|   15:07:40
דלג
  אפרים הלפרין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

זכות היסוד לקורת גג

האם בית המשפט העליון דואג לכבודו או דואג לזכויות אזרח? בואו נראה
25/12/2016  |   אפרים הלפרין   |   מאמרים   |   תגובות
זכויות אדם [צילום אילוסטרציה: דוד וקנין/פלאש 90]

זכויות אזרח הן דבר מאוד דינאמי ומתפתח ככל שחולפות השנים. ראש וראשון להטמעת זכויות אזרח בישראל הוא בית המשפט העליון דווקא בשנותיו הראשונות. פסיקות מכוננות כמו בג"ץ קול העם, בג"ץ מירון ואחרים, עיצבו את הלכות בית המשפט ואת החקיקה בנושאים הקשורים לזכויות אדם וסמכויות בתי-המשפט בעניינים הקשורים לזכויות אדם מאז ועד היום.

תיקון 29
הזכות לקורת גג גוברת זמנית על צווים של בית-משפט
▪ ▪ ▪

זכות יסוד שהוכרה זה מכבר במגילת זכיות היסוד של האו"ם היא הזכות לקורת גג. הזכות הזו הוכרה מעשית גם בישראל לפחות במסגרת תיקן 29 לחוק ההוצאה לפועל (שנת 2009) האוסר פינוי של אדם מקורת הגג שלו אם הוטל עליו צו עיקול שיפוטי, כל עוד לא נמצאה לו קורת גג חלופית.

התיקון התקבל לאחר שבמשך מספר שנים קודם-לכן פינו הבנקים אנשים רבים מדירותיהם עקב בעיות בתשלום המשכנתא. רבים מהדיירים התנגדו באורח לא אלים לפינוי ומחאתם נשאה פרי, לפחות זמנית, במקביל פעלו ארגוני זכויות אדם וחברי כנסת לשינוי החוק וכאמור בשנת 2009 שונה החוק.

הבנקים כמובן מצאו פתרון איך לדרוך על הזכות החקוקה הזו על-ידי החתמת לווים על כתב ויתור כתנאי לקבלת המשכנתה ואז נוזמה (2013) בכנסת חקיקה לאיסור על הבנקים להחתים את הלווים על כזה ויתור, אינני יודע מה עלה בגורלה של אותה יוזמה.

חשוב לציין, שכל הסיפור של תיקון 29 לחוק הוצאה לפועל והרקע שלו התופס את הזכות לקורת גג כזכות יסוד הגוברת זמנית על צו בית משפט, לא היה ידוע לי עד לפני שעה קלה, אינני עו"ד ואינני בנו של עו"ד פשוט לא נראה לי שבמקום שבו מקדשים את חופש הביטוי ואת כבוד אדם קיימת כלל אפשרות שאין הגנה רצינית לזכות האדם לקורת גג, וממרחק של אלפי מילין מהמדינה (אני נמצא כעת בסין בנסיעת עבודה) ביצעתי חיפוש אינטרנטי קצר וגיליתי את אשר ידוע ודאי לכל עורך-דין מתחיל, ידוע ודאי גם לשופטים, על אחת כמה וכמה ידוע לשופטים עליונים.

ובדיוק אל התמונה הזו מתגלגל לנו לבג"ץ סיפור עמונה עם בקשה של המדינה לדחות את הפינוי ב-45 יום על-מנת שהמדינה תספיק להכין עבור מרבית בתושבים קורת גג חלופית מוסכמת.

בית המשפט העליון מתנהג בדורסנות כמו הבנקים

לכולם ברור שכל המתווה המוסכם בין המדינה לתושבי עמונה הוא בספק גדול בגלל בעיות שונות הקשורות בו, כך שאין כל ביטחון שזכותם היסודית של התושבים לקורת הגג אכן מובטחת בתום 45 היום, ודאי שאינה מובטחת ללא 45 היום, ומה מחליט בית המשפט, מעוז זכויות האדם בישראל?

בית המשפט מחליט, כי אסור לתושבים להתנגד לפינוי ומביע את החלטתו בהתניית הדחיה בהתחייבות בתצהיר של התושבים שלא להתנגד לפינוי. וזאת עושה בית המשפט כאשר בסופו של דבר הוא מודה בפה מלא שזכותם לקורת גג איננה מעניינו בדיון זה וכמובן איננה מובטחת. יתרה מכך, הוא אף מצליח לסחוט מהתושבים התחייבות כזו. ממש כמו הבנקים – רוצים משכנתה תתחייבו בכתב להתפנות ללא תנאי.

תושבי עמונה הם אנשים כמוני וכמוכם

שופטי היקרים. אינני מכיר איש מתושבי עמונה. אך אני בטוח שלא גרים שם עבמי"ם. גרים שם אנשים כמוני וכמוכם. יש הבדל קטן בינינו אם אידיאליסטים, ואנחנו עפעס קצת פחות, ולאידיאלים יש יתרונות ויש חסרונות, תלוי במיקום הגבולות (תרתי משמע) הם יושבים על אדמה שנכבשה ב-67.

