|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

מפגש אחד ושלוש פרידות

בכל האנדרטאות הקיימות לזכרו של יום הגירוש לטרבלינקה, נראית רק דמותו של קורצ'אק, זקופה, מחבקת ומובילה את הילדים אל מותם כשרוח הסיפור בדבר סירובו להצעת הפולנים להצילו, אופפת את ההוד המפוסל אין זכר באף יד זכרון לדמותה של סטפה באותו מעמד
28/04/2015  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות

בימים אלה רואה אור ספרה החדש של עמלה עינת לבני הנעורים, סטפה אהובתי, הבא לתקן עוול היסטורי שנעשה לסטפה וילצ'נסקה, מי שהייתה, כביכול, עוזרתו של קורצ'אק בבית היתומים היהודי הידוע בוורשה. היא הייתה שותפתו המלאה בניהול בית היתומים והלכה איתו ועם הילדים אל מותה בטרבלינקה. אבל לעומת איש החינוך והסופר, שהיה לסמל היסטורי, שמה של סטפה וילצ'נסקה כמעט שאינו מוכר.

בכל האנדרטאות הקיימות לזכרו של יום הגירוש לטרבלינקה, נראית רק דמותו של קורצ'אק, זקופה, מחבקת ומובילה את הילדים אל מותם כשרוח הסיפור בדבר סירובו להצעת הפולנים להצילו (סיפור הזוכה להרמת גבה צינית במוזאון שעל שמו בפולין) אופפת את ההוד המפוסל. אין זכר באף יד זכרון לדמותה של סטפה באותו מעמד. עשרות (ואולי מאות) מוסדות חינוך, עמותות ועוד אין ספור אגודות וממסדים קרויים על שמו של יאנוש קורצ'אק, ואף לא בית-ספר אחד קרוי על שמה של סטפה.

ההסבר היחיד לכך ניתן על-ידי פרופ' אסתר הרצוג, שטוענת "איך נוצרה הדמות הענקית של קורצ'אק? בנו את זה. הצגת הגברים כגיבורים היא אמצעי חשוב מאוד של הפטריארכיה, לא רק שמשמרים את ההנהגה בידי גברים, אלא גם מספקים כל הזמן הוכחות מדוע זאת האמת המוחלטת" (סימוכין נוספים לאישושה של גישה זו מצויים בשורת דמויות גבריות ידועות מטרומפלדור ועד קובנר) או בלשון אחרת, ישנה הבנייה חברתית, האופיינית לתקופה ההיא, שבה נשים כוונו לתפקידים מאחורי הקלעים.

ד"ר אבי צור טוען: "אם סטיפה לא היתה, גם קורצ'אק היה נשכח. הוא לא יכול היה להוציא אל הפועל שום דבר ממורשתו החינוכית".

הספר "סטפה אהובתי" (ראו בהמשך פרטים על הספר ועל המחברת), מבוסס בחלקו הגדול על עובדות היסטוריות שנאספו בתחקיר נרחב: ממכתביה של סטפה לחברתה בקיבוץ עין חרוד, מיומניה, משיחות עם שניים מהיתומים שהצליחו לברוח ליערות ועדיין חיים איתנו, ממפגשים עם מומחים לתקופה ומחומרים כתובים - מכתבי ילדים, מחקרים, רשימות עיוניות ופובליציסטיות בעברית ובפולנית המקובצים בארכיון עין חרוד, בארכיון המוזאון ב"לוחמי הגטאות", ובמוזאון ע"ש קורצ'אק בוורשה.

הספר "סטפה אהובתי" יצא השנה לאור בפולין. הוא מופץ בחנויות הספרים, בכל המוזאונים הקשורים לנושא השואה ובמערכת החינוך הפולנית, במטרה שישמש אמצעי למפגש בין התלמידים הפולנים לבין תלמידי התיכון בארץ, היוצאים למסע השנתי בפולין.

