|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

אאידה ממש כמו שכתב ורדי

לא היו בהופעה סמארטפונים, אף זמרת לא הופיעה בחזה חשוף, וצבאו של רדאמס נכנס לבמה לא רכוב על אופנועים אלא רחמנא ליצלן ברגל כשחייליו נושאים חרבות. תודה לאל, הבמאי האמריקני ויליאם פרידקין חשב, בניגוד למרבית עמיתיו בעולם, כי זה מה שרצה ורדי וכך זה צריך להיות. זה עבד מצויין
07/02/2016  |   דניאל פרדקין   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
אאידה. אופרה מרהיבה [צילום: ליאון אלי]

להבדיל ממרבית האופרות, ב"אאידה" אין "איש רע". ועוד פרט מעניין: מצרים של ורדי היא מדינת חוק, ואפילו פרעה אינו יכול להציל את הרמטכ"ל שלו שהביא למצרים ניצחון על האויב ושמיועד להיות יורשו.

בשנים האחרונות השתלטה בתיאטראות האופרה בכל העולם, אבל בעיקר באירופה, אופנה של במאים המחליטים כי מותר להם לעשות הכל חוץ מלבטא את רצונו של המלחין. הבמאים הללו, רובם ככולם חסרי השכלה מוסיקלית, אינם באמת מבינים מה אומרת המוזיקה וסוברים שבמת אופרה משמשת להם הזדמנות לבטא את דמיונם הפרוע. הללו מזלזלים ביכולתם של המאזינים והצופים להבין רעיונות מלפני מאה, מאתיים ואפילו יותר שנים, כמו אהבה, קנאה, קנוניות, רצח וכדומה, אלא אם כן אלים מיתולוגיים ומלכים מימי הביניים יהיו לבושים בחליפה ועניבה, ירכבו על אופנועים ויחזיקו בידיהם טלפונים חכמים.

דבר נוסף שהפך כמעט חובה לבימוי "מודרני" הוא וולגריות. כך ראינו למשל את אאידה באופרה של פריז שבה האתיופים מנפנפים בדגל איטליה והמצרים אימצו לעצמם את דגל אוסטריה. החיילים האתיופיים לבושים כמו המהגרים לארצות-הברית של לתחילת המאה ה-20 בעוד ורדי המרובע חשב לראוי להיות אותנטי ולברר (במכתביו) אם מותר היה במצרים העתיקה לנשים לשיר בבתי המקדש ואיך נראו אז חצוצרות. ראינו איך בתיאטרון הבולשוי המוסקבאי יבגני אונגין בא לנשף שיכור כלוט. ראינו בזמנו בפסטיבל ישראל את האופרה-אורטוריה של סטרווינסקי, שבה המלך אדיפוס לבוש כסטאלין ומרי המקהלה מתרוצצים על הבמה כאחוזי טירוף, וכל זה כדי "לקרב" את העלילה לקהל בן זמננו. כנראה לבמאי לא היה אכפת כלל שסטרווינסקי בחר בשפה הלטינית דווקא כדי להרחיק את הסיפור המיתולוגי מהמאה ה-20 וכתב בפירוש כי על חברי המקהלה לעמוד כמו פסלים. אומנם במגמה זו "מצטיינים" במיוחד הגרמנים, אך למרבה הצער גם האופרה הישראלית לעתים קרובות מעבירה את הבימוי האירופי גם אלינו.

ובכל זאת, לא בכל מקום נוהגים כך.

