|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
אביגדור ליברמן. הגיע לסף שבירה? [צילום: AP]

"העורב הלקחן", ליברמן

ליברמן הוא מניפולטור מחונן וכבר הוכיח את יכולותיו לא אחת. אחרי הבחירות האחרונות, בהן הוכה שלוש פעמים ברציפות מכות פוליטיות נאמנות - הורחק מהליכוד, התפוצצה פרשת השחיתות של "ישראל ביתנו" והפסיד כמחצית מכוחו הפוליטי - האם הוא בוחן את דרכו... "החוצה", ומהמר על כל הקלפים במהלך שובר שת"פ עם הימין? - ימים יגידו
06/05/2015  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ממשלה 34   |   תגובות

עורב, כידוע, ניזון מאשפה ומנבלות, לכן הפרישה האחרונה של ליברמן עוררה בי את האסוציאציה של עורב. אינני זוכר מקרה בולט אחד שבו ליברמן כראש מפלגה היה קשור בעשייה חיובית משמעותית לטובת הציבור או המדינה. אני זוכר אותו היטב עוסק בענייניו, עוסק במעמדו ובתדמיתו, עוסק בקידומם, עוסק בשיפור עמדות, עוסק במניפולציות פוליטיות ובתככים פוליטיים ומחליף עמדות וצבעים בקצב מעורר השתאות. למעשה, ליברמן קשור אצלי באסוציאציה של מטפס כרוני בסולם הקידום האישי, כמעט בכל מחיר.

ברור, שמטעמים פסיכולוגיים הוא חייב לקשור לכל מהלך בולט מן הסוג הנ"ל הסבר משפר-תדמית או משכך-ביקורת, אבל במקום שנדרש הסבר, כנראה משהו קלוקל במעשה או בחוסר-המעש עצמו. וכשאין בסביבה תנאים "פוריים" די-הצורך לתהליכי הגידול-העצמי, יעשה ליברמן כמיטב יכולתו ליצירתם; כך אני רואה את החלטתו לא להצטרף לממשלת נתניהו הרביעית, ואת ההסברים הדחוקים שסיפק לכך. הסבר שנראה בעיני הרבה יותר מציאותי ואופייני, מובא בדברי פרשנים: חלקם "מטעם" וחלקם מתוך תקווה, ציפייה, שינאה לנתניהו ואכזבה ממעשי הבוחרים בבחירות האחרונות- הפלת ממשלתו של נתניהו. אם תצלח מזימתו של ליברמן, יפתחו בפניו "אופקים חדשים" לדיג במים עכורים, למניפולציות ולקידום עצמי.

אבל לצד החשיבה היצירתית לכאורה הזו, מתעוררת גם שאלה נוספת: האם ליברמן מתכונן למעשה לפרישה, וזהו אך ניסיון אחרון בשדה הפוליטי? כי לעומת הסיכוי שמהלכו האחרון יוביל אותו לכסא הנכסף של ראש ממשלה, הסיכוי שימצא עצמו מחוץ לפוליטיקה הישראלית גדול הרבה יותר. מ-6 מנדטים קשה מאוד לעלות ל-20 ויותר, ועם פחות מ-20 מנדטים, כמעט בלתי- אפשרי להתמנות לראש ממשלה, ומי שמתמנה כחלק ממניפולציה פוליטית, אינו שורד לאורך זמן.

ליברמן הוא מניפולטור מחונן וכבר הוכיח את יכולותיו לא אחת. אחרי הבחירות האחרונות, בהן הוכה שלוש פעמים ברציפות מכות פוליטיות נאמנות - הורחק מהליכוד, התפוצצה פרשת השחיתות של "ישראל ביתנו" והפסיד כמחצית מכוחו הפוליטי - האם הוא בוחן את דרכו... "החוצה", ומהמר על כל הקלפים במהלך שובר שת"פ עם הימין? - ימים יגידו.

מניפולטור הוא מניפולטור ושמורה לו הזכות גם לשגות. בזכות הזו משתמש ליברמן פעם אחר פעם בהתמדה, והשימוש שהוא עושה בה לאחרונה, מעורר השתאות.

