"וַימָת יוסֵף וְכָל-אֶחָיו וְכֹל הַדור הַהוא..." ובני ישראל שהגיעו למצרים
פרו ורבו מאוד ומילאו את ארץ מצרים. והנה "וַיקָם מֶלֶךְ-חָדָש עַל-מִצְרָים אֲשר לֹא-יָדַע אֶת-יוסֵף" (שמות א, ח) למצרים מלך פרעה חדש והוא לא הכיר, או לא רצה להכיר ולדעת, על יוסף.
פרעה זה העביד את בני ישראל בפרך, בעבודות קשות מאוד, ועל התינוקות/הבנים שנולדו לבני ישראל גזר השמדה: "כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו וכל הבת תחיון" (שמות א, כב).
נשים מופלאות:
וכאן מתחיל סיפורן המופלא של נשים צדקניות בישראל. נשים שאינן מניחות לגזירה הנוראה ועושות כדי להציל את העם מהשמדה מוחלטת: נשים המצילות, מגדלות ומגנות על משה רבנו, המנהיג הדגול.
פועה ושפרה: המיילדות יראו את האלוקים "ולא עשו כאשר דבר אליהן מלך מצרים" (שמות א, יז) והניחו את הבנים ולא המיתו אותם כפי שציווה אותם פרעה. כששלח פרעה לשאול מדוע לא מילאו את פקודתו, ענו שאין טבע הנשים העבריות כנשים המצריות: הנשים העבריות בעלות כוח חיים חזק והן יולדות ללא עזרת המיילדת. לדבריהן, עוד בטרם מגיעה המיילדת וכבר ילדה האישה..
מרים אחות משה – כששמעו בני ישראל על הגזירה הנוראה, החליטו לפרוש מנשותיהן כדי לא ללדת עוד ילדים. המסורת מספרת כי בעת גזרת פרעה: "כָּל-הַבֵּן הַיִּלּוֹד, הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ", החליט עמרם שמוטב להתגרש מהנשים כדי שלא ייולדו תינוקות. בגמרא נאמר: "וילך איש מבית לוי - להיכן הלך? אמר רב יהודה בר זבינא: שהלך בעצת בתו. תנא: עמרם גדול הדור היה, כיוו שגזר פרעה הרשע כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו, אמר: לשווא אנו עמלין! עמד וגירש את אשתו, עמדו כולן וגירשו את נשותיהן. אמרה לו בתו: אבא, קשה גזירתך יותר משל פרעה, שפרעה לא גזר אלא על הזכרים, ואתה גזרת על הזכרים ועל הנקיבות! ... עמד והחזיר את אשתו, עמדו כולן והחזירו את נשותיהן".
ואז נולד משה.
מעשי השגחה
מרים, האחות האמיצה, ניצבת מרחוק "לדעה מה יעשה לו" (שמות ב, ד). עניין מרגש המלמדנו שכך צריכה להיות דרך החינוך של נשים בישראל. להתייצב ולהביט מה קורה עם הילד.
בת פרעה – בת פרעה מגיעה אל הנהר כדי לרחוץ, כשהיא מלווה בשפחותיה. כשהיא רואה את התיבה, היא שולחת את ידה ומושכת את התיבה אליה. היא מביטה ומזהה אותו כתינוק מן העבריים והיא חומלת עליו ולוקחת אותו לביתה לגדלו כבן. מרים שרואה את הנעשה מציעה לבת פרעה את יוכבד, אמה, כמינקת לתינוק. ובת פרעה מסכימה. כך בעתם מניקה האימא את בנה.
על בת פרעה כתה הרב ח"ד רבינוביץ, בפירושו דעת סופרים לשמות (פרק ב): "בתוך ארמונות הרשע של פרעה, מופיעה נפש טהורה, בת אומות העולם, הזוכה להיות אם שנייה לאדון הנביאים...זוהי דוגמה אחת למעשי ההשגחה הנעלמים".
ציפורה אשת משה: משה, בדרכו ממדיין למצרים עם אשתו ושני בניו חלה ונטה למות. אשתו, מההמשך מתברר כי משה עבר על מצות המילה לבנו. וזוהי הסיבה לסכנה הזאת. צפורה לקחה צור (סכין עשויה אבן חדה) ומלה את ערלת בנה. ואז "וירף ממנו" משה ניצל וצפורה האומרת: חתן דמים למולות" (שמות ד, כו) "על שהתעכב משה מלמול את בנו ונתחייב מיתה, ועתה המילה הצלתו" (רשב"ם).
וכך משה המנהיג הדגול מרגע לידתו עד צאתו להנהיג את עם ישראל מוקף נשים השומרות עליו, המגנות עליו, מגדלות אותו וגם מצילות אותו. כך שותפות נשים מופלאות אלו לגאולה. בזכותן צמח משה להיות המנהיג הדגול. וזכותן - היא זו שהביאה את הגאולה לעם ישראל.
מתוך האתר שלי - "
פרשת השבוע"