|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

ויגש עז

היש לכם אב או אח?

בצבא הזה ובמדיניות בכלל - ההכלה, ההרגעה ומניעת חיכוך עם המקומיים מתייחסת אך ורק לערבים. יהודים נדרשים לשתף פעולה עם ההכלה
06/01/2017  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

את השאלה הזאת ששאל יוסף את אֶחָיו מצטט יהודה בעימות שלו מול יוסף (בראשית מד): [יט] אֲדֹנִי שָׁאַל, אֶת-עֲבָדָיו לֵאמֹר: הֲיֵשׁ-לָכֶם אָב, אוֹ-אָח. יוסף העמיד את אחיו במבחן קשה כאשר הוא מקפיד לשתול רמזים ברורים שמדובר בעלילה. הוא מורה לטמון את גביע הכסף הפרטי שלו בפי אמתחת בנימין אבל בכל השקים הוא טומן גם את הכסף ששילמו עבור המזון שקנו. איש לא בא אליהם, גם לא לבנימין, בטענה שגנבו את הכסף, אבל את גביע הכסף כן. הם חוזרים אליו מושפלים וחפויי ראש כשהם מציעים פתרון של יאוש: הִנֶּנּוּ עֲבָדִים לַאדֹנִי, גַּם-אֲנַחְנוּ גַּם אֲשֶׁר-נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ. יוסף דוחה זאת: [יז] וַיֹּאמֶר--חָלִילָה לִּי, מֵעֲשׂוֹת זֹאת; הָאִישׁ אֲשֶׁר נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ, הוּא יִהְיֶה-לִּי עָבֶד, וְאַתֶּם, עֲלוּ לְשָׁלוֹם אֶל-אֲבִיכֶם.

כאן יהודה לוקח אחריות: [יח] וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי, יְדַבֶּר-נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי, וְאַל-יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ: כִּי כָמוֹךָ, כְּפַרְעֹה. מהניסוח הזה, שהוא מבקש וְאַל-יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ, למדים שדיבר איתו קשות ואת דבריו הוא פותח בציטוט השאלה שציטטנו ברישא. השאלה היא מה משמעות השאלה הכפולה הזאת, הֲיֵשׁ-לָכֶם אָב, אוֹ-אָח? המהלכים של יוסף נדמו כמי שנועדו לפגוע אנושות בבית יעקב, לפרק אותו. בשאלה הזאת, אומר הרב מרדכי אליהו ע"ה, הוא מנסה לברר האם לכולם יש קו אחיד, הקו של האבא, של המנהיג, או שמא כל אחד לעצמו. אומנם אחים אבל האינטרסים הפרטיים גוברים על הביחד. ויותר יסודי, האם כולם מיישרים קו ביחס ליעד שאליו חותרים?

התשובות שמתקבלות בפרשה שלנו ברורות לגמרי, אחרי הנפילה הגדולה של מכירת יוסף, האחים שואפים לאחדות וגם מיישמים אותה בפועל. ואת היעד קובע האבא המנהיג (פרק מו): [כח] וְאֶת-יְהוּדָה שָׁלַח לְפָנָיו, אֶל-יוֹסֵף, לְהוֹרֹת לְפָנָיו, גֹּשְׁנָה; וַיָּבֹאוּ, אַרְצָה גֹּשֶׁן. לאיזו מטרה יעקב שלח את יהודה? הרי יוסף הבטיח לדאוג לפרנסה של אביו ושל כל בני המשפחה, כולל יהודה כמובן, אז מה המשימה המיוחדת שהוטלה על יהודה? אומר המדרש: להתקין לו בית תלמוד, שיהא מורה שם הוראה, שיהא מלמד את השבטים. יעקב אבינו לא הוטרד מענייני פרנסה, הרי התחום הזה כולו בידי ה' יתברך וגם על-פי טבע יוסף כבר התחייב על כך. היה חשוב לו, מאוד עקרוני, לבנות את התשתית הרוחנית.

שעת הכרעה

ובשבוע שזהו הנושא המרכזי בפרשת השבוע זכינו להכרעת הדין במשפטו של אלאור אזריה. פעמים רבות בעבר הראינו שאנחנו מקפידים להתנהל בדיוק הפוך מההוראות של התורה הקדושה בכלל, וגם שאירועים שונים בחדשות השבועיות משקפים בצורה ברורה את הניתוק שלנו מהמסר הרעיוני של פרשת השבוע. כלומר הנושא הוא אותו נושא, אחדות מול פירוד, יעד משותף מול כיוונים מנוגדים, אבל באופן עקבי אנחנו בוחרים בכיוון הפוך לזה שמתווה לנו פרשת השבוע. דומה כי התגובה הציבורית הסוערת להכרעת הדין המרשיעה בהריגה את החייל שירה במחבל שבא במטרה ברורה לרצוח יהודים, מלמדת כי הגענו לקו פרשת המים. אבל אולי זו ראיה תמימה הנובעת ממשאלת לב.

