|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
דנקנר. רדפו אותו שנים [צילום: פלאש 90] לא יקבלו שום תוצאה חוץ מהרשעה כבוב. לקראת ההכרעה [צילום: ישראל הדרי]

קבוצת שוקן מתערבת בצורה בוטה בהליך המשפטי

המסר של דה-מרקר לכבוב: <br>שלא תעז לזכות את דנקנר

בשני מאמרים שפרסם השבוע, ניסה דה-מרקר להשפיע על ההליך המשפטי בעניינו של נוחי דנקנר, לקראת פסק הדין בשבוע הבא. בין השורות מסתתר איום על השופט חאלד כבוב: אם תזכה את דנקנר - יהיה לך עסק איתנו
30/06/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   פרשת נוחי דנקנר   |   תגובות

קבוצת הארץ חסרת מעצורים - את זה אנחנו יודעים מזמן. אמצעי התקשורת (הבודדים) שבידי עמוס שוקן לא עוצרים בשום מקום בדרכם להכפיש את המדינה, ראשיה וחייליה. שוקן עצמו סייע בגלוי לעברייין הנמלט אורי בלאו, כאשר מימן את שהותו בלונדון בעודנו דרוש לחקירה בפרשת ענת קם. על הרקע הזה, תחליטו אתם האם מה שעשה העיתון דה-מרקר בימים האחרונים הוא שיא חדש אפילו בקני המידה של שוקן, או שמא "רק" המשך הקו הקיים.

מדובר בשני מאמרים לקראת פרסום הכרעת הדין בעניינו של נוחי דנקנר, הקבוע לשבוע הבא (4.7.16). הרושם המצטבר של מאמרים אלו הוא ברור: העיתון, שרדף את דנקנר ללא הרף במשך שנים, לא יהיה מוכן לקבל שום תוצאה חוץ מאשר הרשעתו. ואם זה אומר ללחוץ על השופט חאלד כבוב - אין בעיה. ואם זה אומר לרמוס ברגל בוטה את איסור הסוביודיצה - אין בעיה. ואם זה אומר לנסות להלך אימים על השופט - אין בעיה.

אבריאל כותב את פסק הדין
הוראות מרחוב שוקן [צילום: אמיר לוי, פלאש 90]

הבנת, כבוד השופט? זה מה שצריך להיכתב בפסק הדין. ואם לא הבנת, הנה עוד הוראה מרחוב שוקן: "לכן חשוב שהשופט כבוב יחשוף את השיטה, יבהיר שבניתוח כלכלי מדובר בתכנון שצפוי להסתיים בעסקות 'בעל עניין' שהתוצאה שלהן היא גזילת כספים מהציבור - ושבית המשפט לא יראה בעין סלחנית שיטות כאלה"

איתן אבריאל, עורך המהדורה המודפסת של דה-מרקר, הסביר לקוראיו (27.6.16) מדוע מדובר ב"פסיקה הכלכלית החשובה ביותר של העשור". לפי הכותרת, הייתם חושבים שיהיה כאן ניתוח אוביקטיבי של הסוגיות שעומדות להכרעה. לא בדה-מרקר. מטרתו של המאמר היא לומר לכבוב: ניצב לפניך עבריין סדרתי שהשחית את שוק ההון, וברור מה חייב להיות פסק דינך.

לא מאמינים? הנה כמה ציטוטים. "דנקנר הרעיל את התרבות הניהולית בישראל". "הוא גרם לחברה [אי.די.בי] לרכוש במחירים מנותקים מהמציאות עסקים של חבריו". "כל אלה הן רק דוגמאות מתוך רשימה ארוכה של כספי ציבור שחוברו לשותפים ולמקורבים". אבריאל טוען לקשר מושחת בין נוחי לבן-דודו, דני דנקנר, ומוסיף: "ככל הידוע מעולם לא נפתחה חקירה כזאת... לשופט כבוב יש הזדמנות בפסק הדין לסמן את הדרך לנורמות הראויות" - בנושא שכלל אינו מונח לפתחו.

