|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

היערכות ברש"פ לוועידה השביעית

המאבק ברשות - חשש מחיסולים

יו"ר הרש"פ גיבש תוכנית תלת-שלבית כדי לחזק את מעמדו שנחלש בתוך תנועת פתח ובאש"ף מחנות הפליטים בגדה הפכו לזירת מאבק אלים בין תומכי דחלאן לתומכי עבאס שרק הולך ומסלים
24/10/2016  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
עבאס, דחלאן. חשש מעימותים אלימים [צילום: AP/Kevin Frayer]

יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס מודאג מאוד מההתפתחויות האחרונות בזירות הפלשתינית, הערבית והבינלאומית. מצב בריאותו איננו בכי טוב והוא מנהל מרוץ נגד הזמן כדי למצוא יורש מתאים לצרכיו שישמור על האינטרסים הכלכליים של שני בניו לאחר פרישתו. כל זאת בעוד יריבו המר מחמד דחלאן נושף בעורפו.

לא ברור ליו"ר הרש"פ מה יעלה בגורלה של היוזמה הצרפתית והאם אכן תכונס ועידה בינלאומית עד סוף השנה או שבגלל התנגדות ישראל היא תידחה לשנה הבאה. גם לא ברור עדיין כיצד יסתיים הקרב על מדיניות ההתנחלויות במועצת הביטחון של האו"ם. בינתיים הוא קטף רק פרי מדיני אחד בארגון אונסקו של האו"ם בכל הקשור להחלטה על הקשר של האיסלאם למסגד אל-אקצה.

בשבוע שעבר נכשל מחמוד עבאס במאמציו האדירים למנוע את כינוס של ועידה במצרים בנושא "הבעיה הפלשתינית ואחדות תנועת פתח", שאורגנה על-ידי המרכז הלאומי לענייני במזרח התיכון. מי שעמד מאחורי הוועידה הזו היו מחמד דחלאן והמודיעין המצרי.

עצם כינוסה של הוועידה במצרים, בהשתתפות כ-130 אישים פלשתינים, מהווה הכרה מצרית רשמית במחמד דחלאן כיורש המיועד לתפקיד יו"ר הרש"פ. מחמוד עבאס חושש שהדבר יהווה תקדים מסוכן ותחילת כרסום בתמיכה של מדינות ערב בו. הוא יודע שככל שילך ויחלש מצב בריאותו עלול מדינות ערב להסיר את התמיכה בו במיוחד לאור העובדה שהוא דחה על-הסף את דרישתן להתפייס עם מחמד דחלאן ולהשיג פיוס פנימי בתוך תנועת פתח כשלב מקדים לפיוס לאומי עם תנועת חמאס וחידוש המשא-ומתן עם ישראל על בסיס יוזמת השלום הערבית.

מחמוד עבאס נקרע בתחילה בין שני מחנות,מצד אחד שני בניו יאסר וטארק, המתנגדים נחרצות למחמד דחלאן ביחד עם כמה חברים בוועדה המרכזית של פתח ובראשם ג'בריל רג'וב ומצד שני "הרביעיה הערבית"( מצרים, ירדן, סעודיה ומאע"מ) הלוחצת עליו להתפייס עם מחמד דחלאן. אולם, הוא עשה את הבחירה במחנה הראשון והחליט ללכת עד הסוף נגד מוחמד דחלאן. לשם כך הוא גיבש תוכנית לחיזוק מעמדו בתוך מוסדות פתח ואש"פ.

התוכנית של מחמוד עבאס היא להדק את שליטתו בתנועת פתח ולהרחיק ממוסדותיה את תומכי מוחמד דחלאן באמצעות כינוס הוועידה השביעית של פתח, ואחר-כך לכנס את המועצה הלאומית הפלשתינית (מל"פ) כדי לנסות ולחזק את מעמדו במוסדות אש"פ, לאחר שהוא נכשל בניסיונו לכנס את המל"פ לפני כשנה. ובסוף התהליך - עריכת בחירות כלליות בגדה וברצועה. שני המהלכים האחרונים תלויים בהצלחת המהלך הראשון של כינוס הוועידה ה-7 של פתח.

