|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
מראה כללי בית העלמין הישן בחיפה [צילום: אלי אלון]

סיפורו של בית העלמין היהודי הישן בחיפה

בבית העלמין היהודי הישן בחיפה קבורים מייסדי ובוני העיר חיפה העברית וכן תושבי המושבות באזור. סיפורו של בית העלמין העתיק המוזנח מזה שנים רבות וכמה מהקבורים בו
23/11/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות

ברחוב יפו 120 בחיפה סמוך לנמל חיפה, מוקף בחומת אבן, שוכן בית העלמין היהודי הישן של העיר חיפה. הקבורה בו פסקה עוד לפני קום המדינה ולא היה גורם אחראי לתחזוקת בית העלמין. במשך שנים רבות היה בית העלמין מוזנח ופרוץ וסבל מוונדליזם. מצבות הושחתו ובית הקברות הפך מקום ריכוז לפסולת וגרוטאות. עד לפני שנים ספורות היו חלק ניכר מהקברים בבית עלמין זה מכוסים בעשביה גבוהה שהסתירו את הקברים ואף היו שחששו להתקרב אליהם מחשש לנחשים. בעקבות מחאה ציבורית על הזנחתו הנוראית של בית העלמין שגבלה בביזיון המת והתערבות העיתונות, נוכשה העשבייה בו ובוצעו עבודות שיקום לשיפור חזותו . עמותה בשם "והחי ייתן אל ליבו" מונתה לפקח ולשמור על בית הקברות.

ביקרתי בימים אלה בבית העלמין. המחזה שניגלה לי לא מלבב: למרות עבודות השיקום שנעשו בו והשיפור שחל במצבו עדיין ניתן להגדירו כמוזנח: מצבות קברים רבות בו שבורות, סדוקות ומלוכלכות הכיתוב עליהם, הולך דוהה ונמחק ודורש חידוש וריענון. ואם לא די בכך יש עדין בשטח בית העלמין אבנים לכלוך ופסולת שהושלכו במקום. צילמתי את בית העלמין מכל פינותיו וניתן לראות את ההזנחה. דרוש מיפוי של הקברים וחידוש חלק מהם .שוחחתי לא מכבר עם הרב טירר מעמותה שמונתה לנהל את בית העלמין והוא אומר כי אכן מצב בית העלמין לא טוב. אנחנו שיפרנו ועוד נשפר, הוא אומר וקורא למשרד הדתות (משרד לשירותי דת ) שהוא לדבריו אחראי לניהול בית העלמין שיסייע לשיפור בית העלמין כמו למשל הקמת שירותים במקום. אין לי ספק שיש בני משפחה רבים בעיקר מדור שלישי ורביעי שאינם יודעים כלל כי קרובי משפחתם טמונים בבית העלמין היהודי הישן בחיפה . עברתי בין המצבות והעתקתי השמות. רשימת השמות מופיעה בחלקה השני של הכתבה. אנחנו נמשיך לעקוב ולדווח אחר מצבו של בית העלמין.

תולדות בית העלמין

בית העלמין היהודי הישן בחיפה נמצא באחריות המשרד לשירותי דת. ומשתרע על שטח כ-7.5 דונם. על-פי נתונים שנמסרו באתר חברה קדישא כ-850 נפטרים מצאו את מנוחתם בבית העלמין זה. בית העלמין הוכרז על-ידי הביטוח הלאומי כ"בית עלמין סגור" הוא ככל הנראה בן כמה מאות שנים ושימש לקבורה את הישוב היהודי הקדום בעיר חיפה המוזכרת כבר במשנה ובתלמוד. כבר בדורות קדומים שימש בית העלמין כאתר קדוש וכמקום תפילה עבור עולי רגל. הנוסע רבי יצחק ב"ר יוסף חילו, ממדינת ארגון שבספרד, שהגיע לארץ ישראל בשנת ה'צ"ג (1333) מתאר: "מקלמון באים לחיפא. היא יושבת מול הר הכרמל והיא עיר מולדת ר' אבדימי דמן חיפא. בעיר הזאת יש קהילה מפורסמת בחסידותה. ובבית הקברות של היהודים משתטחים כל אלה העולים לארץ ישראל, כי שם קבורים רבים מחכמי ישראל מכל הארצות אשר מתו בעכו". בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת, עקב מחסור במקומות קבורה הוא נסגר לקבורה, והקבורה עברה לבית העלמין שבחוף הכרמל שנפתח בשנת 1937.

