|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שישה בשישי

הממשלה ה-34

ממשלת נתניהו הרביעית יוצאת לדרכה ברגל שמאל, בשל הביזיון שבהגדלת מספר השרים - אם כי האופוזיציה לא נראית הרבה יותר טוב
15/05/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   ממשלה 34   |   תגובות
דוגמא שלילית [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

ועוד משהו קטן
תראו את ההשתלחויות בשרת התרבות והספורט החדשה, מירי רגב: באמת תרבות במיטבה של מי שמכנים את עצמם "אנשי תרבות" ובטוחים שהיא רשומה על שמם בטאבו.


מתחילים בבלוף
3 מיליון שקל לשנה לאבטחה [צילום: AP]

"לא רלוונטי" – נאמר בהצעת החוק להגדלת מספר השרים שהובאה לאישור הממשלה. לא רלוונטי מבחינת משק המדינה, לא רלוונטי מבחינת התקציב, לא רלוונטי מבחינת כוח האדם. זה בלוף, חד וחלק. למסקנה הזאת אפשר להגיע לא רק מכוח ההיגיון אלא גם לנוכח העובדות.

בשנת 2012 היו בממשלתו של בנימין נתניהו ארבעה שרים בלי תיק. אבישי ברוורמן, שהופקד על מגזר המיעוטים, נהנה מתקציב של 18.4 מיליון שקל. תקציב לשכותיהם של בני בגין, יוסי פלד וגילה גמליאל עמד על 2.4-2.2 מיליון שקל. היה גם סגן שר אחד במשרד ראש הממשלה, איוב קרא, שעלה למשלם המיסים עוד 2.2 מיליון שקל. וכל זה – לפני האבטחה. תקציב האבטחה לכל שר עמד בשנת 2012 על 3 מיליון שקל, אך משום מה לאבטחת השרים בלי תיק הוקצבו 21.4 מיליון שקל – למעלה מ-5 מיליון שקל לכל שר. אולי הם באמת כל כך יקרי ערך.

אז אולי בנימין נתניהו הוא באמת קוסם, שיצליח למנות שרים שלא יעלו כלום? ממש לא. רק בתגובת המדינה לעתירתה של יש עתיד נחשף, שכל שר יעלה 3.9-2.4 מיליון שקל, וכל סגן שר – 1.5 מיליון שקל. ככל הנראה עלויות השרים אינן כוללות את האבטחה, לפי המספרים שראינו מלפני שלוש שנים, כך שאפילו לבג"ץ המדינה לא אמרה את כל האמת. כל זה מוביל למסקנה, שממשלת נתניהו הרביעית מתחילה את דרכה בבלוף, ואולי אפילו אפשר לומר: בשקר. זה ממש לא מבשר טובות.

...ובביזוי החוק
כאוות נפשם [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

הבעיה האמיתית עם הגדלת מספר השרים אינה הבזבוז – אנחנו מדברים על כמה מיליונים בתוך תקציב של מאות מיליארדים – וגם לא חוסר האכפתיות לכספי ציבור. הבעיה האמיתית היא הקלות הבלתי-נסבלת שבה אפשר לשנות חוק יסוד לצרכים פוליטיים אנוכיים. ונא שימו לב, שבדברי ההסבר להצעת החוק נאמר במפורש שהשינוי נעשה כדי לרצות את השותפות בקואליציה החדשה.

מה זה משדר לציבור? אם הממשלה והכנסת לוקחות חוק יסוד ומותחות ומקצרות אותו כאוות נפשן; אם המופקדים על החקיקה ויישומה עושים ככל העולה על רוחם בחוק יסוד – זה אומר דבר אחד: שהציות לחוק הוא עניין של כדאיות ופוזיציה. יאמר האזרח מן השורה: אם לראש הממשלה מותר לשנות בצורה כזו ומסיבות כאלו חוק שאמור להוות חלק מחוקתה של המדינה, למה אני חייב לרשום את הכנסותי במלואן? למה אסור לי לעבור באור אדום? למה שהחוק האוסר תקיפה יחייב אותי?

הבעיה החברתית הקשה ביותר של ישראל היא הזלזול המובנה בחוק, הפיכתו להמלצה בלבד, למשהו שרק פראיירים או טיפשים מצייתים לו. הכנסת ה-20 והממשלה ה-34 לוחצות שוב על הדוושה בדרך העלולה להוביל את כולנו אל התהום.

הריצה לבג"ץ
בג"ץ כזירה תקשורתית

עפר שלח הצטלם השבוע על-רקע בית המשפט העליון, כאשר בידיו העתירה שהגישה יש עתיד נגד הגדלת מספר השרים. והוא לא היה היחיד; גם התנועה לאיכות השלטון אצה-רצה לבג"ץ, גם מרצ לא נותרה מאחור ומן הסתם יש/יהיו עוד עתירות. המשותף לכולן: ניסיון למשוך את בית המשפט העליון עמוק-עמוק לזירה הפוליטית.