סטפה וילצ'נסקה היתה, כמסתבר, זו שהקימה - על בסיס בית יתומים שפעל כבר - וניהלה את המקום, קבעה את עיצובו הפיזי והמנטלי, ורק אחרי שעמד על מכונו הגיע אליו, בעקבות הזמנתה, ד"ר הנריק גולדשמיט, הלא הוא יאנוש קורצ'אק על-מנת לשמש בו רופא ילדים.

סטפה הכירה את גולדשמיט באופן מקרי בזמן לימודי הביולוגיה שלה באוניברסיטת ליאז' בבלגיה ותקופה קצרה לאחר היכרותה אותו, החליטה על פרישה מהלימודים ופנייה לטיפול בילדי היהודים העניים בעירה - וורשה. היא התנדבה לעבודה בבית היתומים היהודי הקיים, ולאחר זמן קצר הפכה למנהלת המקום ושינתה את פניו הן מבחינה חומרית והן מבחינת דרכי העבודה עם הילדים אותם התאימה לתורתה של מריה מונטסורי. רק אז, כאמור, פנתה במודעה של הצעת עבודה לרופא ילדים שעל-פי הנתונים שהציגה עבורו התאימה לד"ר גולדשמיט בלבד.

עם חלוף הזמן, לא ברור איך ולמה, הפך הוא למנהל והיא למבצעת הנחיותיו. זאת, למרות שבמשך ארבע שנות מלחמת העולם הראשונה, ניהלה את המקום לבדה, כאשר קורצ'אק שירת כקצין רפואה בצבא הפולני, וגם אחר-כך, עם שובו היה נעדר מהבית לעיתים קרובות בשל עיסוקיו האחרים - כתיבה ספרותית ועיתונאית, שידורי רדיו, ועוד. מאוחר יותר אף שכר דירה מחוץ לבית היתומים לצורך התרכזות בעיסוקיו הנזכרים. ואילו סטפה שהתה עם הילדים יומם וליל לאורך עשרות שנים (27 שנים).

אולי דווקא משום-כך, הכריזמה שאפפה את דמותו של קורצ'אק, מצד אחד, והימצאותה הפרקטית והיומיומית של סטפה במקום, מצד שני, קיבל הוא ממדים מיתיים עוד בחייו, וכמובן אחרי מותו, ואילו היא נעלמה לחלוטין מהזיכרון הקולקטיבי, ואם נצנצה בו קצרות ולעיתים רחוקות, היה זה רק בתואר העוזרת המסורה.

גישה זו בולטת באופן טרגי בתיאור הסוף ההרואי, כביכול, של ילדי בית היתומים ומחנכם, כאשר ההרואיקה האמיתית שייכת בעצם לסטפה וילצ'נסקה, שחייתה משנת 38 במשך למעלה משנה בקיבוץ עין חרוד מתוך כוונה להישאר שם ולעסוק בחינוך. אולם כאשר החדשות הקשות מאירופה הלכו והתגברו, החליטה לשוב לוורשה ולהביא את קורצ'אק איתה ארצה. וזאת, למרות העצות הרבות שנתנו לה שלא לחזור לשם בעת ההיא כאשר כולם בורחים מהמקום. אבל היא החליטה וחזרה בתחושה של מסירות נפש אל האיש הנערץ על ידה שהיה באותו זמן מדוכא וחסר אונים (אגב, נטיות דכאוניות ואי-יציבות במצבי רוחו ובהחלטותיו, אפיינו אותו לאורך כל השנים על-פי עדויותיה של סטפה במכתביה), ועשתה מאמצים רבים להוציאו מארץ הגזירה.

אולם תקופת זמן קצרה לאחר הגעתה לפולין, פרצה המלחמה ולא ניתן היה לצאת עוד את גבולות הארץ. סטפה נשארה בבית היתומים וחזרה לתפקיד הניהול שהיה קשה עד בלתי אפשרי כמעט באותם ימים זאת, בנוסף לתמיכתה האישית בקורצ'אק ששקע אז לעיתים קרובות בקדרות מיואשת.

