|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

שישה בשישי

העובדות לא מעניינות

הנשיא האמריקני ג'ון אדמס אמר: Facts are stubborn things. לרונלד רייגן הייתה גירסה משלו: Facts are stupid things. דומה שרבים מעדיפים את הציטוט הלקוי של רייגן על פני הגירסה המקורית של אדמס
01/04/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירות בארה''ב   |   תגובות
מעדיפים את הגרסה שלו [צילום: AP Photo]


החייל היורה
איזה משפט צדק יכול להתנהל?

ראש הממשלה ושר הביטחון ממהרים לחרוץ דין לפני שכל העובדות ידועות, בעוד הנשיא הפלשתיני רוצה פסק דין של בית משפט. בעצם, זה די מובן: למה אבו מאזן צריך להיות יותר קיצוני מאשר ביבי ובוגי? הם עושים בשבילו את העבודה בצורה הטובה ביותר

שימו לב מי אמר מה על החייל שירה בחברון במחבל השרוע על הארץ. בנימין נתניהו: "מה שהתרחש בחברון אינו משקף את ערכי צה"ל". משה יעלון: "זה אירוע חמור. היה תחקיר ראשון, שהשורה התחתונה שלו היא שיש פה אירוע של חייל שסרח". אבו מאזן: "אנחנו דורשים משפט צדק. נקבל כל תוצאה של משפט צדק".

כן, כך בדיוק הם אמרו. ראש הממשלה ושר הביטחון ממהרים לחרוץ דין לפני שכל העובדות ידועות, בעוד הנשיא הפלשתיני רוצה פסק דין של בית משפט. בעצם, זה די מובן: למה אבו מאזן צריך להיות יותר קיצוני מאשר ביבי ובוגי? הם עושים בשבילו את העבודה בצורה הטובה ביותר.

שיהיה ברור: אם החייל הרג את המחבל – דינו מאסר ממושך. הנקודה היא, שאפילו לדברי יעלון, כאשר דיבר כל מה שהיה הוא "תחקיר ראשון" – לא בדיקה, לא חקירה, לא כתב אישום, לא פסק דין. ההתלהמות של התקשורת מובנת, ההתנפלות של האופוזיציה היא טבעית; אבל איפה טיפ-טיפה זהירות של מי שמתהדרים בכך שהם נושאים באחריות העליונה לביטחון ישראל?

ועוד משהו: איזה משפט צדק – כזה שאבו מאזן דורש – יכול להתנהל, כאשר השופטים הצבאיים כבר שמעו מה חושבים ראש הממשלה ושר הביטחון? מזמן לא ראיתי כזו הפרה בוטה של עקרון הסוביודיצה, כזה זיהום של הליך משפטי עוד לפני שהוא החל, כזה שיבוש של מהלכי חקירה.

מיקי רוזנטל
רוקד על הדם גם אם אין גופה [צילום: פלאש 90]

צריך לקרוא כדי להאמין, שחבר בית המחוקקים הישראלי פרסם את ההודעה הבאה. איך אומרים? לא נגענו. "טרם התבררו החשדות המיוחסים לשר דרעי, כבר יש שני עניינים עליהם ניתן להצביע. ראשית, דרעי לא היה צריך לחזור לכהן כשר בישראל לאחר שהורשע בשחיתות בעבר. אמרתי זאת גם טרם פרסומה של הפרשה האחרונה: אדם מושחת, שתחב ידיו לקופה הציבורית ופגע באמון האזרחים לא ראוי שימשיך לשרת את הציבור לעולם".

