|   15:07:40
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

רחל משוררת האהבה

מחווה לט"ו באב ולרגל 125 שנים להולדתה חלק ניכר משיריה של רחל המשוררת נעים סביב ציר אחד: האהבה, האהוב הניגודיות ביחס לאהבה או לאהוב נשקפת גם בזמנים שבהם שרה המשוררת - בוקר וערב
28/07/2015  |   בלפור חקק   |   כתבות   |   תגובות
רחל המשוררת [עיצבה תפארת חקק]

רחל המשוררת [צילום: עיצבה תפארת חקק]

רחל המשוררת הקבר בכנרת
[צילום: בלפור חקק]

חדר רחל המשוררת ברחוב הנביאים בירושלים [צילום: בלפור חקק]

בלפור חקק בקבר המשוררת רחל [צילום: תפארת חקק]

פעמיו של ט"ו באב הולכים וקרבים, חג אהבה עברי, חג שלנו. ואנו גם זוכרים את רחל המשוררת (רחל בלובשטיין- סלע), שספר שיריה מצוי בכל בית ישראלי. בספטמבר 2015 ימלאו 125 שנים להולדת רחל המשוררת. לאחרונה אף פורסם שהופק סרט תיעודי מיוחד על חייה: "העלמה בלובשטיין", שיצר הבמאי יאיר קדר. האהבה היא מוטיב קבוע בשיריה, חוט שני החוצה את כל שיריה. בחרתי להציג את השיר "זמר", שיר אהבה. זהו קצר ומלודי, והלחן המתלווה לו מוכר לרבים, קליט ומתנגן בחופשיות. לכאורה שיר זמר, פשוטו כמשמעו. למעשה זהו שיר מורכב המתאר את פניה הרבות של האהבה. המסר של השיר הוא: האהבה היא אחדות הניגודים. חג ט"ו באב הוא חגו של הלב. נפתח לבנו לשיר של רחל המשוררת:

זֶמֶר/רחל

בֹּקֶר וָעֶרֶב לְךָ וְעָלֶיךָ,
לְךָ וְעָלֶיךָ שָׁרוּ שִׁירָי:
סַעַר וָדֹמִי, צַהַל וּבֶכֶה,
פֶּצַע וָצֹרִי, נַחַת וּדְוָי.

יֵשׁ לֹא הִבְחַנְתִּי קוֹל מַעֲנֶךָ,
יֵשׁ וְנִתְּקָה הַשַּׁרְשֶׁרֶת כִּמְעַט,
רֶגַע - וְשָׁבוּ וְשָׁרוּ עָלֶיךָ,
שָׁרוּ עָלֶיךָ, אַהַב וּשְׁאָט.

לְךָ וְעָלֶיךָ, לְךָ וְעָלֶיךָ -
זֶמֶר יָחִיד הוּא לְאֶלֶף כִּנּוֹר;
סַעַר וָדֹמִי, צַהַל וּבֶכֶה,
פֶּצַע וָצֹרִי, אֹפֶל וָאוֹר.

ניסן תרפ"ח

האהבה הנשקפת מן השיר מתוארת כאהבה רבת ניגודים וסתירות. השיר כתוב בלשון פנייה: המשוררת פונה לאהובה ומתארת את רגשותיה הניגודיים אליו:

בֹּקֶר וָעֶרֶב לְךָ וְעָלֶיךָ,
לְךָ וְעָלֶיךָ שָׁרוּ שִׁירָי:

חלק ניכר משיריה של רחל המשוררת נעים סביב ציר אחד: האהבה, האהוב. הניגודיות ביחס לאהבה או לאהוב נשקפת גם בזמנים שבהם שרה המשוררת - בוקר וערב. בשעות של אור ובשעות של אופל שרה המשוררת לאהוב לבה. בשירים אלה משתקפים תכנים שונים, חוויות רגשיות שונות:

סַעַר וָדֹמִי, צַהַל וּבֶכֶה,
פֶּצַע וָצֹרִי, נַחַת וּדְוָי.

החוויות אינן בעלות גוון אחיד. נהפוך הוא: רגשותיה כלפי האהוב סותרים ונוגדים זה את זה. רגשותיה מובאים בצמדים: כל רגש שלוב ברגש מנוגד לו, ונראה שהמשוררת חווה בו-זמנית כל רגש עם היפוכו.