אני ומרביתכם יושבים על אדמה שנכבשה ב-48. יש הבדל בהסדרים החוקיים בין שני האזורים, הנושא הבין לאומי רגיש. אינני מצפה מכם לאשר בעיניים עצומות גזלת קרקעות הן מסיבות של חוק וסדר והן מסיבות של היותנו חלק מקהילה בין לאומית המטיל עלינו מגבלות. אך אתם מתנהגים כאילו אנו תושבי פלנטות אחרות, כאילו אנו בני שני עמים שונים.

החלטה בלתי סבירה בעליל

אינני בקיא בכל בהשתלשלות העניינים עד היום, אני יודע שהסיפור נמרח כבר כמה שנים, אך ודאי שקרה משהו בימים האחרונים. היועץ המשפטי לממשלה נעמד על רגליו האחוריות, ראש הממשלה בין אם מרצון ובין אם לאו קיבל את דעת של היועץ המשפטי, כל המערכת הפוליטית התגייסה למתן פתרון, והפתרון נמצא, המדינה הגיעה עם התושבים למתווה של פינוי מרצון, וברור מכאן ולהבא שעוד חודש פחות חודש לא הוא זה שיקבע את התוצאה הסופית, אלא רק היכולת של המערכת השלטונית על כל גווניה וסוגיה כולל בית המשפט, ללכת יד ביד עם התושבים או לפחות עם הנציגות המוסמכת של התושבים אל עבר הפתרון המוסכם.

במקום לעלות על עגלת ההסכמה, במקום לחבק את התושבים אשר יודעים שהם עומדים לאבד את ביתם והסכימו במסגרת המתווה לאבד את ביתם, שולף בית המשפט ציפורניים ובמקום לדרוש המדינה לעמוד קלה כבחמורה במתווה על-מנת להבטיח לדיירים את זכותם לקורת גג, בית המשפט משאיר את עתיד התושבים לוט בערפל, ובמקביל מעקר את זכות המחאה שלהם וכיצד? באמצעות החתמה שלהם על ויתור מרצון למחות כאמצעות התנגדות פסיבית לפינוי (הנוסח שקבע בית המשפט אוסר כל סוג של התנגדות ואינו מחריג התנגדות פסיבית שהיא ודאי חלק מזכות המחאה).

ההחתמה ברכה לבטלה

ואף אם יחלוק מישהו על דעתי בואו נבחן מה תועלתה של אותה חתימה? הרי עם החתימה ובלעדיה ייתכנו ארבעה תרחישים עיקריים:

  • שלא תהיה התנגדות
  • שתהיה התנגדות פסיבית למצלמות
  • שתהיה התנגדות אקטיבית של תושבי עמונה
  • שתהיה התנגדות אקטיבית של כאלה שאינם תושבי עמונה.

אם לא תהיה התנגדות זה ודאי לא יהיה קשור לבית המשפט, אלא למתן פתרון ראוי על-ידי המדינה, על-פי המתווה המוסכם ולכך הסכימו התושבים במסגרת המתווה עליו חתמו עם המדינה, לפני שהופעל עליהם מכבש הסחיטה הכבד.

וסביר שתהיה התנגדות פסיבית למצלמות אם תהיינה סטיות קלות מן ההתחייבות, בכל מקרה אף אם תהיה התנגדות פסיבית, איש לא ייענש רק כבודו של בית המשפט יחטוף מכה, הוא הצליח לסחוט תצהיר, אך לא הצליח למנוע התנגדות.

והסבירות שתהיה התנגדות אקטיבית היא רק במקרה של חוליגנים ובמקרה שהמתווה יופר באורח גס על-ידי המדינה, אבל חוליגנים מה אכפת להם מתצהירים, ואלה שאינם גרים בעמונה לא הצהירו כלום וכל ההליך הזה לא נוגע אליהם, ואלה דווקא מקור הסכנה לאלימות אקטיבית ולא התושבים, התושבים הרי מוקפים בילדיהם, מה להם ולאלימות.

אז מה הועילו תקנים בחכמתם?

בית המשפט העליון הכניע את העדר – כל הכבוד

נראה לי ואני אומר זאת בקושי רב, שכל אדם בישראל יזיל דמעה כאשר נראה ילדים על ילקוטיהם ומיטלטליהם עומדים על גבעה סמוכה, ורואים את בתיהם נחרבים, אני מאמין בלב שלם שגם לנציג העותרים, עו"ד ספרד יחמץ הלב, ועם כל הקושי של אמירת הדברים להלן אני חושש שדווקא במסדרונות בית המשפט העליון תהיה הרגשה של ניצחון, ניצחון פירוס, בבחינת הראנו להם מי פה בעל הבית, כאילו הביסו את העדר, שלטון החוק ניצח.