הדובר: מיקי רוזנטל, לפני המעבר לחקירה פלילית נגד דרעי. הוא אומר במפורש, שאינו יודע במה מדובר – אבל זה לא מפריע לו לקבוע נחרצות: דרעי מושחת. זה לא שהעובדות לא מעניינות אותו; הוא בכלל לא זקוק להן. יש לו דעה – וכל השאר שולי. רוזנטל רוקד על הדם אפילו אם אין גופה. אבל אתם יודעים מה? אני מוכן לזרום עם רוזנטל. טרם התברר מה היה בתביעות דיבה שהוגשו נגדו, כולל כאלו שתלויות ועומדות, אבל כבר ניתן להצביע על כך שהוא לא ראוי להיות חבר כנסת.

מתווה הגז
יצרו את התמונה המתאימה לקו הקבוע

ימות המשיח: ידיעות אחרונות וישראל היום מסקרים באותה צורה אירוע המהווה מהלומה לבנימין נתניהו. לא ימות המשיח: שני העיתונים עושים זאת תוך התעלמות מעובדות ויצירת התמונה המתאימה לקו הקבוע שלהם.

אני מדבר על פסק דינו של בג"ץ בנושא מתווה הגז. שני העיתונים התייחסו אך ורק להחלטה לפיה המתווה בטל בגלל פסקת היציבות (זו המבטיחה שבמשך עשר שנים לא תהיה חקיקה שתעמוד בסתירה למתווה). שניהם התעלמו לחלוטין מכך, שבג"ץ הכשיר את כל יתר המרכיבים: השימוש שעשה נתניהו בסעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים כדי לעקוף את הממונה על ההגבלים, פרק התחרות, פרק המיסוי ופרק המחירים.

ישראל היום התעלם מהעובדות החשובות הללו, כי הוא רצה להציג את פסק הדין כמו שנתניהו ראה אותו: אסון מוחלט. ידיעות אחרונות התעלם מהן, כי הוא רצה להציג את פסק הדין כמו שהאופוזיציה ראתה אותו: תבוסה מוחלטת לנתניהו. גם האדלסונים וגם המוזסים לא יתנו למשהו קטן כמו העובדות ולמשהו שולי כמו האמת להפריע להם.

רצח תאיר ראדה
חולה נפש מספר שחולת נפש אמרה לו

חולה נפש אחד מספר שחולת נפש אחרת אמרה לו שהיא רצחה את תאיר ראדה. המשטרה בודקת לעומק את הסיפור הזה ומגיעה למסקנה חד-משמעית שהוא עורבא פרח, גם בנסיבות בהן עלה וגם ובעיקר משום שהוא לא מסתדר עם ממצאים מרכזיים מזירת הרצח. בית המשפט העליון, שמאפשר לסנגוריו של רומן זדורוב לנהל למעשה משפט מחודש, מסכים עם הפרקליטות: אין כאן שום דבר שמצדיק להביא את העדות ההזויה הזאת בפני בית המשפט המחוזי.

העובדות הללו לא מפריעות להמונים שתומכים ברוצח הנתעב הזה, כמו ששום עובדה אחרת לא מפריעה להם. הן לא מפריעות גם לערוץ 8 ול-ynet, אשר משיקולי רייטינג מפמפמים את אותו סיפור כאילו מדובר בתגלית העשור. הם יטענו מן הסתם, שכל מה שמעניין אותם הוא גילוי האמת, מתן מזור כלשהו למשפחתה של תאיר ושחרורו של אדם חף מפשע שהורשע ברצח שלא ביצע. שיסבירו לנו איך עלילת שווא כזאת, שאין בה שום דבר שמתחיל להזכיר משהו שמתקרב לאיזושהי הוכחה, מקדמת את המטרות החשובות הללו.

דונלד טראמפ
חוסר היגיון [צילום: AP/Gene J. Puskar]

אני כן יודע כיצד עובד הסיוע הבטחוני שמעניקה ארה"ב לישראל – וכאן ברור לי שטראמפ מתעלם מהעובדות. מתוך הסיוע בסך 3.1 מיליארד דולר בשנה, 75% מופנים לרכש בארה"ב עצמה, ורק את היתרה יכולה ישראל להמיר לשקלים ולהשתמש בה לרכישות בארץ

כאשר אני קורא ספר ונתקל בעובדה מהותית שברור לי שהיא שגויה, אני מתייחס ליתר הספר בזהירות ואף בחשדנות. עניין של היגיון פשוט: אם תפסתי את מה שאני יודע, מה עם הדברים שאני לא יודע?

