|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

עבר עם משמעות בהווה

שואה, נצרות ואיסלאם

שני ספרים שיצאו לאור בחודשים האחרונים דנים בתגובות על השואה בעולם הנוצרי ובעולם המוסלמי. משניהם גם ניתן ללמוד לקחים אקטואליים רבי חשיבות
05/05/2016  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
הורה לא להחזיר ילדים

את השואה, על ייחודיותה ומוראותיה, אין לנתק מן העולם שבו התרחשה ומן העולם שהגיב עליה. השואה התחוללה בעיבורה של אירופה הנוצרית, ונגעה גם בשוליו של העולם המוסלמי. השלכותיה מורגשות עד עצם היום הזה בשתי הדתות המונותיאיסטיות הגדולות. הנוצרים מתמודדים עם שנאת ישראל הדתית שהובילה לאנטישמיות שהובילה לרצח העם, והמוסלמים מתמודדים עם הקמתה של מדינת ישראל לאחר השואה.

שני ספרים שיצאו לאור בחודשים האחרונים עוסקים בממשק שבין השואה לבין דתות אלו. האחד מטפל ביחסה של הכנסייה הקתולית לשואה, והאחר - בתגובות עליה בעולם הערבי. בשורות הבאות לא נסקור את הספרים במלואם, אלא נעמוד על נקודה אחת בכל אחד מהם.

פיוס ה-12 אחרי השואה
שינויים חדים במדיניות

פיוס ה-12 הורה שלא להחזיר ילדים יהודים שהופקדו במנזרים במהלך השואה. את ההוראה הזאת אי-אפשר לתרץ בשיקולים מדיניים או בפחד מפני הנאצים. זוהי הוראה שכל-כולה ניסיון ציני וזדוני להעביר ילדים על דתם, תוך ניצול העובדה שהוריהם נרצחו בשואה. זאת ועוד: היה זה ממש באותן שנים בהם סייעו בכירים בוותיקן לפושעים נאצים – ובהם אדולף אייכמן – להימלט לדרום אמריקה

יחסה של הכנסייה הקתולית לשואה הוא נושא מורכב ורגיש, במיוחד על-רקע שתיקתו של האפיפיור פיוס ה-12 במהלכה. דינה פורת, כרמה בן-יוחנן ורות בראודה המנוחה ערכו את הקובץ "בעת הזאת: מסמכים ומחקרים על הכנסייה הקתולית והיהודים לנוכח השואה ובעקבותיה", שפורסם השנה בידי אוניברסיטת תל אביב.

פרקי הספר עוסקים ברובם בשינוי החד שביצעה הכנסייה הקתולית ביחסה לעם היהודי לאחר השואה, שינוי שיש שיטענו שהוא שומט את הקרקע מתחת לעצם קיומה של הנצרות. הוותיקן שוב אינו טוען שכל היהודים אשמים ברצח ישו, שוב אינו טוען שאלוקים העביר את בריתו מעם ישראל אל הנוצרים, אלא מכיר בחשיבותה של היהדות ובכך שישו עצמו היה יהודי. בכך תורם הספר תרומה רבה וחשובה להכרת תהליכים אלו, שאין לזלזל בחשיבותם ההיסטורית העצומה – אם לא יתהפכו.

אני מבקש לעסוק בנקודה אחרת, ממנה בורח הוותיקן ואשר לטעמי לא מודגשת די הצורך במחקר. סיבות רבות ניתנו לשתיקתו של פיוס ה-12, אך דומה שיש לראותה דווקא לנוכח מעשיו לאחר השואה. היה זה אותו אפיפיור, אשר הורה שלא להחזיר ילדים יהודים שהופקדו במנזרים במהלך השואה. את ההוראה הזאת אי-אפשר לתרץ בשיקולים מדיניים או בפחד מפני הנאצים. זוהי הוראה שכל-כולה ניסיון ציני וזדוני להעביר ילדים על דתם, תוך ניצול העובדה שהוריהם נרצחו בשואה. זאת ועוד: היה זה ממש באותן שנים בהם סייעו בכירים בוותיקן לפושעים נאצים – ובהם אדולף אייכמן – להימלט לדרום אמריקה.

האם מעשה זה אינו מלמד על מניעיו של פיוס ה-12 בזמן השואה? האם אין בו כדי להוכיח, שהוא היה אדיש לרצח העם היהודי, ואולי אפילו במידה כלשהי היה מרוצה ממנו? מאחר שהוותיקן שומר בקנאות על חסיונם של חלק ניכר ממסמכיו מאותה תקופה, אין אפשרות לתת כרגע תשובה מוחלטת על התהיות הללו – כשם שאין מענה מספק להתנהגותו של פיוס בזמן השואה. לעניות דעתי, מי שמנהלים את המגעים עם הוותיקן חייבים לדרוש לקבל תשובות, גם על התנהלותו לאחר השואה.