הידוע מבין הקברים בבית העלמין העתיק בחיפה, הוא קברו של האמורא הרב אבדימי דמן. קברו שוכן בתוך "אוהל קבורה" בעל כיפה. רבים פוקדים את קברו שהפך למוקד עליה לרגל. אחת האמרות המיוחסות לו "מיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לחכמים (בבא בתרא פרק י"ב) בין הקברים מצבות של תלמידי חכמים מהפזורה היהודית באימפריה העות'מאנית שביקשו שיעלו את עצמותיהם ויקברו אותם בארץ ישראל.

בחלק המערבי של בית העלמין, ב"חלקה החדשה" מרוכזים קברי רבים ממייסדי העיר חיפה העברית ותושביה שנפטרו בשנים 1935-1860 וכן קברי חלוצי המושבות החדשות באזור חיפה והכרמל כמו שפיה, בת שלמה עתלית זכרון יעקב .קבורים בבית העלמין בני משפחות ידועות בעיר חיפה מראשוני העיר חיפה העברית כמו כלפון, לסקוב, רוטנברג, אלפסי, פבזנר.

אישים נוספים שקבורים במקום הם: הרב חביב חיים דוד סתהון ראב"ד העיר הרב דוד כלפון, הרב רפאל אברהם כלפון, הרב יוסף ניסים אלנקוה, הרב יוסף אלטר הגר מראדוביץ, הרב אברהם הכהן אב"ד חיפה, הרב בנימין חמוי שד"ר קהילת המערבים בירושלים, רב קהילת קהיר הרב אהרון מנדל בהר"ן,, הרב יצחק פרפלוציק, שכיהן ברבנות של ערי קרסנא, פלוטניצה וקרלץ.ונוספים.

בין הקבורים בוני ומייסדי חיפה

בבית העלמין קבור יוסף פבזנר (1878- 1930) - סופר מחלוצי המהנדסים והתעשיינים בארץ ישראל. הוא נולד לשיינה-אסתר ונתן פבזנר בפרופויסק (כיום בבלארוס), ולמד הנדסה בברלין. בהיותו בן 18 בשנת 1897 השתתף בקונגרס הציוני הראשון בבאזל כציר מברלין. בשנת 1905 עלה לארץ עם רעייתו. בשנת 1909 היה ממייסדי בית חרושת לשמן ולסבון "עתיד" (לימים שמן תעשיות), פבזנר היה ממייסדי שכונת הדר כרמל. מבוני חיפה העברית, ומנהל הטכניון בשנים 1927-1929 הוא פרסם מאמרים בעיתונות העברית (לעתים תחת השם "שמואל בן נתן"). רעיתו לאה דבורה הייתה בתו של אשר צבי גינצברג. ("אַחַד הָעָם") .ביתם של שמואל -יוסף ולאה שכן ברחוב אחד העם 7 בחיפה(רחוב שנקרא על שם חותנו) והיה אחד מהמרשימים בעיר.

פבזנר נפטר בחטף בשנת 1930 בן 51. קברו נמצא בתוך אוהל קבורה - "אוהל פבזנר" לידו בתוך ה"אוהל" קבור ר' אברהם נתן נטע, נשיא עדת העיר הומל רוסיה (יתכן מאוד שמדובר באביו) סמוך ל"אוהל פבזנר" שוכן קבר, לאה פבזנר רעיתו של יוסף שנפטרה כ11 שנים לאחריו ביולי שנת 1941 והיא בת 60 לערך.

