|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

שישה בשישי

המספרים מדברים

חוק ההסדרה נוגע לכל היותר ל-5% ממתיישבי יו"ש מספר המהגרים מעירק לארה"ב זינק פי 2.2 בתוך שנתיים עובד מדינה סירב לקבל כיבוד ב-25 שקל 30,000 הדולרים הראשונים של מצגר כלכלת סין צמחה רק ב-6.7% אשתקד כמה זכיות יש למכבי תל אביב בגביעי אירופה
10/02/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
יש בעיה אמיתית [צילום: אלכס ברנדון, AP]


חוק ההסדרה
Juden raus [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

ועוד הערה
מנהיגי המתנחלים יכולים לבוא בטענות בעיקר לעצמם, על כך שבלהט העשייה התעלמו מהחוק ומזכויות קניין. גם ממשלת ישראל לדורותיה נושאת באחריות, מאותן סיבות. אם היא שלחה להתיישב על קרקע פרטית – זוהי חובתה המוסרית והמשפטית לדאוג לתשלום הפיצוי או להעתקת אותם מבנים. חוק הוא חוק, כולל ביהודה ושומרון.


2,000 בתים – זה כל העסק שעליו קמה מהומת חוק ההסדרה. ההערכה היא, שזהו מספר הבתים של יהודים הבנויים ביהודה ושומרון על קרקעות פרטיות. בהערכה מוגזמת, נאמר שחיים שם 20,000 איש. בכל יהודה ושומרון גרים קרוב ל-400,000 יהודים. אז בשביל חמישה אחוזים לסכן את המפעל כולו? בשביל זה ללכת על חוק כל כך בעייתי, שעלול להביא אותנו לבית הדין לפשעי מלחמה בהאג?

הפתרון צריך להיות שונה לחלוטין, משום שהבעיה שונה לחלוטין. בג"ץ בכלל לא צריך לדון בתביעות קנייניות ש"מתחפשות" לעתירות לאכיפת דיני התכנון והבנייה, משום שהוא אינו שומע ראיות. כאשר מוגשות עתירות כאלו, בג"ץ מדלג על השאלה האם הוכח שמדובר בבנייה בלתי חוקית – למשל בנייה על אדמה פרטית – ויוצא מתוך הנחה שאם יש צו הריסה, סימן שזה המצב. את זה צריך לתקן. יש להקנות לבתי המשפט המחוזיים סמכות לדון בעתירות כאלו גם כאשר מדובר ביו"ש, או להקים בתי משפט מיוחדים – דוגמת בתי הדין הצבאיים – שיבחנו את הטענות לגופן, לפי כל סדרי הראיות, ויוכלו גם להציע פתרונות פרטניים דוגמת פיצוי. רק אחר כך אפשר יהיה להגיע לבית המשפט העליון (כערכאת ערעור אזרחית).

לפלשתינים יש תפיסה אנטישמית ברורה: יהודים החוצה (בגרמנית זה נשמע טוב יותר: Juden raus). לדעתם – ולדעת ארגונים ישראלים הזויים שעל גבול הבוגדנות – רק ליהודים אסור להתגורר ביו"ש. זה קל להם משום שבג"ץ לא בוחן את טענותיהם ומשום שהמדינה מגמגמת. זה יהיה הרבה יותר קשה, אם הטענות ייבחנו במשקפיים המשפטיים בהם נבחנת כל תביעה מסוג זה. וחשוב להדגיש: זה גם יהיה הרבה יותר צודק לשני הצדדים, כי הפסיקה תהיה על סמך הראיות.

טראמפ והמהגרים
משתמש בפטיש חמישה קילו [צילום: וינסנט יו, AP]

קל לצאת נגד הצו של דונלד טראמפ המגביל את כניסתם לארה"ב של מוסלמים משש מדינות. טראמפ, כמו טראמפ, שולף ויורה בלי לחשוב יותר מדי על התוצאות, בלי לבדוק את ההשלכות ובלי לשים לב לדעת הקהל. מצד שני, בדיקת המספרים מעלה שאכן יש בעיה; האם זהו הפתרון הנכון – זוהי כבר שאלה אחרת.

