|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

נטישת המערב

כיום, המערב הסתלק או ברח מהמאבק על המזרח התיכון, ואינו שותף בשום קואליציה. נאטו אחרי כשלונה בלוב, וארה"ב אחרי התבוסות שנחלה בעירק ובאפגניסטן, החליטו לא להיכנס לאנדרלמוסיה המזרח תיכונית, והן יושבות על הגדר
12/12/2015  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
[צילום: AP]

המערב נטש את סעודיה וחבריה, עד כדי כך שהוא מוכן להגיע עם אירן להסכם שיאפשר לה להגיע לנשק גרעיני, שמטרתו המיידית תהיה סעודיה. ואם ישראל תיפגע על-ידי אירן, אירופה לא תזיל דמעות רבות מדי.

המונח קואליציה המבטא צורת גיבוש של גופים עצמאיים (דוגמה: מדינות, מפלגות) המשתפים פעולה למשך תקופה מסוימת בעניין מסוים כגון ממשלה או מלחמה. יש גוף המשמש עמוד מרכזי של הקואליציה שאליו משתדך כל מרכיב בקואליציה, בעוד שהגופים המרכיבים קואליציה נשארים שונים, נפרדים ועצמאיים, המשתפים ביניהם פעולה על בסיס של אינטרס משותף, זמני או ארוך טווח, או של תפיסת עולם דומה. בקואליציות יש דרגות שונות של לכידות. יש אף קואליציות הכוללות גופים בעלי עמדות מנוגדות ואף עוינים זה לזה, המחליטים לשתף פעולה בעניין החשוב לכולם, מה שלא מונע מהם להמשיך להתקוטט זה עם זה בנושאים אחרים.

העולם הערבי הוא מעבדה שבה נערכים נסיונות בכל סוגי הקואליציות, על חשבון האנשים הפשוטים - קורבנות של הנסיונות הללו. בקואליציות המזרח תיכוניות יש שותפים מקומיים, פריפריאליים וחיצוניים. מקומיים הם המדינות והארגונים הקיימים ופועלים באזור, הפריפריאליים הם הישויות הלא ערביות הקיימות במזרח התיכון - טורקיה, אירן וישראל, ואילו השותפים החיצוניים הם ארצות-הברית, רוסיה (בעבר ברית-המועצות) ואירופה - היום כאיחוד, ובעבר מדינות דוגמת בריטניה וצרפת.

כיום המזרח התיכון הוא זירת מאבק בין שתי קואליציות הכוללות את כל סוגי השותפים - המקומיים, הפריפריאליים והחיצוניים. קואליציה אחת, סונית, מונהגת באופן נסתר על-ידי סעודיה, שבראייתה היא המדינה המובילה את האיסלאם הסוני. החברים בקואליציה הסעודית ברמה שונה של לכידות הם טורקיה, קטר, איחוד האמירויות, כווית, ירדן ו"מדינת האיסלאם", שיש לה "מושבות" בניגריה (בוקו חראם), בסיני, בלוב ובתוניסיה. ירדן ו"מדינת האיסלאם" מסוכסכות ביניהן על-רקע הטייס הירדני שהוצא להורג בשריפה על-ידי "מדינת האיסלאם" ואיומיה של "מדינת האיסלאם" להשתלט על ירדן, אבל הסכסוך בין ירדן ו"מדינת האיסלאם" אינו פעיל בתקופה הנוכחית.

מנגד קיימת קואליציה בראשות רוסיה, שחברי הכבוד שלה הם משטר אסד, אירן, עירק (השיעית) וחיזבאללה, שהאג'נדה המשותפת השיעית שלהם היא הלחימה נגד הקואליציה הסונית. רוסיה אינה פועלת ממניעים שיעיים כמובן, אלא מאינטרס אסטרטגי רוסי הרואה במשטר אסד משענת מקומית - מושבה על חופי הים התיכון שעליה ניתן לבסס מדיניות מזרח תיכונית הזקוקה לטריטוריה שתסור למשמעתה של רוסיה, הכוללת נמלי ים.

בוגדנות כבר אמרנו?

האיותאללה באירן ונסראללה בלבנון אינם שותפים לחלום המגלומני העולמי של פוטין, כי יש להם חלום מקביל, אירני-איסלאמי-שיעי. אבל בתקופה הנוכחית הם מעדיפים לרכוב על גב הדוב הרוסי הנתפס בעיניהם ככוח חזק, נחוש, חסר מגבלות מוסריות ופוליטיות להפעלת כוחו האימתני כדי להשיג את מטרותיו ולקידום האינטרס שלו, עושה עבורם את העבודה המלוכלכת נגד הקואליציה הסונית של סעודיה ו"מדינת האיסלאם".