גדליהו וילבושביץ - לא הרחק משמואל יוסף פבזנר ואשתו נמצא קברו של גדליהו וילבושביץ (1943-1865), מהנדס, מחלוצי התעשיה והבנייה העברית. גדליהו נולד בפולין, בסמוך לעיר גרודנו שברוסיה הלבנה למשפחה יהודית מתבוללת. אביו, זאב, היה בעל טחנת קמח. אחותו הצעירה הייתה הפעילה הציונית מניה שוחט. גדליהו למד לימודי הנדסה בבית הספר הטכני הגבוה בברלין. נישא לצילה לבית בורדו ועלה ארצה בשנת 1892. היה ממקימי בית החרושת הראשון ליציקת ברזל ולציוד קידוח בארות. הוא בנה את בנייני הטכניון ובית הספר הריאלי בחיפה לפי תוכניתו של האדריכל ברוולד. בימי מלחמת העולם הראשונה היה המהנדס הראשי במפקדת הצבא הטורקי בדמשק. אחרי המלחמה בנה את בית החרושת "שמן" וניהל אותו בשותפות עם אחיו נחום וילבוש. בנה גם את בית החרושת "נשר" למלט ואת מבני חברת החשמל בחיפה. נפטר ב-4 בספטמבר 1943 על שמו רחוב גדליהו בחיפה.

ד"ר אלברט (אברהם) וונדרליך - סמוך אליהם נמצא קברו של אלברט (אברהם) וונדרליך (1931-1887) מראשוני הכירורגים בארץ ישראל, איש תנועת הנוער בית"ר ותנועת הציונות הרוויזיוניסטית. נולד בפרוסיה, עלה לארץ ישראל בשנת 1925 והתגורר בחיפה. בהיותו בירושלים היה ממנהיגי גדוד בית"ר בעיר. בהמשך חזר לחיפה ופתח את המחלקה הכירורגית בבית החולים של ד"ר אליהו אורבך, בחיפה.

ליאון שטיין - בבית העלמין היהודי הישן בחיפה נמצא גם קברו של ליאון שטיין (1846-1926) תעשיין יהודי בארץ ישראל. הוא נולד בביאליסטוק לדב וחנה .עלה לארץ ישראל ב-1887 והוא בן 23 והצטרף לאחיו המבוגר ממנו מנחם שטיין, רופא, שהיה מחלוצי העלייה השנייה. ב-1888 הקים שטיין בשכונת נווה צדק, בית מלאכה לעבודות מתכת כמו תיקון כרכרות, תחזוקת משאבות, תחזוקת מסילות וכדומה. בהמשך התרחב בית המלאכה למפעל גדול שיצר ויצק מברזל וברונזה מתקנים ומשאבות לשאיבת מים, חישוקים לכרכרות ולעגלות ועוד. והעסיק עשרות עובדים. סחורתו נמכרה בכל חלקי הארץ ואף מחוצה לה, לסוריה, ללבנון, לעבר הירדן ולמצרים. חוקרים סבורים כי תרומתו של שטיין להתפתחות הטכנולוגיה בארץ רבה מאד. המפעל מסיבות שונות נקלע לחובות ונסגר. שטיין כך מספרים היה מסור לעבודתו והקדיש למפעל את כל כולו. הוא לן במפעל עד שנישא בגיל מאוחר. מספרים כי עובדים במפעל שאהבו מאוד את ליאון שטיין הקימו לאחר מותו על קברו מצבה בדמוי מסננן (פילטר) שכמוה יוצרה במפעל שהקים וכה אהב. אולם היא "נעלמה" עם השנים .וכיום המצבה על קברו עלובה ולא מכובדת.

אנדרטה להרוגי מאורעות תרפ"ט

בבית העלמין קבריהם של תשעת הרוגי מאורעות תרפ"ט ולזכרם הוקמה בסמוך לקבריהם אנדרטה מרשימה עשויה מאבן כהה ועליה שלט ובו נחקק בזה הלשון: "קבר אחים לקדושי המאורעות אב התרפט תנצב"ה ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמיך ואומר לך בדמייך חיי בדמייך חיי".

בצד הצפוני של בית העלמין ניצבת מצבה עשויה אבן כורכר ועליה נחקק: פ.נ חברינו היקרים שנספו במחצבת סו"ב(סולל ובונה א.א) בעתלית. על המצבה נחקקו שמותיהם של שני עובדים שנהרגו בעת עבודתם במחצבה והתאריך בו נהרגו או נקברו: אביגדור בלפור בן אברהם- ג' טבת תרצ"ב. ושל מאיר קלייסט בן צבי כ"ה אלול תרצ"א .

