|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
הכניסה לבית העלמין בסביון [צילום: אלי אלון]

סיפורו של מקום: בית העלמין בסביון

סיפורו של בית העלמין בישוב היוקרתי סביון וסיפורם של כמה מהקבורים בו
29/02/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
קברם של אליעזר זורבין ורעייתו בבית העלמין בסביון [צילום: אלי אלון]

בפאתי הישוב היוקרתי סביון בקצה רחוב החורש שוכן בית העלמין של הישוב. קבורים בו בעיקר תושבי סביון והישוב גני יהודה שאוחדו למועצה מקומית אחת, מועצה מקומית סביון וכן תושבים או בני משפחה שהתגוררו בישוב בעבר. כמצופה מישוב יוקרתי ירוק ומטופח המדורג במקום הראשון בסולם החברתי כלכלי בארץ, גם בית העלמין של סביון מטופח ומגונן להפליא. רבות מהמצבות בו מושקעות ומיוחדות ועשויות מחומרים יקרים ומעוצבות מבחינה אמנותית מרשימה עד כי למבקר בבית העלמין זה, נדמה לעיתים כי הוא מבקר בגן פתוח של פסלים אמנותיים.

ניצלתי בימים אלה הזדמנות של ביקור בבית התרבות בסביון כדי לקפוץ לבית העלמין המקומי. כדרכי חיפשתי קברים מעניינים שמאחוריהם סיפורי חיים מעניינים. כבר בהתחלה צד את עיני קברו של הפרסומאי אליעזר ז'ורבין ממייסדי וחלוצי ענף הפרסום בישראל שהיה בעל משרד הפרסום ומכון הסקרים "דחף" ז'ורבין היה לא רק פרסומאי בולט, אלא, המושך בחוטים מאחורי הקלעים, יועצם וידידם של רבים בצמרת השלטון, הכלכלה והתקשורת במדינת ישראל. ז'ורבין נפטר בשנת 2013 בגיל 89 לידו קבורה רעייתו, שולה.

פרופ' דוויד ניב ז"ל
קברו של פרופ' ניב [צילום: אלי אלון]

קבר של אדם מעניין נוסף, הוא קברו של פרופ' דויד ניב שהיה מנהל היחידה לטיפול בכאב בבית חולים איכלוב. ניב נורה על-ידי אלמוני או אלמונים שעה שנסע ברכבו בליל גשום ב-5 בפברואר 2007 ברחוב אלוף שדה ברמת גן. ככל הנראה כתוצאה מהירי איבד שליטה ומכוניתו של ניב סטתה לעבר שיחים בצד הכביש. צוות מד"א שהוזעק למקום סבר בתחילה כי מדובר בתאונת דרכים אך בהמשך אותר פצע ירייה בראשו ונקבע מותו. בן 57 היה במותו אב לשלושה ילדים.

ד"ר ניב היה איש אהוב ומוערך ורציחתו עוררה תדהמה והלם רב. אם אני לא טועה פרשת הרצח לא פוענחה עד היום אבל ייתכן שאני טועה. על קברו נחרטו המילים הבאות: "המלאך שלנו, פרופ' דויד ניב, בן ד"ר יצחק וגרטי ניסימוב מומחה עולמי לטיפול בכאב ומוצא מזור לאלפי כואבים, טובע האמרה די לשאת את הכאב בדממה".

בבית העלמין בסביון קבורים אנשי תעשיה ומסחר רבים

בבית העלמין בסביון מצויים קברם של אנשי תעשיה ובעלי עסקים רבים ובניהם שלמה שמלצר ז"ל מבעלי חברת האחזקות "קבוצת שלמה" שנפטר במפתיע ביולי 2014 משטף דם במוח והוא בן 67.

אנשי תעשיה נוספים הקבורים בבית העלמין בסביון: דוד צפניק שייסד את חברת "דוד צפניק ובניו" והעוסקת בהשכרת ומכירה טרקטורים מזלגות וכיוצא באלה, היהלומן יצחק מולד(מולדבסקי) (1933-2014) שהיה מראשי ענף היהלומים, יהודה ונציה שהיה מבעלי חברת ש.ונציה, יצחק רעם(פלור) מייסד חברת "וולטה", ליאו אושרוב ממייסדי חברת "ארטא" ומנהלה ועוד רבים.