הצמדים הם: סערה ושקט, שמחה ובכי, פצע ומרפא, נחת וכאב. משמעות הדבר: האהבה גורמת לה בו-זמנית רגשות מנוגדים. היא גורמת לה סערה ושקט בעת ובעונה אחת. היא מעוררת בה שמחה ובכי בעת ובעונה אחת. היא פוצעת אותה ומרפאה אותי יחדיו. ככלות הכל, בעיניה, האהבה גורמת לה נחת וכאב יחדיו.

רשימת הצמדים מובאת שוב גם בבית האחרון. רצוי לשים לב לשינוי קל ברשימה השנייה: במקום "נחת ודווי" מופיעים "אופל ואור". המשוררת מודעת לכך שצמדים אלה הם שילוב האושר עם אי-האושר, קיום יחדיו של "אופל ואור". אם נבדוק את הסדר שבו מופיעים רגשות האופל ורגשות האור, נגלה שהצמדים מופיעים על דרך השיכול:

סער ודומי פצע וצורי
X x
צהל ובכה נחת ודווי

אפשר להציג את דבריה של המשוררת כך: שיריי מכילים רגשות סותרים, אך כולם נכתבו מתוך פנייה אליך, וכולם נעים סביבך. הרגשות שאתה גורם לי מכילים את האור והאופל כאחד.

יֵשׁ לֹא הִבְחַנְתִּי קוֹל מַעֲנֶךָ,
יֵשׁ וְנִתְּקָה הַשַּׁרְשֶׁרֶת כִּמְעַט

כל שיריה של המשוררת פונים לאהוב בציפייה למענה ממנו. יש והיא חדלה לשיר, בגלל אי-מענה מן האהוב ומן האהבה. זמנים אלו היו עבורה כניתוק של שרשרת, כניתוק וכריחוק מן האהוב ומן האהבה. ייתכן שהמשוררת רומזת שהאהבה היא הכוח המפרנס את שיריה, המזין אותה בהשראתה לכתוב שירים.

רֶגַע - וְשָׁבוּ וְשָׁרוּ עָלֶיךָ,
שָׁרוּ עָלֶיךָ, אַהַב וּשְׁאָט.

כאשר מתחדש הקשר עם האהוב ועם האהבה, מתחדשים השירים, והם סובבים שוב סביב האהוב. מתברר שלא רק שהרגשות שהיא חווה מאהבתו לה הם סותרים, גם רגשותיה כלפיו הם נוגדים זה לזה. היא חשה כלפיו "אהב ושאט", אהבה ובוז בעת ובעונה אחת.

לְךָ וְעָלֶיךָ, לְךָ וְעָלֶיךָ -
זֶמֶר יָחִיד הוּא לְאֶלֶף כִּנּוֹר;

כל שיריה נעים סביב האהוב, והם למעשה זמר אחיד המתנגן באלף כינורות שונים. זהו זמר אחד, באשר נפשה היא אחת. ובכל זאת, הזמר מכיל בתוכו צלילים שונים ואף סותרים של אלף כינורות. בתוך הניגודים נמנים שוב הצמדים שנמנו בבית הפותח:

סַעַר וָדֹמִי, צַהַל וּבֶכֶה,
פֶּצַע וָצֹרִי, אֹפֶל וָאוֹר.

.בכך סוגרת המשוררת מעגל ויוצרת שלימות של המסגרת השירית: היא פותח בצירוף "בוקר וערב " ומסיים ב"אופל ואור". הצמד המסיים מקביל לצמד הפותח אך מובא על דרך השיכול. כביכול תיאר השיר יממה בחייה. למעשה, הצירוף "בוקר וערב" הפותח את השיר מזכיר את תיאור הבריאה בספר בראשית "ויהי ערב ויהי בוקר". אולי בכך מרמזת המשוררת שתהליך יצירת השירים כמוהו כמעשה בריאה של המשורר היוצר /המשוררת היוצרת.

לסיכום, המשוררת מתארת את האהבה כחוויה מורכבת ומסובכת. בתוך הניגודים שבשיר, יש ניגוד צורם במיוחד "אהב ושאט". חוויה זו של אהבה ובוז כלפי האהוב מעוררים בזיכרון את שירה של רחל "מיכל", שבו מתוארת אהבה מיכל לדוד בהשוואה לאהבתה של המשוררת. גם שם החוויה היא דומה. המלים המסיימות הן: "כמוך נדונותי לבוז לאשר אוהב".

