|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

בין התבוללות לחרם

יהדות אמריקה וקנדה ויחסה לישראל חינוך למסרים ציוניים יקנה לתלמיד היהודי כלים להתמודדות עם קמפוס עויין יש להזכיר לנוער: אומות העולם עמדו מנגד במשך שנים רבות למרות שידעו היטב על ההשמדה
27/02/2016  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
ירידה איטית בתמיכה [צילום: AP/Seth Wenig]

רשמי סיור הרצאות בצפון אמריקה: ירידה מדאיגה של תמיכת היהודים בישראל.

לא קשה לראות את הירידה האיטית אך המתמדת בתמיכה היהודית במדינת ישראל בקרב יהדות ארצות-הברית. אין מדובר בתמיכה הכלכלית, אלא בתחושת אחדות-הגורל של יהדות ארה"ב עם מדינת ישראל. ירידה זו איפשרה לממשל האמריקני לנקוט עמדות ברורות נגד מדיניותה של ממשלת ישראל הנבחרת, מבלי שקולה של יהדות ארה"ב יישמע באופן אפקטיבי וישפיע על החלטות הממשל. הדבר התבטא באי-יכולתם של יהודי ארה"ב לעצור את ההסכם עם אירן, למרות שישראל הרשמית רואה בהסכם זה סכנה קיומית. חלק מיהודי ארה"ב אף תמכו בהסכם.

לאחרונה החליט הממשל האמריקני לסמן מוצרים שיוצרו במפעלי היישובים ביהודה ושומרון, כשברקע עולה משקלו של ארגון "ג'יי סטריט" המציג את עצמו כתומך בישראל ותומך בשלום, אך למעשה פועל ללא לאות לכפות על ישראל מדיניות המנוגדת לעמדותיו של הרוב בישראל. בקמפוסים של האוניברסיטאות והמכללות מתגברת פעילות אנטי-ישראלית ענפה, וארגונים פרו-פלשתינים מצליחים להפחיד ארגוני סטודנטים יהודיים כמו "הלל", שחלק מסניפיו הפכו בשנים האחרונות ל"הלל פתוח" המזמין ללא היסוס ארגונים אנטי-ישראלים. ישראלי או יהודי שאינו תומך בפתרון שתי המדינות לא יוזמן לדבר בבתי הלל אלה, הנשלטים על-ידי חסידי "התקינות הפוליטית".

סטודנטים יהודיים התומכים בישראל חשים מאוימים יותר ויותר, שותקים, חוששים להביע את דעתם פן יבולע להם ולציוניהם, שכן חלק ניכר מהמורים באקדמיה האמריקנית מזדהים עם העמדות והפעילות נגד ישראל. הדברים מגיעים לידי כך שיהודים מצטרפים לפעילות במסגרת תנועת BDS ששמה לה למטרה להחרים את ישראל, למשוך ממנה השקעות ולהטיל עליה סנקציות. יש אוניברסיטאות שבהן מתקיים מדי שנה "שבוע האפרטהייד הישראלי", שכל מטרתו היא להביא לדה-לגיטימציה של ישראל, ויש סטודנטים יהודים המצטרפים לפעולות "שבוע" זה.

התירוץ הסטנדרטי שייתנו היהודים מתנגדי ישראל הוא שהם תומכים בישראל, אך מתנגדים למדיניותה והתנהגותה מול "הפלשתינים המסכנים", להמשך מפעל ההתנחלות, לפעולות הנוראות של נוער הגבעות, לאי-נכונותה של ממשלת ישראל לוותר עבור שלום עם הפלשתינים, לאי-ההכרה של ישראל בזרמים הקונסרבטיבי והרפורמי ואי-קבלת גיוריהם, ולהופעתו של בנימין נתניהו בקונגרס בניגוד לעמדת הנשיא אובמה. לאחרונה נשמע תירוץ חדש: ישראל אינה מקבלת פליטים סוריים.

