|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
איילה ברכה, על החשש ממעצר [מתוך הסרט: חיים בצל הפחד]
ימיו האחרונים של תנ"צ אפרים ברכה

חיים ומוות בצל השקר;
חשש ממעצר והתאבד.

העיתונאית עדי מאירי שניצלה וסיכנה את אפרים ברכה כמקור מידע במשך שנים, השתמשה הפעם באלמנתו של ברכה ובילדיו כדי לגונן כביכול על זכרו ומורשתו אולם למעשה, סרטה מאשר מפיהם של בני משפחת ברכה את האמת כפי שנחשפה ופורסמה ב-News1: אכן, התקיימה חקירה פלילית במח"ש נגד ברכה, בחשד שביצע עבירות חמורות; אכן, ברכה חשש ממעצרו הקרוב, בגלל מעשיו, ולכן שלח יד בנפשו איילה ברכה: "ממה שאני הבנתי זה: שהתקשרו אליו ממח"ש ואמרו לו שביום ראשון הולכים לעצור אותך"
29/04/2016  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   פרשת ברכה   |   תגובות
מסמך: איילה ברכה מגלה מדוע תנ"צ ברכה התאבד
ברכה. חשש ממעצר [צילום: משטרת ישראל]

עדי מאירי. שירות דוב

תנ"צ אפרים ברכה מסוכן לציבור
יואב יצחק
היועמ"ש יהודה וינשטיין, שגונן על תנ"צ ברכה במשך זמן רב, אמור להחליט תוך ימים: לעבור לחקירה פלילית גלויה נגד ברכה בגין שיבוש מהלכי חקירה ומשפט ועבירות שוחד ומרמה, וסילוקו מראשות יאח"ה * אם ימוצה עמו הדין, עלול ברכה להישלח לכלא לשנים רבות * הדרמה הגדולה עוד לפנינו * ממצאי החקירה הסמויה שנפתחה בעקבות החשיפות ב-News1 יזעזעו את הציבור
לרשימה המלאה

מאירי סיפסרה באמת
עדי מאירי ידועה כעיתונאית מניפולטיבית שאינה מהססת לפרסם שקרים. מסיבותיה היא. כך עשתה פעמים רבות גם בפרשת ברכה, כששידרה דברי כזב ברשת ב' תוך פגיעה בח"מ, וכאשר טענה שוב ושוב - כאילו לא הייתה חקירה נגד ברכה, וכאילו החשדות נגדו שנבדקו, הופרכו.

מאירי ניהלה יחסים מתמשכים עם אפרים ברכה. הוא היה לה למקור מידע משטרתי, והיא סיפקה לו, בתמורה, הגנה תקשורתית תוך ניצול מעמדה לרעה. מאירי כיזבה עבורו, ללא גבולות ובלא עכבות. על-חשבון האמת, כמובן, ובניגוד לאינטרס הציבורי.

עדי מאירי ניחנה בכישורים מקצועיים לא מעטים. היא מתנהלת מול מקורות מידע באופן פתייני. אך מה חבל שהיא מפנה את כישוריה, כמו בעברה הרחוק, לספסר באמת, ולהתנהלות בעייתית עם קציני משטרה כדי שישמשו עבורה מקורות מידע. לא נפרט כאן את מהות היחסים המתגלגלים. נאמר רק זאת: הציבור הרחב ניזוק.
▪ יואב יצחק

השאלות שלא הוצגו
עדי מאירי ניסתה, בכוונת מכוון, להפיק סרט מגמתי שיציג את אפרים ברכה כקדוש מעונה. הדבר לא עלה בידה. בעיקר בשל אמצעי זהירות בהם נקטו עורכי ערוץ 2 - חלק ניכר מדבריה ומטיעוניה המופרכים של מאירי, נמחקו מהסרט, ולא שודרו.

סוד גלוי הוא כי תמורת שיתוף פעולה מצד איילה ברכה וילדיה, נמנעה מאירי מהצגת השאלות הקשות העומדות על הפרק. ואם הציגה, הרי אלה לא שודרו:

- היכן המכשיר הנייד של ברכה;
- האם נכון שכספים בהיקף של מאות אלפי ש"ח שנתן הרב פינטו, שימשו לטיפול בבן משפחה;
- האם נכון שאיילה הייתה מעורבת באופן פעיל ביחסים המיוחדים בין אפרים ברכה לבין הרב פינטו;
- האם ידוע לאיילה על מפגש שהתקיים בביתם בין ברכה לבין אחד הקבלנים החשודים בפרשת עיריית אשדוד בעת שהתקיימה החקירה גם נגד חשוד זה.
- האם נכון יהא לקבוע שהחוקר מס' 1, שחקר בתוקף תפקידיו השונים אלפי אנשים, חשש מחקירה בגלל שידע היטב כי ממצאי החקירה יחייבו הגשת כתב אישום והרשעתו.
- ועוד ועוד.
▪ יואב יצחק

סרטה של העיתונאית עדי מאירי, "חיים בצל הפחד" (ערוץ 2, 27.04.16), על חייו והתאבדותו של אפרים ברכה כקצין חקירות במשטרה, מהווה מסמך חשוב. לא רק בגלל מה שאין בו - ולכך נתייחס בהמשך, ואף לא מחמת כוונותיה הזדוניות והנסתרות של מאירי, שניצלה לרעה את תמימותם של אלמנתו וילדיו של בני משפחת ברכה להפקת סרט פרטי שאותו מכרה לערוץ 2. חשיבותו היא נוכח התוצאה שלה לא פיללו: הסרט מאשר, חד-וחלק, מפיהם של איילה ברכה וילדיה, כי אכן, ובניגוד להכחשות: התקיימה חקירה פלילית נגד אפרים ברכה על-ידי המחלקה לחקירות שוטרים, וכי ברכה, שעמד באותה עת בראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, חשש ממעצרו בתוך ימים.