באשר לשיאה של הדרמה, יום הגירוש לטרבלינקה, גם הוא היה שונה, כמסתבר, מהמסופר באגדת הגבורה וההקרבה היחידאית של המחנך המפורסם. האווירה בגטו הייתה - כמתואר במסמכים המצויים במוזאון קורצ'אק בוורשה - כאוטית לחלוטין, שכן באותו יום עצמו גורשו כל ילדי הגטו שנותרו בחיים ולא רק ילדי בית היתומים המדובר. הצפיפות, אי-הסדר, הבכי והצעקות שלטו בכל.

סטפה ניסתה לקבץ את מאות הילדים סביבה ולהוביל אותם יחד לרכבת המוות, תוך שתמכה גם בקורצ'אק שלצידה (כך לפי העדויות הנמצאות במוזאון), ובאשר לסוף הטרגדיה, המוות ברכבת עצמה ובמחנה ההשמדה היה ודאי, אף שלא נשאר אף עד מהקורבנות להעיד עליו.

[מארכיון עין חרוד] קטעים מתוך יומנה של סטיפה וקטעי מכתבים שכתבה לחברתה, פניה ביבר, שעבדה כמדריכה תחתיה בבית היתומים בוורשה ועלתה לארץ לפני פרוץ המלחמה

"הדוקטור מדוכא - אולי אסחוב אותו [לארץ ישראל], כי קשה לי להשאיר אותו במצב זה".

"הדוקטור מנסה להשפיע עלי כל הזמן שלא אסע, שאינני רוצה, שלא אוכל להסתגל. הוא גם אומר שלא יישאר לבד בבית היתומים, אבל אני חושבת שיחזור בו, כי חבל להשאיר מקום כזה בלי מחליף".

"יום אחד אומר הדוקטור שהוא נוסע לפלשתינה, ולמחרת שאינו נוסע - כך לסירוגין"

"הדוקטור נמצא בדיכאון כזה שלא אכפת לו דבר... בכלל, הוא מענה את עצמו"

"כשד"ר גולדשמידט נסע למלחמה, היה נורא קשה להישאר לבד. נכון, התנאים טובים יותר פי מאה מאשר אצלכם, אבל האחריות גדולה פי מאה, כדי לא לקלקל את מה שבנה מורה חכם"

"הדוקטור כאילו נח, אבל בעצם הוא כותב ספר חדש. קשה לי בלי האדון דוקטור. עבודה רבה לא נוספה, אבל האחריות היא רבה. חוץ מזה אני מחליפה את האדון דוקטור גם ב"מאלי פשגלונד" [עיתון פולני]"

"הדוקטור עייף מאוד, אולי בגלל זה הוא משתומם שבחרתי בפלשתינה. הוא מתאר לעצמו ששם התנאים בלתי נסבלים לחיים. את יודעת עד כמה הוא ספקן ולא מאמין לפעמים באמת לאמיתה. אולי אשפיע עליו [לשנות את יחסו לארץ] כשאחזור".

על הספר

הספר "סטפה אהובתי", ספר לבני הנעורים מאת עמלה עינת, בא לתקן עוול היסטורי שנעשה לסטפה וילצ'נסקה, מי שהייתה, כביכול, עוזרתו של קורצ'אק בבית היתומים הידוע בוורשה.

בעזרת סיפור עלילה בדיוני, במרכזו עומדים שני תלמידי תיכון, נטע וגילי, שופכת עמלה עינת אור שונה לחלוטין מהמקובל והידוע על קורותיו של בית היתומים ע"ש קורצ'אק.