בשנת 2015 נכנסו לארה"ב בצורה חוקית 1,051,031 מהגרים – עלייה של 6% לעומת 2013. מספר המהגרים מאותן שש מדינות (אירן, עירק, סוריה, לוב, סומליה, סודן ותימן) עמד על 52,365 – זינוק של 48%. חלקם בכלל המהגרים היה 5%, לעומת 3.5% בלבד שנתיים קודם. העלייה הבולטת ביותר הייתה במספר המהגרים מעירק, מולדת דאעש: 13,114 – פי 2.2 מאשר בשנת 2013. מספר המהגרים מסוריה עלה בשיעור מתון יותר, 14%, והגיע ל-3,840. ואגב: גם מקסיקו אכן מציבה אתגר משמעותי. מספר המהגרים החוקיים עלה ב-17% ל-158,619; מספר גדול עוד יותר מסתננים בצורה בלתי חוקית. (ראו את הטבלה בשולי המאמר).

נתונים אלו מלמדים, שארה"ב אכן צריכה למצוא דרך להבטיח שלא ייכנסו אליה מחבלים או מעודדי טרור, ושהיא צריכה לחשוב האם עודף הגירה אינו פוגע בחברה ובכלכלה שלה. אלא שטראמפ מתמודד עם סוגיות אלו בכוחנות שעל גבול הבריונות, במקום במחשבה ארוכת טווח ובשיתוף פעולה עם מי שיכולים לסייע לו – למשל מדינות ערב המתונות וממשלת מקסיקו. הוא משתמש בפטיש חמישה קילו במקום במסננת: כולם לא ייכנסו וחסל. הוא לא מציג את הנתונים הללו, שבהחלט יכולים לסייע לטיעונו, אלא משתלח בכל העולם ואשתו. זה רק מבטיח, שבמקום לפתרון את הבעיה – הוא יוצר בעיות-לוואי שתשומת הלב מופנית אליהן.

מתנות
שני בקבוקים אישיים [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

לפני כמה שנים הלכתי לפגישה עם עובד מדינה במשרדו. היחסים בינינו היו ידידותיים, אך בקשרי עבודה בלבד. לפני הפגישה אמרתי לו, שאני דואג לשתייה ולמשהו לנשנש. הבאתי אתי שני בקבוקי קולה אישיים וקופסת עוגיות קטנה – נדמה לי שכל העסק עלה 25 שקל, וזה נועד לשנינו. בן-שיחי סירב, בנימוס אך בתקיפות, לגעת בשתייה ובאוכל. הערכתי אותו מאוד על כך, כי מי שמסרב לקבל קולה – לא יתדרדר לכך שיקבל "שיבס ריגל".

כאשר מדובר במתנות לאיש ציבור, המספרים דווקא לא כל כך מדברים. קשה מאוד לשים את הגבול ולקבוע מה תקין ומה פסול. האם קנה המידה הוא כיסו של הנותן, או זה של המקבל? האם אלפי דולרים הם חסרי משמעות משום שכך הם בעיניו של ארנון מילצ'ן, או שהם משמעותיים מאוד ביחס לשכרו של ראש ממשלת ישראל? ואולי זה בכלל עניין של תדמית? לאמר: אולי יין יוקרתי בקופסת עץ ייראה רע יותר מאשר ספר אלבומי שעולה יותר? ומי קובע מהם קשרי ידידות המצדיקים מתנות? יש סולם שאומר שכל שנת ידידות שווה X שקלים?

לא צריך להיות טהרן יתר על המידה כדי לסבור, שהכלל הטוב ביותר הוא: דין פרוטה כדין מאה. לא מקבלים פרוטה וממילא לא מקבלים גם מאה. אפשר לקבוע כללים שיגדירו את המותר והאסור, למשל בקשר לשמחות משפחתיות. וחשוב עוד יותר: גילוי מלא מדי שנה, כמו שנעשה בבית הלבן. מאחר שאי-אפשר לסמוך על נבחרינו שיגלו את אותה יושרה של עובד המדינה בו פתחנו, חייבים לשים בפניהם מחסום כדי שלא לשים בפניהם מכשול.