דבר קיומה של החקירה הפלילית היה ידוע היטב לתנ"צ אפרים ברכה. הוא נערך לכך היטב. איילה ברכה אמרה בסרט ששודר: "ממה שאני הבנתי זה: שהתקשרו אליו ממח"ש ואמרו לו שביום ראשון הולכים לעצור אותך". ברכה לא התאבד עקב דחף רגעי, בגלל פרסום כזה או אחר. הוא תכנן את צעדיו במדויק. ילדיו ואלמנתו סיפרו שוב ושוב למאירי על שיחות שקיים עימם ובהן הכינם למותו.

לא השאיר פתק, מכתב או הקלטה


ברכה עשה כל שביכולתו בחודשים שקדמו להתאבדות כדי לסכל חקירה בחייו וגם לאחר מותו. לראיה: ככל הידוע עד כה, ברכה לא השאיר פתק, מכתב, הקלטה או מסר, מכוחם היה להצית טענה או דרישה לקיום חקירה בדבר ההתעמרות בו, כביכול.

ההסבר לכך פשוט וברור: א) איש לא התעמר בברכה ולא העליל עליו מאומה. כל החשדות שהועלו נגדו בחקירת מח"ש אומתו; ב) חקירת נסיבות מותו הייתה מביאה, קרוב לוודאי, לחשיפת ממצאי חקירת מח"ש בדבר החשדות החמורים נגדו ומכתימה אותו וגם כמה מבני משפחתו, ובראשם אחיו מאיר ברכה.

ברכה השיג את מטרתו. לראיה: היועמ"ש יהודה וינשטיין ופרקליט המדינה שי ניצן, ששיתפו פעולה עם ברכה עוד בחייו ועיכבו במשך תקופה ארוכה (עד לדיון ביום חמישי שקדם להתאבדות) זימונו לחקירה באזהרה, סיכלו, לאחר התאבדותו, הקמת ועדה בדיקה עליה הודיע פומבית השר לביטחון פנים גלעד ארדן. השר ארדן נכנע וציית לאיסורם ולהתנגדותם, משום מה, למרות שאין בידם סמכות חוקית להורות לו להימנע מהקמת ועדת בדיקה.


העליון דרש תגובת היועמ"ש

מיותר כמעט להדגיש: החקירה במח"ש נגד ברכה נפתחה והתקיימה, בלית-ברירה, בעקבות חשדות חמורים נגד אפרים ברכה. היועמ"ש יהודה וינשטיין נאנס ביום 02.07.15 (יום חמישי) לאשר למחלקה לחקירות שוטרים לעבור לחקירה גלויה ביום ראשון, לאחר שהוצג בפניו דוח שהחזיק יותר מ-800 עמודים, ובו ראיות ועדויות ותוצאות בדיקות פוליגרף (שאימתו את דבר ההדלפות ויחסי השוחד). וינשטיין מולכד גם נוכח עתירה שהוגשה על-ידי תנועת אומ"ץ, בשיתוף וביוזמת News1, בדרישה לחייב את היועמ"ש להורות על מעבר לחקירה גלויה וסילוק ברכה מתפקידו (השופט מני מזוז הורה ליועמ"ש להגיב בתוך 30 ימים. תוך כדי ברכה התאבד). עיקרי הדברים שהוצגו בפני היועמ"ש:

  • ברכה הדליף לחשודים בפרשת השוחד בעיריית אשדוד, תוך כדי חקירה נגדם, ואף הפציר בכמה מהם להימלט לחו"ל יום לפני המועד שתוכנן לעוצרם על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה;
  • שתי בדיקות פוליגרף שנערכו בידי בודק מטעם מח"ש הוכיחו כי אכן: ברכה התקשר מיוזמנו והדליף מידע מוקדם לכמה קבלנים ולפקידים בכירים בעיריית אשדוד והזהירם כי עומדים לעוצרם;
  • ברכה קיים יחסי שוחד מתמשכים עם כמה מהחשודים (הקבלנים) בפרשה הנ"ל, מהם קיבל הבטחה לטובות הנאה;
  • ברכה העליל על קצין משטרה אחר כאילו הוא שהדליף את אותו מידע;
  • ברכה פיברק תרשומות כדי להרחיק ממנו את החשדות;
  • ברכה הדליף מידע מהבדיקה שנערכה במשטרה בפרשת מעונות ראש הממשלה;
  • ברכה הדליף לחשוד ברצח מתוך תיק רצח שהתנהל בליווי הפרקליטות;
  • ברכה קיבל במשך השנים טובות הנאה כספיות בהיקף של מאות אלפי ש"ח לפחות מהרב יאשיהו פינטו, כולל סכום כספי גדול לטיפול בבן משפחה;
  • הדוח כלל עדות מפיו של קצין משטרה בכיר, שמסר עדות מפלילה נגד ברכה בדבר מידע שהדליף עקב שיקולים אישיים וזרים;
  • הטענות נגד הרב פינטו ומקורביו, כאילו הציגו בפני חוקרי מח"ש מידע כוזב כדי להפליל את ברכה, על-מנת לנקום בו, הופרכו בחקירת מח"ש - בראיות, בתרשומות, וברישומי שיחות שהוצגו;
  • ברכה הדליף מידע מוכמן על חקירה סמויה נגד דוד ואנונו;
  • ועוד ועוד ועוד.