השאלה המטרידה את מי שמודעים לתהליך הירידה בתמיכה בישראל היא ממה כל זה נובע. האם זה בגלל מדיניות ישראל ובעיקר "ההתנחלות", או שיש פה סיבות עמוקות יותר הקשורות ליהדות צפון-אמריקה עצמה? שאלה נגזרת היא מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם התהליך ואולי אף לעצור אותו.

סיבה עיקרית אחת וכמה סיבות משניות

לדעתי, לירידה בתמיכה בישראל אצל יהדות צפון-אמריקה יש סיבה אחת עיקרית וכמה סיבות משניות, גם אם יש בכך מן ההכללה.

הסיבה העיקרית היא גיל האוכלוסייה: המבוגרים בני ה-70 ומעלה בדרך כלל תומכים בישראל תמיכה בלתי מסויגת, גם אם הם ליברלים בגישתם לסוגיות הקשורות להזדהותם הדתית - אורתודוקסים, קונסרבטיבים, רפורמים ואף בלתי משויכים לקהילה כלשהי. המבוגרים תומכים בישראל בגלל זיכרון השואה החי בקרבם ומשפיע באופן מתמיד על חשיבתם, והם רואים בישראל דבר מחויב המציאות, שמא יזדקקו יהודים למקלט פעם נוספת. נכון שמצב זה נראה לא מציאותי בארה"ב וקנדה של היום, אך באירופה המצב שונה, וגם יהודי רפובליקת-ווימאר בגרמניה לא צפו את התופעה הנאצית.

  • ככל שגיל היהודי בארה"ב וקנדה צעיר יותר, כך הוא מתרחק - היסטורית ותודעתית - מזכרון השואה, וזו ממלאת תפקיד קטן והולך בחשיבתו וביחסו למדינת ישראל. הצעירים רואים את עצמם אמריקנים לפני היותם יהודים, והם מאמינים כי זהותם האמריקנית תגן עליהם בכל מצב. בקרב צעירים יהודיים עולה לפעמים האמירה שאולי עדיף היה שישראל לא הייתה קיימת, שכן אז הם לא היו עומדים בפני הדילמה במי לתמוך, בישראל או בפלשתינים. הדבר עלה במלוא חומרתו באחד מאירועי "ג'יי סטריט" ב-2011 שבו אמר אחד ממנהיגי הארגון ומייסדיו דניאל לוי: "אם ישראל אינה יכולה להיות מקובלת על-ידי שכניה ולכן עליה לחיות על חרבה, אולי קיומה הוא רעיון לא כל כך מוצלח".

  • המשתנה התרבותי-דתי והציר המסורתי-ליברלי: החלק הדתי של יהדות ארה"ב וקנדה "האורתודוקסי המודרני" הוא התומך הנלהב ביותר בישראל, שכן הדת מהווה מכנה משותף חזק מאוד בין פלח אוכלוסייה זה ובין העם היהודי היושב בארץ ישראל. בבחירות הקרובות רבים מהם יצביעו למפלגה הרפובליקנית, בעיקר בגלל יחסו השלילי של אובמה לישראל ובשל חששם מפני מועמדי הדמוקרטים שימשיכו בקו שהיתווה אובמה. בקרב החרדים יש רבים שאינם תומכים בישראל היות שאינה מדינת הלכה.

התמיכה בישראל בקרב הקונסרבטיבים קטנה יותר, אצל הרפורמים קטנה הרבה יותר, ולציבור הבלתי משויך - זה שמרבית בניו ובנותיו מתחתנים עם לא-יהודים -ישראל והיהדות הן כמעט חסרות משמעות, ומבחינתו ישראל יכולה להיעלם וכלום לא יקרה.

  • התמעטות העם היהודי בארה"ב בשל נישואי תערובת ובשל שיעור ילודה נמוך (לא אצל דתיים וחרדים) יוצר אצל יהודים רבים תחושת פגיעות הגורמת לרצון להופיע כאמריקני יותר מיהודי. הירידה במספר יהודי צפון-אמריקה גם משפיעה לרעה על יכולתם האלקטורלית להשפיע על עמדות של מקבלי החלטות.