"סטפה אהובתי", מתבסס על עובדות היסטוריות ועל מכתבים ויומנים אמיתיים. חלקו הבדיוני של הספר עוסק בעולמה הרגשי של סטפה וילצ'נסקה ובקשר האישי העמוק שלה לקורצ'אק. הספר עוקב אחר הסוד הגדול בחייה של מי שהייתה, לכאורה, עוזרתו של יאנוש קורצ'אק, ובעצם ייסדה וניהלה את בית היתומים הקרוי על שמו.

בשל הסוד הזה הקדישה סטפה את כל שנותיה לילדי בית היתומים, וויתרה על חיי משפחה משלה ועל חלומה להיות אם. סוד זה הוביל אותה, בסופו של דבר, להקריב את חייה בניסיון להציל את קורצ'אק מרכבת המוות הנאצית.

במעקב בלשי, בעזרת מכתבים ויומנים ישנים ומסעות מרתקים בארץ ובחו"ל, חושפים נטע וחברה המסור גילי, תלמידי תיכון בעמק, את שורשי התעלומה מלאת המתח והמסתורין.

הספר "סטפה אהובתי", המכוון במיוחד לבני נוער שאינם מכירים כלל את שמה של סטפה וילצ'נסקה, מבוסס בחלקו הגדול על עובדות היסטוריות שנאספו בתחקיר נרחב: ממכתביה של סטפה לחברתה בקיבוץ עין חרוד, מיומניה, משיחות עם שניים מהיתומים שעזבו את המוסד לפני תחילת המלחמה ועדיין חיים איתנו, ממפגשים עם מומחים לתקופה ומחומרים כתובים - מכתבי ילדים, מחקרים, רשימות עיוניות ופובליציסטיות בעברית ובפולנית המקובצים בארכיון עין חרוד, בארכיון המוזאון ב"לוחמי הגטאות" ובמוזאון ע"ש קורצ'אק בוורשה.

על עמלה עינת

סופרת, חוקרת ומומחית בכירה בתחום לקויות למידה. זוכת פרס ראש הממשלה לספרות ופרס הדסה לספרות ילדים. כתבה למעלה מ-50 ספרים למבוגרים, ילדים ובני נוער, חלקם תורגמו למספר שפות וחלקם הומחזו והועלו על במות שונות.

בחלק מספריה שמה לה עינת למטרה להנגיש סיפורים מההיסטוריה היהודית ומתולדות ארץ ישראל לבני נוער. ביניהם: "רוחות רפאים במכבסה" העוסק בפרשיות נעלמות שעל סף קום המדינה; "המשימה האבודה" רומן לנוער ומבוגרים על הפרשה הידועה בשם "עסק ביש" ו"סיפור אהבה קפריסאי" העוסק במחנות המעפילים בקפריסין. בין ספריה הידועים לבני נוער: "הבוקר בו אסרו את אבא", "משני עברי החומה", "הלבד האחר של דני"; "ארץ, עיר, משפחה"; "שיטת חנהל'ה" ("סיפורה של חני"), ועוד.

בתחום לקויות למידה פרסמה את הספרים: "מפתח לדלת נעולה-לפרוץ את מחסום הדיסלקציה" (2000) שיצא במהדורות רבות; "הורים מול מחסום הדיסלקציה" (2003), "דימוי עצמי במראה הדיסלקציה-מורים במילכוד" (2006); "כתב אישום-לקויי למידה, נשירה ועבריינות" (2006); "נחיתה קשה - לקויי למידה בזירת התעסוקה" (2009); "וכשאני לעצמי מה אני-זוגיות והורות של בוגרים עם ליקויי למידה" (2011).

עמלה עינת ילידת כפר סבא, 1939. בגיל תשע עברה עם משפחתה לחולון. כיום מתגוררת בתל אביב.

חלק 1: "גברת סְטֶפָה אהובה"...