כנ"ל לגבי דונלד טראמפ. אני לא מבין כלום בסוגיות של ביטוח הבריאות או בעיית המהגרים ממקסיקו. אני כן יודע כיצד עובד הסיוע הביטחוני שמעניקה ארה"ב לישראל – וכאן ברור לי שטראמפ מתעלם מהעובדות. מתוך הסיוע בסך 3.1 מיליארד דולר בשנה, 75% מופנים לרכש בארה"ב עצמה, ורק את היתרה יכולה ישראל להמיר לשקלים ולהשתמש בה לרכישות בארץ. במילים אחרות: הממשל מסייע לתעשיות הביטחוניות האמריקניות דרך הסיוע לישראל.

כאשר טראמפ מדבר על כך שראוי שישראל תממן את הסיוע שהיא מקבלת, יש בכך לא רק חוסר היגיון (אם אנחנו נשלם, אז היכן הסיוע?), אלא גם חוסר היכרות עם העובדות הבסיסיות ביותר. הנה עוד סיבה טובה לחשוש מן האפשרות שהבריון הגזען הזה יהיה נשיא ארה"ב.

כדורסלנים
הזרים זולים יותר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

יש כאן עובדה מהותית שצריך לשים לב אליה. כאשר הישראלים מנצחים את הזרים בחמש מתוך שש פעמים, כולל שלוש השנים האחרונות ברציפות, זה אומר שהישראלים טובים יותר. פעם אחת היא מקרה, פעמיים הן צירוף מקרים, אבל שלוש? וארבע? וחמש?

בסוף השבוע שעבר התקיים משחק האולסטאר של ליגת העל בכדורסל, בין נבחרת השחקנים הישראלים לבין עמיתיהם הזרים. הישראלים ניצחו 118-143, וזה היה נצחונם החמישי בשש השנים בהן מתקיים האירוע. באותם חמישה משחקים גם נבחר אחד מן הישראלים לשחקן המצטיין.

תאמרו: אירוע נחמד, גימיק שהועתק (בצורה חיוורת, כמובן) מן המקור האמריקני, אבל לא יותר מזה. אני חושב שיש כאן עובדה מהותית שצריך לשים לב אליה. כאשר הישראלים מנצחים את הזרים בחמש מתוך שש פעמים, כולל שלוש השנים האחרונות ברציפות, זה אומר שהישראלים טובים יותר. פעם אחת היא מקרה, פעמיים הן צירוף מקרים, אבל שלוש? וארבע? וחמש?

נכון שהזרים מובילים את הליגה בכל הדירוגים החשובים, אבל מסיבה פשוטה: בכל רגע נתון יש על המגרש שלושה זרים ושני ישראלים. לכן, יש להם סיכוי גבוה ב-50% לקלוע יותר נקודות, לקטוף יותר ריבאונדים ולחלק יותר אסיסטים. זה ממש לא אומר שהם בהכרח טובים יותר מהישראלים.

אז למה כל הקבוצות מביאות אותם? פשוט מאוד: שחקן זר משלם מס הכנסה של 25%, שחקן ישראלי יכול להגיע ל-50%. מאחר שלשחקנים חשוב הנטו, עלותו של שחקן זר לקבוצה נמוכה משמעותית מזו של ישראלי. לכן, הקבוצות מתעלמות מהעובדות המקצועיות (וגם מהפגיעה הקשה בספורט המקומי) וממשיכות להציף את ישראל בכדורסלנים זרים.