התעמרות ברב פינטו, במקביל לחיפוי על ברכה

החקירה נגד תנ"צ ברכה התקיימה ואף התעצמה במח"ש, בתקופה שהפרקליטות והמשטרה פעלו כדי להכביד עוּלן על הרב יאשיהו פינטו: חומרי החקירה נשללו ממנו, כדי לנגוס בהגנתו; בא-כוחו, עו"ד איל רוזובסקי, קיבל הוראה מהפרקליטות למנוע מהרב פינטו חומרי חקירה להם היה זכאי בדין, שהיו עשויים להוביל לצמצום עונשו; מידע חשוב הוסתר מבית המשפט, תוך שיבוש הליכי חקירה ומשפט; שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, עודד מודריק, בפניו נדון משפטו של הרב פינטו, הקשיח ליבו על הרב פינטו, ולא אפשר הצגת ראיות ו/או העלאת טיעונים שהיה בהם כדי להביא להקלה בעונש; שתי עתירות שהוגשו נגד ברכה לבית המשפט העליון, נדחו על-ידי השופטים הנכבדים, לאחר שהפרקליטות מסרה לבית המשפט מידע כוזב, באופן זדוני ומרושע; ההתעמרות ברב פינטו נמשכה גם ב-2016, כאשר נמנע ממנו טיפול רפואי הולם במחלת הסרטן שבה לקה; שי ניצן ויהודה וינשטיין פעלו נגד הרב פינטו באופן מרושע ומקומם, ככל שהועלו והוכחו החשדות נגד ברכה בפני חוקרי מח"ש, וככל שהוכח כי שניהם סיפקו לברכה חיפוי וגיבוי באופן הנוגד את החוק.

סרטה של מאירי מאשר, בפועל, כי הפרסומים ב-News1 על קיומה של החקירה היו נכונים ומדויקים, וכי ברכה בחר לשלוח יד בנפשו לאחר שהבין, מניסיונו המקצועי, כי בתוך ימים יחשך עליו עולמו.

סרטה של מאירי מפריך את הבדותות שפרסמה בעצמה, כמו גם פרסומים כוזבים מצד כתבי חצר אחרים (בין היתר: משה נוסבאום, רביב דרוקר, ברוך קרא, גידי וייץ), שהפיצו עלילת דם נגד הח"מ: כאילו טיעוניו בדבר קיומה של חקירה נגד ברכה היו נטולי יסוד; וכי בגלל אותם פרסומים כוזבים, כביכול, בחר ברכה להתאבד. חיים ומוות בצל השקר - הכתרנו רשימה זו, בשל השקרים בחייו של ברכה, הנמשכים, למרבה הצער, גם אחרי מותו; ובשל הניסיונות להפיץ עתה את מורשת השוחד והשקר.

הכאב, האמת


סרטה של מאירי מבטא את כאבם המוצדק והמובן של בני משפחת ברכה בשל התאבדותו של אפרים ברכה. ילדיו ואלמנתו, משפחה יפה, יש לומר, דיברו באופן המעורר הבנה והשתתפות בצער. הם שיתפו את הצופה בלבטים, בכאב, במידע על שהתרחש באמת בתוך ביתם, וגם בפחדיו של אפרים ברכה מפני חקירה ומעצר. אך בד-בבד עם כך, סרטה של מאירי נוגס בדימוי שניסו בני משפחתו ליצור לאפרים ברכה בדבר מורשתו החשובה, כביכול. הסרט מאשר את שנטען וחושף את האמת הפשוטה: התקיימה נגדו חקירה פלילית בגין החשדות החמורים נגדו, וכי בגינה הוא התאבד.


בסרט מצטטים ילדיו ואלמנתו אמירות מפיו של אפרים ברכה, שרמז, יותר מפעם אחת, על כוונתו לשלוח יד בנפשו. בגלל החקירה נגדו. בני משפחתו עשו רבות כדי לשמור עליו מפני התאבדות. אך מתברר, וכך גם העידה איילה ברכה - על הלילה האחרון שבו הצליח להתאבד, כי ברכה הצליח לחמוק מידיהם ולממש את איומיו.

ב-News1 הזהרנו וכתבנו. התרענו כי ברכה מאיים בהתאבדות אם אכן ייקרא לחקירה. פרסמנו זאת מפורשות. למרות זאת, הפרקליטות, היועץ המשפטי לממשלה, בכירי המשטרה, עמיתיו החוקרים והשוטרים, ואפילו בני משפחתו הקרובים, לא עשו את כל הנדרש (למשל: ליטול את נשקו) כדי למנוע ממנו לשלוח יד בנפשו. למרבה הצער, ברכה מימש את איומו והתאבד בתוך זמן קצר מאז שהודלף לו על הכוונה לעוצרו ביום ראשון.

מסמך: אפי ברכה ידע על החקירה ומעצרו הקרוב
ניצן, וינשטיין. נאלצו לאשר חקירה [צילום: פלאש 90]
האמת כפי שפורסמה ב-News1 נחשפת אפרים ברכה ידע היטב על החקירה נגדו במח"ש, שנפתחה בעקבות החשיפות ב-News1, ועל מעצרו הצפוי תוך ימים ספורים עדי מאירי ניסתה לקלל ולהשמיץ, ואגב "כשלה" בחשיפת האמת של News1
▪ ▪ ▪