  • העלייה במספר המוסלמים, בעיקר בקמפוסים, מגבירה את תעוזתם לפעול בגלוי נגד יהודים, שבעיני מוסלמים רבים מזוהים עם ישראל והציונות. ארגונים מוסלמיים השייכים לרשת "האחים המוסלמים" כדוגמת Muslim Student Association (MSA) מזהים את החולשה היהודית ומנצלים אותה כדי לדחוק את הסטודנט היהודי לפינה, מפחד פן יבולע לו. מצב זה דוחק בסטודנטים יהודים להחביא את אהדתם לישראל, או לחצות את הקווים ולהצטרף לפעילות נגד ישראל, כדי לנקות את עצמם מחשד של נטייה לציונות.

  • מרצים לא מעטים משדרים לתלמידיהם סנטימנט אנטי-אמריקני ותחושה שארה"ב היא מקור לצרות רבות שהעולם, ובעיקר העולם השלישי, סובל מהן. כיוון שארה"ב תומכת בישראל, ישראל - על-פי גישתם הפוסט-מודרניסטית - היא שותפה לפשעיה של ארה"ב בעיקר במזרח התיכון. תלמיד יהודי החושש לציונו בקורס אינו יכול להתנגד לדברי מרצה המשדר מסר כזה, ויש סטודנטים יהודיים שאף מאמצים גישה זו, בשל העדר מסר הפוך.

מצב זה, של התרחקות היסטורית ולכן גם התודעתית מהשואה, הוא מצב דטרמיניסטי שלא ניתן למנוע, כי אי-אפשר לעצור את ההיסטוריה. כמו-כן, אין ליהודים בארה"ב ובקנדה יכולת למנוע הגירה מוסלמית למדינות אלה, ואין ביכולתם לחנך את המרצים המוציאים את דיבת ישראל בכיתה. לכולם ברור שהנסיקה באנטישמיות באירופה שנגרמה מההגירה האיסלאמית עלולה להתרחש גם בצפון אמריקה.

מה ניתן לעשות

אחד הכלים העיקריים להתמודדות עם המצב הוא חינוך שיעביר לנוער כמה מסרים עיקריים:

  • במשך שנות השואה עמדו אומות העולם החופשי מנגד למרות שידעו היטב על ההשמדה. בריטניה אף נושאת באחריות פסיבית להשמדת יהדות אירופה בכך שלא איפשרה את העברת יהודי אירופה לארץ ישראל, למרות שהייתה חייבת לאפשר להם להגיע לארצם על-פי כתב המנדט. גם אומות אחרות דוגמת ארה"ב נושאות באחריות עקיפה, עקב סירובן לקבל פליטים יהודיים.

מה שקרה בשנות ה-40' של המאה הקודמת יכול לחזור על עצמו, ולכן קיומה של מדינת ישראל מחויב המציאות כמקום מקלט לבני העם היהודי בכל מקום שממנו ייאלצו לעזוב.

  • מדינת ישראל היא התגשמות חלום בן אלפיים שנות גלות של עם ששמר אמונים לארצו.

  • העם היהודי זכאי למדינה משלו. שנאת יהודים, גם בצפון אמריקה, ממחישה את הצורך במדינה שבה יוכל היהודי להיות בטוח ולחיות בזקיפות קומה.


  • מדינת ישראל היא דמוקרטיה אמיתית, שוחרת שלום, מגנה על אזרחיה ומעניקה זכויות למיעוטים ומגזרים שונים.

  • מדינת ישראל ממתינה לבני העם היהודי בסבלנות של אם אוהבת. היא מציעה לצעירים לבוא אליה, להתגייס לצה"ל ולהגן עליה, להישאר בה ולבנות בה את חייהם. החיים בישראל אינם קלים, אך יש בהם משהו שאין בגולה: השתתפות במיזם הגדול ביותר של העם היהודי מאז חורבן הבית השני: בניית עצמו, שיקום עצמאותו, החזרת ריבונותו על אדמתו והקמת מדינתו מחדש.