המצב הטבעי שהיכרנו זה כמה עשורים הוא שהמערב, שאותו אמורה להנהיג ארה"ב, נמצא בצד אחד עם סעודיה והאמירויות שסיפקו לו בנאמנות רבה את צרכי האנרגיה שלו. מאז שנות ה-50' של המאה הקודמת הייתה ארה"ב הכוח שהרתיע, באמצעות נאטו, את בריה"מ מלהשתלט על מדינות המפרץ, כולל אירן של השאה. התמונה התחדדה אחרי שבריה"מ נטלה חסות על סוריה ועירק תחת שלטון הבעת' הסוציאליסטי, על לוב, דרום תימן ועל ארגונים נוסח אש"ף, החזית העממית והחזית הדמוקרטית לשחרור פלשתין.

כיום, המערב הסתלק או ברח מהמאבק על המזרח התיכון, ואינו שותף בשום קואליציה. נאטו אחרי כשלונה בלוב, וארה"ב אחרי התבוסות שנחלה בעירק ובאפגניסטן, החליטו לא להיכנס לאנדרלמוסיה המזרח תיכונית, והן יושבות על הגדר: אין הן תומכות ברוסיה, אחרי שזו הציגה את המערב במערומי בוגדנותו באוקראינה, אך מנגד, אינן יכולות לתמוך בקואליציה שבה חברה "מדינת האיסלאם". כך, סעודיה - התומכת הגדולה של "מדינת האיסלאם" - נותרה לבדה כציר המרכזי והכוח הכלכלי המניע את הקואליציה הסונית.

הבעיה הפנימית של קואליציית סעודיה-טורקיה-"מדינת האיסלאם" היא ש"מדינת האיסלאם" עושה להם "בושות" בצורת פיגועים והרג המונים בצרפת, ארה"ב, ניגריה ובמקומות נוספים, ומדאיגה מאוד את האירופים והאמריקנים. זכייתה של מארין לה-פן בבחירות המקומיות בצרפת, ודבריו של דונלד טראמפ על עצירת הגירת-מוסלמים לארה"ב מבטאים את הפחד הגדול של המערב מהאיסלאם בכלל, הסוני והשיעי כאחד, ומכניסה למאבק הכוחות במזרח התיכון, ואת אוזלת היד של המערב שאין לו פתרון להציע לצדדים הניצים.

כתוצאה מכך מתנהלת כיום מלחמה בלתי מאוזנת בין הקואליציה השיעית הנעזרת ברוסיה ובין הקואליציה הסונית שאין גורם גלובלי המוכן להפעיל את כוחו בשירותה. בזכות המעורבות הרוסית שרק הולכת ומתעצמת בשבועות האחרונים, נראה שידה של הקואליציה השיעית-רוסית שאין לה עכבות "ליישר" ערים וכפרים תהיה תהיה בסופו של דבר על העליונה, ובעולם אין פוצה פה ומצפצף. מועצת זכויות האדם של האו"ם עסוקה בישראל, ואסור להפריע לסדר היום שלה עם מה שרוסיה עושה.

המערב נטש את סעודיה וחבריה, עד כדי כך שהוא מוכן להגיע עם אירן להסכם שיאפשר לה להגיע לנשק גרעיני, שמטרתו המיידית תהיה סעודיה. ואם ישראל תיפגע על-ידי אירן, אירופה לא תזיל דמעות רבות מדי, כל עוד הפטרו-מיליארדים של אירן מניעים את גלגלי התעשיה והכלכלה של אירופה. המערב גם לא ייצא מגדרו לסייע לחברה בנאטו, טורקיה, אם זו תותקף על-ידי רוסיה מנהיגת הקואליציה הנגדית. בוגדנות כבר אמרנו?

לישראל אין המותרות להישאר מחוץ למגרש המשחקים המזרח תיכוני, שכן היא חלק מהגאוגרפיה של האזור. נתניהו זיהה את רוסיה ככוח הגלובלי המוכן להשקיע דם ודמים באזור, והוא יוצא מגדרו כדי להגיע להבנות עמה. ארדואן לא זיהה את המגמה והסתבך עם רוסיה עד מעל לאוזניו. נוצר אפוא מצב מוזר שעמידה ישראלית יחד עם רוסיה שמה את ישראל באותה קואליציה שבה נמצאים גם אירן וחיזבאללה. האם זה פותח אפשרות של הפשרה בין האיותאללה וישראל? לא בהכרח, שכן כאמור, יש קואליציות שהחברים בהן ממשיכים להתקוטט ביניהם, למרות הזיקה שכל אחד מהם שומר עם העמוד המרכזי של הקואליציה, ובמקרה זה - רוסיה.

