|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ישראל וארה"ב: "כיפה אדומה" והזאב

יש מי שסבורים שהבעיה נעוצה בחוסר ה"כימיה" בין שני המנהיגים. לדעתי זו אשליה. על-רקע מערכת הבחירות המתנהלת כיום בארה"ב - למי שעוקב אחר הדברים - קל לראות שארה"ב עצמה נכנסת לקיטוב פוליטי פנימי ההולך ומחריף, ובהתאם משתנים גם היחסים בין ארה"ב לישראל. כיום, כל עוד מוביל המהלכים הוא ממשל אובמה, נמשך ומקצין תהליך ההתרחקות
28/08/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
בנימין נתניהו, ברק אובמה [צילום: חיים צח, פלאש 90]

בכל מהלך כהונתו של אובמה, נעשה ניסיון אמריקני עקבי לדרדר את יחסי שתוף הפעולה בין שתי המדינות. אני רואה את מקורו של ניסיון זה בשלושה גורמים עיקריים: שינוי בתפיסת היסוד האמריקנית לגבי המזרח התיכון; ניסיון אמריקני להגיע להכרעה בסכסוך הישראלי-ערבי, המכונה בטעות מזה זמן רב הסכסוך הישראלי-פלשתיני; שינויים חברתיים פנימיים בתוך ארה"ב, המקטבים את החברה האמריקנית, ובין אחרים משנים את אופיה של ארה"ב ומחוללים תהליכי התרחקות מישראל של חוגי מהגרים וקבוצות רדיקליות ביהדות ארה"ב. כל שלושה נתיבי ההשפעה מוזנים מהרכב הנפשות הפעילות במפלגה הדמוקרטית בארה"ב, מהשקפת העולם של הנשיא אובמה ומדעות ועמדות של צוות היועצים בבית הלבן ובמשרד החוץ האמריקני.

לשלוש מגמות אלה, קדמה קירבה יחסית של חוגי הבית הלבן הדמוקרטיים למנהיגות במדינות אירופיות חשובות כגרמניה, צרפת ובריטניה ולמוסדות הקהילה האירופית בבריסל.

את תקופתו של אובמה בבית הלבן ראוי לחלק לשתי תת-תקופות: מהשבעתו, בינואר 2009, ועד להתפרצות אירועי ה"אביב הערבי" - טוניסיה (17.12.2010) ומצרים של מוברק (11.2.2011) תחילה, וכל מה שבא לאחר מכן - כשנתיים בסך הכול. בתפיסת העולם שגיבש אובמה בבואו לבית הלבן, התבלטו במוקד העשייה הבינלאומית של הממשל: צמצום התלות האמריקנית בנפט הערבי. התעצמות היריבות והמאבק על ההגמוניה העולמית מול סין. שמירת רוסיה מחוץ לאירופה המזרחית ודרום הקווקז. הסדר הסכסוך הישראלי-ערבי וסדר אזורי חדש במזה"ת, שמושתת על החלפת המשטרים האותוריטאריים הוותיקים במדינות הערביות במשטרים דמוקרטיים. מניעת הפצתו של נשק להשמדה המונית באזור, והוצאת הכוחות האמריקניים מעירק ואפגניסטן. חלק ממהלכים אלה נגזר או הושפע מאוד מהמציאות הכלכלית הקשה שהתפתחה בארה"ב, אחרי שהתבררו הוצאות העתק של המלחמות בעירק ובאפגניסטן ומשבר ה"סב-פריים" של 2008. משבר זה חייב צמצום משמעותי מאוד של ההוצאות הפדרליות, לשם ריסון הגרעון הלאומי שהלך ותפח. המציאות הכלכלית הוכתבה גם על-ידי התוכניות החברתיות הפנימיות שביקש אובמה להגשים, אולם באלה אינני דן כאן. בדיעבד נראה, שכל התוכניות הבינלאומיות הללו ובמיוחד אלו שהתייחסו למזרח התיכון, התבססו על חוסר הבנת יסודות התהליכים המקומיים וליבתם והאופטימיות האוטופית של מעצבי המדיניות האמריקנים. בכל מקום שבו נגעה היד האמריקנית האוטופית, התחולל משבר.

שלושה תחומים מרכזיים מהנ"ל נגעו ונוגעים ישירות לישראל: הפעילות מול מצרים של מוברק כמודל לסדר אזורי חדש, הסכסוך הישראלי-ערבי והמרוץ האירני להשגת נשק גרעיני. שלושה תחומים אלה נוגעים במוקד סוגיות הביטחון הלאומי של ישראל. שלושת התחומים הנ"ל היו ליסוד השגיאות הגדולות של אובמה בטיפולו באזור מול ישראל.