מסרים אלה חייבים להשתלב במערכת החינוך היהודי, שהורים משלמים עבורו טבין ותקילין - עד 30 אלף דולר לשנה לילד מגן ילדים עד סוף בית הספר התיכון - אך התלמידים אינם מודעים למסרים הללו. הקשר עם מדינת ישראל חשוב לנוער לפחות כמו פיזיקה, ביולוגיה, ספרות,

תלמוד והלכה, ויש להכלילו בתוכנית הלימודים ביחידת לימוד קבועה בעלת נוכחות משמעותית בתוכנית הלימודים. הרצאה אחת בשנה שנותן כותב שורות אלה בכמה בתי ספר בצפון אמריקה אינה מספיקה כלל.

יש הורים, גם בקרב הציבור האורתודוקסי, החוששים מחינוך "ישראלי" מדי, שיכול להביא את ילדיהם לבחור לעלות לישראל, להתגייס לצבא ("מסוכן מאוד") ולהשתקע בה, וישאירו את הוריהם המזדקנים בניכר להתמודד לבד עם קשיי הזקנה. מציאות זו מוכרת, שכן בכל משפחה אורתודוקסית יש לפחות ילד אחד שעלה לישראל בעוד שאחיו נשארו בצפון אמריקה, וההורים נקרעים בין נכדיהם הישראלים והאמריקניים.

חינוך למסרים ציוניים יקנה לתלמיד היהודי כלים להתמודדות עם קמפוס עויין, אך אין בו כדי להתגבר על הסכנה שמרצה עויין יכשיל את התלמיד היהודי אם זה יגן על ישראל בכיתת הלימוד. לשם כך עלה רעיון נוסף, והוא השתתפות מבוגרים תומכי ישראל, יהודים ולא יהודים, בכיתות הלימוד של המרצים המנצלים את כיתת הלימוד לשדר מסרים אנטי-ישראלים. פנסיונרים מודאגים מהמתרחש בכיתת הלימוד יכולים להירשם לכיתה זו (הלימודים למבוגרים ברוב האוניברסיטאות הם בחינם או כמעט בחינם) לשבת בה ולהתמודד עם המרצה בכל פעם שהוא מנצל את הבימה האקדמית באופן בלתי הגון. פנסיונרים אינם זקוקים לתואר אקדמי, ולכן לא יחששו מציון גרוע בשל דבריהם בכיתה והאתגר שיציבו למרצה.

אנשים ונשים אלו, שייקחו על עצמם משימה חשובה זו של ההגנה על הנוער היהודי מפני התעמולה הגלויה והנסתרת נגד ישראל, הציונות והיהדות, יהיו זקוקים להדרכה ב"דע מה תשיב לאפיקורוס", וברשת יש חומר רב בעניין זה, כמו לדוגמה: dwithus.com/resourceshttps://www.stan/

מספר תהליכים מתרחשים אפוא במקביל: הזדקנות יהדות צפון אמריקה והתרחקותה מתודעת השואה, ירידת מספרם ומשקלם הציבורי של יהודי ארה"ב וקנדה עקב נישואי תערובת, התגברות מגמות ליברליות ופוסט-מודרניסטיות, עלייה במספרם ומשקלם הציבורי של מוסלמים בארה"ב וקנדה, התגברות הסנטימנט האנטי-אמריקני ואנטי-ישראלי (שהוא אנטישמי ביסודו) בקמפוסים. כתוצאה מתהליכים אלה יורדת בהדרגה אך בהתמדה תמיכתם של יהודי צפון-אמריקה בישראל, ומצבה הציבורי והפוליטי של ישראל בארה"ב ובקנדה עומד כיום בפני אתגרים שלא היו מוכרים בעבר, ובראשם תנועת BDS. יש הרבה מה לעשות, בעיקר בתחום החינוך לבני הנוער היהודים, והחובה לעשות זאת מוטלת הן על הקהילות המאורגנות. על מדינת ישראל לשתף פעולה עם הקהילות, כדי להציל את הדורות הבאים משקיעה אל תוך "כור ההיתוך" המעמעם לאורך השנים את זהותם היהודית ולכן גם את תמיכתם בישראל.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן. [קישור]
תאריך:  27/02/2016   |   עודכן:  27/02/2016
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין התבוללות לחרם
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבנר צפוני
27/02/16 12:47
 
