינות, ולא רק בפני עצמה. מה עם הרצון לחיות? האם נסכים שחולה ישלם תמורת אבר חיוני שייקצר מ"תורם" בסין? ואולי מותר לחולה כזה לדרוש באיומי אקדח לקבל קדימות בתור להשתלת לב? ובחיי היום-יום הכי פשוטים: האם חברה מתוקנת יכולה להשלים עם שוד בנק המבוצע בידי אדם רעב?

התשובה היחידה לכל השאלות הללו היא "לא" בא' רבתי. חברה מתוקנת במדינה מודרנית נותנת פתרונות למצוקות היחיד. לא תמיד הם מלאים, לא תמיד הם מושלמים. אבל עשיית דין עצמי, נטילת החוק לידיים – עם זה אסור להשלים. כי אנחנו יודעים אולי איפה זה מתחיל; אנחנו יודעים לבטח היכן זה מסתיים: בהרס מוחלט של החברה.

מבחינה עקרונית, אין הבדל בין היורים באילת לבין ההורים בנפאל. אלו ואלו החליטו שהם מסדירים לבד את ענייניהם, בלי עזרתה של המדינה ותוך התעלמות מהחוק. אלו ואלו שמו את האינטרס האנוכי שלהם לפני התחשבות כלשהי בזולת. אלו ואלו פועלים משום שהם משערים שלא ייענשו. אלו ואלו מדרדרים את ישראל עוד צעד לעבר התהום. אלו ואלו מציבים בפנינו איום גדול פי כמה מהגרעין האירני ומהטרור של דאעש: איום של הרס מבפנים.

תאריך:  26/04/2015   |   עודכן:  26/04/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מאילת עד קטמנדו
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אמציה חן
26/04/15 12:07
2
בני בנקר
26/04/15 12:10
3
זיגמונד
26/04/15 14:30
4
אבי גרינשפן
26/04/15 14:40
5
דודינקה
26/04/15 15:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחותו של ד"ר דרל טמקין גרה ליד קמפוס אוניברסיטאי בלונג ביץ'. היא מספרת על "חומת האפרטהייד" שהוקמה לשבוע האפרטהייד. מסתבר ש"חופש הדיבור" מרשה להפיץ שקרים ושנאה, ואיש אינו אומר מאומה.
26/04/2015  |  ארי בוסל  |   מאמרים
כאשר מפלגת שלטון דורשת להעביר שני חוקים שיחלישו את סמכותו של בית המשפט העליון, נורה אדומה חייבת להידלק. לפי הדיווחים האחרונים בתקשורת, הליכוד הודיע לשותפות הקואליציוניות שידרוש לקדם שני חוקים בממשלה הבאה: חוק שמטרתו לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים, וחוק נוסף לקידום נוסח של "פסקת ההתגברות". שני החוקים מסוכנים לדמוקרטיה, כל אחד בדרכו המיוחדת.
26/04/2015  |  גיא דויטש  |   מאמרים
מהי הריבית הנכונה אשר על הוועדה המקומית לשלם, כאשר עליה להשיב סכום היטל השבחה שנגבה ביתר? שני בתי משפט - המחוזי מרכז ושלום חדרה - נתנו לכך תשובות סותרות בהפרש של שלושה ימים.
פעמים רבות כבר קרה שעניתי לטלפון ושמעתי קול סדוק שסיפר לי, שבן/בת הזוג שלו רוצה להתגרש. לרוב האיש או האישה שבצד השני של הקו מבינים שהמציאות הזוגית לה התרגלו כל השנים משתנה, ומעתה מתחילה מציאות חדשה. מציאות שהוא/היא לא יודע/ת כיצד לעכל וכיצד להתמודד עימה.
26/04/2015  |  נדב נישרי  |   מאמרים
לו הנשיא לשעבר, שמעון פרס, היה נזקק להצעתי באשר להתקשרות שלו עם בנק הפועלים למען 30 אלף דולר לחודש, ודאי הייתי מייעץ לו להתרחק מכך כמו מאש. לא, לא משום שיש כאן מעשה בלתי חוקי, בלתי מוסרי, אלא משום התוצאות הציבוריות. מי שיעץ לו לכרות חוזה עם בנק הפועלים אמור היה לדעת שמבקשי רעתו של פרס רבים וגסים. שמחתי לשמוע שכבוד הנשיא לשעבר נסוג מן ההסכם, ובכך בא לציון גואל.
25/04/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הנושא הלוהט ביותר בימים אלה, לקראת הכרעה, הוא כמובן המחלוקת אם חובתה של ישראל להגיב על ניסיון החדירה האירני של הכטב"מים לתחומה של המדינה
תאורה נכונה [צילום: אנטולי מיכאלי]
מיטל רובין
שולחן מעוצב נכונה יהפוך את הארוחה לחוויה מיוחדת ובלתי נשכחת עבורכם ועבור האורחים ויקח את אווירת החג צעד אחד קדימה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il