בניגוד להכחשות, האמת נחשפת

דבריהם של איילה ברכה וילדיה המובאים להלן בסרטה של עדי מאירי, מאשרים מעבר לכל ספק את הפרסומים ב-News1. עיקרם: בניגוד להכחשות מצד היועמ"ש ופרקליט המדינה (לאחר התאבדות ברכה) ובניגוד לפרסומים המופקרים בכלי התקשורת, שניסו להשמיץ את הח"מ ולהטיל דופי, אם מטעמים של צרות עין וקינאה, אם מחמת תחרות ב-News1 ככלי תקשורת מוביל בתחומו, ואם בעיקר מחמת רצונם לגונן על עצמם ו/או על אפרים ברכה:

  • אכן, התנהלה במח"ש חקירה רצינית ומעמיקה נגד ברכה, ולא רק "בדיקה";
  • אכן, חוקרי מח"ש עמדו לעוצרו בתוך ימים ספורים ומכך הוא חשש מאוד;
  • אכן, ברכה חשש מאוד מתוצאות החקירה, ולכן בחר בהתאבדות;
  • אכן, ברכה "מת מפחד" החקירה, שתרד לחקר האמת, ולא מפרסומים כוזבים, כביכול;
  • אכן, מניסיונו המקצועי כחוקר בכיר, ברכה הבין היטב: נוכח מעשיו שאותם חשפנו, בסופה של החקירה הוא עלול להישלח לבית האסורים.

ההתקפות מצד התקשורת לא ריפו את ידינו. רצח האופי לא צלח. לראיה: מספרם של גולשי News1 גדל. המשכנו ב-News1 לחשוף ולפעול להוצאת האמת לאור, ובמקביל עסקנו בחשיפת קלונם של אותם עיתונאים-רמאים, ובראשם: רביב דרוקר וברוך קרא.


ברכה קיבל הדלפות על החקירה נגדו

ברכה ידע היטב על החקירה במח"ש, גם מהדלפות ו/או דיווחים שקיבל באופן שוטף מהיועמ"ש וינשטיין, שהתנהל באופן מופקר ומושחת - כן-כן, המדובר באותו וינשטיין שקיבל בעברו כספים שחורים מלקוחותיו בהיקף משמעותי - וגם הבין והרגיש, לפי היחס שהשתנה כלפיו, כי מדובר בהליך רציני ומסוכן עבורו. פרקליט המדינה שי ניצן, שנאלץ בעקבות החשיפות ודרישות News1 להורות על חקירה סמויה נגד ברכה, התחמק משיחות עמו. הדבר בא-לידי ביטוי גם באירוע הפרידה מהמפכ"ל היוצא, יוחנן דנינו:

  • עדי מאירי: באותו שבוע שהתפוצץ הסיפור של זינו הייתה מסיבת הפרידה מדנינו.

    איילה ברכה: ...הוא סיפר לי שפרקליט המדינה היה לידו והוא עשה את עצמו כאילו הוא לא רואה ועבר אותו, אז אפרים לא ויתר לו והלך וקרא לו ולחץ לו את היד, תפס לו את היד ולחץ לו, נתן לו לחיצת יד, אז הוא הרגיש שכנראה באמת מסתמנת איזושהי חקירה או משהו. הוא אמר: "משהו פה מסריח, אני מרגיש".


איילה ברכה: "אמרו לו שביום ראשון הולכים לעצור אותך"

אפרים ברכה שיתף את רעייתו ואת ילדיו בעצם החקירה נגדו ובמעצרו הקרוב. בדיוק כפי שחשפנו ב-News1. כלפי חוץ הוא ניסה להמשיך ולשדר הכחשות, כולל באמצעות עדי מאירי (קול ישראל), אך בביתו ידעו מפיו-הוא, ימים ספורים לפני התאבדותו, על סיכוני החקירה בפניה הוא עומד, ועל-כך שגם היועמ"ש אינו יכול עוד לחלצו. הדברים שלהלן, שהובאו בסרטה של מאירי, חושפים עתה את האמת, מעבר לכל ספק:

  • איילה ברכה: השבוע הזה הוא היה הכי לבד שבעולם. לא משטרה, לא פרקליטות המדינה ולא היועץ המשפטי. הוא היה לבד-לבד באי-ודאות, כשהוא בתוך-תוכו יודע ומשוכנע שעוצרים אותו ביום ראשון.

    עדי מאירי: איך זה?

    איילה ברכה: ממה שאני הבנתי זה, שהתקשרו אליו ממח"ש ואמרו לו שביום ראשון הולכים לעצור אותך.

    מורן ברכה: הוא התחיל להילחץ, שהולכים לעצור אותו ושפתחו נגדו חקירה סודית ושעכשיו, ביום ראשון הוא הולך ללכת לעבודה עם אזיקים.

    ראובן ברכה: הוא פשוט לא רצה שיום ראשון יגיע.


העולה מדבריה של איילה ברכה: גורם מסוים במח"ש הדליף מידע לברכה, ומפיו הוא למד על מעצרו שאכן תוכנן להתבצע בתוך ימים. עוד עולה מדבריה, כי בעלה חשש מאוד ממעצרו ולכן בחר בהתאבדות שעות ספורות לפני המועד שנקבע במח"ש למעבר מחקירה סמויה לחקירה גלויה (שכללה תוכנית למעצרים).

ההדלפה המפוברקת נגד שרה נתניהו
ראובן, על הסתבכות אביו [מתוך: חיים בצל הפחד]


חשיפת ההדלפה ב-News1

איילה ברכה סיפרה למאירי על ההידרדרות החמורה במצבו של אפרים ברכה, לאחר שנתפס בהדלפה לאבירם זינו (מעריב), מתוך הבדיקה המשטרתית שהתנהלה נגד שרה נתניהו. זינו פרסם ידיעה לא נכונה במעריב, שאותה קיבל מברכה, כאילו באותו שלב נתקבלה בפרקליטות החלטה לזמן ולחקור את שרה נתניהו (כחשודה בעבירות פליליות) בפרשת מעונות ראש הממשלה. הידיעה הייתה מופרכת מיסודה, באותו שלב, ובפועל הייתה מפוברקת. היא גרמה נזק למעריב בכלל ולזינו בפרט. מאירי נמנעה מלעמת את בני משפחת ברכה עם דבר ההדלפה.