אובמה, כנראה בהשפעת יועציו, בהשפעת חוגים שונים במפלגה הדמוקרטית המקורבים לשמאל הישראלי ובהשראת אירופה, "שכח", וכנראה לא במקרה, את מצבה המיוחד של ישראל באזור ואת רגישויותיה, בכל אחד מהמהלכים המרכזיים שנקט. אירופה, עוד בטרם הבינה את המשמעות המלאה של נדידת פליטי המשבר המזרח תיכוני למדינותיה, היוותה זרז לעיצוב המדיניות האמריקנית השגויה, ושותפה פעילה לביצועה. הרוח הרעה שנשבה מהשמאל הישראלי, שביקש כמעט בכל דרך אפשרית לכפות על האזור "פאקס אמריקנה", חיזקה את ממדי השגיאה של אובמה וממשלו. חוגים בשמאל הזה ובשולי הקהילה היהודית-אמריקנית, עדיין חולמים זאת.

בסמוך מאוד לעליית אובמה לשלטון, חודש בישראל שלטון הימין לאחר לכתו של אולמרט, ומאז הוא נמשך עד היום, בראשותו של נתניהו כראש הממשלה. עליית הימין לשלטון בישראל והתייצבות שלטון זה לאורך כל תקופת כהונתו של אובמה על שני חלקיה, הגדילו את ממדי "הפרלקסה" בראיית המציאות האזורית בין שתי המדינות. גם השמאל הישראלי שגה בהבנת ההתפתחויות האזוריות ולא חזה את ה"אביב הערבי", שעד מהרה הפך ל"סתיו" ול-"חורף".

הראיה המעוותת של השמאל הישראלי נבעה בעיקר משימוש מופרז באידיאולוגיה אוטופית במקום בקריאה מציאותית של התהפוכות המדיניות באזור. עובדה זו נעלמה מעיני אובמה וממשלו או נזנחה על-ידם מטעמי נוחיות פוליטית. עובדה זו נדחקה לפינה באירופה במתכוון, לאור העובדה שהקהילה אימצה במשך זמן רב גישה שראתה את הסכסוך הישראלי-ערבי כשורש כל רע באזור - עד להופעתו "המטאורית" של דאעש. גם לאחר הופעת דאעש, לא הרפתה אירופה משגיאותיה כשהיא חוסה בצל הרצון האובססיבי המאפיין אותה מאז מלחמת העולם השנייה, לחיות בשלום, בשקט וברווחה, ויהי-מה. השיעור ההיסטורי של "הסכם מינכן" (1938) ומה שבא אחריו, נלמד רק באופן חלקי ודהה בהשפעת איימי מלחמת העולם ה-2.

"יציאת ארה"ב מעירק ומאפגניסטן",1 התבססה, גם היא, על הערכות מדיניות אוטופיות במקום על תובנות פוליטיות ראליות. בפועל היוותה יציאה זו זרז מהמעלה הראשונה להתפתחותו של דאעש, פריצתו חסרת השליטה למרחב שהתפנה כתוצאה מיציאת ארה"ב וחולשת הצבא העירקי מזה, ומלחמת האזרחים שהתפתחה בסוריה מזה. דאעש מצא כר פתוח ונרחב להערכות וליוזמות צבאיות, וייסד את "החליפות האיסלאמית החדשה", אשר בראשית דרכה הלכה מחיל אל חיל וכבשה במהירות שטחים בגודל השווה כמעט לשטחה של סוריה. התבססותו של דאעש והישגיו המרשימים, סיפקו את היסוד האידיאולוגי, המטאפורי והאפי, להתחזקות מעמדו והשפעתו של האיסלאם הקיצוני באזור, באירופה ובעולם כולו. על יסודות אלה בעיקר נשענת פעילותו העולמית כיום, אותם יהיה קשה הרבה יותר לעקור מן התודעה מאשר את "הגייסות" משטחי ההערכות שלהם. השפעות אלה פוגעות כיום לצד אזורנו ואפריקה, גם באירופה ובארה"ב ומאיימות להתפשט עוד יותר - "קלסיקה" של קונספט מינכן, בלבוש הרבע הראשון של המאה ה- 21.