איש תעשיה שמאחוריו סיפור חיים מעניין הקבור בבית העלמין בסביון הוא מרדכי (בנצינברג) הר-ציון (1919-2015) מרדכי עלה לארץ עם משפחתו בשנת 1922 בהיותו בן שלוש. המשפחה השתקעה בתל אביב. מרדכי למד בגימנסיה הרצליה בתל אביב. אביו של מרדכי יעקב בנצינברג היה ממייסדי ומבעלי מפעל המתכת "הפעמון" שייצר בין השאר כלי נשק ורימונים ששימשו את הכוחות היהודים במאבקם למען הקמת מדינה. מרדכי השתלב במפעל "הפעמון" המשפחתי. מרדכי היה איש אצ"ל ובמלחמת העצמאות השתתף בהתקפה של האצ"ל על יפו. בצה"ל הגיע לדרגת סגן אלוף.

ד"ר הגר פטיש

אישיות מרתקת שקיברה שוכן בבית העלמין בסביון היא ד"ר הגר פטיש (1955-2015) שהייתה מנהלת היחידה לכירורגיית כף היד בבית החולים ברזילי ונחשבה לאחת הרופאות הטובות בתחום זה. חבריה לעבודה כמו גם מטופליה מספרים כי הקדישה חייה לטיפול מסור בחולים והייתה אדם נהדר. ד"ר הגר פטיש נפטרה לאחר מאבק ממושך במחלה קשה והיא בת 60 בלבד במותה. על קברה נחרטו המילים: "ד"ר הגר פטיש אם אוהבת, חברה לחיים, רופאה אשת אשכולות ובעלת חמלה לכל הבריות".

הקברניטים אוריאל כהן ויוסף טוייסטר

לפחות שני קברניטי אל-אל (ויתכן שיותר) קבורים בבית העלמין בסביון. האחד הוא אוריאל כהן ששירת כקברניט אל על בטיסה 435 תל אביב – מינכן. לפני כ-45 שנה ב-10 במרץ 1970 נאבק במחבלים שתקפו נוסעים ישראלים בשדה התעופה במינכן והשתלט בידיים ריקות על מחבל חמוש שניסה להשליך רימון על נוסעים ישראלים בבית הנתיבות של שדה התעופה במינכן. בין נוסעי הטיסה היו השחקנים אסי דיין וחנה מרון, שנפצעה בפיגוע זה באורח קשה.

יש הטוענים כי פעולתו זו של כהן בלמה את הסתערות המחבלים והכשילה את ניסיון ההשתלטות שלהם על המטוס ופגיעה בו. על "מעשה גבורה זה שנעשה בעת מילוי תפקיד, תוך חירוף נפש, שיש בו גילוי אומץ לב בלתי רגיל" קיבל אוריאל כהן בשנת 1977 עיטור גבורה מיוחד מטעם שר התחבורה גד יעקובי התחבורה. אוריאל כהן הלך לעולמו בספטמבר 2015 והוא בן 90.

קברניט נוסף הקבור בבית העלמין בסביון הוא יוסף אפרים טויסטר שנפטר בינואר 2015. בתו יעל טויסטר, ישראלי, היא שופטת בית משפט השלום ברחובות ובנו נועם טויסטר אף הוא, כך נמסר לי, קברניט.

אהרונה דיין מלקין
קברה של אהרונה דיין מלקין [צילום: אלי אלון]

בצד המערבי של בית העלמין נמצא קברה של אהרונה דיין שהייתה רעייתו הראשונה של הבמאי והשחקן אסי דיין. אהרונה נפטרה במרס 2013 ממחלת הסרטן. אסי ואהרונה דיין נישאו מיד לאחר מלחמת ששת הימים ב 14 ביוני-1967.

החתונה נערכה בחצר ביתם של משה ורות דיין בצהלה והשתתפו בה מאות רבות של אנשים ובהם דוד בן-גוריון וכל "המי ומי" אז במדינה.