האיסלאם הקיצוני מצדיק את הטבח
האנטישמיות פורחת במדינות ערב

המועצה המוסלמית של בריטניה סירבה להשתתף בשנת 2005 ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה, אלא אם יכלול גם את ה"שואה" של האינתיפאדה הפלשתינית. בסיומה של אותה שנה הזדהו החמאס, הג'יהאד האסלאמי והאחים המוסלמים במצרים עם הצהרותיו מכחישות השואה של נשיא אירן דאז, מחמוד אחמדיניג'אד. וכאשר ניסתה אונר"א להכניס בשנת 2009 את השואה לספרי הלימוד ברצועת עזה, תקף אותה החמאס וכינה את השואה "שקר שהומצא על ידי הציונים"

טעות נפוצה בשיח הציבורי גורסת, כי ערבים לא יכולים להיות אנטישמיים משום שהם עצמם שמיים. הטעות כאן היא כפולה. ראשית, אנטישמיות היא שנאת היהודי באשר הוא יהודי, ואין לה כל קשר לשאלת היותו בן שם או בן יפת. שנית ועיקרית, המציאות בשטח מלמדת שהאנטישמיות פורחת במדינות ערב, כך שההגדרה הפורמלית אינה מעלה ואינה מורידה.

ספרם המקיף של אסתר ובמן ומאיר ליטבק "מאמפתיה להכחשה: תגובות לשואה בעולם הערבי", אשר פורסם גם הוא השנה, מהווה אבן בניין נוסף בהצגת האנטישמיות בשיח הערבי. גם כאן, אני מבקש לעמוד על היבט אחד שהוא האקטואלי ביותר: התייחסותם של מנהיגי דת מוסלמים לשואה.

"מקומם המרכזי של האיסלאמיסטים בקרב מצדדי ההצדקה [לרצח היהודים] מקורו בהשקפתם הייחודית ביחס לסכסוך הישראלי-ערבי", כותבים ובמן וליטבק. "בעיניהם מדובר בראש ובראשונה בסכסוך דתי בין היהודים לאיסלאם ולכן כל היהודים גם יחד הם אויבים". זוהי תפיסה נכונה וחשובה ביותר, שלמרבה הצער לא תמיד זוכה לתשומת הלב הראויה בישראל. משמעותה של תפיסה זו היא, שבעיני הארגונים המוסלמיים הקיצוניים – אין כל מקום להסכם עם ישראל או להשלמה עם עצם קיומה.

כיצד הדבר בא לידי ביטוי ביחס לשואה? האיסלאמיסטים רואים את עצמם כמי שלוחמים למען האלוהים, ובעיניהם – הקמתה של ישראל "היא ההתגרות הגדולה ביותר באלוהים, מאחר שהיהודים נדונו להשפלה ולכניעות למוסלמים לאחר שדחו את שליחותו הנאצלת של הנביא מוחמד". ומכאן קצרה הדרך להצדיק בדיעבד את השואה.

ובמן וליטבק מראים, כי השקפה זו באה לידי ביטוי מזה עשרות שנים. מוחמד עלי אל-זעבי, מטיף במסגד הגדול של ביירות, הביע אותה בשנות החמישים של המאה הקודמת; סייד קטב, אבי החשיבה המוסלמית הרדיקלית במצרים, עשה זאת שני עשורים מאוחר יותר; מוחמד סייד אל-טנטאווי, רקטור אוניברסיטת אל-אזהר המצרית ובכיר אישי הדת במדינה זו, חזר עליה בשנת 1997 תוך התבססות נרחבת על "הפרוטוקולים של זקני ציון"; מוחמד ג'מיעה, נציג אל-אזהר בניו-יורק, אמר ב-2001 שהמדיניות הנאצית הייתה נקמה לגיטימית על בגידת היהודים בגרמניה.

אם מישהו חשב שמדובר בהיסטוריה רחוקה, מראים ובמן וליטבק כיצד השיח האיסלאמיסטי על השואה נותר קיצוני ואנטישמי. כך למשל סירבה המועצה המוסלמית של בריטניה להשתתף בשנת 2005 ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה, אלא אם יכלול גם את ה"שואה" של האינתיפאדה הפלשתינית. בסיומה של אותה שנה הזדהו החמאס, הג'יהאד האיסלאמי והאחים המוסלמים במצרים עם הצהרותיו מכחישות השואה של נשיא אירן דאז, מחמוד אחמדינג'אד. וכאשר ניסתה אונרא להכניס בשנת 2009 את השואה לספרי הלימוד ברצועת עזה, תקף אותה החמאס וכינה את השואה "שקר שהומצא על-ידי הציונים".

