|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

האוטובוס בא

בית הדין קבע ששמיעתו של נהג אגד נפגעה בשל עבודתו באוטובוסי ליילנד הישנים והרועשים. האם נפתחת כאן פרצה לתביעות שונות ומשונות בטענות דומות?
28/06/2016  |   יוסף ויצמן   |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
ידוע היטב ברעש [צילום: אגד]

האם נהג אוטובוס שעבד במשך שנים באוטובוסים ישנים ורועשים יהיה זכאי להכרה כנפגע עבודה בגלל ליקויי שמיעה? שאלה ייחודית ובעייתית זו, שצריכה לעניין כמעט כל נהג אוטובוס, הוכרעה לאחרונה (12.5.16) בידי שופטת בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, אירית הרמל.

ח', גמלאי של אגד בשנות ה-70 לחייו, עבד בחברת התחבורה הציבורית במשך למעלה מ-45 שנה ופרש בשנת 2012. הוא החל לסבול מליקויי שמיעה וסבר, כי ייתכן שהסיבה לכך היא עבודה בתנאי רעש מזיקים. זאת, במיוחד לאור העובדה שכמעט 12 שנים הוא נהג באוטובוסים מדגם ליילנד, אוטובוסים שניתן למצוא כיום רק במוזאון של אגד ואשר ידועים בעוצמת הרעש הגבוהה שהם מפיקים. ח' הגיש תביעה לביטוח לאומי, אך התשובה שקיבל הותירה אותו המום.

"אנחנו מאוד מצטערים", ענו לו במוסד לביטוח לאומי, "אנחנו בטוחים שאתה סובל מלקות שמיעה, אבל אתה לא עונה על התנאים שנקבעו בחוק להכרה בך כנפגע עבודה. הליקוי בשמיעתך הוא לא תוצאה של חשיפה לרעש בעבודה, לא הוכח כלל שהיית חשוף לרעש התקפי ומתמשך בדרגות שעולות על המותר בחוק, ובכלל, ליקויי השמיעה שלך הוא תוצאה של תחלואה טבעית". ח' לא אמר נואש והחליט להגיש תביעה לבית הדין לעבודה.

בשלב ראשון קבע בית הדין, כי יש לקבל את גרסתו של ח' לגבי אופי עבודתו כנהג, אשר מרבית נסיעותיו היו בקווים בינעירוניים (כולל נסיעות עד לשארם א-שייח שבדרום סיני). הוכח שבמשך שנים הוא עבד למעלה מ-14 שעות ביום, ובימים מסוימים היה "על ההגה" 20 שעות ברציפות. בית הדין מצא שאין לייחס משמעות יתרה לכך שבתוך תקופת העבודה הארוכה של ח' היו גם חודשים שבהם הוא לא היה נהג במשרה מלאה.

בשלב שני בית הדין קבע, כי מאחר שהנהיגה הייתה לא מעט על אוטובוסים ישנים מסוג ליילנד, ח' היה צריך ללחוץ על דוושת הגז עד לסופה. השופטת עברה לבחון כמה באמת אוטובוסים מדגם ליילנד מרעישים, כלומר: עד כמה באמת הם מהווים "סביבת רעש מזיקה" כנדרש לפי חוק הביטוח הלאומי.

השופטת נעזרה לשם כך בחוות דעת של מומחה, שבדק את האוטובוסים הוותיקים במוזאון אגד. לפי חוות דעת זו, רמת הרעש שמופקת על-ידי הרכב ומגיעה לתא הנהג עומדת בממוצע על 85 דציבלים. זהו נתון חשוב מאין כמוהו, שכן לפי תקנות הבטיחות בעבודה, זהו רעש שמותר להיחשף אליו עד שמונה שעות ביום בלבד. יתרה מזאת: המומחה כתב שנהיגה בזמן אמת עם נוסעים ובכבישים משובשים, מגבירה את הרעש במידה ניכרת.

מעבר לכל אלה, על-פי ההלכה הפסוקה (למשל עב"ל 717-08), כאשר קיימת מחלוקת לגבי קיומה או אי-קיומה של סביבת רעש מזיק, והעובד לא יכול להוכיח באופן אוביקטיבי את מפלס הרעש במקום העבודה, בית הדין לעבודה רשאי למנות מומחה רפואי. בית הדין לעבודה קבע, כי לאור הבדיקות של מפלסי הרעש ועדויות התובע וחבריו הנהגים, הוכחה התשתית העובדתית לקיומו של רעש מזיק ברמה העולה על המותר בחוק. זאת, במשך 12 שנים וברמה המצדיקה מינוי מומחה רפואי לבחינת הקשר הסיבתי בין ליקויי השמיעה לעבודה.