תאריך:  01/04/2016   |   עודכן:  01/04/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העובדות לא מעניינות
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
1/04/16 12:25
2
באום
1/04/16 13:14
 
לוגי
1/04/16 15:56
 
באום
1/04/16 16:54
3
אוריס
1/04/16 15:07
4
דב הלמן
1/04/16 15:22
 
מגיב ותיק
1/04/16 23:39
 
דב הלמן
2/04/16 08:13
5
דניאל143
3/04/16 11:49
6
אבו ליפא
17/04/16 18:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב
במסגרת זו, ארשה לעצמי לדון בשאלה הכבדה הנ"ל בדרך קלילה במקצת, משום שמענה מחקרי רציני הוא מעבר להיקף המקובל בפורום זה.
31/03/2016  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
הסנאטור ברני סנדרס ניצח את הילרי קלינטון במדינות וושינגטון ואלסקה בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית שהתקיימו שם בשבת האחרונה.
27/03/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
רוב הישראלים לא אוהבים במיוחד את ברק אובמה. רוב הפוליטיקאים הימנים מתעבים אותו ממש. שתי קדנציות של אובמה בבית הלבן גרמו למתחים חסרי תקדים עם ישראל, למערכת יחסים עכורה בין הנשיא האמריקני וראש הממשלה הישראלי, ולמלחמת השמצות הדדית שהידרדרה למילים שלא תמצאו במילון חנה בבלי.
23/03/2016  |  מעיין כפיר  |   מאמרים
הארועים של איפאק (ארוחות ערב חגיגיות לאיסוף כספים) בערים שונות ברחבי ארה״ב תמיד מרשימים עד מאוד, והכנס השנתי בבירה מרשים פי כמה וכמה. אך אנחנו לא עוסקים ב״הרגשה טובה״ או בכספים הרבים הזורמים להם באותו ארגון. נזכיר, שהארגון נכשל נחרצות במאמציו להביס את החוזה עם אירן, למרות עשרות מיליוני הדולרים שהוצאו למטרה זו. זו הייתה התקפלות לשמה.
22/03/2016  |  ארי בוסל  |   מאמרים
המועמד המוביל במפלגה הרפובליקנית לנשיאות, דונלד טראמפ, נשא הלילה (יום ג', 22.3.16) נאום פרו-ישראלי נלהב בוועידת אייפק בוושינגטון. אולם רגע לפני נאומו אמר כי ישראל תיאלץ לשלם על הסיוע הצבאי. במסיבת עיתונאים אמר כי מדינות המקבלות סיוע צבאי והגנה מוושינגטון צריכות לשלם לה והזכיר את קוריאה הדרומית ואת יפן. כשנשאל על ישראל השיב כי גם היא תצטרך לשלם אך לא פירט.
22/03/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   גז טבעי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
קלינטון: ביטחון ישראל אינו נתון למיקוח  /  עידן יוסף
המנצחים הגדולים: טראמפ וקלינטון  /  איציק וולף
טראמפ: אהיה ניטרלי בסכסוך במזה"ת  /  עידן יוסף
טראמפ ואלשיך  /  פסח רויטמן
הילרי או טראמפ?  /  ראובן לייב
הצעה מופרכת מיסודה  /  רפי לאופרט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
יואב יצחק
יואב יצחק
אורנשטיין חשוף עתה לבדיקה/חקירה פלילית בשל שיחותיו עם אפי נוה בהן ביקש מנוה לפעול למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב    מידע שהובא ל-News1 מלמד, כי המעשים של גרטלר-גרטנר באפריק...
איתמר לוין
איתמר לוין
מלחמה צריכה יעד מדיני ברור    נתניהו שוב פוזל לרפובליקנים ומפלרטט עם עבריין בלתי שפוי    המשותף לשומר וגולדפוס    מה באמת חשוב לסמוטריץ'    חוק הרבנים ואבי דיכטר    האם מישהו עוקב אחרי ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il