אפשר לתת לכל דבר מעטה משפטי, אך השאלה היא מה ליבת העניין. הקמת ממשלה היא קודם כל עניין פוליטי, אחר כך עניין ציבורי ורק אחרי זה עניין משפטי. מאחר שאנחנו לא בעידן אהרן ברק, יש לקוות שבית המשפט של מרים נאור ישלח את העותרים לנהל את מאבקיהם בזירות המתאימות. חשוב מכך: דחיית העתירות הקנטרניות והמתוקשרות הללו (ע"ע עפר שלח) צריכה להיות מלווה באמירה ברורה על גבולות הגיזרה בין המערכת הפוליטית והמשפטית, וגם בהבהרה שלהבא יחויבו עותרים כאלו בהוצאות.

אופק הפעולה
תשעה שרים ב-15 שנים [צילום: פלאש 90]

כולם מדברים על כך שזו כבר הכנסת ה-20 ב-67 שנותיה של המדינה, ולא מדברים על כך שזו הממשלה ה-34. מתימטיקה פשוטה: כנסת ממוצעת שירתה שלוש ורבע שנים; ממשלה ממוצעת שרדה פחות משנתיים. וכמה דוגמאות: מאז שנת 2000 היו לנו חמישה שרי ביטחון, שישה שרי חוץ, שישה שרי אוצר, שמונה שרי בריאות ותשעה שרי משפטים – וזה לא כולל את מי שכיהנו יותר מקדנציה ואת בנימין נתניהו שמחזיק בהמון תיקים מאז דצמבר שעבר.

זו בעיית המשילות הגדולה שלנו. כאשר שר נכנס למשרדו, הוא אינו יודע אם יהיה בו ארבע שנים, שנתיים או חצי שנה. התוצאה המתבקשת היא כפולה: ראשית, הוא מדלג על שלב הלימוד; שנית, הוא מבצע פעולות פופוליסטיות ששכרן המהיר בצידן, במקום פעולות לטווח ארוך. וכך אנחנו מקבלים רפורמות מבושלות למחצה במקרה הטוב, ושליפות מן המותן במקרה הגרוע.

כבר הצעתי ואני חוזר ומציע: לקבוע בחוק יסוד הכנסת שניתן יהיה לפזר אותה רק ברוב של 80 ח"כים – אותו רוב הדרוש כדי להאריך את כהונתה. ולשרים החדשים אני מציע: תתנהגו כאילו יש לכם קדנציה מלאה. זה לא רק מה שמחייב אתכם אמון הציבור. אם כולכם תעשו זאת – יש סיכוי לא רע שכולכם גם תרצו להשלים את המלאכה, וכך כולכם תאפשרו לכולכם להשיג יעד זה.

האופוזיציה
זה רק הקדימון [צילום: יצחק הררי, פלאש 90]

לא נכון לומר שהאופוזיציה מונה 59 חברי כנסת. זאת אומרת, היא כן מונה 59 איש, אבל אל תחשבו לרגע שהם יפעלו כאיש אחד. ההצבעה השבוע נגד הגדלת מספר השרים הייתה יוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל, משום שבתוך האופוזיציה יש פערים שאינם ניתנים לגישור.

אתם יכולים לתאר לעצמכם את אביגדור ליברמן ואיימן עודה מסכימים על משהו מהותי? נניח שהרשימה הערבית תגיש הצעת אי-אמון בשל הבנייה בשטחים; ישראל ביתנו תתמוך בה? ומה יקרה אם וכאשר יבוא חוק הלאום להצבעה? או פסקת ההתגברות? האם אורלי לוי-אבקסיס וזהבה גלאון יצביעו באותה דרך? הצעקות השבוע בין שרון גל לזהבה גלאון היו רק הקדימון.

חייה של הממשלה, התלויה ברצונו הטוב ו/או בסחטנותו של כל אחד מ-61 חברי הקואליציה, ודאי לא יהיו קלים. אך אל תמהרו לגמד את סיכוייה לשלוט ביום-יום, משום שיש לה שני יתרונות על האופוזיציה: היא הרבה יותר הומוגנית, ויש למרכיביה הרבה יותר מה להפסיד אם יובסו בהצבעות.

התחלה אחרת
כמו בגין ב-1977 [צילום: משה מילנר, לע"מ]

עמדתי לעיל על הצורה הקלוקלת בה פותחת הממשלה ה-34 את דרכה. יש לי הצעה כיצד היא יכולה לשנות את הפתיחה הזאת, במחווה בעלת משמעות אנושית והיסטורית משמעותית, שגם תפגין נחישות מדינית עכשווית.