בניגוד לנטען בסרט ובחלק מהפרסומים בכלי תקשורת, אבירם זינו, שהולך כאמור שולל, לא יזם בעצמו חקירת ברכה בעניין זה ואת הסגרתו כ"מקור מידע", גם אם כוזב. האמת הפשוטה היא: דבר ההדלפה לזינו-מעריב והנסיבות המיוחדות שאירעו, נחשפו ב-News1 ימים ספורים לפני ההתאבדות:

א) ההדלפה המפוברקת לאבירם זינו - "המסרים וההדלפות של תנ"צ ברכה; והשימוש בשרה נתניהו כבת ערובה" (18.06.15);

ב) התמורה שקיבל מאבירם זינו - "ברכה הדליף מבדיקה בתיק נתניהו תמורת גניזת תחקיר נגדו במעריב" (30.06.15). המידע שגנז זינו נוגע לכספים בהיקף של מאות אלפי ש"ח שקיבל ברכה מהרב יאשיהו פינטו כעזרה לטיפול בבן משפחה;

פרסום המידע הנ"ל הוא שחשף את מעשיו של תנ"צ ברכה כמקור כוזב וגרר תגובות ופעולות חריפות נגדו:

  • ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אישית בטלפון עם בעל השליטה במעריב, אלי עזור, והביע את כעסו על הידיעה הכוזבת שפורסמה במעריב. נתניהו דרש למחוק את הידיעה הכוזבת, לפרסם תחתיה ידיעה מתקנת ולנקוט צעדים שימנעו פרסומים כוזבים נוספים;

  • אלי עזור, טייקון תקשורת העשוי להיזקק לנתניהו (כשר התקשורת) לעיתים קרובות גם בענייניו בערוצי טלוויזיה, נאלץ לפעול במהירות. בהוראתו תוקנה הידיעה. זינו נדרש לחשוף את מקור המידע גם בפני נתניהו, וגם להעבירו למח"ש. זמן קצר לאחר מכן, זינו הוצא ל"חופשה", שממנה לא חזר לעבוד במעריב;

  • אבירם זינו "תומרן" למח"ש גם על-ידי עזור, שלא בטובתו, לאחר שבמערכת מעריב הייתה תמימות דעים: ברכה פיברק ידיעה בלתי נכונה, והכשיל את מעריב בפרסום כוזב, מסיבותיו הוא. בנסיבות אלה, הוחלט, אין להתייחס אליו כאל מקור מידע שיש לשמור על חסיונו;

  • נתניהו שוחח עם היועמ"ש יהודה וינשטיין ודרש לחקור את ברכה בשל ההדלפה. לוינשטיין, שפעל קודם לכן כדי לגונן על ברכה, לא הייתה ברירה אלא להתיר לחוקרי מח"ש לחקור גם הדלפה זו;

  • מ"מ המפכ"ל בנצי סאו נדרש גם הוא לנושא. בשיחה שקיים עם ברכה הוא העמידו על חומרת ההדלפה המפוברקת מתוך הבדיקה המשטרתית, כביכול, ועל-כך שעניין זה כבר נחקר במסגרת מח"ש;

  • היועמ"ש וינשטיין, פרקליט המדינה שי ניצן, ומ"מ המפכ"ל בנצי סאו, שגוננו במשך תקופה ארוכה על ברכה מחקירתו בעבירות פליליות שיוחסו לו בעניינים שונים, נוכחו, בעל כורחם, כי אכן - נמצאו חשדות המחייבים חקירה ולכן אין מנוס מחקירתו. אישים אלה לא יכלו להתנגד לדרישתו של נתניהו: לחקור את ברכה גם בגין ההדלפה המפוברקת.

הנה-כי-כן, אפרים ברכה נתפס בקלקלתו. ב-News1 חשפנו כי ברכה, שבידיו - מתוקף תפקידו כראש היחידה הארצית לחקירות הונאה - היה נתון תיק חקירת פרשת מעונות ראש הממשלה, שיחק משחק כפול עם שרה ובנימין נתניהו: מצד אחד, הוא שיגר אליהם מסרים: "אני שומר עליכם"; אך מצד שני, כדי להגביר את הזדקקותם לשירותיו, הוא יזם ידיעה מפוברקת נגדם, שאכן גרמה להם להזיע. ברכה נהג כפי שנהג, בתקופה שידע היטב על חקירת מח"ש נגדו, כדי שבני הזוג נתניהו יהיו מרוצים משירותיו ויפעלו לשמור על מעמדו ותפקידו כראש היחידה הארצית לחקירות הונאה. נזכור נא: מקורביו של ברכה בתקשורת אף פעלו למענו, במקביל, כדי שיקודם לתפקיד ראש אגף החקירות במשטרה, במקום מני יצחקי, שכסאו התנדנד.

המצוקה אליה נקלע ברכה בעקבות חשיפתו כמקור מפברק

הדברים המובאים להלן בסרטה של עדי מאירי, מפיהם של בני משפחת ברכה, מלמדים על המצוקה אליה נקלע ברכה לאחר החשיפות ב-News1 בדבר ההדלפה:

איילה: בבית הוא היה ממש מנותק.