הוועידה השביעית של פתח

מחמוד עבאס מינה את עצמו לעמוד בראש הוועדה המכינה של הוועידה ה-7 של פתח שאמורה לבחור את מוסדות התנועה (ועדה מרכזית ומועצה מהפכנית) כדי לממש את תוכניתו התלת-שלבית. הוועידה ה-7 אמורה להתכנס ברמאללה בסוף החודש הבא בהשתתפות 1300 צירים.

לישראל ולחמאס יש יכולת להשפיע על הוועידה. חמאס יכולה למנוע הגעת צירים של פתח מרצועת עזה לרמאללה. ישראל יכולה לטרפד את הגעתם של נציגים מהפזורה הפלשתינית בחו"ל ובראשה מסוריה ולבנון.

מחמוד עבאס נחוש לכנס את הוועידה בהקדם וגם לשוב ולהציג את מועמדותו לתפקיד יו"ר תנועת פתח, כדי שיוכל לקדם את ביצוע תוכניתו. כל איומיו לפרוש מהבמה הפוליטית ולהחזיר את המנדט לעם הפלשתיני הם חסרי בסיס.

שאלה חשובה ומרכזית שאין עליה בינתיים תשובה היא: מה יהיה המצע המדיני שאותו תאמץ הוועידה ה-7 שהוא שיקבע למעשה את מדיניות פתח והרש"פ בכל הקשור לתנועת חמאס ולישראל ואת כללי המשחק בשנים הקרובות.

הוועדה המרכזית

על-פי מקורות בכירים בפתח, מחמוד עבאס מתכוון להוציא מהוועדה המרכזית בפתח כמה דמויות ותיקות ולהכניס לתוכו דמויות חדשות. הוא מתכוון להחליף את ד"ר נביל שעת' ואת ד"ר זכריה אלאע'א האחראים על הנהגת פתח ברצועת עזה באחמד חילס (אבו מאהר) ואחמד נצר כדי לנסות ולערער את מעמדו של מוחמד דחלאן ברצועת עזה. כמו-כן יוצאו מהוועדה החדשה אבו מאהר ע'נים, סלים זענון, נאצר אלקידווה ואמאל חמד.

ההרכב המועדף של הוועדה המרכזית על מחמוד עבאס ושעל פיו הוא מנחה את אנשיו לבחור הינו כלהלן: יו"ר-מחמוד עבאס. חברים: מרוואן ברגותי, מחמד אלמדני, חוסיין א-שיח', ד"ר מחמד א-שתייה, מחמוד אלעאלול, תוופיק טיראווי, סאאב עריקאת, עבאס זכי, ג'בריל רג'וב, עזאם אלאחמד, צח'ר בסיסו, נביל אבו רודיינה, אחטייב עבד אלרחים. חברים חדשים שעשויים להיכלל בועדה: ג'מאל אלשובכי, מאג'ד פרג', נביל עמרו, קדורה פארס, לילה ע'נאם. ייתכן שמחמוד עבאס ייענה ללחצים שמופעלים עליו בהנהגת פתח ויחליט על מינוי לסגן לתפקיד יו"ר פתח, המועמד המוביל כרגע לתפקיד הינו ד"ר אחמד א-שתייה.

המועצה המהפכנית

מחמוד עבאס מתכוון לגרש באופן רשמי את מוחמד דחלאן מהמועצה המהפכנית ואת אנשיו הבאים: סמיר משהראווי, סופיאן אבו זאידה, רשיד אבו שבאכ, מאג'ד אבו שמאלה, עבד אחמיד אלמצרי, עבד אלחכים עווד, עבד אלחמיד אלעילה, אברהים אלמצדר ואשרף ג'ומעה.
במקומם יוכנסו חברים חדשים הנאמנים למחמוד עבאס: אחמד עסאף, נאצר אבו בכר, פאיז אבו עיטה, מוניר אלג'ארוב ומוראד אלסודאני.