את השגיאה החמורה הראשונה שהביאתהו עד הלום עשה כאשר פרש מהשותפות עם הליכוד, במקום להתמיד בתהליך לכיוון של איחוד מלא. לליברמן אצה הדרך. הוא אינו נותן ואינו מחלק עם אחרים עוצמה, סמכויות וכוח הכרעה. הוא מכתיב, קובע ופוסק. אם כך במפלגתו שלו, ואם חבריו שם מקבלים זאת - ניחא. אפשר שבראשית הדרך היה זה מסיבות שונות כורח-מציאות. כיום זה מצב אנטי-דמוקרטי, או אפילו דיקטטורי. אם חשב לבנות שותפות עם הליכוד על בסיס של תכתיבים דיקטטוריים, טעה. לא נתניהו ולא הליכוד בנויים לכך. דעותיו של ליברמן, ככל שניתן לבודד אותן מתוך מסכי העשן שהוא מפזר, ובוחריו של ליברמן ככל שניתן להעריך את עמדותיהם וגישותיהם הפוליטיות, שייכים למחנה הליכוד. לא בגלל בקיאותם בתורת ז'בוטינסקי אלא בגלל התנגדותם הגורפת לתורות השמאל הנהיליסטי. עליו היה להתאפק, כן, להתאפק, ולצמוח מבפנים. לעצב את מקומות בזכות השתייכות למחנה ולא בזכות הסתגרות מפניו, ולהתמודד על ההובלה כאשר נוצרים התנאים הנאותים לכך. ככל שהתעצמה תנועת "הנסיכים" המתישנים אל מחוץ לתנועה, גברו סיכוייו הפוטנציאלים כשחקן חדש-ישן. ליברמן לא קרא נכון את המפה בעניין זה, או שאופיו גבר על שיקול-דעתו.

השגיאה החמורה השנייה נעשתה בבחירות האחרונות, כאשר ניסה לרקוח "תרגיל מסריח" נגד נתניהו. הצדקה לתרגיל פוליטי שיקדם אותו קפיצת-דרך, הייתה רק אם נתניהו עצמו היה מחליט לא לרוץ שוב בבחירות, או היה נכשל בהן. בשני המקרים היה על הליכוד לחפש מנהיג חדש בלוח זמנים מזורז, שיהיה ייצוגי, מוכר, תואם-ליכוד ברמה סבירה ובעל ניסיון פוליטי מגוון. במציאות כזו, ההיסטוריה החיובית של ליברמן, במיוחד אם היה חלק מהליכוד, הייתה מעמידה אותו בעמדת זינוק מצוינת.

פוליטיקה היא "אמנות האפשרי", אבל היא גם אומנות "הסבלנות והעיתוי" - המתנה לשעת כושר, זיהוי נכון שלה כאשר היא מגיעה וניצול יעיל של ההזדמנות. ליברמן הוכיח עצמו בעבר הרחוק כביצועיסט ואפשר שבשעת-כושר חדשה הייתה עומדת לזכותו תכונה זו. ומאידך-גיסא, גיסא, טעות שיפוט באחת משני המרכיבים של האומנות הנ"ל, עשויה להוביל לקץ הקריירה הפוליטית, ודומה שזה מה שעומד לקרות לליברמן הפעם. טעות שיפוט פוליטית מז'ורית, הופכת אותו בבת אחת ליריב קשה, הורסת את כל מבני-האמון ומחפשת דרכים ללמדו לקח.

השגיאה החמורה השלישית קשורה בהתנהלות מול סבך החקירות המתנהל כיום כלפי קבוצה גדולה של פעילים מ"ישראל ביתנו", מפלגתו. או שליברמן מעריך שהגילויים בפרשה זו עשויים להגיע עד אליו. והוא מתחיל לבנות לעצמו קריירה חדשה מחוץ לשדות הפוליטיקה, ואז נוח לעשות זאת מעמדת ח"כ, כל עוד הוא יכול להחזיק בה. או שאיבד את "ה-טץ' "הפוליטי והוא אינו מבין שבתוך הממשלה, כמעט כלשון מאזניים, מצבו איתן לאין ארוך מאשר מחוצה לה, כאשר ראש הממשלה יראה בו יריב פוליטי עיקרי.

