ברשתות הוא מוצג בגאווה ומשווק כמוצר בריא, אשר ככל שנרבה שלהשתמש בו הרי זה משובח ...האומנם?!
שמן הזית, הוא אחד מסמליה של ארץ ישראל והמזרח התיכון ואין בכוונתנו לפגוע חלילה בו ואת מה שהוא מסמל, אולם כדאי שנציץ טיפה פנימה ונשאל כמה שאלות.
שמן הזית נשלט ברשתות על-ידי כשלושה גופים עיקריים, שטראוס עם מותג יד מרדכי, ויסוצקי עם מותג זיתא וחברת שמן ובנוסף להם קיימים יבואנים ובתי בד נוספים. מבחינים בשמן זית כתית מעולה וכתית כאשר ההבדלים בניהם היא רמת החמיצות של השמן.
שמן הזית על-אף תכונותיו הבריאות, הוא בסופו של דבר שמן, אשר צריכה מרובה ממנו אינה מוסיפה לבריאות (במידה כן- 1 כף מכילה כ-120 קלוריות) ולכן על-אף רצון המשווקים לקשור לו הילת בריאות, נכון לצרוך אותו באופן מבוקר ולא כמו שרואים בתוכניות הבישול השונות...בהם ניגר השמן ..כמים.
לשמן תוקף של כשנה, אולם חלק לא מבוטל מהשמן הנצרך בישראל מיובא לישראל במכלים, אשר נמהלים עם היצור המקומי, דבר אשר עלול להאריך את תוקפו של השמן המיובא בעוד מספר חודשים.
מאחר שהחוק מותיר ליצרן לקרוא לשמן "שמן ישראלי" כל עוד 35% ממנו מיוצר בישראל, מרבים המשווקים למהול את השמן המקומי בשמן מיובא וכך בנוסף להארכת התוקף גם ממתגים אותו כשמן מקומי, אשר נחשב בדרך כלל לשמן איכותי וטוב.
שמן הזית משווק "כמוצר טבעי" ובתור אחד שכזה הייתי מצפה לראות גם טיפה משקע בתחתית הבקבוק ולאו-דווקא "שמן צלול וסינטטי שכזה", אשר מיד מחשידו ומכניסו לקטגוריה של מוצרים שעברו טיפול או סוג מסוים "של ניקיון".
נראה, שגם כאן עובד הכלל של - במידה ולא בהפרזה ולא כל מה שרואים בתוכניות האוכל בטלוויזיה, אכן מומלץ גם בחיים.