ועדת ההדחה

מחמוד עבאס הקים ועדה מיוחדת ובה כמה חברים מהוועדה המרכזית העוקבת אחרי פעילות חברי תנועת פתח המזוהים עם מחמד דחלאן. המגמה של הוועדה הזו היא לנקות את התנועה מאנשי דחלאן לקראת כינוס הוועידה ה-7. בשבוע שעבר הדיח מחמוד עבאס מהתנועה, על-פי המלצת הוועדה, ארבעה פעילי פתח מאזור חאן יונס בגלל תמיכתם בדחלאן. ב-22 באוקטובר הוא הדיח את ג'יהאד טמליה חבר הפרלמנט מטעם פתח באזור רמאללה בגלל פעילות שטח למען מחמד דחלאן. הוועדה הגישה המלצות למחמוד עבאס להדיח עוד 17 פעילים נוספים והן ידונו בקרוב.

כינוס המל"פ ועריכת בחירות כלליות

רק אם יצליח מחמוד עבאס לממש את תוכניתו לגבי הוועידה ה-7 של פתח הוא יכנס את המל"פ. סוד גלוי הוא שעבאס רוצה מזה תקופה ארוכה להחליף את חברי הוועד הפועל של אש"פ ולחזק גם שם את מעמדו.

השלב השלישי בתוכניתו של מחמוד עבאס לקיים בחירות כלליות בשטחים הוא בבחינת זריית חול בעיניים. בגלל המחלוקות העמוקות עם חמאס וחששו כי היא תנצח בבחירות ביטל מחמוד עבאס את הבחירות המוניציפליות לפני כחודש. לכן אין זה הגיוני כי יתקיימו בחירות כלליות בקרוב. מחמוד עבאס פשוט מנסה להציג את עצמו בפני בני עמו כמי שרוצה לקיים משטר דמוקרטי ושקוף אף אחד בשטחים לא מאמין לספין הזה.

מינויים חדשים בסגל הדיפלומטי בחו"ל

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-21 באוקטובר כי מחמוד עבאס מתכוון לעשות מינויים חדשים של אנשי שלומו בשגרירויות הפלשתיניות בחו"ל. בין היתר הוא מתכנן למנות את יועצו חסאם זלמט לתפקיד נציג אש"ף בוושינגטון במקומו של מען עריקאת שימונה לשגריר בבריטניה. נביל אבו זניד, שגריר אש"פ בהולנד, ימונה לשגריר במאע"מ ותחליף אותו בשגרירות בהולנד רוואן אבו יוסף. כמו-כן צפוי מינוי שגרירים חדשים במצרים ובאלג'יריה.

כאמור, הצלחת התוכנית של מחמוד עבאס לחיזוק מעמדו תלויה בביצוע מלא ומדויק של השלב הראשון, דהיינו כינוס הוועידה ה-7 של פתח. אולם, אויבו הגדול של מחמוד עבאס, מוחמד דחלאן, איננו מתכוון להגיש את ראשו ליו"ר הרש"פ על-מגש של כסף. בראיון שהעניק מחמד דחלאן ב-20 באוקטובר לעיתון "אלאיסתיקלאל" המקורב לארגון הג'יהאד האיסלאמי הזהיר דחלאן כי הוא ינקוט בכל האמצעים והאפשרויות החוקיים כדי "שלא לאפשר למחמוד עבאס לחטוף את תנועת פתח". הוא הסביר כי יו"ר הרש"פ איננו נמצא רק במאבק עמו אלא במאבק ערכי ועקרוני עם תנועת פתח.

התוכנית של מחמוד עבאס להשתלט באופן מוחלט על פתח ואש"פ היא כוחנית ודיקטטורית במסווה של שמירה על עקרונות הדמוקרטיה ועריכת בחירות פנימיות. מוחמד דחלאן מתכוון לשבש את התוכנית של מחמוד עבאס וכל האמצעים לכך כשרים בעיניו. מנגנוני הביטחון של הרש"פ חוששים מחיסולים פוליטיים והתנגשויות אלימות בשטח.