(הערת הח"מ: בחלק זה מובא ציטוט מכתבתו של משה נוסבאום בערוץ 2):

  • משה נוסבאום: וחוץ מזה התנהלה בשבועיים האחרונים בדיקה נוספת במחלקה לחקירות שוטרים בעניינו של תת-ניצב ברכה, בעקבות מידע שמסר מיוזמתו העיתונאי זינו ממעריב, על הדלפות שקיבל מהקצין הבכיר בעניין החקירה שניהל על מעונות ראש הממשלה.

    אבירם זינו כתב מעריב:
    היי, האם הוחלט כבר על זימון עדותה של שרה נתניהו? או שקודם תמליצו להפוך לחקירה פלילית?

    תנ"צ אפרים ברכה:
    טרם זומנה, יש כבר החלטה שהבדיקה תהפוך לחקירה פלילית ואנו חוקרים בינתיים אנשים מהמעונות.

    זינו כתב מעריב:
    המלצה או החלטה? וינשטיין החליט?

    תנ"צ אפרים ברכה:
    מהפרקליטות הודיעו. הוחלט על חקירה פלילית אבל עדיין אין שום החלטה לגבי שרה, בינתיים חוקרים אנשים מהמעונות.

איילה ברכה: מאז שפורסם המסרון הזה, ממש הייתה הידרדרות מאוד דרסטית בהתנהלות שלו, בהפנמה. הוא היה מאוד-מאוד עצוב. הוא היה מנותק גם.

ראובן ברכה: אני רואה אותו שוכב במיטה, מסתכל על הטלפון. אומר לו: "אבא, מה יש לך עם הטלפון, מה אתה מסתכל עליו ככה?". הוא אומר לי: "הטלפון הזה, זה מה שהפיל אותי". אמרתי לו: "מה אתה מדבר?". תפסיק להחמיר עם עצמך. הוא קם והתחיל ללכת. כאילו לסלון, ואז עוד הפעם לחדר.

סר חינו, החסות הוסרה


אפרים ברכה ידע היטב, בשעה ששוחח עם בנו ראובן, כי ההדלפה לזינו מצויה גם היא בחקירת מח"ש. חמור מכך: ברכה הבין היטב, באותם ימים, כי הוא נתפס בקלקלתו, וכי הוא אינו זוכה לאמון של ראש הממשלה, וגם לא לתמיכתו של מ"מ המפכ"ל בנצי סאו, וכי גם היועמ"ש - ששיתף פעולה בקשר החיפוי המושחת, לא יוכל עוד לעצור את כדור השלג השועט לעברו. לכן, אפרים ברכה, מי שהוגדר כשוטר מס' 1, בחר בבריחה - בהתאבדות.

מסוכן לציבור
מורן, על החשש ממעצר [מתוך הסרט: חיים בצל הפחד]

אלמנתו של ברכה וילדיו התבטאו בסרטה של עדי מאירי גם ביחס לכתבה שפרסמנו ב-News1 ("תנ"צ ברכה מסוכן לציבור", 03.07.15), פחות מיומיים לפני ההתאבדות. הם הפנו אצבע מאשימה כלפי גורמי חקירה כאילו שיתפו פעולה, כביכול, עם הח"מ, כדי לפגוע בברכה. האמת הפשוטה היא: במשך כשנתיים פעלנו כדי לכפות על היועמ"ש ועל פרקליט המדינה לציית לחוק העונשין ולהורות על פתיחת חקירה. ברשימה האמורה התייחסנו לעבירות שביצע ברכה, קיום יחסי שוחד והדלפות, כולל הדלפת מידע מוכמן לחשוד ברצח, מתוך תיק רצח. מחמת זאת, קבענו, ברכה מסוכן לציבור. זו עמדת הח"מ גם כיום, לגבי אותה תקופה, כמובן.

באותה כתבה הצבענו על הדרמה הגדולה שהתחוללה באותו שבוע בחקירת מח"ש, על סילוקו הקרוב של ברכה מתפקידו, ועל מעצרו וחקירתו (הפיזית) בתוך ימים. "אם ימוצה עמו הדין", מסרנו, "עלול ברכה להישלח לכלא לשנים רבות". כתבנו עוד, כי "הדרמה הגדולה עוד לפנינו. ממצאי החקירה הסמויה שנפתחה בעקבות החשיפות ב-News1 יזעזעו את הציבור". נערכנו לזעזוע מעצם הרמת המסכים, מחשיפת הממצאים המלאים ומגל המעצרים שתוכנן. לברכה, התברר, היו רעיונות אחרים.

ברכה וילדיו ורעייתו קראו את הכתבה. ככל שידוע לח"מ, ברכה קרא את הכתבה ביום שישי, סמוך למועד פרסומה, זמן קצר לפני כניסת השבת:

  • אדיר ברכה: מוצאי שבת הגיע והוא ראה את הכותרת הזאת של יואב יצחק, שהוא רשם עליו שהוא "מסוכן לציבור".

    איילה ברכה: זה גמר אותו. אם הוא קיבל מידע ממח"ש ולמחרת הוא רואה את זה כתוב ב-News1, יש מישהו שמשתף פעולה שם מאותו גורם שרוצה להתנקם בו.


אפרים ברכה אכן הסיק את מסקנותיו ובחר לשלוח יד בנפשו. הוא ידע היטב, מידיעה אישית (הדלפות שקיבל...), כי הפרסום ב-News1 נכון ומדויק: מעצרו קרוב. הוא חשש כי הוא עומד בפני מעצר סנסציוני וחקירה שתסבכו בשנות מאסר ארוכות. לכן הוא תכנן את צעדיו בקפידה.