פרשת מצגר
כבר בשנת 2003 [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

ועוד הערה
הרב מצגר לא אמר בקולו אפילו פעם אחת שהוא מודה, שהוא מתחרט, שהוא מבקש סליחה - למרות שהמדינה טוענת, כי הודאתו היא סיבה לאימוץ ההסדר. סניגורו הסביר שהוא מוותר על זכות המילה האחרונה משום שהוא נרגש מאוד. תירוץ לא משכנע לגבי אדם בעל כושר רטורי גבוה, שהופיע בפני אלפים ונשיאים. צריך לאמץ את הנוהג האמריקני, ולפיו הנאשם עומד ומודה במפורש במעשיו.

מבין שלל המספרים בפרשת הרב יונה מצגר, צד את עיני דווקא אחד הנמוכים שבהם. בכתב האישום המקורי נאמר, כי בשנת 2003 העלים מצגר הכנסות שוחד בסך 30,000 דולר. זוהי השנה בה נכנס לתפקידו, ליתר דיוק – באפריל 2003. זה אומר, שהוא עוד לא הספיק לחמם את כסאו, וכבר ריפד את כיסו. הסכום הזה נעלם מכתב האישום המתוקן בו הודה מצגר, אבל היה זה דווקא סניגורו, עו"ד טל גבאי, שהזכיר אותו השבוע בטיעונים לעונש. לדעת גבאי, הסכום הזה מקל עם מרשו משום שהוא מראה כמה זמן עבר מאז ביצוע העבירות. אני חושב בדיוק ההפך.

שמואל דכנר נשאל במשפט הולילנד, כיצד ידע את מי ניתן לשחד. הוא לא נתן תשובה של ממש; "יודעים כזה דבר", אמר. ואולי בעצם זו התשובה האמיתית: אנשים מושחתים מזהים אנשים מושחתים. מי שסבב את מצגר, כמו חיים אייזנשטט, ידע מהר מאוד שאיתו אפשר לעשות עסקים מפוקפקים. מי שפגש אותו, כמו האוליגרכים והמיליונרים ששמותיהם זרועים לאורכו ולרוחבו של כתב האישום, הבין מיד שאיתו אפשר לגנוב סוסים. 30,000 הדולרים הראשונים מסמלים בצורה הברורה ביותר את עומק הריקבון.

כלכלת סין
הפערים החברתיים מתרחבים [צילום: אנדי וונג, AP]

שימו לב לכמה מספרים שפרסמנו כאן השבוע על כלכלתה של סין. הצמיחה בה הצטמקה אשתקד ל-6.7% - הנמוכה ביותר מזה 26 שנים; האינפלציה עלתה ל-2%; הייצוא ירד ב-2%; הייצור התעשייתי עלה רק ב-6%; ההשקעה בנכסים קבועים עלתה בשיעור מתון יחסית של 8.1%. אלו עדיין נתונים גבוהים מאוד בקנה מידה עולמי, אך ביחס לסין – זה מעט, וזו מגמה שנמשכת כבר כמה שנים. ואולי הכי חשוב: ההכנסה הממוצעת לנפש היא פחות מ-4,000 דולר לשנה, כאשר הפערים החברתיים הולכים ומתרחבים.

ברור שסין לא יכולה להמשיך לצמוח בקצב מטורף של 10% לשנה. ברור שמתישהו צריכה לבוא האטה או רגיעה. לצד זאת יש לזכור, כי סין היא קטר חשוב ביותר של הכלכלה העולמית. אם שם יהיה מיתון, אפילו יחסי, כל העולם יושפע. ואם דונלד טראמפ ייכנס איתה למלחמת סחר, המצב יהיה גרוע עוד יותר. ארה"ב צריכה את סין – לה היא חייבת 1.3 טריליון דולר – לא פחות מכפי שסין צריכה את ארה"ב.