אבריאל מחליט שכבוב צריך גם לטפל בשאלת שומרי הסף של אי.די.בי, למרות שגם זה לא חלק מהתיק: "כולם כשלו בתפקידם ואיפשרו לדנקנר לנהל את הפירמידה ואת יחסיו עם שוק ההון והמגזר העסקי ככל העולה על רוחו. כל זה הרי לא יכול להיות עניין מקרי, והשופט כבוב יכול - אם יבחר בכך - להסביר לציבור את התופעה".

לפי אבריאל, דנקנר ניהל למעשה ארגון פשיעה: "התשובה הנראית לעין היא שדנקנר קנה את השקט וההסכמות שלהם בכסף - משכורות, בונוסים וחבילות שכר של מיליוני שקלים כל אחד. הוא קנה אותם בעזרת הגזרים הללו, אבל גם באמצעות מקלות. כולם ידעו, או חשדו, כי מי שיתנגד לדעתו או למעשיו של דנקנר צפוי לקבל טיפול אלים וקשה, בהעלבות ציבוריות ובפיטורים וחיסול אפשרויות תעסוקה אחרות". ושוב יש לו הנחיות לכבוב: "כדי שמערכות נוספות לא ייכנסו לכשל מערכתי זהה, כבוב צריך לשרטט בפסק הדין שלו את השיטה של דנקנר ולהבהיר לשומרי הסף את האחריות שלהם כלפי הציבור - ואת העונשים שבהם יישאו אם יתרשלו בתפקידם".

אבריאל גם מחליט, שאין ממש בטענה ההגנה העיקרית של דנקנר - לפיה לא היה צריך להריץ את מניית אי.די.בי, כי הייתה זו הנפקת חברים שכולה נמכרה מראש. אבריאל גם יודע, שוב, שלמעשה מדובר בשחיתות: "ה'חברים' בהנפקת 
אי.די.בי היו כולם אנשי עסקים מנוסים, ולכן התשובה ההגיונית היחידה היא שהם ציפו לקבל פיצוי על ההפסד, ותשואה גבוהה על ה'השקעה' בדרכים אחרות. איך בדיוק? אולי באמצעות עסקים עם החברות הרבות של קבוצת אי.די.בי".

הבנת, כבוד השופט? זה מה שצריך להיכתב בפסק הדין. ואם לא הבנת, הנה עוד הוראה מרחוב שוקן: "לכן חשוב שהשופט כבוב יחשוף את השיטה, יבהיר שבניתוח כלכלי מדובר בתכנון שצפוי להסתיים בעסקות 'בעל עניין' שהתוצאה שלהן היא גזילת כספים מהציבור - ושבית המשפט לא יראה בעין סלחנית שיטות כאלה".

אבריאל לא סיים. הוא מסביר לכבוב, שלמעשה יש לו עסק עם משחד סדרתי: "גם את מוסדות השלטון דנקנר שיתק, ובשיטה די דומה: גיוס בכירים מתוך המערכת השלטונית בשכר גבוה. כמו טייקונים אחרים, דנקנר נהג לגייס לשורותיו בכירים מתוך רשות ניירות ערך, משרד האוצר ומשרדי ממשלה אחרים, שתפקידם היה להכשיר את פעולותיו. בדרך זו הוא גם גייס אנשים שמכירים את כל הטריקים טוב יותר מהרגולטורים עצמם, וגם העביר מסר: מי שיהיה אתי בסדר - יתוגמל".

אבריאל מסיים באזהרה לכבוב: "בפרשה של הנפקת החברים, דנקנר השאיר מספיק סימנים כדי לספק לבית המשפט הזדמנות לחקור ולחשוף את השיטה - והזדמנויות כאלה הן נדירות. הנפילות העסקיות שלו ושל קומץ טייקונים אחרים אומנם השאירו חלל ריק, אבל אם בית המשפט ומוסדות האכיפה האחרים יסתפקו בהכרעה משפטית יבשה ולא יבהירו לציבור את כללי המשחק, זהו רק עניין של זמן עד שיגיעו טייקונים חדשים שימשיכו את מורשתו של דנקנר".