השיר "זמר " עומד בקוטב מנוגד לשיר "אושר שלו", וזה ממחיש עד כמה המשורר הוא בשר ודם, והוא יכול לבטא בשיריו חוויות מנוגדות לחלוטין, באשר האדם אינו שלימות רגשית והוא חווה סתירות רגשיות לא פעם. בשיר "אושר שלו" רגע האהבה מתואר כרגע שלו. התיאור הוא אידילי ורוגע. גם שם מכנה המשוררת את האהבה כ"צורי":

העבר ידך על חלקת שערי
בלב -
אושר שלו.
צורי.

בשיר זה, להבדיל מהשיר "זמר", המשוררת מנציחה את מצב השלווה שבאהבה, המרפא שבאהבה. עם זאת המונח "צורי" מעיד על כך שקדמו לרגע השלו רגעים של פצע וכאב, והם שוככו בעזרת האהבה. גם כאן השלווה מהולה באותה תחושת כאב המהולה בה . ובכך שוב קרובים הדברים לשיר "זמר", המבטא את חוויית הניגודים שבאהבה.



תאריך:  28/07/2015   |   עודכן:  28/07/2015
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רחל משוררת האהבה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
28/07/15 09:59
2
עיניה
28/07/15 13:56
3
לוליק
1/08/15 11:41
4
אורי מילשטיין
1/08/15 12:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספרה החדש של אסתר קל "קפה כזה" הזכיר לנו נשכחות, הזכיר לנו ילדות שכזאת. את אווירת הילדות בשכונה הישנה, את 'הארץ שלנו' שחיבר אותנו למציאות ולספרות ולכתיבה. את אסתר קל הכירו כמעט כל ילדי ישראל בשנות החמישים ובשנות השישים. העיתון הכי אהוב בשכונה שלנו, באותם ימים, היה "הארץ שלנו" בעריכתו של בנימין תמוז, ולימים גם יעקב אשמן. המזכירה המיתולוגית של העיתון הייתה אסתר קל.
27/07/2015  |  הרצל חקק  |   כתבות
אדם, סטודנו ממושקף וביישן (דורון רכליס) עובד כשומר במוזאון כדי לממן את לימודיו. תוך כדי, הוא נתקל בבחורה מלאה ביטחון עצמי ונאה, אוולין (נופר בוקר), המתגרה בו ליד פסל עירום גברי מושלם, המזכיר את פסלו של מיקלאנג'לו "דויד". לאחר כל תחבולותיה, הוא מוצא את עצמו בקשר הדוק עמה, הכולל מין סוער בכל מקום ובכל מצב, ועד לתוכנית חתונתם.
27/07/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
תאריך המזל: בערך בין ה-22.7 ועד 23.8. אלמנט: אש, יציב. סמל המזל: אריה. איבר בריאותי רגיש: לב וכלי דם. נאמנות: קיימת נטייה לפלרטט - בעיקר לחיזוק האגו.
27/07/2015  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בחודש שעבר חגגו למעלה ממיליארד בני אדם ברחבי העולם את יום השנה ה-45 לכדור הארץ. מבחינה עובדתית המצב כרגע לא מזהיר במיוחד: קרחונים נמסים, מפלס האוקיינוסים עולה וב-30 השנים הקרובות אוכלוסיית כדור הארץ צפויה לצמוח בעוד כ-2 מיליארד בני אדם, אשר יש לספק להם קורת גג ומזון. אם נתבונן על המצב מנקודת מבט אוביקטיבית, הסיטואציה בהחלט ניתנת לשינוי. כבר היום החלטות בתחום הקיימות הפכו שכיחות במגזר העסקי והציבורי ואנו עדים ליותר ארגונים שמשלבים בין העשייה שלהם לאחריות סביבתית. ארגונים נדרשים לעמוד בתקנים מחמירים של הגנת סביבה, זאת לצד דעת הקהל שגם היא מחייבת את המפעלים והחברות השונות להתחשב בנושא כחלק מתהליך קבלת ההחלטות.
27/07/2015  |  אוקסנה סופלין  |   כתבות
מנהלי מוסדות ומבני ציבור, מנצלים את העובדה כי רוב הציבור לא יודע ומכיר חוק זה ומכיוון שכך לא יתלונן ועל כן לא מתאמצים במיוחד להציב מתקן שתיה חינמי לרשות הציבור או שמציבים מתקן כזה במקום נסתר ולא גלוי לעין הציבור ולמעשה הם עוברים על החוק.
27/07/2015  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il