ח' עבר בהצלחה את המכשול הראשון בדרך להכרה בו כנפגע עבודה. ייתכן בהחלט שבכך הוא פרץ את הדרך עבור נהגים ותיקים אחרים, שנפגעו משעות העבודה הרבות על הליילנד הישן והטוב. ואולי לא רק להם? מה עם עובדי מספרה שהיו חשופים לרעש של מכשיר ייבוש שיער? ואולי גם מי שנסע באוטובוס שנים רבות לעבודה מדי יום, יכול לתלות את הלקות השמיעה שלו בנסיעה זו?

אמור מעתה, לקות השמיעה קשורה לעבודה! כל מה שנשאר זה למצוא את הקשר בין העבודה ללקות. נראה לי, שההחלטה תעודד עשרות אזרחים לעשות משפטיציה של לקות השמיעה שלהם, ולמצוא סיבות שונות ומשונות מדוע איכות השמיעה ירדה בגיל 70.
ב"ל 27101-09-14, חיים זיכלינסקי נ' המוסד לביטוח לאומי / החלטה
לקות שמיעה של נהג אגד לשעבר נובעת מעבודתו

הכותב הוא המשנה לראש לשכת עורכי הדין.
תאריך:  28/06/2016   |   עודכן:  28/06/2016
עו"ד יוסף ויצמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האוטובוס בא
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זאבי צ
28/06/16 10:35
2
הגוי..
1/07/16 23:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
שופט בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, סבור (יום א', 26.6.16), כי קלושים הסיכויים לביטול המכרז לאספקת קרונות הרכבת הקלה בתל אביב. במכרז, שהיקפו 900 מיליון שקל, זכתה CNR הסינית והיא תספק 90 קרונות עם אופציה ל-30 נוספים.
27/06/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
מאז הונהג כרטיס הרב-קו בתחבורה הציבורית, מתקשים נוסעים לדעת מה הסכום הטעון בכרטיס, בעיקר באוטובוסים. הם חייבים להטעין את כרטיס הרב-קו אצל נהג האוטובוס או במוקדים מעטים שאינם זמינים בהכרח לציבור הרחב או באמצעות האינטרנט.
26/06/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
השבוע (יום ד', 22.6.16) נפלה כצפוי הצעת החוק של יש עתיד להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, שביקשה להעביר את הסמכויות בעניין משר התחבורה לרשות המקומית. הסיעות הדתיות התייצבו בהרכב מלא, למעט סיעת ש"ס - שרק שלושה מבין שבעת חברי הכנסת שלה התייצבו להצבעה. אבל שלא יהיה לכם ספק בכנות כוונותיה של ש"ס - השר אריה דרעי מוביל את המאבק בהפרת הסטטוס-קוו בכל הקשור להפעלת תחבורה עירונית בשבת במספר רשויות מקומיות. דרעי היה זה שיזם השבוע ישיבה בעניין ביחד עם השר יעקב ליצמן וח״כ משה גפני מיהדות התורה, ולדברי גורם במפלגת דגל התורה, היה המיליטנטי ביותר.
25/06/2016  |  עידן יוסף  |   כתבות
ארבעה חברי כנסת מן הקואליציה ומן האופוזיציה יניחו בשבוע הקרוב על שולחן הכנסת הצעת חוק המבקשת לבטל את הסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה. הארבעה - אלעזר שטרן (יש עתיד), רחל עזריה (כולנו) ומיקי זוהר (ליכוד) - מציעים לחוקק חוק שבת שיצמצם את חילולה במקומות מסוימים ויגביר את חילולה במקומות אחרים.
25/06/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, מיטל להבי, מביעה תקווה "שנהיה תקועים בפקקים 20 שנה ולא שש שנים". להבי, שדיברה בוועידה ה-8 לתחבורה שהתקיימה (יום ה', 23.6.16) בכפר המכבייה, התייחסה לעבודות לבניית הרכבת הקלה בגוש-דן, ולרצונה שיימשכו כדי לפתור את בעיית הפקקים. "תל אביב עדיין לא פקוקה ממש", ציינה.
25/06/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
התקציב לתחבורה - עשירית מבמדינות המתוקנות  /  עידן יוסף
סוף לאפליה: ערך צבור גם ברכבת  /  עידן יוסף
היעד: תוספת 330 ק"מ נת"צים בגוש-דן  /  עידן יוסף
פרלמנט אגד בשלונסקי  /  מאיר חוטקובסקי
איך עושים תחבורה בשבת בישראל  /  רועי שוורץ תיכון
מנוולים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il