|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

מחלות עיניים בילדים ותינוקות

מומלץ שכל תינוק יבדק על-ידי רופא עיניים לילדים עד גיל שנה פזילה היא בעיה שכיחה אצל ילדים עין עצלה מתפתחת אצל תינוקות בדרך-כלל בשל פזילה או הבדל גדול במספר בין שתי העיניים
28/05/2015  |     |   כתבות   |   תגובות
לעשות בדיקה

תחום מחלות העיניים ובעיות הראייה בילדים כולל מחלות מולדות ולקויות ראייה אשר במקרים רבים מתפתחות כתוצאה מבעיית העיניים המולדת. כדי למנוע פגיעה אפשרית בראייה, חשוב לאתר בהקדם את הבעיה ואם אפשרי לטפל בה. על כן מומלץ שכל תינוק ייבדק על-ידי רופא עיניים לילדים לכל המאוחר עד גיל שנה. זאת מכיוון שהעיניים מתפתחות עד גיל שנה והיעדר טיפול יגרום לנזק לראייה.

סימנים שדורשים בדיקת עיניים אצל פעוטות וילדים:

  • הילד מכווץ את עיניו בניסיון למקד את הראייה;
  • לילד יש ריצוד בעיניים (תנודה בלתי רצונית);
  • הילד מטה את ראשו;
  • הילד סוגר עין אחת;
  • משפשף רבות את עיניו או ממצמץ;
  • הילד מקרב באופן קיצוני לעיניו בניסיון לראות חפצים;
  • הילד אינו ממקד מבט בפרצופים;
  • הילד נתקל בחפצים ונופל;
  • הילד מתקרב מאוד לטלוויזיה;
  • הילד לא רואה טוב מהלוח בכיתה.

מחלות עיניים שכיחות אצל פעוטות וילדים

  • קטרקט אצל ילדים - ירוד (קטרקט) מתבטא בעכירות עדשת העין. עדשת העין הנמצאת מאחורי הקשתית (מאחורי האישון) הינה שקופה. כאשר העדשה עכורה, היא מונעת מקרני האור להתרכז על הרשתית וגורמת לטשטוש ראייה. מצב חמור מתרחש כאשר העדשה עכורה בתקופת הילדות המוקדמת. עכירות זו עלולה לגרום להפרעה קשה בהתפתחות הראייה ולליקוי ראייה לצמיתות.

הסימנים של ירוד אצל תינוקות וילדים כוללים: סנוור, טשטוש ראייה, פזילה (עיניים לא ישרות: עין אחת פונה לאף או בורחת החוצה), ניסטגמוס (ריצוד מהיר של העיניים), הפרעה במיקוד וביכולת העקיבה, ורפלקס לבן מאזור האישון.

ירוד בתינוקות יכול להיות מולד. הוא עלול להיגרם מזיהום תוך-רחמי, הפרעה מטבולית או תורשתי. במקרים רבים לא ידועה הסיבה להופעת הירוד. ירוד יכול גם להתפתח בשנות הילדות. הסיבות השכיחות כוללות: פציעה בעין, ירוד משני לתרופות או למחלות אחרות או הופעה מאוחרת של קטרקט תורשתי. הטיפול בילד עם ירוד הינו ארוך ונמשך שנים. הוא מתחיל בניתוח ומסתיים רק כאשר התפתחות הראייה הושלמה.

  • ניסטגמוס: תנודה בלתי רצונית של העיניים. סינדרום הניסטגמוס בינקות (infantile nystagmus syndrome INS), שהיה מוכר בעבר בשם "ניסטגמוס מולד", הוא הפרעה במערכת עין-ראייה-מוח. ההופעה הראשונה היא בינקות והביטוי הוא בתנועות עיניים קצובות ולא רצוניות. ניסטגמוס מולד מופיע כהפרעה מבודדת, כחלק ממחלת עינים אחרת או מחלה עצבית. במטופלים עם INS התנועות מתמידות כל החיים. במטופלים רבים המשרעת (amplitude) של הניסטגמוס קטנה במבט מסוים - לימין, לשמאל, למעלה או למטה. מכנים זאת 'נקודת האפס' (null point). מטופלים עם 'נקודת אפס' מאמצים לעיתים מנח ראש קבוע בו הנסטגמוס הוא הקטן ביותר והראייה היא הטובה ביותר.