אולי כדאי שג'ארד קושניר יספר לחותנו את המשל החסידי המסביר את מצות "ואהבת לרעך כמוך". אם אדם אוחז בסכין בידו הימנית ובטעות חותך את ידו השמאלית, הוא לא יעניש את הימנית בכך שיעשה גם בה חתך. כל יהודי צריך לראות את חברו כחלק מגופו ולא לפגוע בו. ובאותה רוח: בכפר הגלובלי של 2017, כולם שכנים ושותפים. מותר לכל אחד לרצות את טובתו, ובמקביל עליו לזכות שבסופו של יום – טובתו תלויה בטובת חברו. פגיעה בכלכלתה של סין תהיה פגיעה ישירה בכלכלת העולם כולו ובכלכלת ארה"ב בפרט.


מכבי תל אביב
המועדון המצליח ביותר? ממש לא [צילום: AP]

כאשר מקלידים בגוגל "מכבי פוקס תל אביב", התוצאה הראשונה היא האתר הרשמי של המועדון ויחד איתה מגיע ההסבר: "אתר מועדון הכדורסל מכבי תל אביב, המועדון הגדול והמצליח ביותר באירופה". אני לא יודע איך מודדים את גדולתו של מועדון, אבל אני די בטוח שמכבי איננו "המועדון הגדול ביותר באירופה": התקציב שלו אינו הכי גבוה, באולם שלו אין הכי הרבה מקומות. זהו המועדון שהחליף הכי הרבה שחקנים ומאמנים בשנתיים האחרונות, אבל דומני שלא זה המודד בו מכבי רוצה להתגאות.

הבה נתמקד במה שכן ניתן למדוד: "המועדון המצליח ביותר באירופה". כאן יש מספרים ברורים. לריאל מדריד יש תשע זכיות בגביע אירופה לאלופות וביורוליג, ועוד שמונה סגנויות. לצסק"א מוסקבה יש שבע זכיות ושש סגנויות. מכבי נמצאת במקום השלישי: שש זכיות ותשע סגנויות. לפנתאתנייקוס שאחריה יש גם כן שש זכיות, אבל רק סגנות אחת. ההישגים של מכבי בהחלט מרשימים, אבל מה לעשות – היא איננה "המועדון המצליח ביותר באירופה". לא היה מזיק להגיד את האמת, ובוודאי שלא הייתה מזיקה קצת ענווה – במיוחד בשתי עונות אירופיות קטסטרופאליות רצופות.