גביזון מכין את הקרקע
שיציל את הספינה הטובעת של הארץ [צילום: יח"צ]

גביזון כמובן יודע טוב יותר: "טענת כבוב לא זו בלבד שהיא צריכה הוכחה, אלא גם כוללת סתירה פנימית ותיאור חסר ולא מדויק של אפשרויות הפעולה שעמדו בפני חברי הוועדה המיוחדת... כבוב לא מסביר למי 'ברור שהסדר החוב עדיף על פירוק'". ובכן, מר גביזון, אם היית קורא את פסק הדין, היית רואה שאפילו מבקש התביעה מסכים עם הקביעה הזאת. אבל לדה-מרקר זה לא מספיק, כי צריך להלך אימים על השופט - שעומד להכריע בתיק הרבה יותר חשוב

למחרת הצטרף יורם גביזון למאמץ המלחמתי, בתפקיד השוטר הרע. "המסר הבעייתי 
של חאלד כבוב", הכתיר את מאמרו על פסק הדין, בו דחה כבוב בקשה לתביעה נגזרת נגד החברה לישראל ובכיריה בשל הסדר הנושים בחברת צים. כבוב קבע, שההסדר נעשה בצורה פגומה בנוגע למניית הזהב של המדינה, אך דחה את הבקשה בנימוק שקבלתה רק תזיק לחברה, במיוחד אחרי שההסדר כבר בוצע.

גביזון כמובן יודע טוב יותר: "טענת כבוב לא זו בלבד שהיא צריכה הוכחה, אלא גם כוללת סתירה פנימית ותיאור חסר ולא מדויק של אפשרויות הפעולה שעמדו בפני חברי הוועדה המיוחדת... כבוב לא מסביר למי 'ברור שהסדר החוב עדיף על פירוק'". ובכן, מר גביזון, אם היית קורא את פסק הדין, היית רואה שאפילו מבקש התביעה מסכים עם הקביעה הזאת. אבל לדה-מרקר זה לא מספיק, כי צריך להלך אימים על השופט - שעומד להכריע בתיק הרבה יותר חשוב.

אבל גביזון הוא לא רק שופט-על, הוא גם מנהל-על. יש לו רעיון גאוני, שלא עלה על דעתו של איש ממנהלי המו"מ בזמן אמת, וגם לא נטען בידי מבקש התביעה בדיעבד: "בהינתן שעלו בתוהו כל מאמציה של החברה לישראל לבטל את מניית הזהב, ונגזר עליה לקבל נכס לא סחיר - חברי הוועדה יכלו לדרוש להוריד את הסכום שתשקיע החברה בצים, או לדרוש את הגדלת מספר המניות שיוקצה לה. אולם דבר זה לא נעשה". אולי כדאי שעמוס שוקן יגייס את גביזון כיועץ להציל את הספינה השוקעת שלו-עצמו.

ואז מגיעה פסקת הסיום: "העובדה שכבוב מצא פגמים כה חמורים בממשל התאגידי של החברה לישראל בהליך כה קריטי, כמו אישור הסדר החוב הגדול בתולדות המשק, ומצד שני יו"ר הוועדה לנגהולץ וחברי הוועדה, עודד דגני, זהבית כהן ומיכאל בריקר, יוצאים פטורים בלא כלום - כל אלה מעידים עד כמה ריקה מתוכן היא היומרה של כבוב לקבוע נורמות בתחום הממשל התאגידי. היא גם מעוררת את החשש שכאשר מגיע רגע האמת, יעשה כבוב מאמץ רב, ובלבד שלא יצטרך לבעוט בישבנם של חתולים שמנים גם כשהם הרוויחו זאת ביושר".

המשפט האחרון הוא החשוב ביותר, הוא זה שמכוון במישרין לפסק הדין בנושא נוחי דנקנר. גביזון כבר מכין את הקרקע לטיעון אם יזכה כבוב את דנקנר: זה לא יהיה משום שדנקנר חף מפשע, אלא משום שכבוב הוא פחדן. לא משנה שכבוב שלח לכלא רבים ולא טובים, לא משנה שהוא הראשון שגזר מאסר בפועל על שימוש במידע פנים. אם דנקנר יזוכה - סימן שהשופט "עשה מאמץ רב" כדי לא להרשיע אותו. או במילים אחרות: השופט לוקה במשוא פנים, שלא לומר גרוע מזה.