אילו טיפולים עומדים לרשותנו?

מטרת הטיפולים ב-INS היא להפחית את עוצמת תנועות העיניים ועל-ידי כך לשפר את הראייה. נכון להיום, יעילות הטיפול התרופתי בהפחתת תנועות העיניים הלא תקינות מוגבלת ומתאימה רק לחולים מסוימים בלבד.

ניתוחים של שרירי העיניים מבוצעים באופן תדיר במטופלים הסובלים גם מפזילה או ממנח ראש. ניסיון של למעלה מ-20 שנה מצביע על כך שבמטופלים אלו ישנה גם הפחתה במשרעת הניסטגמוס ובעוצמתו בעקבות הניתוח, כמו גם שיפור בתפקוד הראיתי. על-מנת להשיג תוצאה ניתוחית טובה, צריך לבחור את הגישה הניתוחית לסוג הניסטגמוס בכל מטופל ומטופל.

פזילה

פזילה היא בעיה עינית שכיחה אצל ילדים. בחודשי החיים הראשונים של התינוק, מתפתחת הראייה הדו-עינית. בזכות התיאום הזה יש לנו ראיית עומק מדויקת. לעיתים כאשר עין אחת צופה קדימה, העין השנייה פונה פנימה או החוצה ונוצרת פזילה (עין אחת לא ישרה).

כל פזילה מעבר לגיל חודשיים-שלושה, מחייבת בדיקה יסודית באופן מיידי, על-ידי רופא עיניים ילדים. גם כיום, ישנם רופאים שטוענים "הילד עוד צעיר והפזילה תעבור מעצמה". חשוב שנדע שטענה זו לא נכונה!... ההפך הוא הנכון, הפזילה יכולה להיות משנית לבעיות עיניות קשות וגם לגרום לעין עצלה וכן לפגיעה בהתפתחות הראייה. לכן חשוב לטפל בתינוק ללא דיחוי.

פזילה נפוצה בקרב כ-2% מהתינוקות עד גיל שלוש, ואצל כ-3%-4% בילדים לאחר גיל שלוש. אצל מבוגרים, הופעת פזילה פתאומית (שעלולה להיות מלווה בראייה כפולה), עלולה להצביע על בעיות נוירולוגיות, שמחייבות בירור רפואי דחוף. חשוב שנדע, כי פזילה אצל ילד, מחייבת בדיקה וטיפול. חוסר טיפול יכול לגרום להתפתחות עין עצלה, הפרעה בראייה הדו-עינית, הפרעות למידה ועוד. הטיפול בפזילה כולל משקפיים ובחלק גדול מן המקרים יש צורף בניתוח הכולל הזזת שרירי העיניים.

עין עצלה

עין עצלה היא עין בריאה לחלוטין מבחינה אנאטומית, אך בעיית הראייה נובעת מקשר לקוי בין העין למוח. עין עצלה מתפתחת אצל תינוקות בדרך-כלל בשל פזילה או הבדל גדול במספר בין שתי העיניים, מצב הגורם למוח לבחור רק את התמונה הברורה ולהתעלם מהתמונה הפחות ברורה שמגיעה מהעין החלשה יותר. סיבה שכיחה פחות הינה הפרעה לתמונה הנוצרת בעין אצל התינוק, כגון במצבים של עפעף נפול (פטוזיס) או קטרקט מולד.

ניתן לטפל בבעיית עין עצלה עד גילאי 10-8 לכל המאוחר, כל עוד ניתן להשפיע על מערכת הראייה. הטיפול בעין עצלה נועד לחזק אותה באמצעות חסימת שדה הראייה של העין החזקה.

הטיפול המסורתי מבוצע באמצעות חבישת רטייה על העין החזקה, אולם חוסר הנוחות, הגירוי לעור וכן תגובת הסביבה, גורמים לכך שההיענות לטיפול היא נמוכה. בעיה שנייה היא פגיעה בהתפתחות התקנית של הראייה הדו-עינית, מאחר שבמשך תקופה ארוכה העין הטובה נחסמת למספר שעות ביום.

