|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

אסטרטגיית ה"בינאום" הפלשתינית – סוף הדרך <br>

פני כעשור בחרו הפלשתינים ב"אסטרטגית הבינאום" האסטרטגיה שיקפה חוסר אמון ביכולת לגשר על הפערים מול ישראל וכן היא שיקפה את תקוותם שיקבלו מהקהילה הבינלאומית את שלוש הדרישות המרכזיות שלהם: 1. הקמת מדינה פלשתינית 2. על בסיס גבולות 67' 3. ובירתה בירושלים
21/03/2017  |   עמוס ידלין   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
עבאס. ביטחון עצמי [צילום: STR/פלאש 90]

משא-ומתן ישיר
התבססותו של ממשל חדש בארצות הברית, אי-הנחת של הציבור בישראל מהמציאות הקיימת בהקשר הפלשתיני וכן מרחב התמרון שעומד לרשות ההנהגה הישראלית לצורך כך, מייצרים הזדמנות ייחודית לעיצוב מדיניות ישראלית עדכנית – המתואמת עם ארצות הברית - להתמודדות עם הסכסוך עם הפלשתינים. אסטרטגיה זו צריכה להישען על נטרול אסטרטגיית הבינאום הפלשתינית והמרצת הפלשתינים לחזור למשא-ומתן ישיר עם ישראל, במטרה להגיע להסדר על בסיס העיקרון של שתי מדינות לשני עמים.

מצב קיים
ממצאי סקר דעת קהל בנושאי ביטחון לאומי, שקיים באחרונה המכון למחקרי ביטחון לאומי מצביעים על כך שרוב הציבור מתנגד להמשך המצב הקיים או לסיפוח השטחים: רק 10 אחוזים מעוניינים בסיפוח כל שטחי יהודה ושומרון, ורק 17 אחוזים מעוניינים בהמשך המצב הקיים. רוב הציבור (61 אחוזים) מעוניין בהסדר, בין אם מדובר ב"הסדר קבע" ובין אם "הסדרי ביניים בדרך להסדר קבע".

לפני כעשור, עם החלפת ממשלת אולמרט בממשלת נתניהו ובחירתו של אובמה לנשיא ארצות הברית, בחרו הפלשתינים ב"אסטרטגית הבינאום". האסטרטגיה שיקפה חוסר אמון ביכולת לגשר על הפערים מול ישראל (כולל מול הצעותיו מרחיקות הלכת של אולמרט) ועל התקווה שיקבלו מהקהילה הבינלאומית את שלוש הדרישות המרכזיות שלהם: (1) הקמת מדינה פלשתינית (2) על בסיס גבולות 67' (3) ובירתה בירושלים. כל זאת, בלי להצטרך לתרום להשגת ההסכם את המינימום הנדרש מהם על-ידי ישראל: התחייבות לסופיות הסכסוך והתביעות, וויתור על זכות השיבה, והסכמה להסדרי ביטחון שיגבילו במידת מה את ריבונותם. הפלשתינים פעלו לקדם מהלכים, שתכליתם - הובלת הקהילה הבינלאומית להקמת מדינה פלשתינית במתווה רצוי להם, אך לא באמצעות משא-ומתן עם ישראל ותוך ייתור ההכרח שבתשלום המחירים המתחייבים מעצם הגעה להסכם באמצעות משא-ומתן.

לאסטרטגיית הבינאום הפלשתינית, הצטרף מאמץ הסברתי להטמעת הנרטיב הפלשתיני לגבי סיבות הסכסוך והדרך "הצודקת לפתרונו", על הטלת האשמה למבוי המדיני הסתום על ישראל, לצד דה-לגיטימציה של מדינת ישראל. אסטרטגיה זו, הממוקדת במאמץ שיטתי ומתמשך להשחיר את ישראל במוסדות בינלאומיים, לשחוק את הלגיטימיות שלה ואף להכחשת הקשר הלאומי ההיסטורי של העם היהודי לארץ ישראל, רשמה הישגים בולטים בשנים האחרונות.