אובמה נצמד למדיניות עליה הכריז בשתי מערכות הבחירות שלו: פינוי בכל מחיר, הימנעות מ"שיטור בינלאומי" והנהגה מאחור ופרשנות קונסטרוקטיביסטית אך בלתי ריאלית למציאות -ונמנע מההתאמה שנדרשה בה על-פי ההתפתחויות החדשות והמהירות באזור2. ארבע השגיאות הגדולות שדרדרו את מעמדה של ארה"ב באזורנו, פגעו קשות באמון המדינות המוסלמיות המתונות והלא מוסלמיות בה, בכוונותיה ובאמינותה והחריפו את אי-היציבות האזורית היו: הפלת מוברק במצרים ותמיכה באחים המוסלמים3, עד למהפך הצבאי של א-סיסי; יציאת הצבא האמריקני מעירק בטרם היה הצבא העירקי מוכן ליטול על עצמו את ניהול הביטחון האזורי בכל שטחי עירק; ההחלטה שלא לתקוף את סוריה, לאחר שעשתה שימוש בנשק כימי נגד אזרחיה. הטלת האחריות לאי-קיום תהליך מדיני בשאלות הסכסוך הישראלי-ערבי כמעט באופן בלעדי על ישראל, אעל-פי שאבו מאזן הוא זה שהפסיק את השיחות ומסרב לחזור אליהן; רפיון חמור שהראתה ארה"ב גם בטיפול בלוב לאחר נפילת קדאפי, כאשר הניחה לאירופה לפעול צבאית וסייעה לה במידה מוגבלת בלבד. הפעילות המערבית - ארה"ב או ארה"ב בשילוב עם אירופה - לא פתרה בשום מקום באזור המסוכסך שלנו את בעיותיו, אולם ריסקה את הסדר הישן (תולַדת הסכם סייקס-פיקו מ-16.5.1916), חיזקה את השפעת האיסלאם הפונדמנטליסטי המתחדש והותירה אחריה "מבול" של פליטים. פליטים אלה נודדים ממקומות מושבם מוכי האנדרלמוסיה והאלימות לעבר מה שנראה כחופי מבטחים, בעיקר באירופה הקרובה יחסית. רק לאחר יותר משלוש שנים של "נדידת-עמים" התחילה אירופה להבין את חומרת התופעה, וכבר שילמה על כך מחיר פוליטי כבד בהחלטת בריטניה לפרוש מהקהילה .(Brexit) ארה"ב, בעיקר המפלגה הדמוקרטית - "מפלגת המהגרים החדשים" - עדיין לא מבינה זאת כהלכה עד היום או בוחרת לעצום עיניים כאירופה המערבית.

האירועים הנ"ל שרובם תוצאה של מדיניות אובמה עצמו, חוללו אצלו ואצל עוזריו, שוב בהשראת עוזרים ישראלים מטעים דוגמת אהוד ברק, תחושה של חוסר כנות מהצד הישראלי באשר לכנות כוונתו להגיע עם הערבים להסדר שיש בו שלום עם ביטחון יציב לאורך זמן. הפורמליזם של השלום הפך אצל אובמה ושותפיו האירופים לאובססיבי וחשוב בהרבה מהביטחון הישראלי. על עובדה זו כיסה מס שפתיים שגרס ש"השלום" יביא את הביטחון, כאשר המציאות המזרח-תיכונית מוכיחה תמיד את ההפך: הביטחון הוא זה שמביא את השלום, וגם שומר עליו. אמנם, בכדי לשמור על יציבות אזורית מוגבלת, פעל הממשל לחיזוקה הצבאי של ישראל, בבחינת מתן "גלולות הרגעה". אולם, בה בעת המשיך את מדיניות קודמיו, שעיקרה הטלת מגבלות וחסמים על האופן והיכולת של ישראל להשתמש באמצעים המסופקים לה על-ידי האמריקנים,4 ואף החריף אותה. עדות בולטת לכך, שהתפרסמה בזמן אמתי והחריפה את השפעתה השלילית, ראינו בעצירת אספקת טילי "הל-פייר" לחיל-האוויר הישראלי במהלך מבצע צוק איתן (8.7.2014). אנו רואים דוגמה נוספת לכך במו"מ שמנהלת ישראל מול ארה"ב בשאלת הסכם הסיוע הרב-שנתי לעשור הבא. במו"מ זה בולט הניסיון האמריקני למנוע מעורבות של התעשיה הישראלית בייצור הציוד, או לפגוע ברצון הקונגרס להגדיל את היקף הסיוע ולהגמיש את תנאיו. ברצון הממשל לקַבּע את סכום הסיוע לכל התקופה, ללא קשר להתפתחויות הביטחוניות בפועל.5 להערכתי, יתברר בעתיד הלא רחוק שגם בנושא ציוד מטוסי הקרב החדישים 35-,F שהזמינה ישראל בסכומי עתק, יתנגד הממשל להכללת ציוד ישראלי במטוסים - בניגוד לעבר - ויגביל את השימוש בהם, על-רקע חשש מתקיפה ישראלית באירן... "מדיניות הריסון והנטרול נמשכת", כבעבר, כשהרעיון המוביל הוא יצירת תלות ישראלית חריפה "ברצון הטוב האמריקני", שהולך ונשחק.