טיפול נוסף מבוסס על הזלפת טיפות אטרופין לעין החזקה, על-מנת ליצור טשטוש ולאלץ את העין העצלה לתפקד, אולם הטשטוש גורם לסבל ולאי נוחות לילד. טיפול חדשני לבעיה זו הוא משקפיים אלקטרוניים 'אמבליז'. למשקפיים עדשות מיוחדות (LCD), קלות במיוחד. באמצעות מנגנון אלקטרוני עדשת המשקפיים של העין הטובה הופכת לכהה מדי חצי דקה, זאת על-מנת לאלץ את המוח להשתמש בעין העצלה ולחזק אותה. למשקפיים אלה ניתן להוסיף גם תיקון של המספר האופטי, במידה ויש בכך צורך. במקרה זה מוסיפים למשקפיים עדשות אופטיות והן משמשות כמשקפי ראייה רגילים.

יתרון נוסף נעוץ בעובדה שהמשקפיים האלקטרוניים חוסמים לסירוגין את העין לזמנים קצרים, כך שלילד החסימה לא מפריעה. המשקפיים מעוצבים כמו משקפי ראייה רגילים ולכן הילד לא נראה חריג.

גלאוקומה מולדת

מחלה המלווה ברוב המקרים בלחץ תוך-עיני מוגבר כתוצאה מהצטברות נוזלי העין. מחלה זו בתינוקות דורשת ניתוח שיאפשר ניקוז תקין של הנוזלים בעין, על-מנת שלא לגרום לנזק בלתי הפיך לעצב הראייה.

חסימת דרכי דמעות מולדת

באופן נורמלי, בזמן הלידה או לאחריה, נפתח החלק הסופי של תעלת הדמעות, דבר המאפשר את מעבר הדמעות התקין וניקוזן אל האף. בעיה שכיחה אצל כ-10%-20% מהיילודים והיא נובעת מחסימה בממברנה ע"ש הסנר, במוצא תעלת הדמע לאף. הסימפטומים כוללים דמעת מרובה, המלווה בהפרשות בעיקר בצד האפי, ולעיתים אודם ודלקת בעפעפיים.

ברוב המקרים הטיפול המספק כולל עיסוי לשק הדמעות שנועד לגרום ללחץ על שק הדמעות ולפתיחה של אזור החסימה. לעיתים יש צורך בשימוש בטיפות אנטיביוטיות. בכ-90% מהמקרים הבעיה נפתרת עד גיל שנה. מקרים עקשניים מצריכים פתיחה כירורגית של דרכי הדמעות עם שטיפת דרכי הדמעות. הליך זה מבוצע תחת טשטוש.

צניחת עפעף

צניחת עפעף מולדת (פטוזיס מולד) נגרמת לרוב כתוצאה מהתפתחות לא תקינה של השריר האחראי להרמת העפעף, הנקרא שריר הלבטור (Levator). תופעה זו יכולה לקרות בעין אחת בלבד, או בשתיהן.

בדרך-כלל צניחת עפעף בילדים מולדת הינה בעיה רפואית היכולה להשפיע על התפתחות הראייה. הטיפול הינו ניתוח עפעפיים שמטרתו הרמת העפעף הצנוח כדי למנוע התפתחות 'עין עצלה'.

רטינופתיה של פגות (ROP)

חוסר התפתחות של כלי הדם ברשתית עקב לידת פג במשקל נמןך. בחלק מהמקרים כלי הדם יתפתחו ולא תהיה פגיעה באיכות הראייה. לעיתים יש צורך בצריבה של כלי הדם בלייזר או בטיפול באווסטין כדי להפחית מצב של חוסר אספקת דם וחמצן לרשתית. אם נגרמת היפרדות רשתית בעקבות המחלה, נדרש ניתוח רשתית.

אלביניזם (לבקנות)

לבקנות (albinism) היא קבוצת תסמונות, ברובן אוטוזומיות רצסיביות, בהן קיים חסר חלקי או מלא של הצבען (פיגמנט) מלנין בעור, בשיער ובעיניים (לבקנות עורית-עינית, OCA Oculocutaneous Albinism) או בעיניים בלבד (לבקנות עינית, OA, Ocular Albinism).