הפשיטה של כוחות הביטחון של הרש"פ בסוף השבוע על מחנה הפליטים בלאטה, שנחשב לאחד המעוזים של אנשי דחלאן בגדה, היא דוגמה טובה למה שצפוי בשבועות הקרובים. כוחות הרש"פ נאלצו לסגת מהמחנה, ללא עצורים, מה שנתפס בקרב הציבור הפלשתיני בשטחים כתבוסה מחפירה. גם במחנה הפליטים אל-אמערי הייתה הפגנה אלימה בתמיכה בדחלאן ועימותים של תומכיו עם כוחות הביטחון של הרש"פ.

מוחמד דחלאן התחיל להבעיר את השטח כדי לנסות ולמנוע את כינוס הוועידה ה-7 של פתח.
אנשיו בגדה דורשים להפסיק את ההדחות מהתנועה, להחזיר לשורות פתח את הפעילים שהודחו ולאחד את התנועה מחדש באמצעות החזרתו של דחלאן לשורותיה. המאבק רק בתחילתו, ועל-פי הערכות של גורמים בפתח הוא אמור להסלים ואף להגיע לחידוש תופעת החיסולים הפוליטיים.

תאריך:  24/10/2016   |   עודכן:  24/10/2016
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המאבק ברשות - חשש מחיסולים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אזרח קטן
24/10/16 10:47
2
יוד יוד
24/10/16 12:20
3
דוד צימרמן
24/10/16 12:53
4
חייל
24/10/16 13:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
מדוע לוחצים על כך שישראל צריכה ליזום מהלך מדיני? מה רע בהובלה ומדוע יש להימנע מיוזמה להובלת תהליך? מדוע שלא יבוצע משאל עם על עתידינו? מה הן האופציות העומדות לפנינו ומדוע יוזמה של "תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל" היא יוזמה אפשרית ומתקבלת על הדעת
23/10/2016  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
לארגון הג'יהאד האיסלאמי יש יחסים טובים עם תנועת חמאס ברצועת עזה המאפשרת לו לפעול בחופשיות ואף לבנות את כוחו הצבאי כולל הצטיידות ברקטות ונשק נ"ט. הארגון נתמך צבאית וכספית על-ידי אירן אך יש לו גם יחסים טובים עם מצרים.
23/10/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
העיתונאי פיליפ אסולין פירסם מאמר שכותרתו: "תעשיית השקרים והניצול באמצעות רחמים: הניצול לרעה של המדיה ע"י התעמולה הפלשתינית". (תרגום הכותרת מאנגלית)
23/10/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
כל אחד יודע כי האו"ם הוא גוף שרובו אנטי ישראלי. דוגמה טובה לכך היא ההחלטה שנתקבלה באונסקו, כי אין לעם היהודי כל קשר לכותל המערבי, להר-הבית ולירושלים. דוגמה אחרת: האו"ם איפשר לחגי אלעד מנכ"ל ארגון השמאל הקיצוני "בצלם" להופיע בפני מועצת הביטחון ולהטיל רפש על ישראל מולדתו ו"פעילות הדיכוי" שלה נגד הפלשתינים. אולם רק מעטים יודעים כי מדינות חשובות החברות באו"ם, כמו ארה"ב ובריטניה למשל, תורמות לרשות הפלשתינית ממון רב המגיע לידי אלפי טרוריסטים ערבים הכלואים בישראל ואין הן שומרות בסוד את המצב המוזר הזה.
22/10/2016  |  עמי דור-און  |   כתבות
זאב שטרנהל מהארץ מקדיש את טורו להשמעת בת-קול מוסרית כנגד ההתלהמות הפשיסטית הדורשת בכפייתיות פטריוטיזם בוטה ומוגזם, כזה שאוסר כל ביקורת על המדינה. הוא כותב:
21/10/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il