לא מזמן התמזל מזלי להיות נוכח בשני אירועי מוזיקה בטורינו שבצפון איטליה. להבדיל ממילנו, שהדבר המיידי העולה במחשבה בהקשר לה הוא תיאטרון האופרה המהולל "לה סקאלה", טורינו נחשבת כמרכז תעשיית-המכוניות המפוארת של איטליה, אבל בטורינו כמו בכל עיר אפילו בינונית בגודלה באיטליה יש תיאטרון אופרה. מה יכול להיות טוב מ"אאידה"? ובכל זאת הלכתי להצגה עם חששות לא מבוטלים. האולם של תיאטרו רג'ו היה מלא עד אפס מקום בקהל מבוגר יחסית, אבל בכל זאת צעיר בממוצע בשיעור ניכר מזה שבארץ. ומה הפלא? העלילה מתרחשת לא על הירח, לא באמריקה התיכונה של המאה ה-21 ולא בקיבוץ ישראלי, אלא ממש כפי שנכתבה - במצרים העתיקה. לא היו בהופעה סמארטפונים, אף זמרת לא הופיעה בחזה חשוף, וצבאו של רדאמס נכנס לבמה לא רכוב על אופנועים אלא רחמנא ליצלן ברגל כשחייליו נושאים חרבות. תודה לאל, הבמאי האמריקני ויליאם פרידקין חשב, בניגוד למרבית עמיתיו בעולם, כי זה מה שרצה ורדי וכך זה צריך להיות. זה עבד מצויין.

"אאידה" היא אופרה מרהיבה. יש בה הכל: אהבה, קנאה, בגידה, ובראש וראשונה המוזיקה הגאונית של ג'וזפה ורדי. האופרה האיטלקית היא קודם כל אופרה לזמרים, ושוב תודה לבמאי שלא הכריח אותם לשיר בשכיבה או בזחילה, אלא נתן להם לשיר במצב הנוח ביותר, כלומר בעמידה עם הפנים לקהל. באופרה זו, להבדיל ממרבית האופרות, אין בה "איש רע". אמנריס בתו של פרעה, יריבתה של אאידה, היא בסך-הכל אישה שאוהבת את רדאמס בכל נפשה, אפילו כשהיא מבינה שרדאמס אינו אוהב אותה, ןהיא עושה הכל כדי להצילו. אמונאסרו, מלך האתיופים, חושב בראש ובראשונה על מולדתו, וכל מעשיו נובעים מכך. הכהן הגדול רמפיס והכוהנים השופטים דנים את רדאמס למוות רק אחרי שרמפיס מנסה לתת לרדאמס חבל הצלה, אלא שרדאמס מסרב להגן על עצמו. ועוד פרט מעניין: מתברר שמצרים של ורדי היא מדינת חוק, ואפילו פרעה אינו יכול להציל את הרמטכ"ל שלו שהביא למצרים ניצחון על האויב ושמיועד להיות יורשו. בקיצור, כמו בטרגדיה יוונית, הכל נגזר מראש.
דרישותיו של ורדי מן הזמרים, המקהלה והתזמורת גבוהות מאוד. הזמרים היו טובים מאוד, למעט אולי רדאמס שהיה טוב דיו, אך לא מעבר לכך. הגיבור העיקרי של ההצגה היה ללא ספק ג'נאנדראה נוזדה, המנהל המוסיקלי של התיאטרון.

התזמורת הייתה פשוט נפלאה. לא רק הפיאניסימי שלה השקטים ביותר נשמעו באופן ברור, אלא גם ברגעים העוצמתיים ביותר כשהיה נדמה שאי-אפשר להוציא צליל גדול יותר, היא לא הפריעה לזמרים. גם המקהלה הייתה מצוינת. נהניתי מאוד גם מהבלט. הריקודים היו מרהיבים ומסוגננים, ולהבדיל מהמקובל היום - בעלי טעם. האנרגיה העצומה של המנצח השתלבה בעדינותו, והוא הצטיין בשימוש מבוקר וחכם בוויברטו אצל כלי המיתר ושמר על דיוק יוצא מן הכלל. לפחות לגבי התזמורת והמנצח של הפקה זו, הסיפורים על כך שהנגנים האיטלקים הם חסרי משמעת בנגינה יחדיו נשמעים כאגדה חסרת בסיס.

