|   15:07:40
דלג
  גלית פרי  
סמנכ"ל הדרכה סטודיו C
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

לא על הדיאטה לבדה

פעילות גופנית בקרב ילדים ובני-נוער, תורמת להתפתחות נפשית, קוגניטיבית וחברתית, ומונעת השמנה ומחלת אוסטאופורוזיס בגיל מבוגר
19/01/2017  |   גלית פרי   |   כתבות   |   תגובות
לחנך מוקדם ככל האפשר לאורח חיים בריא [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

הגברת הפעילות הגופנית בקרב ילדים ובני-נוער, היא בעלת אפקט מקדם בריאות ומונע מחלות. אינספור מחקרים הוכיחו כבר מעל לכל ספק, כי פעילות גופנית היא המרשם הטוב ביותר לחיים בריאים יותר. זהו הכלי הטוב ביותר לשיפור חילוף החומרים, והנשק הטוב ביותר נגד השמנה וכמובן, שככל שההכרה הזו מיושמת בגיל צעיר יותר - התוצאות ואימוץ אורח חיים נכון, מתחיל מוקדם יותר.

חינוך הילדים והנוער מוקדם ככל האפשר לאורח חיים בריא ובטוח, לתזונה נכונה ולפעילות גופנית, עשוי להפכם למבוגרים פעילים יותר גופנית, ולהעניק להם חיים בריאים יותר.

פעילות גופנית אצל ילדים אינה מיועדת למטרת משחק בלבד, ויש לה חשיבות רבה לא רק בהתפתחות הגופנית, אלא גם בהתפתחות הנפשית, הקוגניטיבית וההשתלבות החברתית התקינה של הילד.

בשנים האחרונות אנו עדים לירידה דרסטית בכמות הפעילות הגופנית שמבצעים רוב הילדים והמתבגרים. ישיבה מול מחשב, DVD, משחקי וידאו, טלוויזיה ומסך הטלפון הנייד, הפכו למרכיב עיקרי בחייו של ילד מודרני. הרבה מאוד ילדים ובני-נוער מבלים ארבע שעות ויותר ביום בישיבה מול מסך ויש לכך קשר הדוק להשמנה. מחקרים מצאו, שלילדים שיש טלוויזיה בחדרם הפרטי, יש סיכון מוגבר להשמנה.

למרות שהבעיה בולטת בחומרתה בגיל ההתבגרות, הרי ששורשיה נעוצים בילדות המוקדמת וכבר בגיל הגן ילדים כיום מבצעים פחות פעילות גופנית מאשר בעבר.

פעילות גופנית בגיל הילדות והבגרות מקדימה תרופה למכה. היא מונעת השמנה, בונה את העצמות, מפתחת יציבה נכונה, תורמת לבניית דימוי עצמי בריא והיא משפרת את מצב הרוח.

מגפת ההשמנה בישראל

הירידה בפעילות הגופנית בקרב ילדים ובני-נוער מובילה לעלייה חדה בשכיחות מחלות שהיו בעבר נחלתה של האוכלוסייה המבוגרת בלבד. הדוגמה הבולטת ביותר היא ההשמנה, שהפכה למחלת הילדים הכרונית הנפוצה ביותר בעולם המערבי. מחקרים שבדקו את בעיית ההשמנה בחברה המערבית, הצביעו על קשר חזק בין השמנה לחוסר פעילות גופנית במהלך תקופת ההתבגרות.

הסיכון של ילד או מתבגר שמן להפוך למבוגר שמן גבוה באופן משמעותי בהשוואה לילד רזה. לילד עם עודף משקל משמעותי, סיכוי של למעלה מ-50% להפוך למבוגר שמן. מנתונים אלו אין ספק שיש להתחיל בשינוי הרגלי חיים כבר מגיל צעיר.

לפעילות גופנית בגיל הילדות והבגרות חשיבות רבה במניעת השמנה וטיפול בסיבוכיה, ועדיף למנוע השמנה בגיל הילדות והבגרות מאשר לטפל בה בגיל מבוגר.

לפעילות גופנית השפעה ברורה על ירידה במשקל או האטת קצב העלייה במשקל. בילדים בעלי עודף משקל העוסקים בפעילות גופנית חל שינוי בהרכב הגוף עם ירידה באחוזי השומן ועלייה במסת השריר. גם ללא ירידה משמעותית במשקל, העיסוק בפעילות גופנית יכול למנוע את סיבוכי ההשמנה.

אוסטאופורוזיס (דלדול העצם)

אוסטאופורוזיס זו מחלה של הגיל המבוגר, אך עם הבנת מנגנוני בניית חוזק העצם מסתבר, כי דווקא בגיל צעיר ניתן לפעול כדי למנוע את המחלה וסיבוכיה. גיל העשרה הוא הגיל הקריטי בכל מה שקשור להתפתחות השרירים ולבניית מסת העצם. לפעילות גופנית יש השפעה משמעותית על בניית העצם בעיקר בתקופת ההתבגרות, שכן היא מסייעת להשגת כמות עצם מרבית, כך שבעתיד תקטן הסכנה להידלדלות העצם ולשרירים.