במהלך שנות ממשל אובמה, מנהיגי ישראל והפלשתינים לא שבו לשיחות ישירות למרות ההקפאה הזמנית של הבנייה הישראלית בהתנחלויות בגדה המערבית, שהצליח הנשיא אובמה לכפות על ממשלת ישראל, למרות מאמצי התיווך של ג'ורג' מיטשל, השליח המיוחד של הנשיא ולמרות מאמצי התיווך של מלך ירדן עבדאללה. אחד ההישגים הבולטים שנרשמו לזכות התנועה הלאומית הפלשתינית היה החלטת העצרת הכללית של האו"ם בשנת 2012 על הגדרת פלשתין כ"מדינה שאינה-חברה".

יתר על כן - הפלשתינים הצליחו לבסס בקרב הממשל האמריקני את העמדה הגורסת כי מדיניות ההתנחלות הישראלית בגדה היא המכשול העיקרי בפני השגת הסכם. נאום הנשיא אובמה במאי 2009 באוניברסיטת קהיר היה נקודת מוצא נוחה במובן זה. הישג דיפלומטי חשוב ביותר להפנמת הנרטיב הפלשתיני בהקשר זה היו החלטת הממשל האמריקני להימנע בהצבעה במועצת הביטחון ב-23 בדצמבר 2016, אז התקבלה החלטה 2334, הקובעת שגבולות 1967 הם הבסיס למשא-ומתן (זאת בשונה מהחלטה 242, שחייבה את נסיגת ישראל משטחים שנכבשו ב-1967), ובנאום סיכום כהונתו של מזכיר המדינה ג'ון קרי, שאותו בחר להקדיש לסוגיה

הכרה בישראל

הביטחון העצמי שרכשו הפלשתינים לאור הישגיהם הפוליטיים-דיפלומטיים במהלך השנים, תורגם בין היתר לאיומים על ממשל טראמפ לבל יממש את התחייבות הנשיא, שהוצהרה במהלך מסע הבחירות, להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים. בכירים פלשתינים איימו על הממשל כי "ימררו את חייו" במוסדות האו"ם וכי במזרח התיכון כולו תפרוץ אלימות גורפת. מזכ"ל אש"ף, צאא'ב עריקאת, אף איים לבטל את ההכרה בישראל ולהעביר את מפתחות הרשות הפלשתינית לישראל. נראה שהפלשתינים מתקשים לראות את שני השינויים המרכזיים והדרמטיים שהפכו את אסטרטגיית הבינאום שלהם להרבה פחות רלוונטית: ממשל טראמפ אינו מחויב לפלשתינים באותה מידה שממשלו של אובמה היה מחויב להם והנרטיב הישראלי קרוב יותר להשקפת עולמו, ומעבר לכך את ירידת חשיבותו של הסכסוך הישראלי-פלשתיני בעולם הערבי ובקהילה הבינלאומית.

זה שנים, הסוגיה הפלשתינית אינה בראש סדר היום של המנהיגים הערבים, אלא הם טרודים בבעיות המדממות בארצותיהם ובאזור, שלהן השלכות גיאו-אסטרטגיות מרחיקות לכת. העובדה כי ישראל היא מקור יציבות ובעלת ברית במאבק שמנהלות מדינות ערב באירן מחד-גיסא ובדאעש מאידך-גיסא, כמו גם החלשות התמיכה האמריקנית במשטרים באזור, בדגש לגבי מצרים וערב הסעודית, יצרו נקודת איזון חדשה ביחסם לסכסוך. בנוסף, האתגרים הכרוכים בהתמודדות המעצמות עם יתר הבעיות ואזורי הקונפליקט במזרח התיכון - בראשם מלחמת האזרחים הנמשכת בסוריה, אי-היציבות בתימן ובעירק, התחזקות חיזבאללה או התעצמות השפעתן של אירן ורוסיה במזרח התיכון - גם הן מחלישות כיום את האסטרטגיה הפלשתינית. עשרה מיליון פליטים סורים, אסון הומניטרי בתימן ואי יציבות בעירק ובלוב דוחקים את הסוגיה הפלשתינית לשולי הזירה המדינית.