רעייתו סיפרה לעדי מאירי, ודבר זה גם הוקרן בסרט, כי במוצ"ש הוא ביקש לנסוע למתקן להב 433 בלוד, כדי לקחת משהו, כדבריו. רעייתו חששה שישלח יד בנפשו ולכן דרשה להצטרף אליו. וכך היה.

באותה נסיעה, עלה החשש בדיעבד, נטל ברכה את נשקו האישי שהיה שמור במשרדו. ובאותו נשק ירה כדור אחד בלבו בסביבות השעה 03:00 לפנות בוקר (05.07.15), שעות ספורות לפני המועד שתוכנן ל"פרוץ" החקירה הגלויה. מכשיר הסלולר שנשא בצאתו מהבית בשלוש לפנות בוקר, נעלם והושמד, קרוב לוודאי, על-ידי ברכה עצמו - כדי למנוע מחוקרי מח"ש לגלות איזה מידע ואלו סודות נפיצים צפונים בנייד-המחשב החכם.

סוף דבר

אפרים ברכה (ז"ל) מימש, למרבה הצער, את איומו. בדיוק בעיתוי אליו כיוון, כפי שהתריע. וכך, במקום למסור עדות מלאה ולעמוד למשפט, ואולי לקבל בהמשך מעמד של 'עד מדינה' נגד בכירים בשירות הציבורי ובסקטור הפרטי שביצעו עבירות פליליות, ובהם אפילו נגד יהודה וינשטיין, הוא בחר ללכת.

ברכה ניהל את חייו בשקר. לאחר התאבדותו התגייסו עיתונאים רבים וגם מקורביו ובני משפחתו כדי להמשיך ולפאר את מורשת השקר. לכן אין אולי פלא, כי כיתוב מצבתו כולל את הביטוי השיקרי: "נפל בעת מילוי תפקידו".

אפילו המפכ"ל החדש, רוני אלשיך, נפל במלכודת השקר. לכן הוא מאפשר הקמת אודיטוריום חדש במתקן להב 433 בלוד לשם הנצחת "מורשתו" של תנ"צ אפרים ברכה - למרות שברכה שלח יד בנפשו במטרה ברורה לעצור את החקירה וחשיפת האמת; ועל-אף שהוא, אלשיך, כאדם דתי ושומר מסורת, יודע היטב: על-פי ההלכה היהודית, אדם שמתאבד דן עצמו להיקבר מחוץ לגדר, ואין להאדיר ולהנציח את שמו ו"מורשתו", קל וחומר כאשר מדובר ב"מורשת" של שקר ושוחד.

תאריך:  29/04/2016   |   עודכן:  12/05/2016
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיים ומוות בצל השקר; חשש ממעצר והתאבד.
תגובות  [ 99 ] מוצגות   [ 99 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פועה
29/04/16 14:14
 
שוקי משעול
29/04/16 19:13
 
ברכה צדיק.
30/04/16 19:03
 
חושף הרעלות
30/04/16 22:37
 
תעוט
2/05/16 04:12
 
נעמה
4/05/16 21:13
2
כלל לא תמים
29/04/16 14:26
 
אחת מהעם
29/04/16 23:18
3
א. וינשטיין
29/04/16 14:38
4
דניל'ה כנען.
29/04/16 14:55
 
ארי כספי
29/04/16 16:45
 
תמימות או טפשות
29/04/16 21:05
 
עיניה
3/05/16 00:50
5
שבץ חלובה
29/04/16 14:59
6
דניל'ה כנען.
29/04/16 15:06
 
רונית יער
1/05/16 14:37
7
מסעודה משדרות
29/04/16 15:08
 
אהרון שחר
29/04/16 23:47
8
משה, עורך-דין
29/04/16 15:15
 
עזרא מנצור
29/04/16 18:21
 
אחד שזוכר
1/05/16 13:27
 
ארי כספי
29/04/16 18:24
 
פועה
29/04/16 18:53
9
חוקר
29/04/16 15:21
10
טלויזיה..אמת!
29/04/16 15:29
11
הסטוריון אמת
29/04/16 15:45
12
רון-אשקלון
29/04/16 18:23
 
אתם טיפשים
30/04/16 00:13
13
אהוד פרלסמן
29/04/16 18:37
 
שוקי משעול
29/04/16 19:16
 
אהרון שחר
1/05/16 17:49
 
אהרון שחר
3/05/16 10:40
 
בני בנקר
29/04/16 21:19
14
גיגי
29/04/16 19:21
15
עוד סתם אזרח
29/04/16 19:25
16
Henry Levy
29/04/16 19:59
17
זינגלה
29/04/16 20:28
18
ברירז
29/04/16 22:38
 
בני בנקר
29/04/16 23:11
19
אפרים שבתאי
29/04/16 22:39
20
אחת מהעם
29/04/16 23:24
 
מיקרופון סמוי
30/04/16 13:18
21
חשדנית
30/04/16 00:10
 
אהרון שחר
30/04/16 10:27
22
צוחקים
30/04/16 04:08
23
מוטי הקרייתי
30/04/16 06:01
24
שבצ"י חלובצ"יק
30/04/16 06:44
25
מכביסט
30/04/16 09:18
26
aaeius
30/04/16 10:14
 
ה.א
30/04/16 12:14
 
בני בנקר
30/04/16 12:41
 
aeeius
30/04/16 17:53
 
אהרון שחר
3/05/16 10:30
27
חשדנית
30/04/16 10:47
28
גילה הראל
30/04/16 12:20
 
המורה דליה
30/04/16 23:48
29
צורי
30/04/16 12:41
30
אנוכי
30/04/16 13:46
31
יושר
30/04/16 15:58
32
האזרח הפשוט
30/04/16 20:08
33
בבר
30/04/16 22:46
34
דנינו
30/04/16 23:18
35
אוריאנה
30/04/16 23:47
36
מרבי
30/04/16 23:57
37
שלום המהפכן
1/05/16 00:42
 