הוויכוח החריף ביותר בין ישראל לארה"ב התגלה בשאלת תוכנית הגרעין האירנית, לאחר שהתברר שחרף דיווחי מודיעין מדויק כביכול של ארה"ב, חידשה אירן בתחילת העשור הנוכחי וביתר שאת את המרוץ שלה לגרעין צבאי. מבחינת ממשלת ישראל, נתפסו מהלכים אלה כאיום ביטחוני קיומי. במסגרת הפוליטיקה הפנימית המפצלת של ישראל הפך הנושא להיפר-פוליטי, ונוצרו שני מחנות: הממשלה בראשות נתניהו שבקשה לפעול להפסקת התוכנית, וחוגים ביטחוניים ופוליטיים המקורבים לשמאל (ולארה"ב ואירופה) שגרסו שהאיום נסבל, ואין צורך לצאת ולטפל בו צבאית. משנראה שממשלת ישראל נחושה לפעול, הקדים הממשל "תרופה למכה", תחילה בהסתר וא"כ בגלוי, ללא שיתוף עם ישראל (ישראל דווחה על מה שרצה הממשל וכאשר הוא רצה - דרך מוזרה לעורר אמון ורצון טוב אצל בן-ברית...). שלא כמקובל בין שותפים, פתח אובמה במו"מ מול אירן, שעיקרו היה ניסיון לדחות את התוכנית האירנית במספר שנים (עד כעשר שנים אם יתקיים ההסכם במלואו), בתמורה לרשות להמשיך בתוכנית לאחר שיפוג ההסכם - בבחינת: "הפריץ, או הכלב, ימותו בינתיים" - שוב לא צעד בונה אמון או ידידות, אבל בהחלט מהלך העולה בקנה אחד עם "נאום קהיר" של 2009, ועם האשמת ישראל באי-קידום השלום. בהתמדה פעל ופועל הממשל להגדלת היקף מישורי החיכוך ואי-ההסכמות בינו לבין ממשלת ישראל כאשר מלחכי הפנכה המקומיים והתקשורת המגויסת מעלימים מהציבור חלק גדול מן העובדות החשובות להבנת מסכת היחסים האמתית. נראה שגם המנטליות והשקפות העולם של שני המנהיגים אינם מסונכרנים, בלשון המעטה.

שימוש שעשתה ישראל במהלך הוויכוחים עם הממשל בקהילה היהודית, AIPAC, והקונגרס כבעבר, היו לצנינים בעיני הממשל, שבעצמו לא נמנע ממעורבות גסה ועמוקה מאוד בפוליטיקה הישראלית הפנימית, עד כדי ניסיון למנוע את בחירת נתניהו בשתי מערכות הבחירות האחרונות. הממשל חזר לפעול בעזרת "שכירי חרב יהודים" דוגמת "ג'יי סטריט", חוגים אידיאולוגיים כביכול, בארה"ב ובישראל שפועלים בתאום ובמצוות הממשל ויריבי ממשלת ישראל כאן ושם לכרסום מערכות היחסים בין ישראל לחוגים במפלגה הדמוקרטית ובקהילה היהודית בארה"ב. התהליך מתנהל תמיד באותו אופן: אין שוברים כליל את הכלים, אבל מתרחקים בזהירות ובהתמדה - הזאב נעשה גדול יותר וידידותי פחות, ו"כפה אדומה" קטנה ומאוימת יותר.

יש מי שסבורים שהבעיה נעוצה בחוסר ה"כימיה" בין שני המנהיגים. לדעתי זו אשליה. על-רקע מערכת הבחירות המתנהלת כיום בארה"ב - למי שעוקב אחר הדברים - קל לראות שארה"ב עצמה נכנסת לקיטוב פוליטי פנימי ההולך ומחריף, ובהתאם משתנים גם היחסים בין ארה"ב לישראל. כיום, כל עוד מוביל המהלכים הוא ממשל אובמה, נמשך ומקצין תהליך ההתרחקות. הקיטוב משרת את מתנגדי היחסים המיוחדים בין המדינות, שבאופן לא מפתיע נמצאים בעיקר במחנה הדמוקרטי ובחוגים קיצוניים התומכים בהתבדלות.

