|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

טרור היחידים בזירה הפלשתינית

אין ב"ארגז הכלים הישן" מענה מתאים

ישראל לא השכילה להרכיב בשנים האחרונות ארגז כלים חדש, המתאים לרוח התקופה, שיתמקד בהפעלת מאמצים כלכליים, תשתיתיים, חברתיים וחינוכיים - בין היתר, באמצעות המדיה החדשה. בהיעדר כלים חדשים וכאשר אין מענה מתאים לבעיה האסטרטגית, ניכרת חזרה לשימוש בארגז הכלים הישן, ויש בישראל הדוחפים למחזר תוכניות אופרטיביות (כגון "חומת מגן") שגובשו כמענה למצב שונה בתכלית ושמימושן עלול להתברר כמקח טעות
29/11/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
משטרה וכוחות ביטחון בזירת פיגוע דריסה, גוש-עציון, 20 בנובמבר 2015 [צילום: AP/Mahmoud Illean]

כדי לשכנע את הנהגת הרשות להתנער חד-משמעית מהטרור והאלימות ולהחזיר את השפעתה על הרחוב והצעירים, נדרשים לה כלים חדשים, ובכללם הקמה של מיזמי תעסוקה לצעירים, תוכניות הכשרה מקצועית, לימודים פתוחים וסלילת נתיב להשתלבות צעירים בפעילות הפוליטית. ישראל יכולה לסייע לרשות הפלשתינית בתחומים אלו.

   רשימות קודמות
  הקהילה היהודית באמריקה ויחסיה עם ישראל
  היפרדות מיו"ש בטרם הסכם קבע?
  השלכות סימון מוצרים מההתנחלויות
  ערב הסעודית: הצטברות אתגרים מבית ומחוץ
  הטבח בפריז: מניעים והשלכות

התפרצות הטרור הפלשתיני לפני כחודשיים הפתיעה במידה מסוימת את הציבור ואת ההנהגה בישראל, בשל רצף הפיגועים, תדירותם והבחירה, ברוב המקרים, בשיטת פעולה של דקירה. המניע לפרץ הפיגועים הוא משולב, לאומי-דתי-חברתי, והמצת להתפרצותו היה סנטימנט דתי, שהתמקד במאבק על מסגד אל-אקצה. בתוך כך, אין להתעלם מההשראה של רעיונות הג'יהאד המהפכניים של 'המדינה האיסלאמית'. הצעירים המפגעים מונעים על-ידי תחושות תסכול לאומי, כלכלי וחברתי, וכן מהבנה שכל הדרכים חסומות עבורם, שאין להם על מי לסמוך ומאובדן אמון בכל רבדיה של ההנהגה הפלשתינית. וכל זאת, תוך רצון לפרק את הסדר הקיים, ללא מחויבות לסדר עתידי מוגדר.

חלק מהפיגועים נובע גם מתחושה של "אין מה להפסיד", ההנהגה, הן של הרשות הפלשתינית והן של חמאס בעזה, עסוקה בעצמה ובהישרדותה, לכך נוסף אובדן העניין האזורי, בעיקר מצד מצרים וירדן, במתרחש ברצועת עזה ובגדה המערבית. המערכת הבינלאומית מצדה איבדה אף היא עניין בסוגיה הפלשתינית בעודה ממוקדת במאבק ב'מדינה האיסלאמית', ובעיקר לאחר מתקפת הטרור שאירעה בצרפת. כל אלה מעצימים בקרב הפלשתינים את תחושת הנטישה והייאוש.


מציאות קשה


רבים בציבור בישראל, ובכללם פוליטיקאים ואנשי ציבור, מתקשים להתמודד עם מציאות מתמשכת של טרור סכינאות, דריסה וירי. בה בעת, רבים מאלו הדורשים לעשות הרבה יותר נגד התופעה חוזרים אל ארגז הכלים הישן והמוכר, זה שנמצא יעיל ורלוונטי בשנות האינתיפאדה השנייה, אז התמודדה ישראל מול טרור מאורגן. לעומת זאת, התפרצות הטרור הנוכחית אינה דומה לאינתיפאדה השנייה; היא נעדרת ארגון ומונעת על-ידי יחידים, שבמרבית האירועים אינם פועלים תוך שימוש בנשק חם. הרוב המוחלט של האוכלוסייה הפלשתינית, הן בשטחי הרשות הפלשתינית והן במזרח ירושלים, אינו מעורב בטרור (למרות שההתפרצות מכונה "עממית"), וגם אם ניתן לזהות מידה של סימפטיה למבצעי הפיגועים, ספק אם ניתן להגדיר זאת כתמיכה רחבה של הציבור הפלשתיני בטרור. יתר על כן, פיגועי הטרור והתגובה הישראלית פועלים נגד אינטרסים בסיסיים של רוב האוכלוסייה הפלשתינית ומשבשים את שגרת חייה.