לידם מצבה ועליה נחקק בזו הלשון: "זיכרון למיכאל בן שמואל גריצר נולד תרס"א עלה ארצה תרע"ט נהרג על משמרתו בעבודה בבניין כפר יהושוע ה' באב תרפ"ז. העליתי צילום המצבה שצילמתי לרשת ושאלתי מי יודע פרטים על מיכאל גרייצר .קיבלתי מספר תשובות משורה של אנשים ובהם מיכה ובתיה כרמון, כמו-כן עיינתי בארכיון "עיתונות יהודית היסטורית". מסתבר לפי מחקרם של מיכה ובתיה כרמון, שמיכאל גרייצר נולד ב-1901 בעיירה פיוטרוקוב בפולין, בנם של שמואל ולאה גרייצר. הוא היה ציוני נלהב פעיל מרכזי בתנועת "תרבות " ושאף לעלות ארצה. ב-1919 בהיותו כבן 18 התגשם חלומו. והוא עלה ארצה בצוותא עם אחיו יעקב גרייצר ועם קבוצת עולים מפולין. מיכאל נישא לאסתר לבית גוטשל ונולדות לו שתי בנות: כרמלה ושרה. האחים עובדים במושבות גדרה, חולדה ונחלת יעקב .עוסקים, בין היתר, בסלילת כבישים, ביבוש ביצות שרה -ביתו הבכורה של מיכאל, הייתה הבת הבכורה של חולדה שם נולדה בשנת 1923. בהמשך עולים מיכאל ויעקב להתיישב בכפר יהושע בעמק יזרעאל ונמנים על מייסדי הכפר .בכפר יהושע נולדה בתו של מיכאל-כרמלה בשנת 1926.ב-1927 משמש יעקב כבא -כח של המשרד החקלאי לעבודות חקלאיות מטעם ההסתדרות הכללית -ברחובות. מיכאל עובד כמפעיל טרקטור ובעבודות בניה. בתחילת אוגוסט 1927נפגע מיכאל קשה בעת עבודתו בכפר יהושע וכך נכתב בעתון "דבר" בתאריך 4.8.1927 על נסיבות מותו: "שלשום בשעת עבודה בכפר יהושוע נחבט (מיכאל גרייצר א.א) בבטנו על-ידי אחד המנופים של הטרקטור ונפצע קשה במעיו. בבית החולים בנהלל הוגשה לו עזרה ראשונה ואחר כך הובל לבית החולים הגרמני בחיפה אתמול אחר-הצהריים הוא מת שם". מיכאל היה בן 28 במותו הניח אחריו אישה ושתי ילדות.

קרבן נוסף לתאונת עבודה הקבור בבית העלמין בחיפה, לא רחוק מקבר הרב אבדימי הוא משה פריד בן סלימן ולאה לוי הוא "נהרג בבאר מים בעבודתו". נולד בט' בסיון תרע"ה ונהרג באלול תרצ"ב" (1932) העליתי גם את שמו ותצלום קברו לרשת, במטרה לברר מי היה הבחור וכיצד נהרג -אך ללא תוצאות.

קרבן נוסף של תאונת עבודה היא חביבה יצחקי על מצבת קברה נחקק בזו הלשון: "פ.נ חביבה יצחקי קרבן לאסון בשעת עבודה בכפר ילדים מאיר שפיה כו' תרצ"ב בת 17 שנים". ניסיתי לברר באילו נסיבות נהרגה ולמה התכוונו בניסוח "קרבן לאסון " אולם ללא הצלחה . מי שיודע פרטים נוספים מוזמן לשתף במדור תגובות המופיעה בתחתית הכתבה.

רשימת נפטרים נוספים הקבורים בבית העלמין בחיפה.