אפשר גם שליברמן עוד יותר מתוחכם מכל אלה, והוא מעריך שהממשלה הנוכחית שתהיה צרה גם בהשתתפותו, לא תאריך ימים ולכן כשיתחולל המשבר יפתחו בפניו אופציות חדשות ויקל עליו לנצלן מחוץ לממשלה יותר מאשר מתוכה. זו כמובן אפשרות, אבל נגדה פועלים מספר שיקולים:

  • ליברמן מסביר את עזיבתו בוויתורים לחרדים, לא תתאפשר הקמת ממשלה חלופית בלעדיהם, והם לא יהיו בממשלה שתנסה להורידם מכל ההישגים שקיבלו מנתניהו, כתיקון עוולות, כפי שהם רואים זאת.

  • מבחינה מדינית, אין לליברמן שותפים אמיתיים בעבודה,אצל לפיד ואצל הדתיים, וכחלון לבדו אינו מביא את האביב. ג. הולך ומסתמן משבר בעבודה סביב מעמדה של לבני מול יחימוביץ'. יחימוביץ', עצם מבשרה של העבודה, התחילה במאבק על שימור מקומה הבכיר במפלגה כיו"ר לשעבר כאישה ועוד. לבני לדידה היא האיום הפוליטי הראשי, ולנוח האפשרות שיתקיימו פריימריז מהירים בעבודה אחרי הבחירות האחרונות, היא מכינה את הקרקע לקראתם.

  • איום פרשת "ישראל ביתנו" לא פג ואולי הוא סבור שאם לא יהיה שר בכיר כאשר תגיע הפרשה לפרקה, תצמצם את המיקוד בו.

עדיין פתוחות בפני ליברמן שתי דרכים: א. להצטרף לממשלה ולחזור לדרך המשך במשותף עם הליכוד, על היתרונות שעשויים להיות לדרך זו, ובכללם חידוש ההבנות והשת"פ עם נתניהו. ב. לבסס את גט-הכריתות עם הליכוד ולקוות שהממשלה אכן לא תאריך ימים והדבר יפתח בפניו אפשרויות חדשות. אפשרויות אחרות, כגון גוש מרכז-שמאל-חדש, הן בגדר של ספקולציות הרפתקניות. אם לוקחים בחשבון שאפשר שגם נתניהו רואה בממשלה נוכחית פתרון פוליטי זמני עד לתום כהונת ממשל אובמה, הסיכוי שהפלה מוקדמת של הממשלה תזמן לליברמן הזדמנויות של ממש גם נגד נתניהו, נראה נמוך מאוד. נתניהו יתכונן בשנה וחצי הקרובות לחילופי ממשל בארה"ב, והכנה זו תהיה בנויה בעיקר על טיפול בנושאי-הפנים, מתן גיבוי לכחלון בנושאי הליבה שעליהם הופקד והמשך הכנת צה"ל לטיפול אפקטיבי בסוגיה האירנית, לכשיווצרו התנאים או הצורך הברור לכך.

מול כל הספקולציות מתבקש גם הרעיון הישיר והפשוט ביותר ממנו התחלתי. ליברמן על סף פרישה מפני שמחמת חוסר הסבלנות והדורסנות שלו, שרף את הגשרים והקשרים עם שותפיו הטבעיים ובראשם נתניהו, לא הבין נכון את מצבו הציבורי ואת משקלו הפוליטי הראלי עד לבחירות האחרונות והוא מבין זאת כיום. ליברמן עצמו, מטעמים אישיים ונפשיים מתקשה למצוא את הכוח הנפשי הדרוש לו בכדי להבליג על נפלאות הפוליטיקה הישראלית ולהמשיך הלאה בהנהגת "הראש" ולא בהנהגת "הבטן". לכל אדם, גם כשהוא פוליטיקאי מנוסה, יש ככל הנראה סף-שבירה" משלו; האם התנהלות של ליברמן מעידה שהגיע לסף זה? - ייתכן מאוד שכן...