כראוי להיסטוריונים, ובמן וליטבק אינם מציגים מסקנות פוליטיות עכשוויות למחקרם בכלל ולהכחשת השואה האיסלאמיסטית בפרט. אולם גם אם המחברים לא כיוונו לכך, הרי שספרם הוא בעל חשיבות אקטואלית רבה בדיון התמידי המתנהל בחברה הישראלית בנוגע ליחסיה עם העולם הערבי ועם הפלשתינים. לא רבים הם המחקרים ההיסטוריים המהווים גם מקור מידע חשוב לנושא מרכזי שעל סדר היום העכשווי, והספר שלפנינו משתייך לקבוצה מצומצמת זו. טוב יעשו מקבלי ההחלטות ומעצבי המדיניות ודעת הקהל, אם יהיו מודעים להיבט זה.

תאריך:  05/05/2016   |   עודכן:  05/05/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שואה, נצרות ואיסלאם
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
5/05/16 12:58
2
שוחר-שלום
5/05/16 14:14
 
הותיקן עשיר מאד.
5/05/16 16:17
3
7 שחור
5/05/16 19:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
חג הפסח כבר אוסף אל תוכו את ההכנות לימים שאחרי. עיתון זה שבידכם אינו יוצא לאור במהלך חול המועד, וכך יוצא שהעיתון הזה, כבר מודפס לאחר יום השואה. הגיליון שאחריו, ייצא לאחר יום העצמאות ויום הזיכרון. איך מכניסים שלושה אירועים גדולים כאלו לתוך זמן כל כך קצר?
05/05/2016  |  יוסף קנדלקר  |   כתבות
"כצאן לטבח" - זו אחת הסטיגמות הבולטות לגבי קורבנות השואה. מעבר לכך שהיא מתעלמת לחלוטין מהנסיבות ומגילויים רבים של עמידה וגבורה יומיומיות, היא גם אינה עולה בקנה אחד עם המרידות שהתחוללו
05/05/2016  |  אריאל י. לוין  |   כתבות
צר לי לומר, אבל הדברים חייבים להיאמר בצורה חדה וברורה: סגן הרמטכ"ל, יאיר גולן, דיבר שטויות תהומיות שמקורן כנראה בבורות מוחלטת. אין כל מקום להשוואה בין ישראל של 2016 לבין גרמניה של 1933. העובדות ההיסטוריות מלמדות זאת בצורה חד-משמעית. זה לא עניין של פרשנות, זה לא עניין של דעה; זה עניין של מציאות.
05/05/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
"אנה" - עיבוד חדש ליומן הנודע של אנה פרנק, העולה בתיאטרון הקאמרי, הוא מחזה מרגש ועוצמתי, חוויה תיאטרלית והצגה חובה לכל שוחרי התרבות ומנציחי השואה, לצעירים ולכל אדם השואף להבין את הטרגדיה היהודית מבעד לדירת המסתור הקטנה בהולנד, שם הסתתרו אנה ומשפחתה וידידים עד שנתפסו בידי הנאצים. סיפורה של אנה פרנק באמצעות יומן הנעורים שכתבה, הפך לנכס צאן ברזל ברחבי תבל. היומן שימש בסיס להצגות ולסרטים בקולנוע ובטלוויזיה ועתה מועלית ההפקה המתבססת על היומן המלא, בעיבוד חדש של מחזאים הולנדים.
05/05/2016  |  חיים נוי  |   כתבות
אם עד עכשיו חשבנו שמי שאחראים לשואת אירופה, כמו-גם לרצח ולטבח העם ההמוני, שנעשה בדרך של ג'ינוסייד בששה מיליון יהודים ובעוד מספר בלתי מוגדר של מיליוני צוענים, נכים, הומואים ולסביות ושאר מיעוטים נרדפים, כמו-גם מי שהיו האחראים להשמדתם של מיליונים שנהרגו ונרצחו, במהלך מלחמת העולם השנייה, היו הגרמניים ועוזריהם ימ"ש, מקרב אומות העולם - ובכללם גם בני האומה הפולנית - והנה זקפה ראשה הכחשת שואה חדשה, מבית האולפנה הוותיק של האנטישמיות הוותיקה. מעתה ואילך, אל תכחיש קיומה של השואה. אדרבה ואדרבה. אשר, גם אשר קיומה של שואה זו ובקולי קולות אולם הטל האחריות על קיומה של שואה על כתפיהם של אחרים, בלבד - למשל הטל האחריות על כתפי הגרמנים ועל כתפיהם בלבד. לך כמשתף פעולה, אין כל חלק וכל נחלה בכך.
05/05/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
איתמר לוין, יצחק דנון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il