אחרי חתונתם נסעו אהרונה ואסי ללונדון, היא למדה קולנוע והוא החל את קריירת שחקן הקולנוע שלו ובין השאר השתתף בסוף שנות ה-60 כשחקן ראשי בסרט המיתולוגי" הוא הלך בשדות" על-פי ספרו של משה שמיר. כעבור שנתיים חזרו אסי ואהרונה לישראל והתגוררו ביפו באותה תקופה "כיכבו" הזוג אסי ואהרונה דיין במדורי ובטורי הרכילות של העיתונות הישראלית ובמיוחד בעיתון "העולם הזה" של אורי אבנרי.

בשנת 1972 נולדה בתם הבכורה עמליה (44) המתגוררת בארצות הברית ב-1976 נולד לאסי ואהרונה בן ושמו נקרא בישראל אבנר. שמו ותמונתו כמעט לא ידועים לציבור הרחב. אבנר מתרחק מאור הזרקורים והתגורר שנים בתאיילנד שם הוא חיי מזה למעלה מעשור. בשנת 1979 התגרשו אסי ואהרונה דיין. אהרונה עברה להתגורר בישוב גני תקוה עם ילדיה אבנר ועמליה.

אהרונה בת למשפחת מלקינד (מלקין)האמידה בתם של קבלן הבניין ברוך וזהבה (גולדי) מילקין הוגדרה בזמנו כאחת הנשים היפות בארץ היא נולדה וגדלה בתל אביב, למדה בבית הספר היסודי "דובנוב "בעיר והייתה חברה בשבט דיזנגוף של תנועת הנוער "הצופים", לאחר מכן למדה ב"תיכון חדש "בתל אביב שם הכירה את אסי דיין שלמד אף הוא בבית ספר זה. לאחר שירותה הצבאי למדה אהרונה דיין ספרות עברית ואנגלית באוניברסיטת העברית בירושלים. בתחילת שנות ה-70 שימשה אהרונה מפיקה בטלוויזיה הישראלית ובמשך שנים רבות שימשה תחקירנית בתוכניתו המיתולוגית של עמוס אטינגר "חיים שכאלה".

קברים נוספים בבית העלמין בסביון שצדו את עיני ואני מתרשם שמאחוריהם סיפור חיים מעניין או רב מעש, הם קברם של צארלי ושולה ברוידא. צרלי היה מדען איש מכון ויצמן ושולמית ברויידא לבית משפחת כהנוביץ הייתה בשנות ה-70 יו"ר מועצת ארגון "ויצו". על קברו של צארלי ברויידא נחרט: "פעל לטובת הקהילה ולמען ביטחון ישראל". עוד קבורים בבית העלמין בסביון אל"ם דן חירם (קלפטר)שהיה קצין תותחנים ראשי בשנים 1957-1961.חירם נולד בצ'כוסלובקיה בשנת 1925.עלה לארץ בשנות ה-30.בהמשך הצטרף לארגון ה"הגנה" ובשנות ה-40 הצטרף לחיל התותחנים בצבא הבריטי. בשנים 1949-1950 היה מ"מ קצין תותחנים ראשי ואחר כך כאמור היה קצין תותחנים ראשי (1957-1961).

ב-1961 מונה לנספח צה"ל באנגליה ובסקנדינביה. לאחר פרישתו מצה"ל כיהן בשנים 1972-1975 בתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. ובשנים 1976-1982 היה מנכ"ל חברת "נתיבי - אילון". נפטר ב-1987.

בבית העלמין בסביון מצויים גם קברם של: יהודית (דיטה) יגלום שהייתה חברה בחבר הנאמנים של מוזאון תל אביב לאמנות, אינג'נר מרים מילר שהייתה מנכ"ל מכון התקנים הישראלי. המשפטן גבי לוי, עקיבא כהן, האמנית רחל בינומוביץ, ד"ר דב פרומנצ'קו, ישראל והדסה ראאב, חיים ורינה סנדרסון (יתכן שקשורים לזמר דני סנדרסון משום שגם דני סנדרסון התגורר תקופה מסוימת בסביון), פרידה מאירסון –תגר, אסתר רוזוב.

בבית העלמין מצוי קבר ועליו השם קלמנטיין סאלמה וקבר שעליו השם היידה בבלפור (עם שני ביתים) לא הצלחתי לאתר מי הם שני אנשים אלה ומהו סיפור חייהם. אבל לפחות על-פי השמות הלא שיגרתיים, ייתכן שמאחורי שני אנשים אלה סיפור חיים מעניין . מי שיודע ויכול להרחיב מוזמן לשתף ולהגיב בפינת התגובות שמתחת לכתבה זו.