פעילות גופנית הכרוכה בנשיאת משקל הגוף ובהפעלת עומסים על השלד, תורמת להגדלת מסת העצם ולעלייה בצפיפות העצם אצל מתבגרים.

צפיפות העצם הולכת ועולה בשנות החיים הראשונות ולמעלה מ-90% משיא מסת העצם מושג עד תום העשור השני לחיים. לאחר-מכן, עם חלוף השנים, צפיפות העצם הולכת ופוחתת והדבר בולט בעיקר בנשים עם הפסקת המחזור החודשי.

כדי למנוע שברים בגיל המבוגר, חשוב להשיג מסת עצם חזקה בגיל צעיר. תזונה נכונה בשילוב פעילות גופנית בגיל הצעיר, יכולות למנוע תחלואה משמעותית הקשורה לאוסטאופורוזיס בגיל המבוגר.

חשוב ביותר להתחיל לקדם את המודעות לפעילות גופנית החל מגיל הילדות. ההשתתפות בפעילות גופנית וספורט, גורמת להנאה ותורמת רבות לשיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי. פעילות גופנית בקבוצות עשויה ליצור חברויות, לקדם מעורבות חברתית, לשפר את היכולת לעבוד בשיתוף פעולה ולסייע בהקניית ערכי משמעת ומחויבות.

העיסוק הקבוע בפעילות גופנית מספק לבני-הנוער מסגרת חיובית ויציבה הדרושה להם מאוד בגיל זה, הרווי תהפוכות. מרבית הסיכויים הם גם שהרגל טוב זה ימשיך וילווה אותם בעתיד, וייהפך לדרך חיים.

ממחקרים אף עולה, כי קיים קשר ישיר בין מידת ההישגים הלימודיים לבין מידת הפעילות הגופנית והכושר הגופני (רמת פעילות גבוהה מלווה בהישגים לימודיים טובים יותר).

ממחקרים שנעשו עלה, כי שיפור הכושר הגופני הביא לשיפור בציונים במבחנים עיוניים. נמצא גם, כי בבתי-ספר בהם נהנים התלמידים מאפשרויות גדולות לעיסוק בפעילות גופנית, ההישגים הלימודיים היו טובים יותר מאשר בבתי-ספר הנותנים פחות הזדמנויות לתלמידים לעיסוק בפעילות גופנית.

ההשפעה של פעילות גופנית על הישגים לימודיים נובעת מכך שהשיפור בכושר האירובי ובמצב-הרוח משפיע באופן חיובי על תפקוד המוח, ופעילות גופנית משפרת את הריכוז, ומאפשרת השלמת משימות מהר יותר.

כיום, כאמור, אנו מבינים כי מחלות רבות של הגיל המבוגר מקורן דווקא באורח חיינו בגיל הצעיר. לכן, לפעילות גופנית בגיל הצעיר חשיבות רבה ביותר בטיפול במחלות ובמניעתן. חינוך הילדים ובני-הנוער מוקדם ככל האפשר לאורח חיים בריא ומאוזן, הכולל פעילות גופנית ותזונה נכונה, הינו השילוב המנצח, שיוביל לפתרון בעיית ההשמנה והתחלואה בגילאים מבוגרים יותר.

השילוב בין שני הגורמים, מאפשר לבצע את השינוי בהדרגה, מונע את תחושת הרעב, ומשמר את מסת השריר שעלולה להיפגע מהניסיון לרדת במשקל רק באמצעות דיאטה. תרומתה של הפעילות הגופנית במאזן האנרגיה של הגוף, משפיעה על העלאת ההוצאה האנרגטית, ועל הפחתה בגדילת תאי שומן.

כמו-כן, לפעילות גופנית קבועה יש אפקט פסיכולוגי ופיזי. היא יכולה לעורר את מצב-הרוח, ולהקל על דיכאון ומתח שאופייניים לגיל ההתבגרות. פעילות גופנית גם תורמת בהקניית ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי שכה חשובים ותורמים בגיל הזה. ההמלצות המקובלות על ארגוני בריאות רבים הן שילדים ונערים יעסקו בפעילות גופנית בעוצמה בינונית עד נמרצת, 60 דקות בכל יום. בהתחשב בעובדה שתלמידים עושים בבית-הספר שיעורי ספורט פעמיים בשבוע, מומלץ במיוחד לילדות ולנערות, להצטרף לחוג ספורט מקצועי פעמיים בשבוע לפחות. הבנים, לעומתן, יוכלו להסתפק בפעילות גופנית במגרש הכדורגל.