כמעט נכון
27/02/16 13:11
 
יואל קורנבלום
27/02/16 18:30
 
אוריוס
27/02/16 18:30
2
אהוד פרלסמן
27/02/16 13:02
 
בבר
28/02/16 22:55
3
בני 65
27/02/16 13:29
 
ע_הראל
28/02/16 07:04
4
שמ
27/02/16 14:32
5
ישראל חזקה
27/02/16 19:50
6
סניל
28/02/16 07:40
7
יוסף טרומפלדור
28/02/16 10:44
 
לטרומפלדור
28/02/16 21:54
8
אלטע קאקער
28/02/16 20:49
9
על אילון יעקב
28/02/16 21:02
 
הפזרנות ברדיו
28/02/16 21:45
 
בבר
28/02/16 22:41
10
בעת השואה????????
28/02/16 23:41
11
דב מרקו
16/04/16 03:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלום רביב דרוקר, עיתונאי ערוץ 10,
26/02/2016  |  פרופ' יעקב ברגמן  |   מאמרים
בכתבה שפורסמה (5.2.16) באתר Congress Blog, מספר פיליפ הייני, שעבד 15 במחלקה לביטחון פנים של ארה"ב (Department of Homeland Security) כי אינו יכול לשתוק יותר. "בתוך כל המהומה של עונת החופשות של שנת 2009, תכננו ג'יהאדיסטים לטבוח 290 נוספים תמימים בטיסה מהולנד לדטרויט מישיגן ביום חג המולד. פרוק עבדול מוטאלב, מוסלמי ניגרי בן 23, התכוון לפוצץ את הטיסה... אלא שחומרי הנפץ שבבגדיו התחתונים לא פעלו, והנוסעים האמיצים השתלטו עליו עד למעצרו. התבוסה הגראפית והטראומטית שהם תכננו לארה"ב נכשלה. הפעם".
26/02/2016  |  מגזין מראה  |   מאמרים
הפרסומאי והשינקינאי פרח דן לא האמין באלוהים. הוא בז לו ולאלה שמנשקים קמעות ומזוזות. מעולם לא ראו אותו נכנס לבית כנסת, הוא לא צם אפילו ביום כיפור, וביום זה כשרוב העם צעד לבית תפילה, הוא היה הולך לשפת הים לעשות בטן-גב. לא, סליחה, הוא בעצם צם, אך רק מטעמי בריאות: פעם בחודש לפי המלצתה של הדיאטנית שלו הגברת אלונה סירין. הוא היה איש מאושר ומרוצה מגורלו.
26/02/2016  |  יורי מור  |   מאמרים
בימים אלה משודר ברדיו תשדיר פרסומת הקורא לצעירים אקדמאים בעלי אזרחות ישראלית להצטרף לקורס הצוערים של משרד החוץ דווקא באחד הזמנים הקשים שבהם נתון המשרד. מה אמורים צעירים ישראלים שרוצים להצטרף לשירות החוץ להחליט כשהם רואים כיצד ראש הממשלה ושר החוץ מסמרטט את המשרד ושולל ממנו את סמכויותיו?
26/02/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
מעלליו של בנימין בן-אליעזר נחשפו רק כאשר עשה את טעות חייו והתמודד על הנשיאות רות דוד עדיין אינה נותנת את הדין על מעשיה כפרקליטת מחוז ת"א הרב יונה מצגר התחמק מלתת את הדין על העבירות שהתגלו כבר בזמן אמת
26/02/2016  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
לא מנומס  /  עילי צוף
די, התבגרנו   /  רפאל ישראלי
יורים ומאשימים  /  נחמן פביאן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il