הקוקיה 46/3
1/05/16 10:16
38
יעקב שלום
1/05/16 01:16
39
מוטי הקרייתי
1/05/16 05:52
 
א. וינשטיין
1/05/16 09:36
40
ניסים1960
1/05/16 08:14
41
הקוקיה 46/3
1/05/16 10:04
42
ד"ר משה פרץ
1/05/16 11:02
43
בבר
1/05/16 11:12
 
מוטי הקרייתי
1/05/16 12:06
44
רמי כהן
1/05/16 11:50
45
חוסיין אובמה
1/05/16 12:06
 
שמילו
1/05/16 12:27
 
יוסיפון
1/05/16 13:03
 
וולדימיר פוטין
1/05/16 13:34
46
בוחן כליות
1/05/16 12:50
47
רונית יער
1/05/16 13:08
 
שריתה
1/05/16 15:42
 
אהרון שחר
1/05/16 21:26
 
רונית יער
2/05/16 06:00
 
בני בנקר
2/05/16 08:37
 
המלאך גבריאל
2/05/16 10:27
 
רונית יער
3/05/16 15:08
 
המלאך הגואל
4/05/16 17:37
 
חלש
2/05/16 16:04
 
חלש
2/05/16 16:04
 
אהרון שחר
2/05/16 22:39
48
Yaerch
1/05/16 22:06
49
יגאל הירושלמי
1/05/16 22:20
50
שייקה ש
2/05/16 07:16
51
שבץ חלובה
2/05/16 12:23
52
כיפה אדומה
2/05/16 15:00
53
פאני
3/05/16 21:11
54
פאני
3/05/16 21:11
55
עו"ד בועז גוטמן
6/05/16 11:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת ברכה
המשטרה מקימה אודיטוריום במתקן להב 433 לזכרו של המנוח תנ"צ אפרים ברכה, למרות שהתאבד בעקבות החקירה הפלילית שנערכה נגדו במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בחשד לעבירות שוחד והדלפות מחקירות רגישות ועל-אף המידע המפליל שהתגלה נגדו. כך נודע ל-News1. המועד לפתיחת האודיטוריום: ספטמבר 2016 (ראו בהמשך מפרט האודיטוריום).
21/03/2016  |  יואב יצחק  |   חדשות
תנועת אומ"ץ פנתה (יום ב', 14.3.16) אל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה שיבצע בחינה מחודשת של חיקורי הדין שנערכו בפרשות הקשורות ברב יאשיהו פינטו, ובעדותו של הרב פינטו, שאומתה על-ידי סוכני ה-FBI, נגד הקצינים ניצב בדימוס מנשה ארביב ותת-ניצב אפרים ברכה ז"ל.
14/03/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
ככל שחולף הזמן הולכת ומתחדדת האמת העגומה: היועץ המשפטי לממשלה היוצא, יהודה וינשטיין, ופרקליט המדינה שי ניצן, שטייחו את פרשת אפרים ברכה - משיקולים זרים ואישיים עליהם עמדנו רבות, פעלו גם בחודשים האחרונים כדי לטייח גם את פרשת ראש להב 433 לשעבר, ניצב (בדימ.) מנשה ארביב ולהסתיר מידע מפליל הנוגע לתנ"צ אפרים ברכה. שניהם נמנעו ממיצוי הדין עם ארביב, למרות הממצאים החמורים שנגלו בפניהם. במקום להאשימו בעבירות שוחד, שיחייבו שליחתו לכלא, הוא מוצג עתה בהחלטה מטעם ניצן-וינשטיין רק כמי שביצע עבירות מרמה והפרת אמונים - בגין זאת שכשל כשלא דיווח על יחסיו עם הרב יאשיהו פינטו, "כשל" שיאפשר הסדר טיעון מקל ועונש מופחת של ביצוע עבודות שירות, לכל היותר.
12/03/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
העיתונאית אושרת קוטלר, מגישת תוכנית 'המגזין' (מוצ"ש, ערוץ 10), התגייסה למסע של משפחת ברכה וידידיו הקרובים לטיהורו של תנ"צ אפרים ברכה, שהתאבד בעיצומה של חקירה סמויה נגדו. בכתבה ששידרה - שבה רואיין אחיו הצעיר, מוטי ברכה, פומפמו שקרים, חצאי אמיתות והאשמות שווא במגמה לשרת מטרה זו.
24/01/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
אין מקום להתערבות בג"ץ במינוי דרעי לשר הפנים האם ארדן קובע מראש מה יהיו מסקנות בדיקת התאבדותו של ברכה? "שוברים שתיקה" מתקרב לבגידה זהירות מפני עסקה בזיונית עם אולמרט שופטים מוכיחים את החוק הראשון של פרקינסון כיצד מטפלים בעותרים תמהוניים?
15/01/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
גדעון סער והציג בעיה קשה, כיצד לאזן בין הצורך באחדות נוכח איומים מזרח תיכוניים רציניים לבין החובה להגן על הדמוקרטיה, ומסקנתו נאמרה בקול צלול כי בנימין נתניהו צריך להתפטר
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
במערכות היררכיות דוגמת הצבא, נהוג לייחס משקל עודף לממד פקודות הצבא כאמת מידה ערכית, אף בהינתן צבר של מוניטין שנקשר לדמותו של קצין, בכיר ככל שיהיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il