העובדה שרבים מבין המפגעים הם ילדים ונערים, מצביעה על התפוררות המבנה החברתי והמנהיגותי של החברה הפלשתינית ומנגנוני הריסון המסורתיים שלה (המשפחה, מערכת החינוך, "זקני העדה" וההנהגה הפוליטית). במציאות של היחלשות המבנים החברתיים והפוליטיים, בצל השראה דתית סלפית-ג'יהאדית ועל-רקע היעדר אופק מדיני, ההסתה השיטתית והמוסדית של ההנהגה הפלשתינית משמשת כתשתית פורייה להשפעה ולוויראליות של המסרים המעודדים ביצוע פיגועי טרור ומופצים ברשתות החברתיות. בני הנוער, החיים את המציאות הווירטואלית ברשתות החברתיות, ניזונים מההשראה של גיבורי הדור החדשים - צעירים שאחזו בסכין והאמינו שדקירת יהודי והריגתו, גם במחיר חייהם שלהם, היא מעשה עילאי.


טרור בגוון רך


סוג זה של טרור, בעיקר המבוצע על-ידי נערים ונערות, מקבל לכאורה גוון רך יותר מטרור מאורגן העושה שימוש בנשק חם. לכן נוח להנהגה הפלשתינית ולמעצבי דעת הקהל לתמוך בטרור הצעירים. גורמים ברשות הפלשתינית רואים יתרון בטרור היחידים, הנעדר כתובת ברורה, כדרך לאתגר את ישראל ולמנוע ממנה הפעלת כוח צבאי בעצימות גבוהה נגד מנגנוני הרשות הפלשתינית עצמה והציבור הפלשתיני. חמאס בעזה, כמו גם פתח בגדה המערבית, ממשיכים בקמפיינים של הסתה - בעיקר ברשתות החברתיות ובמסגדים - ובתוך כך מנסים לקבע בתודעה הלאומית את תפקידם בהתרחשויות הנוכחיות. פתח התייצב מאחורי הפיגועים, המוגדרים על ידו כ"גל ההתקוממות נגד הכיבוש" ומעוניין בהימשכותם. חמאס רווה נחת בשל העברת מרכז הכובד לגזרת חברון, בסיס הכוח שלו בגדה מזה שנים, תוך שהוא מנסה למנוע הסלמה ברצועת עזה.

על-מנת לגבש מענה אפקטיבי לפרץ הטרור, יש להבין את מגבלות התגובה והפעולה הישראלית. בהקשר זה, חשוב להבחין בין מהלכים ודפוסי פעולה שיכולים לסייע לצמצום התופעה ולתת מענה מהיר ויעיל לנטרול המפגעים, לבין מהלכים שמיועדים להוכיח שישראל פועלת בנחישות נגד הטרור. אחריתם של הצעדים הנחושים והראוותניים היא הסלמה, עלייה במוטיבציה של יחידים לבצע פיגועים, מעבר לטרור מאורגן יותר (כולל השתתפות התנזים של תנועת הפתח) ופגיעה במוטיבציה של מנגנוני הביטחון הפלשתינים לפעול נגד הטרור והאלימות ולהמשיך בשיתוף הפעולה עם גורמי הביטחון הישראלים.