סְטֶפָה החזיקה ביד רועדת את דף הניר הצהוב התלוש מתוך בלוק מכתבים קטן. היא חזרה וקראה בו שוב ושוב, מילמלה בלחש בשפתיה את המלה שלא זכתה לשמוע מעולם, שחלמה לשמוע במשך שנים. עיניה השחורות התמלאו בדמעות שהיו עצורות בתוכה מזה שנים. לא היה לה צורך בשום אמירה נוספת כדי להבין מה עליה לעשות. "קשה לנו בלעדייך. בואי בבקשה", הייתה לשון המשפט היחיד שאחרי הפתיחה, ומתחת חתימתו המוכרת רק לה - "הנריק" והתאריך 2.6.1939. תוך דקות הודיעה במזכירות הקיבוץ על עזיבתה, ובאותו סוף שבוע הייתה על סיפון האונייה בדרכה בחזרה אל בית היתומים בוורשה.

המפגש

שלושים שנה קודם לכן פגשה סְטֶפָה בדוקטור הנריק גולדשמידט, הלא הוא יאנוש קורצ'אק, ומיד, תוך דקות, ידעה שהגבר המזוקן והרזה הזה, בעל העיניים הטובות, הנמוך ממנה מעט, קבע את גורל חייה.

במשך הימים שלאחר פגישתה אתו הסתובבה באי שקט גובר בחדרה שבבית הוריה אליו הגיעה לחופשה אוניברסיטאית קצרה של בין לבין. היא ניסתה להתרכז בטיוטת התיזה שלה, כדי לבדוק פעם נוספת את דיוקי הניסוחים שבה, לפני ההגשה הסופית למנחה.

אלא שתוך כך עברה בה שוב ושוב המחשבה הלא מרפה, כשהיא נשמעת באוזניה הפנימיות ממש בקולו הציני של הדוקטור - 'מה זה חשוב בעצם? מה כל השטויות האלה של המחקר האקדמי מול הדברים החשובים באמת?'

באותו ערב מפגש גורלי הגיעה סְטֶפָה באיחור לא קטן ולא מקרי להתכנסות החברים השכונתית הקבועה של הוריה אצל המשפחה המארחת התורנית. החלטתה להצטרף בהזדמנות ביקורה זה בבית לחוג העיון שלהם נבעה, מבחינתה, בעיקר מטעמי נימוס ותוכננה על ידה לזמן קצר בלבד.

נושא הדיון התמקד במחלות נגיפיות אצל ילדים בשכונות עוני, ונבחר, כרבים מקודמיו, בשל התעניינותם של רוב השומעים בבעיות החינוך בעירם.

היא חמקה פנימה בשקט זהיר והתיישבה במושב פנוי שבאחת משורות הכסאות שסודרו בסלון הרחב ושהיו גדושות בשמלות ערב שופעות בד מעודן. נברשות בדולח זרו הבזקי אור בענקי האבנים הטובות שעל צוואריי היושבות, ומניפות הניר המעוטר שבידיהן הניעו גלי אויר מרענן אל פניהן העטורות בתלתלים סדורים. הגברים, בחליפות קיץ, ישבו, בחלקם לצד נשותיהם, וכמה מהם עמדו נשענים אל קיר העץ הזהוב שהפריד בין הסלון לבין חדר האוכל בו הוכן כבר השולחן הארוך לכיבוד שבתום ההרצאות.

בתחילה לא הבחינה סְטֶפָה כלל ביושב לצידה. רק לאחר מספר דקות, כשלחש משהו לא ברור, והיא שאלה: "מה אומר כבודו?" והוא ענה בלחש: "לא אליה התכוונתי, אלא לדבריו של המרצה", שמה לב לחזות פניו הרצינית והמזוקנת. בהפסקה הקצרה שלאחר סיום ההרצאה, פנה אליה האיש בישירות והציע לה להקשיב לדבריו שלו שיציבו סימני שאלה לגבי הגישה הטיפולית שתוארה זה עתה, ויציעו התייחסות חדשה לנושא. "אם זה מעניין את הגברת" הוסיף במהירות. והיא, יותר מתוכן דבריו התרשמה מקולו המיוחד. משהו מרגיע היה בו, ולצד זה מסקרן, כאילו של מישהו שמספר סיפור מלטף שלפני השינה.