ההגירה החוקית לארה"ב
המדינה
2013
2015
הגידול
סוריה
3,366
3,840
14%
אירן
12,863
13,114
20%
עירק
9,552
21,107
121%
לוב
376
734
95%
סומליה
3,764
6,796
81%
סודן
1,945
3,580
84%
תימן
3,532
3,194
-10%
מצרים
10,294
12,085
17%
סעודיה
1,463
1,744
19%
איחוד האמירויות
910
1,193
31%
מכסיקו
135,028
158,619
17%
סך הכל
990,553
1,051,031
6%
תאריך:  10/02/2017   |   עודכן:  10/02/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אהוד יערי / Ehud Yaari   איוונקה טראמפ / Ivanka  Trump   אייזיק גינדי   אילה גלברד-יעקב   אילה גלברד-יעקב   איסמעיל הנייה   אלכסנדר משקביץ   אלעד רט   אלעד רט   אנתוני  סקרמוצ'י / Anthony Scaramucci   ארנון מילצ'ן   בני אלג'ם   גבריאל כהן   גדעון לוי / Gideon Levi   ג'וזף  דנפורד   ג'יימס  מאטיס / James Mattis   דוד ליבאי /  Libay David"   דונלד ג'ון טראמפ / Donald John Trump   דייוויד  שולקין   דניאל ויטמן   דניאל  ויטמן   הלל צ'רני   הרברט מקמאסטר   חאלד משעל   חאלד משעל / Khaled  Mashal   חיים אייזנשטט   טל גבאי   טלמן איסמאילוב   יהודה  אזרד   יהודה פריד   יונה מצגר   יוסי  פריאל   יחיאל הירש   יניב נפתלייב   לאוניד נבזלין   מוחמד דף   מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook   מורן פורת   מייק  פומפאו   מייק פנס   מיכאל מירלשווילי   מכבי תל אביב   מלאניה טראמפ   משה יועד הכהן / Moshe Yoad Hacohen    ניסן  ציוני   סוני פרדו   סטיב בנון   סלבה ברשט   עודד גרנות   פשעי מלחמה   צבי יחזקאלי   קלייאן קונוויי   קרן גורן   ראיין זינקי   ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah   רונאלד איזייב   ריימונד גינדי   ריינס פריבוס   רקס טילרסון / Rex W. Tillerson   שגיא  הר-שפר   שון ספייסר   שמואל ברודמן   שמואל דכנר   שמחה קרקובסקי   שני טביב   שרה סנדרס-האקבי 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המספרים מדברים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
10/02/17 13:45
2
לא 5%
10/02/17 22:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
באזור שוק פתח תקוה ברחוב הברון הירש נפצעו שישה בני אדם ע"י פלשתיני תושב כפר ליד שכם ירה באקדח לעבר עוברים ושבים. שני מבוגרים כבני 50, גבר ואישה, נפצעו באורח קל-בינוני וילדה אחת נפצעה קלות מרסיסים.
09/02/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
תולדות הימים מזמנים לנו לעתים מה שקרוי בעגה הנדושה דהיום "חלון של הזדמנויות", או בלשון אחרת - הזדמנות היסטורית לחולל שינוי, לעתים אף מרחיק לכת, שבכוחו לשנות את פני ההיסטוריה. ישנן דוגמאות הרבה להזדמנויות כאלה - חלקן נוצלו וחלקן בוזבזו בשל סיבות שונות, על-פי רוב בשל קוצר ראות והעדר חזון.
09/02/2017  |  בעז שפירא  |   מאמרים
החוק להסדרת ההתיישבות ביהודה והשומרון, התשע"ז - 2017, הידוע בכינויו חוק ההסדרה, נחקק על-ידי הכנסת ב-6 בפברואר 2017. זאת למרות אמירות ברורות של היועץ המשפטי לממשלה שהחוק אינו חוקתי וכי לא יגן עליו בבג"ץ. התומכים בחוק מציגים את החוק כ"תיקון עוול מחפיר כלפי תושבי יהודה והשומרון". מתנגדיו מגדירים אותו כ"חוק גזל בלתי חוקי ובלתי מוסרי". אין ספק שכנגד החוק יוגשו עתירות לבג"ץ והכרעה על גורל החוק תעבור לפסים שיפוטיים. יש להניח כי אם בג"ץ יפסול את החוק תועלה ביקורת קשה נגד בית המשפט, אשר יוצג כגורם המפריע לממשלת ישראל ולכנסת ישראל לממש מדיניות המשקפת את רצון הרוב במדינה, באופן שהוא בלתי דמוקרטי. הדיון סביב חוק ההסדרה וסביב המעורבות של המשפטנים בשירות הציבורי ובית המשפט בהכרעה לגבי גורלו של חוק זה הוא דיון חשוב אשר נוגע בסוגיות בסיסיות לגבי אופיה ומהותה של המדינה.
09/02/2017  |  פנינה שרביט-ברוך  |   מאמרים
הירי השבוע מרצועת עזה ותגובתה של ישראל זליגת לוחמים לשלוחת דאעש בצפון סיני משוחררי עסקת שליט שחזרו לסורם האם ישראל תקים אזור תעשיה ליד הגדר מדוע סירב החמאס לחילופי שבויים מצומצמים
09/02/2017  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
נושא הבחירות הפנימיות בחמאס מעורר עניין רב באמצעי התקשורת הערביים נוכח ההתקרבות בין חמאס למצרים, החלשות תנועת "האחים המוסלמים" העולמית והצעדים שהנשיא האמריקני החדש דונלד טראמפ מתכוון לנקוט נגד האיסלאם הקיצוני ונגד אירן.
09/02/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת מצגר (ב)  /  מי ומי  
עתירה ראשונה לבג"ץ נגד חוק ההסדרה  /  איתמר לוין
האיחוד האירופי: ההסדרה - רף חדש ומסוכן  /  איציק וולף
בג"ץ: להרוס שליש מהמבנים בתפוח מערב  /  איתמר לוין
י-ם של אשפה  /  ציפי לידר
הבל השד הדמוגרפי  /  שמעון זיו
שני עמים אוחזים בכוח בארץ ישראל   /  עמי דור-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il