ארגז כלים ישן


ישראל לא השכילה להרכיב בשנים האחרונות ארגז כלים חדש, המתאים לרוח התקופה, שיתמקד בהפעלת מאמצים כלכליים, תשתיתיים, חברתיים, חינוכיים ותודעתיים - בין היתר באמצעות המדיה החדשה. המציאות של השנים האחרונות דיכאה צמיחה והתפתחות של מנהיגות פלשתינית מקומית, קשובה למצוקות האוכלוסייה, לגיטימית ומהווה כתובת להידברות עם ישראל ולריסון האלימות. בהיעדר כלים חדשים וכאשר אין מענה מתאים לבעיה האסטרטגית, ניכרת חזרה לשימוש בארגז הכלים הישן, ויש בישראל הדוחפים למחזר תוכניות אופרטיביות (כגון "חומת מגן") שגובשו כמענה למצב שונה בתכלית ושמימושן עלול להתברר כמקח טעות. הלחץ המופעל על הדרג המדיני ועל מערכת הביטחון לעשות מעשה, במובן של נקיטת פעולה נחרצת שתשתנה את כללי המשחק, עלול לפגוע בשיקול הדעת של הדרג המדיני, לערער את האיפוק והתגובה האחראית שננקטה עד כה ולהובילו לאמץ היגיון פעולה שאינו מתאים למהותו של הטרור הנוכחי.

סימנים ראשונים לכך ניתן לזהות בהחלטה לבדוק את כל כלי הרכב הפלשתינים במרחב חברון-בית לחם, ובאופן מדגמי גם בשאר אזורי יהודה ושומרון; בהחלטה לשלול היתרי עבודה בישראל מקרובי משפחה של מפגעים; במניעת כניסת פועלים פלשתינים להתנחלויות גוש-עציון; בבחינת האפשרות להפריד בין תנועת כלי רכב פלשתינים לתנועת כלי רכב ישראלים בכבישי יהודה ושומרון; בהגברת קצב המעצרים של פלשתינים על בסיס חשדות קלים בלבד; ובבחינת צעדים נוספים כמו כיתור מרחבים גאוגרפיים ועירוניים, דוגמת חברון. מהלכים מסוג זה עלולים להעביר את מוקדי הטרור לאזורים אחרים (שכם וג'נין) ולדחוק אוכלוסייה שאינה מעורבת בטרור לתמיכה פעילה יותר בטרור ובאלימות. בנוסף, מהלכים אלו יכבידו מאוד על מנגנוני הביטחון הפלשתינים, שעד כה אינם מעורבים בטרור ואף מרסנים אלימות כלפי ישראלים, פועלים נגד תשתית ארגוני הטרור בשטחי הרשות הפלשתינית, מונעים חיכוך של אוכלוסייה פלשתינית עם כוחות צה"ל וממשיכים בתיאום הביטחוני עם מנגנוני הביטחון הישראלים.


ארגז כלים חדש


הסיכוי לשינוי המציאות המתהווה הוא הצבת רעיונות מתחרים ואטרקטיביים נגד ההקצנה הלאומית והדתית הכובשת את הלבבות של הצעירים בגדה ובעזה. לצורך כך, יש לעשות שימוש נכון ברשתות החברתיות ולהפנות תשומת לב משמעותית למערכת החינוך הפלשתינית ולתכני המסרים המשודרים באמצעי התקשורת השונים לציבור ובעיקר לצעירים, גם על-ידי ההנהגה הפלשתינית. אמנם, במצב שההנהגה הפלשתינית מאבדת את הלגיטימציה שלה בעיני הציבור הפלשתיני ונתפסת כלא רלוונטית, היא מתקשה לשכנע את הציבור הפלשתיני לנטוש את האלימות והטרור ואף מצטרפת לאווירה התומכת בטרור. ההנהגה הפלשתינית נמצאת על מדרון חלקלק, שכן התסכול והייאוש של הצעירים הפלשתינים מופנה גם כלפיה והטרור מיועד לאתגר גם אותה. עם זאת, מאמץ ישראלי למגר את התופעה מחייב בראש ובראשונה את גיוס ההנהגה הפלשתינית, חרף חולשתה ועל אף הספק בדבר נכונותה ויכולתה להשפיע על הציבור.

כדי לשכנע את הנהגת הרשות להתנער חד-משמעית מהטרור והאלימות ולהחזיר את השפעתה על הרחוב והצעירים, נדרשים לה כלים חדשים, ובכללם הקמה של מיזמי תעסוקה לצעירים, תוכניות הכשרה מקצועית, לימודים פתוחים וסלילת נתיב להשתלבות צעירים בפעילות הפוליטית. ישראל יכולה לסייע לרשות הפלשתינית בתחומים אלו. ישראל נדרשת להוכיח אמינות בנכונותה לחזור לשולחן המשא-ומתן ולחתור למצב של שתי מדינות לשני עמים, במקביל להתנערות הרשות הפלשתינית מהטרור ומהאלימות. בד-בבד, חשוב שישראל תקדם שורה של מהלכים שיהיה בהם כדי לשפר את מרקם חייה של האוכלוסייה הפלשתינית ורווחתה. צעד נוסף כתמורה לרשות הפלשתינית בריסון הטרור הוא הרחבת מרחבי הפעולה של מנגנוני הביטחון הפלשתינים ואף חיזוקם, זאת במקביל להידוק התיאום הביטחוני.