שכיחות הלבקנות באוכלוסיות הישראליות מוערכת בכ-1:10,000. המופע החמור ביותר של לבקנות הוא הליקוי בראייה שגם עם תיקון ראייה מיטבי יכול להיות בתחום של "ראייה ירודה". אופן ההורשה של לבקנות עורית-עינית הוא אוטוזומי רצסיבי (דרושים שני עותקים פגומים של הגן) בעוד לבקנות עינית בלבד נגרמת על-ידי גן בתאחיזה לכרומוזום X או באופן אוטוזומי רצסיבי.

היעדר הפיגמנט מלנין בעור ובשיער מעלה את הסיכון לכוויות כתוצאה מחשיפה לשמש, אולם הלקות המשמעותית, הפוגעת באיכות חיי הלבקנים היא הלקות בראייה. מאפייני הפגיעה בראייה כוללים: חוסר פיגמנט בקשתית וברשתית, פוטופוביה (סינוור משמעותי באור חזק), ניסטגמוס (ריצוד), פזילה, ירידה בחדות הראייה, צורך במשקפיים מגיל צעיר (בעיות תשבורת (refractive errors) משמעותיות, בעיקר אסטיגמציה), חוסר התפתחות מרכז הראייה והצלבה לא נכונה של עצב הראייה למרכז הראייה במוח (visual cortex).

  • ייעוץ גנטי מתבצע לאחר השלמת האבחון של הילד הלבקן.

טיפול בלבקנים

הטיפול מבוסס בעיקר על שיקום הראייה, ומתחיל באבחנה מוקדמת קרוב ככל הניתן ללידה. השיקום כולל: מתן משקפיים לפי הצורך בגיל צעיר, טיפול ניתוחי אפשרי להפחתת הריצוד ולתיקון הפזילה, ועדשות מגע צבעוניות המפחיתות את הסינוור.

התחלת הטיפול בגיל צעיר מאפשרת שיקום וראייה מיטביים. מגיל ארבע-חמש שנים ניתן להתאים עזרי ראייה להגדלת התמונה הכוללים מגדלות לקרוב, משקפיים טלסקופיות למרחק, תוכנות הגדלה למחשב ועזרים נוספים.

עיוורון צבעים

ברוב המקרים מה שנהוג לכנות 'עיוורון צבעים', זו הפרעה מולדת בראיית צבעים, שיכולה לבוא לידי ביטוי בראיית צבעים דהויים בדרגת חומרה משתנה. אבחון הפרעה בראיית צבעים מבוצע באמצעות לוחות צבעים. לא ניתן לשפר הפרעה בראיית צבעים. ייתכן צורך בבירור נוסף לשלול בעיות ברשתית.

דלקת הלחמית

דלקת בלחמית העין, שהיא הקרום המצפה את לובן העין ואת החלק הפנימי של העפעפיים, נגרמת בדרך-כלל על-ידי וירוס ויכולה להיגרם גם על-ידי חיידק. אופיינית מאוד בפעוטות אשר נדבקים באופן ויראלי בגן. הטיפול באמצעות טיפות עיניים שונות.

דלקת לחמית אביבית

דלקת עיניים אלרגית, שכיחה בעונת האביב וגורמת לגרד, אדמומיות ודמעת. כאשר המחלה מתבטאת בגרד ואודם קלים בלבד, ניתן בשלב ראשון להשתמש בטיפות עיניים למניעת יובש וגירוי (דמעות מלאכותיות). כמו-כן, קומפרסים קרים עוזרים גם הם מאוד. במקרים חוזרים או קשים, יש לפנות לטיפול ממוקד יותר - אצל רופא עיניים ילדים.

הסטרואידים הינם תרופה יעילה ביותר. הם גורמים להקלה כמעט מיידית אצל רוב הילדים. השימוש בהם לאורך זמן מסוכן. שימוש בלתי מבוקר יכול לגרום לסיבוכים כמו עליית הלחץ התוך-עיני והופעת קטרקט.

כלזיון
מוכר לכולם בשם 'שעורה'
▪ ▪ ▪

כתוצאה מדלקת בעפעפיים, לעיתים נשאר גוש קטן שנוצר בשל חסימת בלוטת החלב בעפעף דרכו מופרש שומן. הדלקת מתבטאת בנפיחות וכאב. הטיפול באמצעות משחות שונות במטרה להמית את החיידקים שחדרו לבלוטה.