עברתי בין המצבות והעתקתי השמות. (יש לצערי שמות שקשה לפענח כי הם במצב דהוי או מחוק כמעט לגמרי. יתכנו שיבושים בשמות ובתאריכים בשל הכיתוב המחוק על גבי חלק מהמצבות א.א). להלן כמה מהשמות שהעתקתי מהמצבות:

הודה פבזנר - בר' אהרון ישר היה בחיו וישר במותו נולד בשנת תרמ"ג נפטר באייר תרצ"א. דוד שטיינפלד - מראשוני כפר חסידים נולד בעיר גיניבושוב בשנת תרמ נפטר תרפ"ה. יעקב מרגלית - בר' חיים מאיר נפטר ז' כסלו, תרפ"ז, ירחמיאל מילרד - בן צבי נולד בגליציה נפטר תרפ"ז, שרה ביטשקוב, אשת שלמה ביטשקוב. פנחס רוזנבלום - נפטר י"ב חשון תרפ"ו. מינה פרידה עוזרמן -בת אליעזר נפטרה תרפ"ח, משה קוטור - נפטר תר"ץ, לאה בן-נר - בת נפתלי נפטרה בתרפ"ט. חיה אקסלר - בת אריה לייב נפטרה תרפ"ד. שרה נאמן - בת שלמה זלמן נפטרה בשנת תרפ"ב. מאלי יצחק איציק בת שמואל נפ' תשי"ח. ישראל ברץ -בן פנחס נפטר תרפ"ז בן כ"ה שנים. שמעון פסח בן ליפא שוורצבורד נפטר תרפ"ז, שרה ארליסקי בת צבי נקטפה בדמי ימיה בתרפ"ז בת י"ט שנים. ציפורה רבינוביץ'- בת הרב לייב שפירא נפטרה תרפ"ז. חנה שניאור אלמנת חיים נפטרה 3.7.1925, יעקב פיישבין מנחלת יעקב נפטר תרצ"א (1931). לאה איצקוביץ (1885-1970) שמואל איצקוביץ (1881-1934 )שרה אידל - בת שלמה ברוך ריצמן, יונה דרזנר - מוותיקי צעירי ציון בצרנוביץ' נפטר בתרצ"ד יהודית נוסנוב נפטרה בתרצ"ח (אולי תרצ"ה א.א), אסתר חסין נפ' בתרצ"ד. רוזה רבקה אנשל -נפטרה בתרצ"ד. לאה זלמנוב, נפטרה באלול תרצ"ג. חיה רחל טרוסקין בת שרגא הלוי נפטרה תרצ"ב. חנה מרים נשר נפטרה בשנת תרצ"ב, שיינה רחל אלשטיין אשת יצחק זאב, נפטרה תרצ"ב, גיטל פקטרוביץ בת יוסף אתין נפטרה תרע"ד. ברוך חיים פקטרוביץ נפטר בתרצ"ח. שמואל הלר מבוצאץ נולד י"ט שבט תרס"ג. מת ו' שבט תרפ"ב בשמריה בכביש חיפה ג'דה. יונה אפפל (הפטר), יו"ר החברה קדישא נפטר תרצ"ג. אליהו גוטנמכר נפטר בשנת תרצ"ג, מאיר דוד שרייבר נפטר בתרצ"ב זהרה לוי נפטרה בשנת תר"ץ, פלוריה זינגר, בת זאב ושרה נפטרה בתרצ"א .דב צבי ביילין נפטר בתרע"ח, על מצבתו נכתב כי רעייתו דובורשוקה בת שבתאי יוסף נקברה ביבניאל. מנחם עמרני נפטר תרפ"ה (אולי תרפ"ח א.א) . ברוך שמואלזון יליד סמרגן ברוסיה ותושב חדרה נפטר בתרנ"ד, מרדכי חסין נפטר בתרע"ו, יהודה חיון נפטר בתרפ"ג. שמחה חיון אשת יעקב חיון נפטרה תרע"ד, הזקנה עזיזה כהן נפטרה בתרפ"ה. ג'מילה פסו בת יצחק חסאן אשת בכור פסו נפטרה תרצ"ג .