כל עוד לא חל שינוי במציאות הפוליטית, נדרשת נוכחות רחבה של כוחות הביטחון בשטח, חיזוק החוסן והערנות של האזרחים ומאמץ ממוקד לסכל פיגועים. זאת, על יסוד הערכה שמדובר במציאות מתמשכת ותנודתית של טרור, שגלום בה פוטנציאל הסלמה שרק איפוק ואימוץ ארגז כלים חדש יועילו לצמצמו.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 772 (26.11.15)
קובי מיכאל הוא מרצה בכיר אוניברסיטת אריאל - המחלקה ללימודי המזרח התיכון ומדעי המדינה, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).

אודי דקל הוא מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי. ממלא-מקום ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  29/11/2015   |   עודכן:  29/11/2015
קובי מיכאל, אודי דקל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אין ב"ארגז הכלים הישן" מענה מתאים
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
29/11/15 19:29
 
אהרון שחר
29/11/15 22:24
 
שדגד
29/11/15 22:56
2
גדעון אמיר
29/11/15 21:50
3
מנחם22
29/11/15 22:45
4
כבש 44
30/11/15 06:31
5
מעורבת
30/11/15 06:45
6
יוסי ארגואן
30/11/15 12:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
1. ארבעים שנים חלפו מאז קבע האו"ם בהחלטה 3379 כי "ציונות היא צורה של גזענות ואפליה גזעית". שומעים זאת גם היום לחרפתנו, אפילו בדפי העיתונות הישראלית. גם אם האו"ם ביטל ב-1991 את ההחלטה, הוא ממשיך במחזה האבסורד, ורוב החלטותיו עד היום קשורות לגינוי ישראל. עם לבדד יְגוּנֶה. עכשיו אירופה מתפנה מבעיותיה הביטחוניות והחברתיות כדי לסמן מוצרים ישראלים המיוצרים ביהודה, שומרון ורמת הגולן.
29/11/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
אחד הדברים המאפיינים את גל הטרור הנוכחי הינו מעורבותן ההולכת וגוברת של נשים אשר הולכות בלי שום חשש לבצע פיגועים. הנתונים מראים, כי מאז תחילת גל הפיגועים הנוכחי אשר מתמקד רובו ככולו בירושלים והסביבה, לקחו חלק באירועי דקירה 13 נשים. נשאלת השאלה: מהי הסיבה לכך?
29/11/2015  |  רועי אורן  |   מאמרים
מנהיג אמיתי נמדד לפי יכולתו לפעול בחשיבה מחוץ לקופסה הפוליטית שבתוכה הוא פועל בימי שיגרה. למרבה הצער, אנו חיים כיום - בעולם ובישראל - בימי סער ומבוכה נוכח תופעת הסכינאות הרצחנית שהפכה לחלק משגרת חיינו, אך מנהיג המסוגל לגבש החלטה שלטונית יצאת דופן - אין לנו. מה שיש זה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שממשלתו קיימת בזכות רוב של ח"כ בודד שאין דרך הגיונית לדעת לאיזה כיוון נושבת רוחו בכל יום.
29/11/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בסוף בסוף, האסטרטגיה של השמאל הישראלי מתמצה בשתי מלים: "יהיה שלום". האוכלוסייה הערבית ביהודה ובשומרון מתקוממת נגד "הכיבוש" הישראלי? יש להבין אותם ולתת להם מדינה. "יהיה שלום".
29/11/2015  |  רון בריימן  |   מאמרים
מחבל ניסה לדקור ישראלית בתוך אוטובוס אגד בקו 418 ברחוב שמגר בירושלים. האישה, תיירת מן הפיליפינים, נפצעה בינוני ומצבה הוגדר יציב.
29/11/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
הקהילה היהודית באמריקה ויחסיה עם ישראל  /  אברהם פוקסמן
היפרדות מיו"ש בטרם הסכם קבע?  /  גלעד שר, אבנר הלוי
השלכות סימון מוצרים מההתנחלויות  /  ערן ישיב, ניצן פלדמן, עודד ערן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il