שלטון החוק הפסיד ובגדול

החסידים של משפחת בית המשפט מתארים את פעולותיו כפעולות לשמירה של שלטון החוק, אבל איזה שלטון ואיזה חוק, כאשר שלטון החוק מנצח ובמציאות משתנה, בית המשפט מתאים עצמו למציאות ואינו אמור לצפות שהמציאות תתאים עצמה להחלטות אנכרוניסטיות שלו, כאשר שלטון החוק מנצח, זכויות יסוד גוברות על כבודו של בית המשפט ואפילו גוברות זמנית על צווים של בית המשפט, כאשר שלטון החוק מנצח האמון של הציבור המערכת המשפט פורח, ואצלנו חל פיחות עצום במעמדו של בית המשפט, והסיבות מאוד מוצדקות ומאוד ברורות.

בית המשפט עוד לא למד שכאשר מנצחים רצוי לוותר

וגם כאשר הכריע בית המשפט העליון את התושבים והחתים אותם על כתב כניעה הדורס את זכויותיהם, לפחות אז היינו מצפים לחיבוק, לאמפטיה, לחיבור בין הדיינים בספירות העליונות לבין העדר למטה, ומה קובע בית המשפט מפי נשיאתו בלשון לקונית ויבשה: " לא היה מקום להיעתר לבקשת הדחייה של המדינה, שכן היה לה די והותר זמן למצוא פתרונות למתיישבים; הדחייה כעת - לפנים משורת הדין ואחרונה בהחלט" גם את הצ'אנס האחרון להתחבר למצוקה הקשה של התושבים, להתחלק אתם במצבם הקשה, להביע הבנה למצוקתם, להביע בלשון שאיננה משתמעת לשתי פנים את חובת המדינה לדאוג לקורת גג כפי שמתחייב מהאמנות הבין לאומיות מהחוק בישראל, ומהמתווה שנחתם עם התושבים הפסיד בית המשפט העליון וככל שמפסיד בית המשפט העליון הוא פוגע עוד ועוד במערכת השלטונית, פוגע עוד ועוד באמון הציבור במערכת המשפט.

והיכן נעלמו כל מגיני זכויות האדם? היכן העיתונות?

הצחקתי אותי.

תאריך:  25/12/2016   |   עודכן:  25/12/2016
אפרים הלפרין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זכות היסוד לקורת גג
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אני מאד מקווה,
25/12/16 11:49
 
ה.א
25/12/16 14:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצבעת אזרחי ישראל בחו"ל אין מניעה ואין הגיון בשלילה
25/12/2016  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
התיעוב של התקשורת כלפי ההתנחלויות אינו רציונלי היא משקרת, מעוותת ומחרחרת ריב מתוך תסכול ואף אינה מנסה להסתיר זאת אך העם לא מטומטם ומבין - זהו ניסיון לפגוע ברכיב היהודי של זהותנו
25/12/2016  |  דרור אידר  |   מאמרים
אין טעם להתייחס לתוכן החלטת מועצת הביטחון בנוגע להתנחלויות. התוכן אינו חשוב לרוב אזרחי ישראל אלא מה שבנט-שקד אומרים באמצעי התקשורת ומה שנתניהו מפרשן בפייסבוק או טויטר. אין כלל חשיבות שהחלטת מועצת הביטחון היא נגד ההתנחלויות ולא נגד מדינת ישראל. הטריו הפנאטי הוא הקובע שמועצת הביטחון החליטה לפגוע אנושות בישראל, וקביעתו היא פסק הלכה. בלתי חשוב לחלוטין שכל המעורבים במה שבושל במועצת הביטחון הוא תוצאה של חוק ההסדרה שקודם על-ידי הטרויקה בנט-שקד-נתניהו, חוק שאפילו היועץ המשפטי לממשלה הזהיר מפניו.
25/12/2016  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
לאחרונה התבשרנו ששר הביטחון מתנגד לרצון הרמטכ"ל לקצר את שרות החובה ל-30 חודשים. הוא אף טוען שצריך להאריך את שרות החובה. קצת משונה ששר ביטחון טירון ששירת שרות חובה בן שנה בלבד מאחר שהתגייס בגיל מבוגר בהגיעו לארץ ואינו מודע כנראה למשמעויות הרבות של שרות החובה, מרשה לעצמו לחלוק בפומבי על רמטכ"ל מקצועי. יש להניח שהרמטכ"ל מבין וחש את הנושא טוב יותר מהממונה עליו.ויכוח מעין זה צריך להתנהל בדלתיים סגורות. הנושא אף חשוב יותר מהפצצת סכר אסואן.
25/12/2016  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
כל מי שמכיר את שרה נתניהו, הרשומה בפנקס הפסיכולוגים כפסיכולוגית חינוכית, יודע שהיא מסוגלת להבין היטב את נפש האדם, כולל האדם בנימין נתניהו. שרה מעריצה את בעלה שהוא בעיניה אחד, יחיד ומיוחד וכל שאר הסובבים אותו - אם בממשלה או בכנסת - הם לא יותר מאשר "גמדים". ואם מישהו פוגע בבנימין "שלה" הרי זה כאילו פגע בה אישית ועל דבר כזה כנראה שאין בעיניה סליחה ומחילה.
25/12/2016  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il