אחר כך שמה לב לעיניו שהרים אליה תוך כדי דיבור – בהירות, זוהרות, ועם זאת מבויישות איכשהו, כמו מופנות אליה, ובד בבד ממוקדות במשהו שמעבר לה. כאילו רואה אותה, אבל לא רק, או לא בדיוק. כשקמה אחריו על-מנת להתקרב מעט יותר לדוכן המרצים שמה לב שהאיש נמוך ממנה, אלא שהוא כלל לא נתן את דעתו על כך והמשיך לדבר אליה בהרמת פנים מבלי ששינה כהוא זה את טון או את רצף דיבורו, דבר שלא קרה לה בדרך כלל עם גברים שנתקפו במבוכה כשעמדו בפעם הראשונה מול גובה ורוחב קומתה.

ההרצאה הקצרה שנשא באותו טון דיבור עוטף ובאותו מבט הנוגע בשומעים ועם זאת מרחף מעליהם, עסקה בחשיבות הרבה של חיזוק החוסן הרגשי של הילד המהווה תנאי ראשוני ובסיסי לחוסנו הגופני. רבים מהשומעים הצטופפו סביבו עם סיום דבריו. "דוקטור גולדשמיט הוא לא רק רופא ילדים מעולה, הוא גם סופר וגם שדרן רדיו, בכלל משהו מיוחד"... שמעה את הלחשים המתפעמים מכל עבר. ברגע מסוים הצליחה להפנות את תשומת לבו אליה. "איך, כבוד הדוקטור חושב, ניתן ליישם במציאות את מחשבותיו המעניינות?" שאלה. הוא סימן לה לכיוון המרפסת, ושם, לאחר שנחלץ ממעגל מעריציו, סיפר לה בלטף קולו השקט ובעיניו שכמו ברגעי המפגש הראשונים שלהם הופנו אליה אבל איכשהו גם אל מעבר לה, על עקרונות העבודה הרפואית שלו עם ילדי העוני בעיר.

כשפנה ללכת, לאחר הצצה פזורת דעת ופתאומית בשעונו, אמר שישמח לעזור לה אם תחליט אי-פעם בעתיד להחליף את המקצוע האקדמי החשוב שלה (הלעג שבו ביטא את המלים בלט מאד), במשהו בעל ערך יותר, ואז הושיט לה את ידו לפרידה, והיא הרגישה את החום הקורן ממנה שעוטף את כף ידה ומתפשט לפניה, לראשה ולבטנה, וכל מה שיכלה לחשוב עליו באותה שנייה היה רק - 'אלוהים שזה לא ייפסק. רק שלא ייפסק. עוד רגע לפחות. לפחות עוד רגע'. אלא שהוא ניתק ממנה במהירות והלך לעבר היציאה מהבית מבלי להפנות את ראשו ולו, פעם אחת, אחורנית.

שבוע אחרי זה נסעה סטפה לאוניברסיטה הבלגית שלה והודיעה לכל הנוגעים בדבר על החלטתה לדחות, לפי שעה, את כל תוכניותיה הקודמות בדבר המשך לימודיה.

אנטון, חברה לכיתת המעבדה שפיתח תקוות רומנטיות לא קטנות ביחס אליה, ביקש לצאת איתה לפחות לעוד סיור פרידה אחד ברחובות העיר היפה בהם טיילו פעמים רבות ביחד, בתקווה לשכנע אותה לחזור בה מהשינוי הפתאומי וחסר ההיגיון של חייה, אבל היא הסתייגה מבקשתו בנימוס מוחלט. "אני חייבת להיות עם עצמי כעת", אמרה, והוא נותר שבור לב ותמה.

היא חלפה בפעם האחרונה במסדרונות הארוכים ובאולמות ההרצאות והמחקר בהם בלתה אינסוף שעות בשנים האחרונות, נשמה את אדי הפורמלין, נגעה בצנצנות הזוחלים, העוברים...