שרה אברמסון לבית צוקרמן נולדה במאיר שפיה בשנת תרס"ב נפטרה בניסן תרפ"ד. תלמיד בית הספר הראלי יעקב ראייזמן בן גדליה נפטר ב-1947 אהרון גרשון גולדברג, נפטר ה' באייר תרפ"ה במקרה אסון בשנת 41 לחיו. רוזה וילק בת ליב ברגמן נפטרה תרפ"ח. אסתר כהן לבית צייטלין נפ' תרפ"ו. פנחס בל בן מנחם נפטר אדר תרפ"ז. נטע זילברמן מחלם נפטר כד חשון תרכ"ז, אורי עזריאל נולד תרפ"ב נקטף באיבו בן ח' שנים יג' מר-חשון תרצ"א. האברך זליג אליזון נפטר בחודש מר חשוון תרפ"ד, קלמן ליפא גרינשפון לנצח יישאר זכרך בלב עובדי בית חולים הדסה נפטר מ. אב שנת תרפ"ז. אסתר ויסברג, אשת יהודה ויסברג נולדה באונוד הונגריה ב-17 בדצמבר 1870 עלתה ארצה ביוני 1925 ונאספה לעמה בכ' חשון תרפ"ח. לאה וינשטיין נפטרה בשנת תרצ"א. מעני גרינברג בת פנחס מקופין פודולסק אוקראינה שנקטפה בשנת תרצ"א. יפה מזרחי בת רפאל מזרחי נפטרה בשנת תרפ"ט.שרה העני בת אריה לייב תש"ב. צביה לבקובסקי תמוז תרפ"ה. המורה אברהם דוד פסקין הלוי מפלך מינסק נפטר תר"ץ.מנחם מנדל אייזיק אורבך נפטר תמוז תר"ץ,מאיר יחיאל בק נמצא הרוג מחוץ לעיר ונקבר א' אלול. רבקה גרפשטיין נפ' סיון תרצ"א.פרידה טננבוים " שנקטפה בדמי ימיה בהקשותה ללדת" נפטרה יא' אייר תרצ"א.חיים פישר 1932-1913.יוסף מרק מטרנסילבניה, 1889-1932.שלמה איסלר חבר קיבוץ השומר הצעיר עין המפרץ נפטר תרצ"ב. נחום יעקב הכהן קרצמן, נפטר באדר תר"ץ. אברהם דב גלר נפטר בתרפ"ט, שלמנה ליפשיץ נפטרה ד' ניסן תר"ץ, מרים חמו אשת סעיד חמו כה תרע"ה. סעיד חמו ארבעה ימים לח' אייר שנת תרע"ב. שמואל אבא גרודצקי נפטר תש"ב. יהודית פלוטקין בת זרח צבי נפטר טבת תרצ"ד זהבה גולדה אורנשטיין נפטרה תרצ"ד, עטרה גולדה שטיינווארציל נפ' תרצ"ד, פרידה פירמן נפטרה בחודש כסלו תרצ"ד. גיטל פז לבית לינבסקי תרצ"ד. שרה בקיש בת יהודה מבורך נפ' אדר תרצ"ג. שלמה מזרחי נפטר שבט תרצ"ג. זוסמן הרשברג,נפטר ט' אב תרצ"א. עובדיה כהן נפטר א' ראש השנה תרפ"ט. אונסול זערור נפטרה תרפ"ז, שמואל אשר בירנבאום נפטר תרצ"ד .1934מאיר דוד שרייבר נפטר תרצ "ב קלמן נטע ליפשיץ בן בנימין נפטר תרצ"ב .אליהו גוטנמכר בן חיים נפטר בשנת תרצ"ג. "הילד הנחמד יואל בן אליהו סוסנובסקי" נפטר כ"ט תשרי תר"ץ. חנה משהיוף בת חיים ליפקין נפטרה בחודש שבט תרע"ח.פלוריה זינגר נפטרה כסלו תרצ"א. יעקב משה שיינפלד נפ' בתרצ"ז ברכה שיינפלד נפטרה בתרצ"ב. בנימין נימיקובסקי נפטר תרצ"ב, פרץ קרצמן נפטר בשנת תרצ"א. רבקה דוחובוני בת יהושוע פגיס נפטרה בתרצ"ב. דבורה חבקין בת משה גרינברג נפטר בתרצ"ב. רחל אשת יונה סלאמה נפטרה בחודש חשוון תרע"ד.יצחק נימני נפטר חודש אייר שנת התרס"ט. יעקב ספורטס נפטר כ"ג תשרי תרס"ט. רחל עבדי נפטר בשנת תרע"ו. שרה לאה אהרוני, בת יוסף ומרים אהרוני בכורה ויחידה להוריה מורה בנצח ישראל נפטרה בתר"פ בגיל י"ט שנים. אירנה לבית מייזל החביבה בת אברהם מייזל נקטפה שבט תרצ"ו.