אני בטוח שיש עוד קברים רבים בבית העלמין בסביון שקבורים בהם אנשים רבי מעש ותרומה לביטחון המדינה לחברה ולכלכלה בה אבל "קצרה היריעה" והמקום מלכלול את כולם.

תאריך:  29/02/2016   |   עודכן:  29/02/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של מקום: בית העלמין בסביון
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דניאל מקרית אונו
1/03/16 17:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנאמן בקבוצת מילומור, רו"ח חן ברדיצ'ב, ועו"ד שלום גולדבלט, יחד עם החייב, פרדי רובינסון, מתעתעים בנושים. פשוטו כמשמעו. ככל שחולף הזמן מתברר, כי ההבטחות לנושים, ובראשם לבנק הפועלים - הוא הנושה המובטח - מתגלות כריקות מתוכן. חלולות. כשלונם בא-לידי ביטוי גם בהודעתם לבית המשפט (אוגוסט 2015).
28/02/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
משפחת גלילי, ובעיקר מנחם גלילי (האב) ובנו עו"ד שרון גלילי, מפעילים באשדוד טרור תקשורתי נגד שורה של בכירים בעיריית אשדוד, ובראשם נגד ראש העיר אשדוד, יחיאל לסרי, ונגד סגנו בוריס גיטרמן, תוך אמצעים של סחיטה באיומים ושימוש בעיתונם "השבוע באשדוד" המופץ ביום חמישי. בני משפחת גלילי פעלו ככנופיית פשע, וניצלו לרעה את עיתונם במטרה לסחוט טובות הנאה בהיקף כספי של מאות אלפי דולרים לפחות. תצהיר שהגיש ראש העיר יחיאל לסרי, בפברואר 2015, לבית משפט השלום בקריית גת, מעיד על אמצעי הסחיטה שהפעילו ועל הסכנה המוחשית הקיימת מהמשך פעילותם העבריינית.
27/02/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
הזמר אייל גולן מנהל בימים אלה מאבק לטיהור שמו מהכתמים שדבקו בעקבות החקירה המשטרתית שזכתה לכינוי: "משחקי חברה". בראיונות סוף-שבוע לתקשורת (ידיעות אחרונות, ערוץ 2), הוא מדבר על הכל: על אביו דני ביטון שסיבך אותו ונכלא בשל העבירות שביצע; על עיתונאים שאותם נאלץ לתבוע (בהם עמית סגל), כמו אבינועם ניני, שהוציאו נגדו לטענתו לשון הרע; על כוונתו לבחון הגשת תביעות נגד ארבע צעירות ששיקרו לטענתו בחקירה והפריחו נגדו עלילות-שווא; ועל רצונו לשוב למעמד "הזמר הלאומי".
26/02/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
זה לא היה השבוע של יזמי נדל"ן. שלושה מהם נקלעו, איך לומר בעדינות, לבעיות. כל אחד והסיפור שלו. הצד השווה בשלושתם הוא, שהם וכל מי שנמצא אתם בקשרים עסקיים, גילו שנדל"ן הוא אומנם ענף כלכלי מוביל, עם אפשרות לרווחים גדולים. אבל אפשר ליפול בו לבורות עמוקים, שקשה לצאת מהם אם רצים מהר מדי.
26/02/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
דוח ביקורת עומק שנערכה בעמותת בית חינוך עיוורים בירושלים קובע כי בהתנהלות העמותה התגלו אי-סדרים חמורים - ובהם העלמת נכסים שבבעלות העמותה מן הדוחות, מן הטבות כספיות מופלגות לבעלי תפקידים בעמותה ונפוטיזם. ב-News1 חשפנו כבר בשנת 2010 חלק ניכר מן הממצאים שאוששו כעת בדוח החריף. כל זאת, תוך צמצום הפעילות עבור אוכלוסיית העיוורים והשכרת המבנים שבבעלות העמותה וההקדש של בית חינוך עיוורים כהשקעת נדל"ן.
26/02/2016  |  איציק וולף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il