חשיבות הפעילות הגופנית לנערות

חשוב להקפיד שנערות בגיל ההתבגרות יעסקו בפעילות גופנית כמה שיותר, וחשוב עוד יותר להקפיד ולבחור מסגרת התעמלות, המשלבת פעילות גופנית תוך הקניית הרגלי תזונה נכונה ומאוזנת. הרגלי התזונה והספורט נרכשים בגיל צעיר, ולכן לתקופת הנעורים יש משמעות רבה לגבי עתידנו. בגיל ההתבגרות חלים אצל הבנות שינויים הורמונליים שמתחילים לשנות את מבנה גופן והן מתחילות להתעגל ולקבל מבנה נשי יותר.

שינויים הורמונליים ופיזיולוגיים אלו מובילים לעיתים קרובות לשינוי בהתנהגותן, במצבי רוחן ובהתפתחותן הגופנית. בהדרגה הופך גופן של הילדות מנערי לנשי וחשוב כבר בשלבים אלו להקנות להן הרגלי יציבה נכונים ולחזק את השרירים והעצמות. השינויים וההתפתחות הטבעית גורמת לחלק מהנערות שלא להרגיש בנוח עם גופן והן מתחילות לסגל לעצמן הרגלי יציבה לא נכונים כמו כתפיים שמוטות וסגורות (בגלל התפתחות החזה), לבישת חולצות גדולות כדי להסתיר את החזה או האגן, וחלקן מעדיפות להימנע מלהשתתף בשיעורי התעמלות בבית-הספר.

יש לתת דגש על יציבה נכונה וחיזוק השרירים, אשר ישפיעו לטובה על התפתחות גוף הנערה בצורה בריאה ומאוזנת.

הכותבת היא סמנכ"ל הדרכה בסטודיו C
תאריך:  19/01/2017   |   עודכן:  19/01/2017
גלית פרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסרט "היא" התקבל בארץ בדחיה מצד קהל הצופים, אם לשפוט לפי מצב הקופות, ובהתפעלות מצד הביקורת, המסתמכת על הביקורת החיובית בפסטיבל קאן, על משחקה המצוין של איזבל הופר, ועל המוניטין של הבמאי ההולנדי פול ורהובן (אינסטינקט בסיסי, רובוקופ, זיכרון גורלי, נערות שעשועים ועוד). ההסתייגות מהסרט נובעת מהאלימות המוצגת בו ומהאישיות השנויה במחלוקת של גיבורת הסרט והדמויות הנוספות בו.
בכירי ידיעות אחרונות כותבים יום אחרי יום על החופש העיתונאי המלא שהעניק ומעניק להם המו"ל הנוכחי, ארנון מוזס. נח קליגר, אולי העיתונאי הוותיק ביותר בישראל, מוסיף היום (יום ד', 18.1.17), כי נח מוזס, אביו המנוח של ארנון, ביקש ממנו פעם אחת ויחידה לכתוב על נושא מסוים - ולא יותר. ובכן, המנוח לא הכתיב מה לכתוב, אבל הכתיב מה לא לכתוב. אני יודע על כך מאירוע אישי.
18/01/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
מרתון סמסונג תל אביב 2017, אירוע הספורט הגדול ביותר בישראל שהפך זה מכבר למסורת מקצועית וחברתית, חוזר השנה ללב העיר תל אביב במתכונת גדולה וחגיגית מתמיד. האירוע יתקיים ביום ו' (24.2.17), עם כ-40,000 רצים ורצות הצפויים לקחת חלק באחד משישה מסלולים אורבניים מרהיבים: מרתון (42.195 ק"מ), חצי מרתון (21 ק"מ), מרוץ 10 ק"מ, מרוץ 5 ק"מ, מרוץ אופני יד לנכים ומקצה מיני מרתון לילדים (420 מטר ו-1 ק"מ). אירוע המרתון יתקיים ביוזמת עיריית תל אביב-יפו ובהפקת חברת כפיים.
18/01/2017  |  ד"ר איתי זיו  |   כתבות
בבית העלמין כפר שמריהו הובא למנוחות בילו מישורי מוותיקי קיבוץ יטבתה בערבה אשר כיהן בעבר כראש המועצה האזורית חבל אילות וכראש אגף הנוער והנח"ל במשרד הביטחון. בן 78 היה במותו.
18/01/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
חירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית בישרה שינוי בתחומים רבים של מדיניות המעצמה העולמית, וכניסתו לבית הלבן ב-20 בינואר תיתן את האות לתחילת מימושם הרשמי של קווי מדיניותו, המעורפלת בשלב זה. היחסים עם סין מסתמנים כתחום עניין עיקרי לממשל החדש, בהיותם משתנה מרכזי בכלכלת ארצות הברית, שעמדה במרכז מסע הבחירות של הנשיא הנכנס.
18/01/2017  |  ניב חורש, אסף אוריון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הם יוצאים אט אט מהמאורות האפלות באקדמיה בהן הושמו ומשתפים בתחושות המחנק האקדמי, הפחד מלהתבטא נגד הזרם, החרדה מאימת הפיטורים
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il