"אביגיל בת חכם משה ברזני" נפטרה בשנת תרצ"א. יהודה זריהן נפטר כ"א סיון . ציציליה פרנקל בת ליפה פרנקל נפטרה 12 ביוני 1928.יהודה בורנשטיין- 1888-1930.משה אליהו מאז"ה נפטר תמוז תרצ"א. אדולף אורי ויסמן- 1873-1929.כתריאל תבורי, נפטר בתמוז תר"ץ. גולדה העני רכטמן מקאמניץ פודולסק אוקראינה נפטרה מנחם אב תרצ"ג. שחורה ומרים גרינברג, ילדי ראובן גרינברג שנפטרו כ"ג אלול תרפ"ז. צילה אליאש בת יוסף פולק. אברהם אבא סלוצקי בן צבי שאול וחנה, שלום קנובל נפ' ט כסלו שנת תרצ"ג יצחק סיבליה נפטר ד' תשרי שנת ישי"שו לפ.ק. רחל לומברוזן בת יחיא נפטרה כו' אלול תרצ"ג, על מצבת קברה נרשם משפט מעניין ומסקרן וזה לשונו: "אל תרמסו את עפרי כי אושפיזין עוד הנכם ואני בעולם הנצח.

אנדרטה להרוגי מאורעות תרפ"ט בבית העלמין הישן בחיפה [צילום: אלי אלון]
תאריך:  23/11/2016   |   עודכן:  23/11/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של בית העלמין היהודי הישן בחיפה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כרמון - על גרייצר
27/11/16 21:57
2
לאלון מכרמון
29/11/16 02:15
3
לא. אלון מכרמון
29/11/16 05:22
 
לאלון מכרמון
29/11/16 15:15
 
כרמון
29/11/16 19:43
 
כרמון - תיקון
30/11/16 15:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עונת הסתיו, המאופיינת ברוחות אשר מפזרות את עלי השלכת, אבקני הפרחים והאבק, גורמת לרבים לגירוד בעיניים ולאדמומיות, כתגובה אלרגית לחדירת גרגירי אבק לחלל העין.
23/11/2016  |  ד"ר אורי מלר  |   כתבות
הסתיו כבר פה, החורף בפתח ועמו מגיעות מחלות החורף המשפיעות על איכות חיינו, כמו שפעת, נזלת, התקררות, כאבי גרון ועוד.
23/11/2016  |  נאוה דולב  |   כתבות
הרטבת לילה היא הבעיה הרפואית הכרונית השנייה בשכיחותה אצל ילדים. במרבית המקרים היא נובעת מבעיה פיזיולוגית בת-טיפול.
23/11/2016  |  ד"ר נעם דיין   |   כתבות
בבר קטן ואינטימי שבאזור הבילויים של הצעירים בימינו, פלורנטין, וששמו "הודנא", הופיעה אמש להקה שמרעננת את נוף הסצינה המוסיקלית הפופולרית במחוזותינו. שלא תגידו שלא ידעתם. יש מוזיקה ישראלית של להקת רוק, בלי הסלסולים המוגזמים של המוזיקה המזרחית, בביצוע נגנים משובחים ובעלי כשרון אילתור של ניחוח ג'אזי.
23/11/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
עולם ניהול הפרויקטים סובל מפרדוקס. מצד אחד הוא התקדם רבות בעשורים האחרונים, הן בטכנולוגיה (נגישות לכלים שלא היו קיימים בעבר), הן בשיטות הניהול (אשר השתכללו ומתבססות כיום על ניסיון ומחקרים) והן בהתמחות (מנהל פרויקט מוגדר כיום כמקצוע בפני עצמו). מצד שני, עם כל ההתקדמות, במבחן התוצאה רוב הפרויקטים נכשלים ולא עומדים בתקציב, בתכולה ובלוחות הזמנים שהוגדרו מראש. הסיבה פשוטה: פרויקטים מתוכננים על-ידי אנשים, מנוהלים על-ידי אנשים ויוצאים לפועל על-ידי אנשים.
23/11/2016  |  דוד בן-טולילה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il