בראיית האינטרס הישראלי, את המאמץ הבינלאומי לטיפול בסוגיות האזוריות ובכללן הסוגיה הישראלית-פלשתינית צריכה להוביל ארצות הברית ולא הקהילה הבינלאומית, שקיבלה את הנרטיב הפלשתיני כמעט במלואו. לכן חשוב שישראל תתאם עם הממשל האמריקני מענה מערכתי לסוגיה הפלשתינית, תוך שינוי כללי המשחק שהצליחו הפלשתינים להנחיל בשנים האחרונות. ההובלה האמריקנית בעת הזו עשויה להיות אפשרית וממשית יותר בזכות מדיניות תקיפה יותר של הנשיא החדש, זיהוי משותף נכון של סדרי העדיפויות וגיבוש משותף של אסטרטגיה רלוונטית.

עם התבססותו של ממשל חדש בבית הלבן, שנראה כי הוא פתוח לבחון רעיונות חדשים, נקרתה לישראל הזדמנות פוטנציאלית לעצב מחדש, ובתיאום עם ממשל זה, את מרחב האפשרויות בנוגע לסוגיה הפלשתינית כרכיב באסטרטגיה אזורית רחבה. ממשל טראמפ כבר הבהיר שעל הסוגיה הישראלית-פלשתינית לחזור לשולחן המשא-ומתן במסגרת הידברות דו-צדדית וכי איננו מקבל תכתיבים חד-צדדים אנטי-ישראלים באו"ם או בקוורטט. אמנם, הממשל איננו רואה בחיוב המשך התנחלות או סיפוח ישראלי של שטח בגדה, אך בה בעת אינו מקבל את הטיעון הפלשתיני שלפיו ישראל והתנחלויות הם המכשול לשלום.

מערכת בינלאומית

האינטרס הישראלי מחייב תיאום והבנה עם ארצות הברית בנוגע לאתגרים המשמעותיים באמת באזור, שהם התמודדות עם החתרנות והטרור האירני, הסדרת המערכת בסוריה, חיזוקן של מצרים וירדן כגורמים מייצבים וטיפול במדינות הכושלות במרחב, שהן בעלות פוטנציאל של אי-יציבות וערעור הביטחון האזורי, המתפשט גם למערכת הבינלאומית (במיוחד לאירופה). פועל יוצא של הבנות בנושאים אלה בין הצדדים אמור להיות מיקום הסוגיה הישראלית-פלשתינית בסדר עדיפות נמוך יותר מכפי שהיה בזמן ממשל אובמה, תוך מאמץ ישראלי-אמריקני משותף לשכנע את הפלשתינים בחוסר התוחלת של "אסטרטגיית הבינאום".

מיקום מחודש זה של הסכסוך והמאמצים להגיע להסדר לא באו כדי לחזק את הסטאטוס קוו - להפך. באופן פרדוקסלי, מדיניות הבינאום הפלשתינית, הסירוב הפלשתיני להתקדם לשלב ב' במפת הדרכים, קרי התוויית גבולות זמניים למדינה הפלשתינית העתידית, ובנוסף עמדת "הכול או לא כלום" של שני הצדדים לגבי סוגיות הליבה - מנעו התקדמות לפתרון הסכסוך. הבהרה חד-משמעית לפלשתינים שעליהם לחזור לתהליך משא-ומתן דו-צדדי ולקבל גם הסדרי מעבר והסדרי ביינים כחלופות העדיפות על הסטאטוס קוו - תישא פוטנציאל גדול יותר להתקדמות מאשר בתקופת הנשיא אובמה.

כצעד ראשון להבהרה לפלשתינים שהשתנו כללי המשחק נכון יהיה להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים. נסיגה אמריקנית מההבטחה לעשות כן, גם אם במתווה גמיש ויצירתי כתוצאה מאיום הפלשתיני להימנע מצעד זה, תחליש את מעמדה של ארצות הברית ותהפוך תמריץ עבור הפלשתינים לדבוק באסטרטגיה עוקפת ישראל והתחמקות ממשא-ומתן ישיר. סימנים ראשונים, המתפרשים בעיני הפלשתינים כנסיגה אמריקנית מההבטחה, כבר הובילו בכירים פלשתינים להצהיר על אודות כוונתם להמשיך ולרדוף את ישראל בזירה הבינלאומית ולפעול להעלאת הצעה בעניין אי-חוקיותן של ההתנחלויות למועצת הביטחון, והפעם תחת פרק 7 של אמנת האו"ם. זאת, למרות שברור שהפעם ייתקלו בווטו אמריקני. לכן, חשוב שארצות הברית תדבק בהבטחת הנשיא להעביר את השגרירות לירושלים, תוך הבהרה שמיקומה במערב העיר, בשטח שאינו נתון במחלוקת ושעל-פי כל הסדר שיהיה יישאר בריבונות ישראל, הוא עניין הנתון להחלטה ריבונית אמריקנית ואין בו כדי להעיד על נסיגתה של ארצות הברית מעמדתה המסורתית לגבי קביעת עתידה של מזרח ירושלים באמצעות משא-ומתן בין הצדדים.