למחרת באותו אולם ביצעו אותו מנצח ואותה תזמורת את הסימפוניה השנייה של גוסטב מאהלר. להפתעתי גיליתי שהרכב הקהל היה שונה למדי. צעירים רבים מילאו את האולם שוב עד אפס מקום. על הבמה ישבה התזמורת של התיאטרון בהרכב מורחב. הנהלת התיאטרון לא חסכה והוסיפה להרכב הרגיל נגנים רבים, עד כדי כך שקבוצת הקונטרבסים הוכפלה ל-12 נגנים היות שתפקידם בסימפוניה הזאת חשוב ביותר. לכך היו כמובן תוצאות. שוב, הכל היה מצויין. האנרגיות העצומות, הדיוק, יפי הצליל וההבדלים בעוצמתו עד קצה הגבול. רק בקטע מסוים של הפרק האחרון, כשקרה איזה שהוא אי-דיוק מזערי, הבנתי שבכל זאת הנגנים הללו הם בני אנוש. גם הזמרת הסולנית הייתה מצויינת. אבל שוב, הגיבור העיקרי היה המנצח ג'אננדראה נוזדה, וניתן לומר בסיפוק רב לומר כי נוזדה הוא המנצח האורח הראשי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית, והקהל שלנו יכול ליהנות מאומנותו מדי שנה.

לאתר מגזין 'מראה'
הכותב הוא כנר, ובעבר כנר מוביל בתזמורת הסימפונית ירושלים.
תאריך:  07/02/2016   |   עודכן:  07/02/2016
דניאל פרדקין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פוליטיקאים מנסים לשכנע אותנו, זאת אחת מדרישות התפקיד. אבל מסתבר שכשהם מצליחים, זה לא תמיד בזכות ההיגיון של הטיעונים שלהם.
07/02/2016  |  גבריאל בן-חיים  |   מאמרים
בבוקר לא עבות יצא איש "מנגנוני הביטחון" של רשות הטרור והרצח, מאבטח הנושא נשק ברישיון, אל עמדת צה"ל במחסום. המחסום הוא התגלמות חלוקת הארץ למדינה ערבית ומדינה יהודית, כמסופר בחזון שתי המדינות. כשהגיע למחסום, שלף האיש את נשקו וירה באויביו החיילים הישראלים, עד שאלה השיבו אש והרגוהו.
07/02/2016  |  יובל ברנדשטטר   |   מאמרים
תודה לכל המדקלמים את שקר "הכיבוש", כאילו עם יכול להיות כובש בארצו, ולכל הפועלים לניכור בין ישראלים לבין לב ארצם, המכונה בפיהם - מתוך בורות ו/או רשעות - "שטחים" ו/או "גדה".
07/02/2016  |  רון בריימן  |   מאמרים
בעוד "ועידת ז'נווה 3 " למציאת הסדר מדיני בסוריה תקועה במבוי סתום, הודיע הגנרל אחמד אלעסירי, יועצו של שר ההגנה הסעודי, ב-4 בפברואר כי סעודיה מוכנה לשגר כוחות צבא לסוריה כדי להילחם בארגון דאעש אם יתחייב הדבר וזאת במסגרת הקואליציה הבינלאומית שמובילה ארה"ב נגד הטרור. רשת סי.אנ.אנ דיווחה בסוף השבוע מפי מקורות סעודים מהימנים כי סעודיה מאמנת בשטחה 150 אלף חיילים למטרה זו שאמורים להיכנס לסוריה דרך טורקיה.
07/02/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
היכן עוד יש חיילות וחיילים כאלה? לוחמת בת 19 הדר כהן הי"ד מנעה טבח שתוצאותיו מי ישורם ושילמה על כך בחייה. הדר, אומנם הייתה חיילת טרייה, אך במקום שבו מצאה את מותה, לא היה סיכוי גם לחייל ותיק יותר, כי המחבל השלישי ארב מאחור עם נשק והיה יורה בכל אחד. הדר גילתה תושייה רבה וערנות מוגברת כאשר סימנה את שני המחבלים הראשונים כחשודים וניגשה אליהם.
07/02/2016  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
מי נגד מי  /  מנשה שאול
מצבה האבוד של מפלגת העבודה  /  יובל ברנדשטטר
כיכר מונתולון, פריז  /  אורנה ליברמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il