ליקוי המאורות שתקף את המערב הכניס את המזה"ת תחת מונופול רוסי. יש לזכור כי רק לפני 25 שנה, כשהתפרקה בריה"מ, דיברו כל הפרשנים על כך שהעולם הדו-קוטבי שהיה בין בריה"מ וארה"ב הפך בתחילת שנות ה-90' לעולם חד-קוטבי, בהנהגת ארה"ב. במזה"ת של היום המצב התהפך, וזה נשלט על-ידי קוטב אחד בלבד - הרוסי. על ישראל להתייחס למצב זה, כשמנגד המערב הפך למשענת קנה רצוץ, והקואליציה של סעודיה נלחמת ברוסיה ללא כוח גלובלי מאחוריה.

אחרי שהתגלה כי הַמְּפַגֵּע בסן ברנרדינו הקצין את עמדותיו האיסלאמיות בסעודיה, קטנים הסיכויים שארה"ב תיחלץ לסייע לסעודיה במאבקה נגד רוסיה. דונלד טראמפ, אחד המועמדים לנשיאות ארה"ב, מבטא במילים את מה שאמריקנים רבים חשים מתחת למעמקי התקינות הפוליטית: הם לא רוצים מוסלמים כלל, לא סעודים ולא אירנים. כיום, כשארה"ב הגיעה לעצמאות אנרגטית, מצידם של רבים בארה"ב, יכול פוטין לקחת את כל המזרח התיכון ושייהנה. ואם ישראל תיעלם תוך כדי כך, ממילא תיפתר עוד בעיה, שלרבים בארה"ב נמאס ממנה.

חג אורים שמח לכל בית ישראל.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן. [קישור]
תאריך:  12/12/2015   |   עודכן:  12/12/2015
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נטישת המערב
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
12/12/15 15:53
2
איל
12/12/15 21:39
3
סניל
13/12/15 15:28
4
מסעודה משדרות
15/12/15 04:13
5
דב מרקו
14/04/16 19:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מועד נכון לעטוף שוב ושוב בהוקרה איש מופלא זה. אני מבקש לחלוק עם קוראי את השורות הבאות שכתבתי על ספרו הראשון "שלך, סנדרו" שהיכה בהלם את הספרות העברית והתיש את מוחותיהם של המבקרים מעוצמת הדפים של יצירת-נפש זאת שתישאר חקוקה בזיכרון יותר מרוב ספריהם של יוצרים רבים.
12/12/2015  |  עמוס אריכא   |   מאמרים
ניסיון נואל הוא להשוות בין הפליטים הפלשתינים, שעזבו ערב קום המדינה את הארץ, לבין הפליטים היהודים, יוצאי ארצות-ערב, שמצאו מקלט בישראל במחצית המאה החולפת. נגד כל ניסיון אווילי שכזה מצד מדינות רבות בעולם מתקוממים עכשיו נציגיהם של יוצאי מדינות האיסלאם בארץ. הם תובעים במפגיע מהמדינה לצאת בדחיפות למסע-הסברה עולמי, שיעמוד על השוני המהותי שבין שני סוגי הפליטים, כדי למנוע בכך תדמית מעוותת של מדינת ישראל בעיני העולם.
12/12/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
"ברוכי", כך מכנה רביב דרוקר את עמיתו לתוכנית "המקור" ברוך קרא, ממש כמו שאמנון אברמוביץ' מכנה את כתב המשטרה משה נוסבאום "נוסי". וכאשר כך זה מתחיל, אני כבר מאבד אמון. ברוך קרא אינו "ברוכי" ממש ממש כמו שיעקב איילון אינו יע'נקלה, חיים יבין אינו חיימקה, ואפילו דני רופ אינו דני'לה.
11/12/2015  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בפרשת מקץ אנו למדים על דמותו של המנהיג הרצוי, אגב הקריאה של פרעה ליוסף לפתור את חלומותיו. יוסף איננו מסיים את דבריו בפתרון החלום, אלא מנצל את ההזדמנות שנוצרה על-מנת להשיא לפרעה עצה מעשית, על-אף שהוא חורג בכך מהמנדט שניתן לו. זהו הרגע שבו מתגלה יכולת המנהיגות של יוסף לפרעה ולסובבים אותו.
עוד מעט תחול התיישנות על כתב האישום נגד הרפז שלא הוגש עד היום. העובדה שבעוד זמן קצר וינשטיין עומד לפרוש מתפקידו לא מעירה אותו מתרדמתו השערורייתית כתב אישום גם לא הוגש עדיין נגד אלון חסן לאחר שנחשף כי ניהל בשטח נמל אשדוד בידיעת הנהלתה במקביל לתפקידו כנציג הבכיר של ציבור העובדים ולגליה מאור יש חוצפה להציב תנאים שיסייעו לה לחמוק מאישום פלילי
11/12/2015  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
הר-הבית בידי ירדן  /  דוד בוקעי
חלונות הראווה של המזרח התיכון   /  מנשה שאול
מות האידיאולוגיות  /  מנשה שאול
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il