התבססותו של ממשל חדש בארצות הברית, אי-הנחת של הציבור בישראל מהמציאות הקיימת בהקשר הפלשתיני וכן מרחב התמרון שעומד לרשות ההנהגה הישראלית לצורך כך, מייצרים הזדמנות ייחודית לעיצוב מדיניות ישראלית עדכנית להתמודדות עם הסכסוך עם הפלשתינים ולתיאומה של מדיניות זאת עם ארצות הברית. אסטרטגיה זו צריכה להישען על נטרול אסטרטגיית הבינאום הפלשתינית והמרצת הפלשתינים לחזור למשא-ומתן ישיר עם ישראל, במטרה להגיע להסדר על בסיס העיקרון של שתי מדינות לשני עמים.

אינטרסים אסטרטגיים

את המהלך מומלץ להתנות במילוי שלוש דרישות עיקריות: קביעת מסגרת זמן קצובה למשא-ומתן, שבמהלכה יתאפשר לפלשתינים לחזור לשולחן המשא-ומתן עם ישראל; התחייבות פלשתינית לתהליך סדור ואחראי של בניית מדינה (מוסדות, כלכלה, מונופול על הכוח, השלטת חוק וסדר), על-מנת להבטיח שהמדינה הפלשתינית שתקום תהיה מתפקדת ולא כושלת; והפסקת ההסתה והתמיכה הכספית במחבלים הכלואים בישראל או במשפחות מחבלים שנהרגו.

חשוב שארצות הברית תבהיר כי אם הפלשתינים יעדיפו להמשיך במאמץ לבודד את ישראל בזירה הבינלאומית על פני חזרה למשא-ומתן ישיר בתקופה הקצובה, היא תגבה מהלכים עצמאיים של ישראל לקביעת גבולה בכפוף לאינטרסים האסטרטגיים שלה, תוך שמירה על האפשרות ליישום עתידי של פתרון מוסכם של שתי מדינות לשני עמים. כך תוכל ישראל להיערך מחדש להיפרדות מהפלשתינים, תוך שמירה על גושי ההתנחלויות ובקעת הירדן ואפשרות לפעילות ביטחונית בכל שטחי הגדה. במקביל יש לקדם ולאפשר רציפות טריטוריאלית לישות הפלשתינית ויכולת תנועה בלתי-מופרעת מצפון הגדה המערבית לדרומה. בנוסף, הקהילה הבינלאומית וישראל יפעלו לפיתוח התשתיות והכלכלה הפלשתינית - גם באמצעות הקצאת שטחי C לצרכים מוגדרים אלו.

ממצאי סקר דעת קהל בנושאי ביטחון לאומי, שקיים באחרונה המכון למחקרי ביטחון לאומי מצביעים על כך שרוב הציבור מתנגד להמשך המצב הקיים או לסיפוח השטחים: רק 10 אחוזים מעוניינים בסיפוח כל שטחי יהודה ושומרון, ורק 17 אחוזים מעוניינים בהמשך המצב הקיים. רוב הציבור (61 אחוזים) מעוניין בהסדר, בין אם מדובר ב"הסדר קבע" ובין אם "הסדרי ביניים בדרך לקבע". המשמעות היא כמיהה ברורה של הציבור הישראלי לשינוי ומכאן גם על מרחב גמישות ותמרון שיש להנהגה הישראלית בהקשר זה. תיאום עם ארצות הברית בנסיבות הייחודיות שנוצרו יאפשר לרוקן את האיומים הפלשתינים ואת אסטרטגיית הבינאום מתוכן ממשי, להחזיר את הסוגיה הפלשתינית למקומה הנכון יותר בסדר היום האזורי והעולמי, ולעצב מציאות ביטחונית ואסטרטגית מתאימה יותר לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, בטוחה וצודקת.