כי הבעיה האמיתית, עם כל הכבוד, היא לא בשופטת ואפילו לא במערכת המשפט בכלל. הבעיה האמיתית היא שהמנהיגות שלנו חיה בתודעה המנותקת מהשורשים של עם ישראל. לכן יכולים המנהיגים לגבות בעקביות את מערכת המשפט ולהגן עליה בחירוף נפש. לכן הם גם מגבים את הצבא ומזכירים לכולנו כי אין לנו צבא אחר וזה הצבא היחיד ששומר וימשיך לשמור עלינו. האמנם שומר? וימשיך לשמור? ממרום גילי המופלג ברור לי כי אילו עמדתי כעת לפני גיוס לצבא, לא רק שלא הייתי מתנדב כפי שעשיתי בשנת 1970, הייתי עושה כל מאמץ להתחמק לגמרי משירות בצבא שכל עניינו הוא להכיל, להרגיע את השטח, למנוע חיכוך עם המקומיים. אני לא מוכן להתמודד מול מחבל כשידי קשורות.

הרי בצבא הזה ובמדיניות בכלל - ההכלה, ההרגעה ומניעת חיכוך עם המקומיים מתייחסת אך ורק לערבים. יהודים נדרשים לשתף פעולה עם ההכלה וכו'. הם נדרשים להתמודד בכוחות עצמם עם התסכולים שלהם על ההפקרות הביטחונית ואם יש להם בעיה שילכו לפסיכולוג. ואבוי ליהודי שנחשד כי נקט באיזה צעד של מחאה, גרפיטי או משהו, הוא מסומן כטרוריסט ומטופל במלוא חומרת הדין ואף מעבר לה, מניעת מפגש עם עורך דין וכדומה. והמנהיגות - היא משלמת מס שפתיים, מלים יפות שנועדו להרגיע את ההמון הסוער, אבל לא באמת מנסה להתמודד. אז אומנם לא בטוח שכבר הגענו לקו פרשת המים, הרי אנחנו אלופי ההכלה, אבל בהחלט ברור שהעם בכללו דורש אחדות וגם כיוון ברור.

תאריך:  06/01/2017   |   עודכן:  06/01/2017
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היש לכם אב או אח?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלברט שבות
6/01/17 14:53
2
ע_הראל
6/01/17 15:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבועון אקונומיסט מפרסם מדי שנה גיליון מיוחד של תחזיות לשנה הנכנסת. לא תמיד הוא קולע - ועורכיו אף מציינים את הפספוסים של אשתקד - אך כדאי לשים לב למחשבות של הכותבים במגזין הכלכלי החשוב בעולם
06/01/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הרשעתו של אליאור אזריה היא מקרה בוחן אשר מוכיח עוד יותר את חוסנה של הדמוקרטיה הישראלית ואת המוסריות של צבא הגנה לישראל. כל הצגה של הדברים באור אחר לא רק שמהווה הכחשה של האמת אלא מהווה נזק עוד יותר למדינה וצה"ל שאותם גופים כה נחושים להגן עליהם.
05/01/2017  |  אלכסנדר ס' שכטמן  |   מאמרים
נדהמתי לקרוא מאמר של חבר עמית מוכר בכותרת דלעיל, רק בלא סימן השאלה אותו הוספתי. האמת היא שהתחלתי לכתוב תגובה אך בראותי שאורכה כאורך הגלות ובשל חשיבות הדיון הציבורי - פתחתי קובץ וורד והריהו לפניכם.
05/01/2017  |  בעז שפירא  |   מאמרים
אם לשפוט לפי ימי תחילת נובמבר ש"ז, חלפנו על פני עוד מחזור של ניסיון ציני, אך עקר, למחזור פוליטי של רצח רבין ע"י השמאל בישראל. הפעם, בשנת ה- 21 לאירוע, הגדילו יוזמי המיחזור לעשות והחרישו אוזניים וטשטשו דעת ע"י תשפוכת מילים בניסיון להחיות ולשמר את הנכס הרוחני המבאס הזה. שוב גברה ידם של מחרחרי הריב המקצועיים על אלה שביקשו להבליט את המלכד על המפריד ולהתמקד בקרוב הלבבות ולא בחידוד הפערים; אבל זו דרכו של השמאל מימים ימימה. מאמץ מסוים בכיוון הנכון עשו תנועות הנוער, אבל הוא בטל בשישים מול "הריקוד האינדיאני" של האחרים. כך בנה השמאל את ההגמוניה הארץ-ישראלית שלו בעבר - "בלי חרות ובלי מק"י" - כך פעל בימי הסזון ואלטלנה וכך נהג במדינה ביד רמה עד למהפך 1977.
05/01/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
20 שנה שאני חיה באותו בית, באותה חברה, עם אותם אנשים ואותו סדר חיים שלא השתנה. והנה מגיע השלב שבו אני עוברת למקום שונה לגמרי. מקום עם אנשים שאני לא מכירה, סדר חיים שונה, חברה שונה, ואני לבד.חייתי בתוך ריבוע השייך לחברה הערבית מוסלמית, שבה כל אחד תומך בשני ומכיר את השני.
05/01/2017  |  אגבאריה מהא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il