הבחירה לעליון על הפרק

הסאב-טקסט של שני המאמרים הללו הוא ברור: אם כבוב יעז לזכות את דנקנר - קבוצת הארץ תצא למלחמה נגדו. ואל יהי הדבר קל בעיניכם. כבוב הוא אחד משני המועמדים המובילים (לצידו של ג'ורג' קרא) להתמנות באוגוסט הבא לבית המשפט העליון, במקומו של השופט סלים ג'ובראן. אם הוא לא יתן לשוקנים את מבוקשם - תהיו בטוחים שהם ייצאו למסע אישי נגדו, יגייסו כל מומחה (או "מומחה") אפשרי ויקרעו לגזרים את פסקי הדין שלו בכלל ואת זה שבפרשת דנקנר בפרט.

מצד שני, כבודו, לא הייתי מתרגש יותר מדי. הארץ אוהב לחשוב שיש לו עדיין השפעה על מקבלי ההחלטות, ובמיוחד במגזר המשפטי, אבל זה לא נכון. קודם כל, משום שהוא בוודאי אינו משפיע על הפוליטיקאים היושבים בוועדה לבחירת שופטים, שכולם אנשי ימין. שנית, משום שאם הייתה להארץ השפעה כזאת - נעם סולברג ("עבריין בינלאומי", זוכרים?) לא היה בבית המשפט העליון.

ועוד הערה אחת: אם כבוב רוצה להתייחס לעניינים שבשולי הפרשה, כמו ש"מציע" לו אבריאל, אולי הוא ימצא לנכון להתייחס דווקא לניסיון התקשורתי הבוטה להשפיע על ההכרעה, תהא אשר תהא השורה התחתונה של פסק הדין.

תאריך:  30/06/2016   |   עודכן:  30/06/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המסר של דה-מרקר לכבוב: שלא תעז לזכות את דנקנר
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בבר
30/06/16 21:14
 
OZER
1/07/16 23:48
2
יוריק קרמר
30/06/16 22:06
 
בני בנקר
1/07/16 10:04
3
דנקנר
30/06/16 23:00
4
ישישי
2/07/16 23:39
5
רוני לוי
3/07/16 08:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת נוחי דנקנר
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, יפרסם ב-4.7.16 את פסק הדין במשפטו של נוחי דנקנר, המואשם בהרצת מניות אי.די.בי כאשר שלט בקונצרן. לצידו של דנקנר עומד לדין מנהל ההשקעות איתי שטרום.
22/06/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
לפני כחצי שנה, ב-24 בדצמבר 2015, התקיים באולמו של שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, שלב הסיכומים בעל-פה במשפטם של נוחי דנקנר, יו"ר קונצרן אי.די.בי לשעבר, ושל איש שוק ההון, איתי שטרום, המואשמים בהרצת מניותיה של חברת אי.די.בי אחזקות, בפברואר 2012. מאז אותו יום, חדלה התקשורת לעסוק במשפט שהעסיק אותה באופן אינטנסיבי עד אז, בהמתנה להכרעת הדין.
20/06/2016  |  חן מענית  |   חדשות
טורו של גיא רולניק, ב"דה מרקר" (מקבוצת הארץ) מתמקד בהלכי הרוח ובמגמות העומדות ‏מאחורי הפרשיות האחרונות שנחשפו - הפרשיות של בנימין נתניהו, שמכור ל"שוגר-דדיס" מחד-גיסא, ומאידך - ‏התספורות ו"הסדרי החובות" לטייקונים
11/06/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
"דיברנו על השקעה של 250 אלף שקל שלי בהנפקה, והבנתי שאין צורך בכך, הבנתי מנוחי שאנחנו מסודרים, ובסופו של דבר לא השקענו" - כך העיד היום (ד') אריה מינטקביץ', סגן יו"ר אי.די.בי לשעבר ומי שהיה יו"ר רשות ניירות ערך, במשפטם של נוחי דנקנר ואיתי שטרום בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
13/05/2015  |  חן מענית  |   חדשות
איש שוק ההון איתי שטרום, נאשם מספר 2 במשפט הרצת מניות אי.די.בי אחזקות שבו עומד לדין גם נוחי דנקנר, החל היום (ג') למסור את עדותו בבית המשפט המחוזי בתל אביב. שטרום תיאר את הסיבות להחלטתו להשקיע באי.די.בי שהייתה בבעלות דנקנר, השתלח בעד המדינה עדי שלג והחל לבכות במהלך עדותו.
21/04/2015  |  חן מענית  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il