תאריך:  21/03/2017   |   עודכן:  21/03/2017
עמוס ידלין, קובי מיכאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אסטרטגיית ה"בינאום" הפלשתינית – סוף הדרך
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אביטל
22/03/17 10:08
 
יהודה דרורי
25/03/17 15:14
2
באום
23/03/17 03:44
3
רבקה שפק ליסק
23/03/17 18:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
"ישראל בחרה שלא לבחור, לעצום עיניים ולקוות שהסכסוך הישראלי-פלשתיני ייפתר מעצמו" - כך אמר (יום ג', 21.3.17) ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, בכינוס לזכרו של מאיר דגן במכללה האקדמית נתניה. לדבריו של פרדו, הקמת מדינת ישראל התאפשרה הודות לרגשות האשם של בעלות הברית בעקבות השואה, ותהליכי גלובליזציה. כיום, ההזדמנות שהביאה להקמת המדינה קיימת שוב, ועל ישראל לנצל אותה לסיום הסכסוך הישראלי-פלשתיני "כיום אנחנו נמצאים בתקופה דומה - הסתדרו הכוכבים באופן המציב בפנינו הזדמנות היסטורית לקבע את מדינת היהודים כחלק חשוב ומרכזי במזה"ת. אין בכוחן של מדינות אלה להכריע את מדינת ישראל בכל קומבינציה או קואליציה שתתהווה. כבר מתחילתו של תהליך השלום היה ברור כי הסוגיה הפלשתינית עומדת כחיץ".
21/03/2017  |  אריאל י' לוין  |   חדשות
מי שבודק את נתוני צה"ל לגבי הנעשה בגבול עם רצועת עזה יכול להבחין בנקל בשינוי שחל בשבועות האחרונים במצב הביטחון.
21/03/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
אתם יכולים ללעוג, אך אני, איש מפלגת "העבודה", תומך לחלוטין בהצעת החוק של חבר הכנסת מר מיקי מכלוף זוהר, לספח את כל שטחי יהודה ושומרון לישראל ולתת לכל תושביהם אזרחות מלאה של המדינה, למעט הזכות לבחור ולהיבחר לכנסת, אשר תינתן רק לאותם אזרחים שישרתו שירות מלא בצה"ל או בשירות הלאומי. כמובן שחוק זה יחול על כלל אזרחי המדינה, בלי הבדל דת, גזע, ומין.
21/03/2017  |  אריה גל  |   מכתבים/הערות
במוצאי שבת על כבש המטוס של חברת "אל על", הלוקח את ראש ממשלת ישראל ופמלייתו לסין, מטיל ראש הממשלה פצצה ודוחק באיום להקדמת הבחירות לכנסת, אם לא תושג הסכמה באשר לסגירת תאגיד השידור הציבורי.
20/03/2017  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
"אם תושבי עזה רוצים לחשוב על עתידם, ולא רק על שחרור פלשתין - אי-מלאכותי הוא בהחלט התשובה. לצערי הרעיון של השר כץ יישאר ברמה התיאורטית, משום שאני לא חושב שעזה נמצאת במגמת חיפוש אחר פתרונות, להפך - ההנהגה שם כרגע לא רוצה להיטיב את תנאי האזרחים", אמר פרופ' ארנון סופר מאוניברסיטת חיפה.
20/03/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
ישראל וסין ערב שותפות כוללת לחדשנות   /  מתן וילנאי, אסף אוריון, גליה לביא
מרכז השיח  /  אורית פרלוב
מאיגרא רמא לבירא עמיקתא?   /  כרמית ולנסי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אחרי 165 ימים, ש-134 יהודים נמצאים במחשכי גיא ההריגה העזתי חשופים לאימת המוות, האמירה ממסכת סנהדרין היא זו שחייבת להנחות את המשלחת שיצאה לקטר
חמאס חותר לשמור על שליטה בפועל [צילום: דובר צה"ל]
פרופ' קובי מיכאל
הרשות הפלשתינית לא תוכל לשלוט ברצועה בשל השחיתות והחולשה שלה, וברור שחמאס איננו אופציה    ישראל תצטרך לשלוט בשטח עד שניתן יהיה להכניס כוח זר בשילוב גורמים מקומיים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il