הקיטוב הישראלי הפנימי דומה באופיו ומגמותיו לקיטוב המתהווה בארה"ב, בשינויים המתחייבים מהמציאות בשתי המדינות ומנקודות המוצא החברתיות-אידיאולוגיות השונות. אם יבחר נשיא רפובליקני, סביר שנראה "תיקון" מסוים (Reset) במערכת היחסים. אם יבחר נשיא דמוקרטי, להערכתי תמשך ההתרחקות בקצב מואץ. התהליך שהחל בארה"ב בעיקר מסיבות פנימיות, כבר איננו הפיך אולם קצבו בר-שליטה.

המבחן הקריטי למצב היחסים כיום הוא שימור המצב בסכסוך בין ישראל לערבים כבלתי-מוכרע. הדבר מושג בינתיים ע"י וטו אמריקני במועצת הביטחון על כל החלטה המבקשת להכיר במדינת-לאום פלשתינית ללא הסכם והסדרי-ביטחון עם ישראל. ברור לכל שישראל לא תוכל לשבת בחיבוק ידיים אם תתקבל החלטה מסוג זה. אם ישנה ממשל אובמה את עמדתו בסוגיה זו עד לבחירות או עד למינוי נשיא חדש, יהיה בכך איתות לרצון לקבע שינוי רציני ביחסי שתי המדינות, ואובמה יצליח להוציא ממקומה עוד אבן-יסוד של היציבות האזורית ולדרדרה לכאוס גדול הרבה יותר.

תאריך:  28/08/2016   |   עודכן:  28/08/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל וארה"ב: "כיפה אדומה" והזאב
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מאמר חשוב מאד
28/08/16 19:42
 
אלטע קאקער
29/08/16 02:15
 
רפי לאופרט
29/08/16 21:10
2
קורןנאוה טבריה
29/08/16 04:56
3
בן שלמה
29/08/16 11:07
4
רון ה.
29/08/16 12:00
5
סניל
29/08/16 14:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חוקרים תארו את הידרדרות המצב הכלכלי והביטחוני לאורך השלטון הערבי - מוסלמי: התעשיה הצטמקה, השווקים מעבר לים אבדו והחקלאות נפגעה מהמיסים הכבדים והמלחמות. הארץ הפכה לשדה קרב והביטחון האישי של התושבים נפגע. כתוצאה מהמצב החלה עזיבה של הארץ. חסרים נתונים לגבי מספר היהודים והנוצרים שעזבו מסיבות כלכליות וביטחוניות אבל, הארץ נידלדלה במספר יישוביה ואוכלוסייתה.
28/08/2016  |  רבקה שפק ליסק   |   מאמרים
B>אחיה של בר רפאלי, און, נעצר בחשד לשוחד שנתן לרס"ר היחידה שלו, כדי שזה יקל מעליו את התורנויות בבסיס הכוללות שמירות ומטבחים. ולא שמדובר ביחידה מרוחקת ומאובקת, אלא ביחידה עם תנאי שירות נוחים, כך על-פי הכתוב, שמשמשת כיחידה מועדפת לשחקנים אומנים ושאר סלבס.
28/08/2016  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
המושבים בדרום הארץ הפכו למעין שטח הפקר, בו משתוללים פורצים וגנבים של רכוש חקלאי, ציוד חקלאי ותוצרת חקלאית. בין הפריטים המבוקשים גם כלי רכב ומשאיות שעלותן גבוהה והן מוברחות ליהודה ושומרון או למשחטות רכב. מאחר שהמשטרה כנראה לא מסוגלת לבדה, להשתלט על המצב, על החקלאים ותושבי האזור למלא את החלל, בהגנה עצמית על חייהם, משפחתם ורכושם.
28/08/2016  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
במדינת ישראל מתרחש תהליך של הזדקנות האוכלוסייה כאשר תוחלת החיים עולה במקביל ומביאה יותר ויותר תושבים למעמד של זקנים. הרכב האוכלוסייה הוא כזה שהרבה מאוד תושבים הגיעו לארץ כשהם כבר בגילאים מתקדמים לא יכלו להשתלב בעבודה שיש עמה שכר קבוע והפרשות לקופת פנסיה ו/או גמל.
28/08/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
ה"קפיטולציות" החישו את קץ השלטון הטורקי בארץ. מי היה חולם שתחת שלטון ישראל רוח הרפאים הזאת תשוב להבעיתנו?
28/08/2016  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il