ביוני 1977, שבוע לפני שנכנס רשמית לתפקידו כראש הממשלה, החליט מנחם בגין לאפשר ל-179 פליטים מוויטנאם ("אנשי הסירות") לקבל מקלט בישראל. בגין הסביר: "עם ישראל, שידע רדיפות ויודע, אולי יותר מכל עם אחר, משמעות המושג פליט, לא יכול היה לראות בסבלם של אומללים אלה". בנימין נתניהו יכול לפתוח את הקדנציה הרביעית שלו בצעד דומה, עם הכרה חד-משמעית בשואה הארמנית. מי שהיה הקורבן לרצח העם האיום ביותר בהיסטוריה, אינו יכול להתעלם מגורל דומה שעבר על עם אחר.

אין ספק שזה ירגיז מאוד את הטורקים – וזו דווקא סיבה נוספת לעשות זאת. אין לנו מה להפסיד מול המשטר המוסלמי-קיצוני והאנטישמי של רג'פ ארדואן; יש לנו מה להרוויח מול הצדק, היושר והמופת לעולם. מי ששולח לכאן מחבלים במסווה של עזרה הומניטרית, מי שמתייצב לצידו של החמאס בלי שום מסווה – ראוי לכך שישראל תשיב לו מנה אחת אפיים. אבל אנחנו לא נשלח מחבלים לטורקיה; אנחנו נאמר את האמת על מעשי הרצח של האימפריה העותומאנית.

תאריך:  15/05/2015   |   עודכן:  15/05/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אבישי ברוורמן   אהרן ברק   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   איוב קרא / Ayoob Kara   איימן עודה / Eiman Ode   אלי כהן / Eli Cohen   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   דוד אזולאי / David Azulai    דוד אמסלם / David Amsalem   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   זהבה גלאון   חיים כץ / Haim Katz   יואב גלנט / Yoav Galant   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יוסי פלד   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   ישראל ביתנו   מיקי לוי / Mickey  Levy   מירי  רגב / Miri Regev   ממשלת ישראל / Israel Government   מנחם בגין / Menachem Begin   מרים נאור / Miriam Naor   משה כחלון / Moshe Kahlon   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   רג'פ טאיפ ארדואן / Recep Tayyip  Erdogan   שרון גל / Sharon Gal 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הממשלה ה-34
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
15/05/15 11:11
 
כוליכול
15/05/15 16:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 34
השר לשעבר חבר הכנסת גלעד ארדן, שנותר מחוץ לממשלת נתניהו הרביעית, טוען כי החליט שלא לקבל את הצעת נתניהו להצטרפות לממשלה לאחר שהבין שלא יוכל לפעול לשינוי במשרד לביטחון פנים ובמשטרה.
15/05/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
שרי הממשלה ה-34 הצהירו אמונים במליאת הכנסת. ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז קודם להצהרה על רשימת שרי ממשלתו. בפתח דבריו הודה לצחי הנגבי שימשיך בתפקיד יו"ר ועדת חוץ וביטחון וקרא לח"כ גלעד ארדן לשקול שוב את צעדיו ולכהן כח"כ מן המניין.
14/05/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס מזהירה היום (ה') מההבטחות שהעניק רה"מ נתניהו לשותפיו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, בהיקף של מיליארדי שקלים, ומזהירה כי הממשלה החדשה לא תצליח לעמוד ביעדי הגירעון לשנת 2016.
14/05/2015  |  עדי בן ישראל  |   חדשות
הממשלה הרביעית של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמורה הלילה (14.5.15) להצהיר אמונים בכנסת, בתום תקופת הרכבת הממשלה הארוכה ביותר בהיסטוריה של המדינה. הישיבה נדחתה בשעתיים לשעה 21:00 ואפשר שתבוטל ותתקיים רק ביום שני, המועד האחרון בו ניתן לפי החוק להציג ממשלה.
כמעט הכל נאמר כבר על מה שאנו חווים בחודשים האחרונים מאז שהוחלט להקדים את הבחירות בשלהי 2014, עבור דרך מערכת הבחירות, הבחירות עצמן והרכבת הממשלה. למי ששכח, מדובר בששה חודשים של דשדוש במקום, של בזבוז מיליארדים שנחוצים בהרבה מקומות אחרים ושל דיבורי סרק על מחירי הדמוקרטיה. איש עדיין אל אמר את המילה המפורשת שמסמלת את התקופה הזו באופן מפורש ואת מה שהיא מייצגת ביומיום במשך כל ימי השנה: בושה. בושה שמדינה מתקדמת, המתהדרת בהישגים יפים ששמה הולך לפניה בעולם, לא מסוגלת לעשות סדר בסיסי בביתה ומתפלשת בבוץ המרוח על פניה מבלי שניתן את הדעת על כך ומשמעויותיו.
14/05/2015  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי  
וינשטיין הודיע: לא אוכל להגן על מינוי דרעי לשר  /  איציק וולף
"ארדן לא יכהן כשר בממשלה הבאה"  /  עידן יוסף
סופית: תוסר ההגבלה על מספר השרים  /  עופר וולפסון
חשיבותו המוסרית של הקלון  /  עמי דור-און
המארב הפרוע  /  איתמר לוין
הקשיים של היועמ"ש  /  אפרים הלפרין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il