במקביל מניחים על העיניים צמר גפן ספוג במים פושרים למשך מספר פעמים ביום לכמה דקות. במקרים מעטים נדרש ניקוז השומן מבלוטת החלב על-ידי רופא עיניים.

הכותבת היא מומחית ברפואת עיניים ילדים ופזילה במרכז הרפואי עיניים ובבית-החולים הדסה
תאריך:  28/05/2015   |   עודכן:  28/05/2015
ד"ר קלאודיה יהלום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחלות עיניים בילדים ותינוקות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם כניסתה של המלחמה בסוריה לשנתה החמישית, מסתמנות מספר התפתחויות העשויות לשנות את מאזן הכוחות והסטטוס-קוו בין משטר אסד ו'הציר השיעי' התומך בו, לבין ארגוני המורדים, שרובם נמנים על המחנה הסוני. קרבות משמעותיים מתחוללים בחזיתות השונות ומציירים תרחישים אפשריים בנוגע לעתידה של סוריה. כתבה זו ממפה את ההתפתחויות ומנתחת את המשמעויות וההשלכות הפנימיות והאזוריות של המגמות המסתמנות, בכלל זאת כלפי מדינת ישראל.
ארגון הג'יהאד האיסלאמי בראשותו של עבדאללה רמדאן שלח, הוא הארגון הפלשתיני המקורב ביותר לאירן אשר תומכת בו באופן כספי ומממנת כמעט את כל תקציבו. תמיכתה של אירן בארגון היא בלעדית וכל קיצוץ בכספי הסיוע הכספי שהיא מעבירה לו משפיע על פעילותו.
27/05/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
לאדם ולרוח יש מערכת יחסית ארוכה ומורכבת, שבה צד אחד עובד קשה והצד האחר בעיקר נהנה. הרוח נשבה והניעה בשביל האדם כלי שיט על פני ימים ואגמים; היא סובבה במקומו כנפיים כבדות של טחנות רוח שסייעו לו בהפקת קמח ובשאיבת מים; ואפילו עזרה לו להתנתק מהקרקע ולהמריא לשמיים. כיום, האדם מנצל את הרוח בעיקר להפקת חשמל, על-ידי טורבינות מיוחדות שרותמות את האנרגיה שלה וממירות אותה לאנרגיה חשמלית.
27/05/2015  |  יהלה רוטרמן  |   כתבות
ואכן, התנועה ההמונית שהחלה ב-1915 ושארכה כמה עשרות שנים, בהן היגרו המוני השחורים מהדרום החקלאי לצפון העירוני, היוותה ציון דרך חשוב בהיסטוריה האמריקנית. עד כדי כך, שהצייר הכושי, אחד הגדולים שהיו לאמריקה, Jacob Lawrence (יליד 1917-2000), שהוריו היו בין המהגרים, אך הוא גדל בהארלם מגיל 13, החליט ב-1941, כשהיה בן 23, לתעד בסדרת 60 ציורי טמפרה קטנים את כל שלבי המהלך ההיסטורי הזה. לשם כך, חקר ובדק חודשים ארוכים בסניף הספרייה העירונית של ניו-יורק בהארלם את כל המסמכים, הצילומים, השירה, הכתיבה הפוליטית והתרבות שנוצרו אז בקהילה זו, ותוצאת מחקרו היא הסדרה של ההגירה, או כפי שהיא נקראת - migration, המוצגת כעת במלואה במוזאון לאמנות מודרנית בניו-יורק. הסדרה נחשבת לאבן פינה בתולדות האמנות האמריקנית.
27/05/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
"נעורי ורדה'לה" הקלאסיקה של חנוך לוין העולה עתה בבית צבי ברמת גן היא חוויה תיאטרלית מענגת. כרגיל, אצל חנוך לוין, זוהי הצגה ששוזרת בחובה מצבים גרוטסקיים, הזויים ואבסורדים, אך המתמזגים לכדי שלמות נאה ושופעת של צחוק ונחת.
27/05/2015  |  חיים נוי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il