אחר כך ירדה במדרגות הרחבות אל הרחוב המוצל, הלכה לאיטה לצד המבנים העתיקים עם חזיתות התבליטים המרשימות... שאפה את ריח הנהר...

היא הייתה מודעת לחלוטין לגודל הוויתור שלה, אבל מעבר לכך מסוגלת הייתה לדמיין רק את חום ידו של הדוקטור שעוטף את כל פנימיותה, לחוש בדוק העצב שבתשתיות הזוהר הנוהר מעיניו הכחולות, ולהבין שמה שלא יהיה, אם הסיכוי היחיד שלה לחוות לצידו את מימוש חזונו החינוכי עשוי לקרות רק בקרב ילדי שכונות העוני בוורשה, אלה יהיו חייה מעתה.

ספר לבני הנעורים, מאת: עמלה עינת, הוצאה גלילית, 138 עמודים, 65 שקלים
תאריך:  28/04/2015   |   עודכן:  28/04/2015
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הספר התכתבות בכיוון אחד מאת סופי רחלנקו, בהוצאת הספרים אוריון, הוא אוסף מכתבים אישיים, מרגשים ויוצאי דופן, של בת לאמה היקרה מכל. ראשיתם ביום השביעי למותה של האם, ועל כן ההתכתבות היא בהכרח חד-סטרית. בד-בבד עם זעקת הלב הדואב והגעגועים האינסופיים, נחשפים הקשרים ההדוקים שבין השתיים, דמותה של האם האהובה, כישרונותיה המגוונים, פיסות מחייה הלא קלים, מלאי אתגרים ויצירתיות.
26/04/2015  |  זהר נוי  |   ספרים
על-יסוד מידע מודיעיני, שכבר קיבל אימות מפי אחד שכבר הסכים לשמש עד-מדינה, בהיותו, הוא-עצמו, מסובך ברכישת חלק מהסמים שנמצאו בדרכם לארה"ב, ידע המפכ"ל כי בתו של השופט גויסה כבלדרית להעברת סמים לארצות-הברית מאמסטרדם.
26/04/2015  |  חיים משגב  |   ספרים
ספר הילדים "מה אבא היה אומר?" מאת בלינדה בן-עטר-קוטלר, בהוצאת הספרים אוריון, הוא סיפור מסע בכיכובם של פינגווין וסוסון ים. מטרת הספר היא לאפשר לילדים, שחוו אובדן הורה, או לחלופין לא הכירו את אחד מהוריהם, לפגוש תחושות ורגשות שעשויים להתקיים בהם דרך הדמויות שבסיפור, ועל-ידי כך לסייע באופן פשוט (כמה שניתן) להתמודד עם חוויית החסך והאובדן.
21/04/2015  |  זהר נוי  |   ספרים
לאחר שהוא האזין לשיחת-הטלפון בין השופט לבין הפרקליט, המפכ"ל ראה כיצד חששותיו הגרועים ביותר קורמים עור וגידים.
19/04/2015  |  חיים משגב  |   ספרים
כשמשפטו של הרצל מרציאנו נקבע בפניו של אביה של רותי, השופט ירוחם רבינוביץ, יואל בן-שטרית הבין שהפור נפל.
15/04/2015  |  חיים משגב  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
בין אם הוא ידע ונתן את הפקודה ובין אם הוא לא ידע על הפקודה, מדובר בהוכחה נוספת לנפסדות ולסכנה הקיימת שהמשך שלטונו של בנימין נתניהו מהווה סכנה לחטופים, הנמקים בגיא ההריגה של החמאס ה...
ארווין קליין
ארווין קליין
העיתונאית הנודעת, ממלחמת האזרחים בספרד, מביעה את דעתה על הסכסוך הישראלי פלשתיני, בצורה מרתקת ומעמיקה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il