תאריך:  06/05/2015   |   עודכן:  06/05/2015
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"העורב הלקחן", ליברמן
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
6/05/15 12:33
2
א. וינשטיין
6/05/15 12:35
3
אגואיסטים קיצונים
7/05/15 08:21
4
בני בנקר
7/05/15 08:45
 
רפי לאופרט
7/05/15 13:42
5
סניל
7/05/15 17:44
 
רפי לאופרט
8/05/15 07:43
 
יוסי ק
8/05/15 11:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 34
סירובו של איווט ליברמן להיות חלק מקואליציית הימין של נתניהו איננו מעיד דווקא על כוח ונחישות פוליטי,ים אלא על חולשה ופחד להימחק מהמפה הפוליטית בישראל. רק לפני כשלוש שנים ראה ליברמן את עצמו מועמד לראשות הממשלה. השקפה יהודית שורשית מזהירה כי בסוף כל הצלחה טמונה - חס ושלום, נפילה תלולה ואילו בסוף כל נפילה יכולה להיות טמונה גם התאוששות. כשליברמן עלז ועלה במספר המנדטים, במינוי שרי משפטים וביטחון פנים מטעמו - למרות (ואולי בגלל חקירות המשטרה...), וכאשר צלח את הבעיות המשפטיות שלו באופן בלתי יאומן, הוא לא חשב על כך שדווקא הצלחה מסחררת וקלה יכולה בהחלט לבוא מהשטן, וכך זה קרה.
06/05/2015  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
איילת שקד אינה מתאימה להיות שרת המשפטים. במדינה שפויה, די היה בכך כדי להוריד מעל סדר היום את האפשרות שהיא תתמנה לתפקיד הזה. אבל אנחנו כנראה לא חיים במדינה שפויה.
06/05/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ליברמן זרק רימון בתוך הנגמ"ש של קואליציית הליכוד לקראת כינונה של עוד ממשלה רעה לישראל. היה זה מעשה ראוי לכל שבח מצדו של ליברמן. מעתה גורל ממשלת ישראל נמצא בידי כחלון. אין לצפות מחברי הליכוד לשום התנהלות מעשה אצילי של הודאה במכירת החיסול של ישראל על-ידי נתניהו ובלבד שיהיה ראש ממשלה. זו כל מהות קיומו של נתניהו וכל האמצעים כשרים. לליברמן נותר מספיק יושר אינטלקטואלי כדי לבוא ולומר עד כאן.
05/05/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
יו"ר הבית היהודי, שר הכלכלה נפתלי בנט, מתנגד באופן נחרץ לסעיף בהסכם הקואליציוני שהציג צוות המשא-ומתן של הליכוד ולפיו יהיה רשאי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לערוך בעתיד סבב תיקים בממשלה ולהעביר שרים מכהונתם לכהונה בתפקיד אחר.
נפל הפור. מה שהזהרנו מפניו אירע. ליברמן היפנה עורף למחנה הלאומי, מכר את בוחריו לרעת פיגוע התאבדות בממשלה שאמורה להיות הקרובה ביותר להצהרותיו הפוליטיות. כתבנו שהאיש הוא סוס טרויאני בתוך המחנה הלאומי, ובכל רגע נתון יחפש כיצד להזיק לאחרים כדי להיטיב עם עצמו ועם שולחיו. שישה מנדטים נגזלו מבוחרי הימין בידי מי שקיבל אינספור מתנות וכיבודים מהמחנה הלאומי, אבל לא תרם לו דבר. האיש, שהאגדות תיארו כ"בולדוזר", לא עשה במשך שש שנים דבר ראוי לציון בתחום השיכון, התחבורה, החינוך, התעשיה והתשתיות, אבל הצטיין ברצונו הכן לפגוע בממשלות הלאומיות שבהן כיהן בתפקידים בכירים. מי יצביע לו בפעם הבאה, אחרי שפגע ברצון בוחריו, ומה יעשה באופוזיציה האיש שהתרגל לא לעשות כלום במשרד החוץ?
05/05/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il